Installatie houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Krijg je weer dat theorie vs praktijk verhaal.

Uiteindelijk krijg je dan wel weer dit in 1 buffervat...
Screenshot_20201119-185417_Gallery.jpg
Maar stel dat ik er geen 1 had van 2000, maar 2 van 1000, heb je dus gewoon 2 vaten van 82 graden

Of dit, als je er iets teveel hout in doet...
Screenshot_20201119-190522_Gallery.jpg
Vat 1: 91.3 boven, 91.8 beneden. Vat 2: 91.8 boven, 91.3 beneden.

Tja, een theoreticus zou er hoofdpijn van krijgen
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door dormos »

Maar met 2 buffervaten, kun je dus wel degelijk even warm of warmer water in je "onderste" vat krijgen.
Kan wellicht tijdelijk, maar aangezien warm water volgens natuurkundige wetten zal stijgen zal dat niet lang duren.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Dat klopt, maar als je 2 buffervaten "boven" (dus naast) elkaar hebt staan, zullen ze zich afzonderlijk gaan gedragen. Het warmste water uit buffervat 2, stroomt niet richting de onderkant van vat 1 (in stilstand).
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door diamond »

Mijn Attack 55kw schakelt de ventilator lager bij 85* kan ik die ook nog hoger zetten? ik zie bij anderen 92*??
hoe krijg je dat klaar?
ik heb de indruk dat soms mijn vergasser al smoort(84*) en mijn Ladomat het niet snel genoeg door pompt
van vat 1 2000ltr naar vat 2 1000ltr naar vat 3 1000ltr naar vergasser.
Is mijn Ladomat te klein of moet ik dan een extra circulatiepomp bij zetten?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 19 nov 2020, 18:38
dormos schreef: 19 nov 2020, 13:45
buffers staan in serie.
Als de vaten in serie staan zou het niet moeten kunnen dat beide vaten bovenin dezelfde temperatuur hebben. Als het goed is voedt je in vat A verwarmd water in de top van de buffer, en zou je kouder water aftappen om naar je ketel te sturen onderin het vat B.De onderkant van vat A is dan verbonden met de top van vat B
De vaten gaan zich dan gedragen alsof ze boven elkaar staan.
Ik heb 1 buffervat, van 2000l, maar ik heb soms zelfs dat hij bovenin iets kouder is als onderin, bij het vullen. Dat heeft niets met de gelaagdheid te maken. Het hangt van je stookgedrag van je ketel af. Ik heb een attack slx20. Als ik begint met stoken, met veel kleinhout, gaat hij soms naar de 35 kW. Ik heb een mengventiel van 70 graden (openingstemperatuur). Bij 35 kW gaat hij ongeveer naar de 85 graden aanvoertemperatuur (uit de kachel) gaat hij na een uur zachter branden, door groter hout bijv, en gaat hij naar de 20 kW, zakt de aanvoer temp tot ongeveer 80 graden. Krijg je een "hanger", en zakt het vermogen onder de 10 kW, gaat de aanvoer temp naar 75 graden. Je gaat dus water van 75 graden, op water van 80 a 85 duwen. In de praktijk kan je dus zelfs warmer water in je 2e vat krijgen dan in je eerste! In mijn geval stabiliseert het na een x aantal minuten. Ik kan dat goed zien op mijn sensoren. Maar met 2 buffervaten, kun je dus wel degelijk even warm of warmer water in je "onderste" vat krijgen.

Screenshot_20201119-184151_Gallery.jpg
Dan heb ik constant een "hanger" denk ik want boven de 75 graden aanvoer krijg ik em echt niet. Rookgas circa 140 graden. Gisterenavond helemaal vol gedaan en 75 graden was de maximaal haalbare aanvoertemperatuur vanuit de attack. De knop van de oventrop staat op de hoogste stand. Maar het lijkt er vooralsnog op dat de ketel zijn vermogen niet haalt. Maar 75 graden was al beter dan de 68 waar hij meestal rond blijft hangen afgelopen week :) . Dus er zit een stijgende lijn in gelukkig.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Mijn Attack 55kw schakelt de ventilator lager bij 85* kan ik die ook nog hoger zetten?
Ja, bij het instelmenu. Max 105 graden geloof ik. Daarna kan je m met de draaiknop terugregelen.
Rookgas circa 140 graden.
Dan onder presteert je kachel. Mijn rookgas zit rond de 180 a 220 Als hij 35 kW levert, zit ik ongeveer op 230 graden rookgas.
140 is echt te laag. Dan brand hij niet lekker. Als hij lekker brandt, hoor je m beetje zacht, irritant dof klapperen.

