Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Mooi ding die hottub, George....maar wat is ie hoog. Dat is al een hele toer om erin te komen. Wel lekker om even in te zitten bij 40 graden als je een dag aan het zagen bent geweest........

Morgen ook even weer aan de slag om wat kuubs te verwerken tot op de stapel. Als dat klaar is heb ik nog 5 kuub kurkdroog en 7 kuub nat. Genoeg voor de komende 5 jr. Maar zoals een bekende van me altijd zegt....hout wordt schaarser en daarmee alleen maar duurder...dus niks laten lopen :wink:
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Dat valt wel mee hoor en met het trapje gaat het makkelijk.
Maar heb jij met 12 m3 genoeg hout voor 5 jaar? Daar kom ik maar 1 winter mee door.
Ik stook wel de gehele dag de houtkachel.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Klopt, met globaal 2 m3 kan ik de winter door. Doordeweeks stook ik pas vanaf het moment dat ik thuis ben (18:00u) tot een uurtje of 10.
Paar stukjes berken om de kachel wat heet te krijgen, daarna wat eiken en dan is de avond wel om.
Zaterdag als ik thuis ben brand ie wel vanaf de lunch, zondag idemdito. Dat is globaal 2 van de 4 weekenden in de maand.

Als er elk jaar maar iets meer bijkomt dan je verbruikt....zo probeer ik het te doen. Dit seizoen gaat dat meer dan goed.

Hout via een marktplaats kopen vind ik wel schandalig duur tegenwoordig. Gestorte kuub eiken voor 60Eur? Mij niet gezien.
Stond laatst wel iets op van 60 kuub eiken, vers gezaagd, lag nog op het land. Was op een uur rijden met aanhanger...dan duurt het al een eeuwigheid voor je alles thuis bent....
ThomasD
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 nov 2012, 14:35

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door ThomasD »

Deze week 3 kuub bijgekregen, heb nu iets rond de 10 kuub liggen en hoop er waarschijnlijk komt daar binnenkort nog een beetje bij. Ik denk hier toch wel enkele jaren mee door te komen, ik steek de kachel in de late namiddag aan en stook dan meestal zo'n 10-15kg per dag.
Hout via een marktplaats kopen vind ik wel schandalig duur tegenwoordig. Gestorte kuub eiken voor 60Eur? Mij niet gezien.
Ik heb al prijzen van 80EUR en meer gezien :|

Ik heb hier laatst wat hout gekregen van een houthandelaar, was een actie bij aankoop van een kachel. Dit brandhout werd omschreven als hout dat na enkele weken droog genoeg zou zijn om te verstoken. De meeste blokken hebben volgens mijn vochtmeter een percentage van 25-35%... :lol:

Ik hoop een stuk bos of grond op de kop te kunnen tikken om eigen houtwinning te kunnen doen, maar in mijn streek komt er op dit vlak maar weinig te koop te staan.
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Johnnw »

Beste mede forumleden!!

Ik heb een vraagje, wat is jullie gedachten over hout onder zeil.

Ik heb namelijk een partij hout wat ik zou zagen kloven en drogen voor familie maar op de plaats waar ik mijn hout heb is er de mogelijkheid niet om hokken te bouwen (i.v.m. gemeente). Ik had het zo ik gedachten, een ondergrond maken van pallets(5x4) waar ik de zijkanten van opstapel met de gekloofde blokken(1,5hoog 2 rij dik) en daar binnenin de rest van het hout in een ligte punt storten waarna ik er zeil overheen wou trekken die aan alle kanten 50cm overlapt en anderhalve meter van de grond blijft. Deze zet ik dan vast aan een rij palen met latten.

Zal hier genoeg tocht inzitten om het hout te drogen ook in de punt.(Niet dat de onderkant droog is en de top verrot?)

