Installatie houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Pomp aan
20200522_185708.jpg
20200522_185708.jpg (17.82 KiB) 3126 keer bekeken
Pomp uit
20200522_185748.jpg
20200522_185748.jpg (16.86 KiB) 3126 keer bekeken
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

ik moet alles nog bouwen en aanschaffen dus ik kan nog alle kanten op. Ik moet alleen op korte termijn de keuze maken.

Niemand met ervaring met LT verdelers en een houtvergasser?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Geen ervaring.

Kan me wel voorstellen dat je het graag wil.
Ik zou wel letten op het volgende:
Goede temp beveiliging, je zou eventueel een thermostatische mengklep (duw) als extra beveiliging kunnen installeren voor als het water bijvoorbeeld hoger is dan 35 a 40 graden dat hij de retour opgegooid. (Automatisch)
Hoofdpomp met genoeg flow.
Lengtes van vloerverwarming gelijk of goede afstelmogelijkheden per groep.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ramon,

ik heb het nu zo voorbereid/bedacht;

Van de vloerverwarming heb ik een uitgewerkt plan inclusief instelstanden en een drukverliesberekening. Ik heb mijn groepen niet langer laten
maken dan 90 m1.

Verder wil ik inregelafsluiters plaatsen zodat ik de flow naar de verdelers kan sturen.
Voor de pomp kan ik volgens mij uit de voeten met een alpha 2 25/60 pomp.

Het enige waar ik niet echt een goede oplossing voor zie is de extra beveiliging. Ik heb na mijn buffer de driewegmengkraan van Heimeier zitten welke de temperatuur mengt naar circa 40 graden aanvoer temperatuur. Alleen om daarna nog extra mengklep te zetten voelt dan ook een beetje vreemd. Is dan dubbelop en levert ook weer extra weerstand op.

Zijn er nog andere makkelijk/goede oplossingen te bedenken? Zelf zat ik te denken aan iets wat misschien de pomp uitschakeld, maar dat is natuurlijk ook niet super ideaal. Iets van een maximaalthermostaat?
Marcn88
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2020, 15:21

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Marcn88 »

Je kunt op de uitgaande leiding van je mengventiel naar de verdelers een aanlegthermostaat plaatsen die de pomp uitschakeld bij te hoge aanvoertemperaturen bijvoorbeeld 55 graden zo heb ik het hier ook zitten en dit werkt perfect
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door TLS »

ik kom een beetje laat in, maar hier zijn mijn 2c advice. Ik heb net m'n eigen systeem opgestart met warmtepomp, 1500l buffer, 2 friswaterstations en CV kachel (over de rest begin ik nog niet).

Ik wou ook een friswaterstation, twee zelfs omdat bad en douche op regen/put water gaat. Maar die dingen kosten aardig wat. Ik heb me ervan af gemaakt met een paar kleppen, een platenwisselaar, en een flow-sensor (detectie afname water); denk ~300 euro hardware. Ik gebruik de bovenste laag van m'n buffer voor de aanmaak SWW, de onderste 2/3 dienen voor vloerverwarming.

groot voordeel, zeker icm warmtepomp is geen energievretende anti-legionella cycli.

Over je schema (ik heb alleen het begin bekeken): doe je sturing van de watertemp van de gasketel? Voor VV kan je condenseren <40°C, als je steeds op 60°C blijft niet
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

TLS schreef: 26 mei 2020, 17:13 ik kom een beetje laat in, maar hier zijn mijn 2c advice. Ik heb net m'n eigen systeem opgestart met warmtepomp, 1500l buffer, 2 friswaterstations en CV kachel (over de rest begin ik nog niet).

Ik wou ook een friswaterstation, twee zelfs omdat bad en douche op regen/put water gaat. Maar die dingen kosten aardig wat. Ik heb me ervan af gemaakt met een paar kleppen, een platenwisselaar, en een flow-sensor (detectie afname water); denk ~300 euro hardware. Ik gebruik de bovenste laag van m'n buffer voor de aanmaak SWW, de onderste 2/3 dienen voor vloerverwarming.

groot voordeel, zeker icm warmtepomp is geen energievretende anti-legionella cycli.