Paar vragen.

Heb je goede trek in je schoorsteen?
Is je hout goed droog? (Blok doorzagen en vocht meten middenin)
Wat voor hout stook je en hoe groot?
Hoe maak je m aan?
Heb je ook een gloeiend van kooltjes als je m openmaakt halverwege de stook?
Als hij gestopt is met branden, FUEL ziet, wat ligt er dan nog in de brandkamer?
Wat voor temp is het mixventiel?
Sluit je mixventiel wel helemaal af, als de watertemp onder mixventiel temp komt?
Heb je niet hetzelfde probleem als stan1979?
Op welke stand staat je primaire lucht en secundaire lucht?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Heb de antwoorden onder je vragen getypt:
Ramon schreef: 20 nov 2020, 21:33
Mijn Attack 55kw schakelt de ventilator lager bij 85* kan ik die ook nog hoger zetten?
Ja, bij het instelmenu. Max 105 graden geloof ik. Daarna kan je m met de draaiknop terugregelen.
Rookgas circa 140 graden.
Dan onder presteert je kachel. Mijn rookgas zit rond de 180 a 220 Als hij 35 kW levert, zit ik ongeveer op 230 graden rookgas.
140 is echt te laag. Dan brand hij niet lekker. Als hij lekker brandt, hoor je m beetje zacht, irritant dof klapperen.

Paar vragen.

Heb je goede trek in je schoorsteen?
- buis 150 mm recht omhoog, wellicht aan de lage kant. Nok zit op 5 meter. Wel trekonderbreker gemonteerd. Kanaal wel recht omhoog vanaf de attack. Is eerder gezegd dat dit wel moest gaan. Ik vind wel dat mijn ventilator altijd maar rustig draait.

Is je hout goed droog? (Blok doorzagen en vocht meten middenin)
- gedaan, is <15%

Wat voor hout stook je en hoe groot?
- Dennenhout, blokken 10/15 cm 30 a 40 cm lang. Er is dus veel ruimte over in de vulruimte.

Hoe maak je m aan?
Paar blokken om de gleuf niet dicht te leggen, daarna met klein hout. Bij goed vuur de blokken erop.

Heb je ook een gloeiend van kooltjes als je m openmaakt halverwege de stook?
Onderin bij de gleuf de blokken wel, daarboven op zijn dan de houtblokken nog gewoon blokken.

Als hij gestopt is met branden, FUEL ziet, wat ligt er dan nog in de brandkamer?
- Wat kooltjes, maar heel weinig

Wat voor temp is het mixventiel?
- 40-70 graden staat erop. Knop van 1 tm 7. Staat op hoogste stand.

Sluit je mixventiel wel helemaal af, als de watertemp onder mixventiel temp komt?
- dan circuleert hij alleen over het kachelcircuit en niet richting buffers bedoel je dan? Dat klopt.

Heb je niet hetzelfde probleem als stan1979?
- zijn probleem is mij nog niet helder. Maar ik zie dat hij wel hogere waarden heeft met zijn rookgas.

Op welke stand staat je primaire lucht en secundaire lucht?
- standaard waarden. Zou ik al wat kunnen stellen, en zo ja waaraan.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Hoe maak je m aan?
Paar blokken om de gleuf niet dicht te leggen, daarna met klein hout. Bij goed vuur de blokken erop.
Probeer dit eens:

