Prity CV-houtkachel gebruiken als normale houtkachel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BjornP
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2019, 14:59

Prity CV-houtkachel gebruiken als normale houtkachel?

Bericht door BjornP »

Bij de aankoop van mijn huis stond er een Prity houtkachel in mijn woonkamer. Nu heeft de vorige bewoner deze niet goed geïnstalleerd en is hij inmiddels los van de CV. Hierbij zou het binnenwerk (warmteregelaar/transformator) eventueel kapot zijn gegaan. Is het mogelijk om deze kachel met hulpmiddelen te gebruiken als zijnde houtkachel los van de CV?

De CV-monteur liet 2 slangen aan de in- en afvoer zitten en raadde mij aan om eerst even de kachel op te stoken om zodoende het overige water eruit te laten lopen. Nu ik dit inmiddels gedaan heb zocht ik contact met een bedrijf om eventueel stoppen te bestellen om de in- en afvoer. Deze raadde dit mij af aangezien de druk dan te groot zou worden in de kachel. Een ander bedrijf vertelde mij om er geen stoppen op te zetten en alleen de slangen er af te halen. Alleen ben ik bang dat de warme lucht dan uit de 2 gaten uit de achterkant komen en deze tegen mijn (behangen) muur aanblazen en dit tevens voor veel stoom zal zorgen.

Ik heb nu dus geen flauw idee of ik mijn Prity CV-houtkachel überhaupt nog wel kan gebruiken als zijnde houtkachel. Wie kan mij vertellen wat te doen?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Prity CV-houtkachel gebruiken als normale houtkachel?

Bericht door Albert van WdJ »

Prity staat nou niet echt bekend als een efficiënte houtkachel.
Ik zou me de moeite besparen om dat onding aan de gang te houden en die kachel snel wegdoen.

Daarnaast, als er iets fout gaat tijdens het stoken en je krijgt schade aan je woning, op welke manier dan ook, zal je naar verzekeringsgeld kunnen fluiten.
Want je hebt de kachel niet gebruikt volgens de voorschriften waarvoor de fabrikant het toestel heeft ontworpen en in de markt gezet.

Een eenvoudige nieuwe houtkachel kost niet veel, en een tweedehands exemplaar al helemaal weinig.
Change, before you have to.
BjornP
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2019, 14:59

Re: Prity CV-houtkachel gebruiken als normale houtkachel?

Bericht door BjornP »

Bedankt voor de informatie! Ik zal mijn verlies dan helaas moeten nemen en de kachel weg doen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Prity CV-houtkachel gebruiken als normale houtkachel?

Bericht door Ramon »

Ja dan gooi je 100 euro weg :lol:
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Prity CV-houtkachel gebruiken als normale houtkachel?

Bericht door fireblade »

of het gewicht van de kachel x de schrootprijs
Plaats reactie