Isolatie binnenmuur...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Isolatie binnenmuur...

Bericht door Paide »

Hallo,
Mijn huis is gebouwd op basis van 3 parallele muren. Op de binnenmuur rust de nok van het dak. Ook deze muur is voorzien van een spouw. Deze is echter behoorlijk open aan de bovenkant. De spouw van de buitenmuren is na-geisoleerd, echter de spouw van de binnenmuur is leeg. Hierdoor verlies ik behoorlijk veel warmte. Ironisch genoeg is deze binnenmuur de koudste muur nu van het huis.

Ik wil dit aanpakken, maar weet nog niet precies hoe.
Omdat deze binnenmuur afgewerkt is, wil ik niet elke m2 gaten laten boren om bolletjes of iets dergelijks in te laten blazen. Aan de bovenkant ligt er dikke nokbalken tegenaan. De enige toegang tot de spouw die ik heb zijn enkele gaten die op zolder door deze muur geboord zijn om ventilatiebuizen door te voeren.

Eerst dacht ik om op zolder elke 30cm een gaatje boren en met pur proberen de spouw af te sluiten. Waarschijnlijk te lastig omdat de spouw best wel breed is en de pur waarschijnlijk niet blijft plakken. Ook is het amper te controleren of het gelukt is.
Nu overweeg ik om losse EPS bolletjes via de ventilatiegaten in de spouw gieten. Op zwaartekracht moet dit dan naar beneden zakken en zo de spouw vullen.

Wat denken jullie ervan? Zou dat werken? Of misschien andere suggesties?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isolatie binnenmuur...

Bericht door JantjeV8 »

Paide schreef: 26 nov 2019, 16:41 Hallo,
Ironisch genoeg is deze binnenmuur de koudste muur nu van het huis.
Waarschijnlijk heeft je 2e spouw dus ook nog volop contact met de buitenlucht. Dat heeft als resultaat dat je isolatie 'officieel' dus helemaal niets doet. De koude buitenlucht komt er gewoon achterdoor. Alle moeite voor niets.
Heeft die binnenste muur ventilatie gaten, dan zul je die eerst dicht moeten zetten. Zorgen dat je warme binnenlucht niet in contact met die koude spouw kan komen.

Toch zal een blijvende oplossing iets in de trent van gaten boren en vullen moeten zijn...
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Isolatie binnenmuur...

Bericht door Paide »

ik leg het wat onhandig uit merk ik.
Nieuwe poging: in het midden van mijn huis staat een dragende muur die voorzien is van een spouw. Deze is aan de bovenkant niet goed dicht, waardoor ik veel warmte verlies en deze muur zelfs kouder is dan mijn buitenmuren die wel geisoleerd zijn.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Isolatie binnenmuur...

Bericht door remco d »

Buitenaf kun je er niet bij? Pur zal meteen naar beneden vallen. Mocht je toch een poging wagen, spuit dan eerst water in de geboorde gaten. De pur hecht beter als het vochtig is + het stof in de spouw is weg, komt hechting ook ten goede. Opvullen met piepschuim ballen is overdreven, als de bovenkant netjes geïsoleerd is kan die luchtspouw geen kwaad.

Ik heb bij mijzelf ooit om een koudebrug weg te halen, meter om meter een laag stenen uit een muur geboord en foamglas terug gemetseld. Maar dat wordt wel een bewerkelijke klus.

Mocht je ooit het dak buitenom van plan zijn om te isoleren of vervangen, dan kun je er goed bij waarschijnlijk.
Plaats reactie