Onder in de kachel (vukruimte), kleine lange houtblokken van circa 3x3x30 cm diagonaal OVER de branderopening heen leggen. Gewoon tegen elkaar aan, zodat circa 90 a 95% van de branderopening bedekt is. Stapel daarop weer diagonaal (haaks erop) een laag. Leg een aanmaakblokje in het midden boven de branderopening. Open de onderste deur circa 5 cm. Blokje aansteken. Nog 3 lagen van dun hout diagonaal kruislings over elkaar heen stapelen, zodat er een pakket hout van circa 30 x 30 cm bij 10 a 15 cm hoog ligt. Doe de bovenste deur op een kier, circa 1 cm. Wacht tot het vuur hoog oplaait, meestal na 5 a 10 min. Sluit de onderste deur. Wacht tot rookgas richting 100 graden gaat. Volstapelen kachel LIEFST BOVENOP branderopening, en bovenste deur ook dicht.

Kijk of dit werkt.

Het is juist HEEL belangrijk dat het hout zo dicht mogelijk op de gleuf ligt...

Daarom denk ik ook dat een rocketstove, een v vormige vukruimte heeft. Ik vind het jammer dat attack dat niet heeft, hoe verder het hout van de opening, hoe slechter het brandt.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Als je dit goed doet, (dat is een kunst!), heb je in 25 a 30 min na het aansteken van her blokje een kachel die 65 a 70 graden is! Maar nogmaals, het is een kunst. Ik daag je uit;-)
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door diamond »

diamond schreef: 20 nov 2020, 20:08 Mijn Attack 55kw schakelt de ventilator lager bij 85* kan ik die ook nog hoger zetten? ik zie bij anderen 92*??
hoe krijg je dat klaar?
ik heb de indruk dat soms mijn vergasser al smoort(84*) en mijn Ladomat het niet snel genoeg door pompt
van vat 1 2000ltr naar vat 2 1000ltr naar vat 3 1000ltr naar vergasser.
Is mijn Ladomat te klein of moet ik dan een extra circulatiepomp bij zetten?
Okay ik ben benieuwd de max is 90* daar heb ik em nu op gezet.
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door diamond »

Ja Ramon je zegt het goed het is gewoon belangrijk dat je een hete (100*) basis hebt dat heb ik nu na 2 jaar ook ondervonden.
Het blijft toch elke keer weer een verrassing hoe en hoe snel het vuur het oppakt na laden.
Omdat ik plankjes /balkjes laad heb ik snel "hangers" meestal wel 2 tot 3 keer porren per stook.
Ik heb nu ondervonden dat ik eerst een vuurtje maak daarna bescheiden bijvullen en na ongeveer een uur
lekker volladen.
Als ik direct na aanmaakvuur vol stapel zelfs met stookrichting gleufruimte tussen de planken heeft ie veel rook en veel
langer werk om op temperatuur te komen.
Ik sta wel nog steeds met een glimlach onder de warme douche met de gedachte dit kost me alleen water,
en geen hoge gasrekening :)
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Gaan we proberen. Dank voor de uitleg
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door bertocello »

Ramon schreef: 20 nov 2020, 23:03 Als je dit goed doet, (dat is een kunst!), heb je in 25 a 30 min na het aansteken van her blokje een kachel die 65 a 70 graden is! Maar nogmaals, het is een kunst. Ik daag je uit;-)
Ik ga het testen! ( en meedelen)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door kockie »

Ik heb een lamdachceck aan m'n ketel zitten, deze laat genadeloos zien wanneer er een hanger is, of te los gestapeld, of er een keer gepookt moet worden. Als je er 3 draadjes in soldeert is ie ook nog eens op afstand uit te lezen (raspberry). Ik moet alleen nog eens bedenken hoe ik 'm op de luchtinlaat van de attack aansluit
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

kockie schreef: 21 nov 2020, 09:36 Ik heb een lamdachceck aan m'n ketel zitten, deze laat genadeloos zien wanneer er een hanger is, of te los gestapeld, of er een keer gepookt moet worden. Als je er 3 draadjes in soldeert is ie ook nog eens op afstand uit te lezen (raspberry). Ik moet alleen nog eens bedenken hoe ik 'm op de luchtinlaat van de attack aansluit
Welke heb je? Is hij geen 12v? Staat hij altijd aan? Ik heb weleens gelezen dat hij nog best veel stroom verbruikt, om te verwarmen...
Plaats reactie