Over je schema (ik heb alleen het begin bekeken): doe je sturing van de watertemp van de gasketel? Voor VV kan je condenseren <40°C, als je steeds op 60°C blijft niet

iets te laat. Maar misschien voor andere nog een waardevolle bijdrage. Ik heb mijn spullen reeds in de loods staan.

versie laatste schema inclusief pomploze verdelers. (Waarom dubbel, geen idee :D )
Bijlagen
schema versie 27-5-2020.JPG
schema versie 27-5-2020.JPG
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

grondbuis verwerkt, en leidingwerk.
Bijlagen
20200604_074712-kl.jpg
20200603_191632-kl.jpg
20200603_121435-kl.jpg
20200603_100434-kl.jpg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Ziet er goed uit! Hoe heb je je slangen geïsoleerd?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ik heb leidingen van thermaflex gebruikt. 32 mm in een flexibele mantelbuis van 125 mm met isolatie. Werkte prima. De sleuf graven op 1 meter diepte was het lastigste :D .
Screenshot_20200606-175905_Chrome.jpg
Verder 2x 50 mm mantelbuizen voor bekabeling. 1x 75 mm voor afvoer en een leiding voor de noodkoeling.

Nu weer even wachten tot we weer verder kunnen. Eerst de vloer storten in het huis en verder bouwen.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

weer eens een kleine update. Ketel op zijn plaats gezet met een werkplaatskraantje. Dit ging allemaal net.
Verder een titanium anode in de tapwaterboiler geplaatst om deze onderhoudsvrij te maken. Binnenkort met het rookkanaal aan de gang.
20200704_144909.jpg
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ik heb onderstaande vragen ook al een tijdje uitgezet bij de leverancier, maar daar komt nog niet echt antwoord van. Kan iemand mij hiermee van dienst zijn;

Zijn de aansluitingen op de buffervaten verwisselbaar (te spiegelen)? Of zijn dat vast bepaalde aansluitingen? Dat komt qua opstelling beter uit.

Bij het AK vat bedoel ik dan 1 en 5 en 4 en 8? Dus kan ik 5 wisselen met 1 en 8 met 4?
- bij het HR vat 1 en 6 en 5 en 9.
- de boiler/buffersensor. Wel of niet toepassen? En moet deze dan in het laatste vat van mijn serie schakeling?
- De kabel van de sensor is nogal kort, kan ik de kabel van deze sensor gewoon verlengen?
buffer 1
buffer 1
buffer 2
buffer 2
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

jgroot schreef: 08 jul 2020, 15:08 Ik heb onderstaande vragen ook al een tijdje uitgezet bij de leverancier, maar daar komt nog niet echt antwoord van. Kan iemand mij hiermee van dienst zijn;

Zijn de aansluitingen op de buffervaten verwisselbaar (te spiegelen)? Of zijn dat vast bepaalde aansluitingen? Dat komt qua opstelling beter uit.

Bij het AK vat bedoel ik dan 1 en 5 en 4 en 8? Dus kan ik 5 wisselen met 1 en 8 met 4?
- bij het HR vat 1 en 6 en 5 en 9.
Dat maakt geen enkel verschil. Zolang je maar op dezelfde hoogte blijft. Het is ook maar net van welke kant je het vat bekijkt.
jgroot schreef: 08 jul 2020, 15:08 - de boiler/buffersensor. Wel of niet toepassen? En moet deze dan in het laatste vat van mijn serie schakeling?
De vergasser stook je het best op vol vermogen. Die sensor zal kunnen aangeven wanneer de buffers vol zijn. Maar als je dan nog een halve lading hout in de vergasser heb zitten, waar moet die warmte heen? Je moet kunnen zien hoe vol je buffers zijn en n.a.v. die gegevens hout bijvullen. Je weet vrij snel uit ervaring hoeveel dat moet zijn.
Als het goed is heeft de Attack een ingebouwde sensor in de ketel, die de ketel op minimaal vermogen zet bij bijv. 90 graden C ketelwater.
(Mocht je een keer toch teveel hout hebben opgelegd.)
Wordt het water toch heter, gaat je noodkoeling aan.
jgroot schreef: 08 jul 2020, 15:08 - De kabel van de sensor is nogal kort, kan ik de kabel van deze sensor gewoon verlengen?
Ik heb de kabel van de sensor die mijn pomp in en uitschakelt gewoon verlengd met 2 meter. Werkt al ruim 2 jaar zonder probleem.
Maar ik denk dat die sensor gewoon ergens op de ketel moet worden geïnstalleerd. En niet op de buffer. Want meestal zorgt die sensor er voor dat de ketel bij een bepaalde watertemperatuur in bedrijfsstand gaat.
Change, before you have to.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Dus die boilersensor niet toepassen?

Dit weekend het rookkanaal gemaakt.
Bijlagen
20200711_173405.jpg
20200711_161018.jpg
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

jgroot schreef: 13 jul 2020, 10:45 Dus die boilersensor niet toepassen?
Waarschijnlijk hoort die sensor ergens op de ketel geplaatst te worden.
Even goed kijken in de installatiehandleiding.

En als het een extra sensor is, moet je waarschijnlijk toch ook ergens iets kunnen vinden hoe deze moet worden aangesloten.
Change, before you have to.
Plaats reactie