Als jullie nog andere ideën hebben dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt Jan.
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Als je het ergens een beetje uit de slagregen kunt stapelen op pallets kun je de bovenzijde best afdekken met een zeil. Ik heb mijn nieuwe jaarvoorraad ook tijdelijk opgeslagen tegen een muurtje uit de slagregen en daarop wat oude damwandplaten.
Afbeelding
Komende zomer stapel ik het over in mijn houthok. Zodat dat weer vol zit.
Ik kan ruim 42 kuub gekloofd hout stapelen in mijn hok wat ruim voldoende voorraad is voor 3 - 3,5 jaar.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Afbeelding zo heb ik het gedaan. Hout in het midden hoger dan aan der zijkanten en een vrachtwaggelzeil erover (minder mooi, maar wel zo praktisch).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Wordt mooi zo'n houtmijt.
Het maakt allemaal niet zoveel uit als het maar door kan waaien. Op pallets is belangrijk , anders kun je de onderste laag hout weg gooien.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Dutch John »

Johnnw schreef: Ik heb een vraagje, wat is jullie gedachten over hout onder zeil.
Ik heb het meeste inmiddels onder zeil en dat werkt prima. Al het andere vind ik zonde van het materiaal.

Zorg voor een mooie kop op de stapel, zodat nooit ergens water blijft staan. Neem vrachtwagenzeil en geen bouwmarktprul. De laatste gaat hooguit maar een paar jaar mee. Aan de rand van het zeil knoop je elke 2 meter een touwtje met daaraan een zware klos om de zaak strak te houden. Om druipen over de zijwanden te voorkomen, kun je langere klossen in de hoop steken waardoor het zeil wat overstek heeft. Hout op pallets kan, maar of die rotten of de onderste laag, dat maakt weinig uit. Als je pallets gebruikt krijg je zeker ongedierte, zonder pallets misschien. Pallets verluchten misschien iets beter. Mijn ervaring is dat de grond kurkdroog blijft onder hoop, maar dat kan te maken hebben met de bodemgesteldheid.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door hotglass »

Ik ben begonnen om mijn houthok ook aan de voorkant helemaal dicht te maken met windbreekdoek. De achterkant en de zijkanten had ik hier al mee dicht gemaakt. Via de voorkant waait er hier toch nog (bij een overstek van 1 meter) te
gemakkelijk sneeuw op en tussen het hout. Die sneeuw en de regen komt hier dan ook regelmatig horizontaal voorbij, soms waait het zelfs omhoog.

Groet,

Ed
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Johnnw »

kockie schreef:Afbeelding zo heb ik het gedaan. Hout in het midden hoger dan aan der zijkanten en een vrachtwaggelzeil erover (minder mooi, maar wel zo praktisch).
Dit zoek ik, als ik jouw verhaal zo lees Dutch John krijg je geen last van rot in de punt!! Dit was een opmerking van iemand omdat het vocht "niet" weg kan!! Ieder ander bedankt voor de reactie's en tips. Verder is dit een interessant forum waar ik/je veel kan opsteken van de ervaringen van anderen!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Ik heb legio opmerkingen gehad van "kenners", die beweerden dat de bouwstaalmat het niet zou houden, deze zou uit elkaar spatten door de druk..... In werkelijkheid zorgt het alleen maar dat het hout niet omvalt, er staan zeker geen grote krachten op.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Johnnw »

Kockie idd, bouwmatten zijn sterk genoeg! In duitsland zie je je die silo's(die jij hebt) regelmatig. Daar storten ze gewoon alles los in dus niet eerst stapelen enz. En die houden het ook, dus waarom zouden ze het hiet niet houden!!
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Vandaag weer enkele kippers hout gezaagd. Als ik dit kort gezaagd en gekloofd heb stop ik dit jaar met zagen. Heb dan wel een totaal van minstens 55m3 gekloofd gestapeld hout zitten. Moet wel voor minstens 4 winters genoeg zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Mooie stammen heb je binnengehaald, George. Hoe krijg je dat zware spul op de kipper? Meerdere houtsoorten?
Zaag je alleen of altijd met twee man? Zelf zaag ik altijd met iemand anders erbij. Niet alleen vanwege veiligheid, maar ook zagen op een zaagbok gaat met twee man vier keer zo snel als alleen.

Ik ben er eigelijk wel klaar mee voor dit jaar, geen hoeveelheden op voorraad zoals George, maar verbruik ook veel minder....
Plaats reactie