Installatie houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Screenshot_20201108-191704_Samsung Internet.jpg
Die lichtgroene is de flow, van 0 tot 20 lit/min.
Dus zodra de retour boven de 60 komt gaat de flow van circa 5a7 lit per min naar richting de 17 lit per min.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door GTV6 »

Ziet er heel netjes uit, alles zelf gedaan?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Samen met een bevriende installateur. Ik moet erbij zeggen dat ik wel wat ervaring heb met installeren, alleen niet met houtvergassers en houtgestookte installaties. Ik ben blij met de hulp van de forumleden voor alle tips en opmerkingen. Nu nog veel leren met de omgang :) .

@ Ramon: vanavond nieuwe poging met pomp op stand 3.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door pelletpower »

Nu nog veel leren met de omgang :)
Haha , ja, hier hetzelfde. Vanavond toch het dorp blauw omdat hout er te snel opging en een paar uur later voor het eerst een brug in de kachel door te strak erin gestapeld hout. Beiden snel opgelost, alleen duurt het de eerste keer even voordat je het in de gaten hebt.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

van het weekend eens flink wat doorgestookt. Na 2 vullingen kreeg ik beide buffers ongeveer op 65 graden. Mijn aanvoertemperatuur blijft toch wel hangen rond de 72 graden en de rookgastemp circa 140/150 graden. Toen was de ketel leeg en durfde ik eigenlijk niet nog een halve vulling erbij te doen om te kijken of ik verder kon gaan.

Paar vragen:
- Zijn de genoemde temperaturen een beetje normale waarden om mee te beginnen?
- Had ik gewoon toch door moeten stoken om richting de 80 graden te gaan? Ik neem aan dat de aanvoertemperatuur pas verder oploopt naarmate de retourtemperatuur ook verder oploopt?
- Ik heb voornamelijk Dennenhout (relatief korte blokken), zou ik al iets anders instellen aan de luchtinstellingen?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door dormos »

Heb zelf twee buffers van 2000 liter in serie staan, en stook totdat bovenin en in het midden de buffer 90 graden is. Onderin mag het 60-70 graden blijven.
Ketel gaat zelf terugregelen, maar dat wil ik het liefst voorkomen omdat de verbranding dan minder schoon wordt.
Rookgastemperatuur is prima, en retour zal inderdaad oplopen wanneer je buffers warmer worden.
Te kort hout is geen goed idee. je moet vaak vullen, en je loopt de kans dat er teveel houtoppervlak gaat branden.
Een vergasser moet je eigenlijk strak volstapelen, met weinig lucht tussen en om het hout. Te lang is ook niet goed, want dan kun je bij scheefzakken een "hanger" krijgen. Mijn vergasser zou geschikt zijn voor hout van 50 cm, maar ik zaag het op 45cm en dat gaat prima.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

dormos schreef: 16 nov 2020, 09:41 Heb zelf twee buffers van 2000 liter in serie staan, en stook totdat bovenin en in het midden de buffer 90 graden is. Onderin mag het 60-70 graden blijven.
Ketel gaat zelf terugregelen, maar dat wil ik het liefst voorkomen omdat de verbranding dan minder schoon wordt.
Rookgastemperatuur is prima, en retour zal inderdaad oplopen wanneer je buffers warmer worden.
Te kort hout is geen goed idee. je moet vaak vullen, en je loopt de kans dat er teveel houtoppervlak gaat branden.
Een vergasser moet je eigenlijk strak volstapelen, met weinig lucht tussen en om het hout. Te lang is ook niet goed, want dan kun je bij scheefzakken een "hanger" krijgen. Mijn vergasser zou geschikt zijn voor hout van 50 cm, maar ik zaag het op 45cm en dat gaat prima.
Oke dus ook al heb ik de beide buffers (2x1000 liter) op 60 graden kan er nog gemakkelijk een halve vulling hout in om de buffers verder op te warmen.
Zijn er nog nadelen aan het maar relatief laag opstoken van de buffers?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Vaker stoken.

Ik vraag me nog steeds af wat beter is. 2x per week 2000l naar de 90 of 3x per week naar de 60.

De attack is 100 liter plus 500 kg staal die van 90 naar ca 20 graden afkoelt, waar je eigenlijk niks mee doet. Bij mij staat attack in de schuur. Nooit mis die warmte in de schuur, maar niet noodzakelijk.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

jgroot schreef: 16 nov 2020, 09:18 van het weekend eens flink wat doorgestookt. Na 2 vullingen kreeg ik beide buffers ongeveer op 65 graden.
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Want normaal krijgt de buffer gelaagdheid; een hetere bovenlaag op een veel koelere onderlaag.
En met een aanvoertemperatuur van 72 graden C zou je niet op 65 graden moeten eindigen in de buffers, maar met een groot stuk dat 72 graden C is.
Change, before you have to.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 17 nov 2020, 18:07 Vaker stoken.

