cv nachts niet uit zetten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

danielr
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2021, 11:40

Re: cv nachts niet uit zetten

Bericht door danielr »

chathanky schreef: 07 dec 2008, 14:26 In een goed geisoleerde woning zal opwarmen in deellast geen nadelige gevolgen heben.
Het is zoals je zegt wel zo dat het opwarmen met minimaal vermogen langer duurt.
Om alles weer bij te houden (op temperatuur te krijgen) zal je ten alle tijden wat oververmogen moeten toevoegen.

Zie het als je een met een fietstocht een pauze neemt (nachtverlaging) en een ander rijd gewoon verder met dezelfde snelheid (warmteverlies). Wil je ze weer tegenkomen zal je wat harder op de pedalen moeten trappen (aanwarmen van een woning naar gewenst peil).
Het kan ook met wat minder hard trappen alleen duurt het wat langer eer je ze weer bijgehaald hebt.
Op topsnelheid bijbenen is een stuk sneller maar dit kost veel energie. (kracht en inspanning)

De bijkomende meerverliezen staan hiervoor in een andere verhouding dan voor een cv ketel maar er is iets meer voor nodig. Voor een ketel is het enkele procenten, neem je een auto dan scheelt het veel meer.
Een beetje gek om hier zoveel jaren later nog op te reageren misschien, maar aangezien het onderwerp nog steeds actueel is doe ik het toch.

Ondanks mooi gevonden gaat deze vergelijking mank. Als je het verwarmen van het huis zou willen vergelijken met het afleggen van een fietstocht dan zou je de temperatuur in huis niet moeten vergelijken met de afgelegde afstand, maar met de snelheid van de fietser. Immers:
- De snelheid van de fietser is, net als de temperatuur in het huis, bepalend voor hoeveel arbeid er continu geleverd moet worden om die snelheid (of temperatuur) op peil te houden
- Om die snelheid te bereiken moet er even doorgetrapt of ingehouden worden, net zoals er om de gewenste temperatuur te bereiken even opgestookt of ingehouden moet worden
- De afgelegde afstand loopt continu op. De temperatuur in huis, net als de snelheid, doet dat niet.
De afgelegde afstand is eigenlijk beter te vergelijken met de hoeveelheid verbruikte energie. De pauze valt dus naar het verwarmingsscenario te vertalen als:
- Snelheid verliezen -> Huis laten afkoelen
- Gedurende de pauze geen arbeid hoeven verrichten aan snelheid in stand houden -> Gedurende de nachtverlaging geen gas verstoken om de temperatuur op peil te houden (of in de praktijk: minder gas verstoken om de temperatuur op een lager peil te houden)
- Rit hervatten: even extra trappen om weer op snelheid te komen -> Einde nachtverlaging: even extra stoken om weer op temperatuur te komen

Met deze aanpassing van de vergelijking is het (hopelijk) gelijk heel duidelijk dat de pauze (nachtverlaging) wel degelijk besparing oplevert.
Plaats reactie