Ik vraag me nog steeds af wat beter is. 2x per week 2000l naar de 90 of 3x per week naar de 60.

De attack is 100 liter plus 500 kg staal die van 90 naar ca 20 graden afkoelt, waar je eigenlijk niks mee doet. Bij mij staat attack in de schuur. Nooit mis die warmte in de schuur, maar niet noodzakelijk.
Ja dat vraag ik me dus ook af. De kachel gaat een stuk makkelijker aan de gang als deze nog enigszins warm is.
En inderdaad in de garage is de kou er wel af.

@Albert, ik noemde een beetje gemiddelde buffertemperatuur. Bovenin was deze wel warmer dan onder. Met de gelaagdheid is niets mis denk ik.

Heb wel regelmatig dat ik toch moet poken omdat er een houtblok voor de gleuf zit. Dan komt ie ook niet op temperatuur.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door dormos »

Hoe krijg je dat voor elkaar?
Buffers paralel ipv in serie?

Warmteverlies uit je buffer is kleiner bij een lagere temperatuur, maar je hebt inderdaad wel het verlies in je ketel ivm vaker opstarten.

Ik stook liever minder vaak, dus buffers zo vol mogelijk.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

buffers staan in serie. Ik wil ook minder vaak stoken straks, ik krijg het alleen nog moeilijk naar wat hogere temperaturen. De opstart gaat in mijn ogen goed maar vervolgens blijft de aanvoertemperatuur welke de ketel uitgaat hangen op 68/69 graden. Pompstand 1/2/3 maakt weinig verschil.
Tussendoor ook nog een keer moeten poken omdat er weer een houtblok niet goed lag.

Maar het zal wel vooral nog leren zijn.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door GTV6 »

De pompstand moet echt wel wat uitmaken, de laagste stand geeft het warmste water. Je moet wel geduld hebben om effect te zien. Wat zijn de temperaturen ingaand en uitgaand?
Heb je de thermostaat van de ketel zelf wel hoog genoeg staan?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door dormos »

buffers staan in serie.
Als de vaten in serie staan zou het niet moeten kunnen dat beide vaten bovenin dezelfde temperatuur hebben. Als het goed is voedt je in vat A verwarmd water in de top van de buffer, en zou je kouder water aftappen om naar je ketel te sturen onderin het vat B.De onderkant van vat A is dan verbonden met de top van vat B
De vaten gaan zich dan gedragen alsof ze boven elkaar staan.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

dormos schreef: 19 nov 2020, 13:45
buffers staan in serie.
Als de vaten in serie staan zou het niet moeten kunnen dat beide vaten bovenin dezelfde temperatuur hebben. Als het goed is voedt je in vat A verwarmd water in de top van de buffer, en zou je kouder water aftappen om naar je ketel te sturen onderin het vat B.De onderkant van vat A is dan verbonden met de top van vat B
De vaten gaan zich dan gedragen alsof ze boven elkaar staan.
Ik heb 1 buffervat, van 2000l, maar ik heb soms zelfs dat hij bovenin iets kouder is als onderin, bij het vullen. Dat heeft niets met de gelaagdheid te maken. Het hangt van je stookgedrag van je ketel af. Ik heb een attack slx20. Als ik begint met stoken, met veel kleinhout, gaat hij soms naar de 35 kW. Ik heb een mengventiel van 70 graden (openingstemperatuur). Bij 35 kW gaat hij ongeveer naar de 85 graden aanvoertemperatuur (uit de kachel) gaat hij na een uur zachter branden, door groter hout bijv, en gaat hij naar de 20 kW, zakt de aanvoer temp tot ongeveer 80 graden. Krijg je een "hanger", en zakt het vermogen onder de 10 kW, gaat de aanvoer temp naar 75 graden. Je gaat dus water van 75 graden, op water van 80 a 85 duwen. In de praktijk kan je dus zelfs warmer water in je 2e vat krijgen dan in je eerste! In mijn geval stabiliseert het na een x aantal minuten. Ik kan dat goed zien op mijn sensoren. Maar met 2 buffervaten, kun je dus wel degelijk even warm of warmer water in je "onderste" vat krijgen.
Screenshot_20201119-184151_Gallery.jpg
Plaats reactie