Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Op de kipper was voornamelijk els en essen hout.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

Broekhoest schreef:
Hoe komen jullie allemaal aan dat hout? Via via? Staatsbosbeer?
Lumber Jack Russel 1.gif
Neem een hond, 3 maal daags een aardig stokje.Tikt toch aardig aan op jaarbasis.

Bovenstaand ras staat beter bekend als de "Lumber Jack Russel" :wink:
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Lumber jack Russel....winstgevend honderas ;)

Vandaag een behoorlijke slag geslagen; een tweede deel van in totaal 3.5 kuub gezaagd, met de *ldi-knetterbiel gekloofd en gestapeld.
40% is mijn eigen ingekorte walnoot en het restant (eik, els, populier) is "gevonden" langs de weg, het voordeel van een veel fietsende, gepensioneerde vader...die ziet alles....

Met hout bezig tussen je eigen geiten en kippen, da's pas vakantie ..........
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Kofi »

Er stond toevallig vandaag een artikel in onze krant dat er tegenwoordig nogal eens hout wordt gevonden, maar dat het voor de eigenaar :evil: spoorloos is.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Ik snap wat je bedoelt. Heb zelf ook weleens wat kuubs gekocht bij staatsbosbeheer. Ene dag alles zagen, de dag erna op willen halen en dan blijft dat alles weg is. Dat is flink balen.
Het hout wat ik "gevonden" heb was niet vers, sterker nog, vorig jaar in Dec lag het er ook al volgens mij vader. Niet gezaagd door particulieren, maar door de gemeente. Als die het een jaar na zagen nog niet opgehaald hebben......dan voelt het voor mij niet meer als stelen.
Daarnaast was een deel ook populier; op het bedrijventerrein waar ik werk was een hoveniersbedrijf aan het snoeien. Zij hadden als opdracht ook het afvoeren van alle hout. Na een kort gesprek met die lui hebben ze voor mij de iets dikkere stammetjes apart gelegd. Het essenhout namen ze zelf mee......Dit noem ik ook "gevonden" langs de weg, puur omdat het me niks gekost heeft......
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door bonkelaar »

Kofi schreef:Er stond toevallig vandaag een artikel in onze krant dat er tegenwoordig nogal eens hout wordt gevonden, maar dat het voor de eigenaar :evil: spoorloos is.
Las op een buitenlands forum dat men wel eens jachtgeweerpatronen of kruit in een kachelklaar stuk hout boort (kogeltjes er uit denk ik) Netjes een propje er voor, je ziet er geen barst van.
Dan hoor je wellicht nog eens waar je hout gebleven is.

groet Jos.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

In al de jaren dat ik nou hout stook heb ik altijd de mazzel gehad dat er één of meerdere stammetje op mijn pad kwamen om mijn houtvoorraad op pijl te houden.Ik denk dat ik de laatste jaren nog geen 100 euro heb uitgegeven voor mijn brandhout( hoofdzakelijk aan een hovenier die het mooi voor mij op maat zaagde ).

Het afgelopen jaar merk ik dat als er bij particulieren een boompje wordt omgelegd, het hout al dikwijls vergeven is.Ook gemeentelijk plantsoendiensten mogen/kunnen het hout bij rooien/uitdunnen niet meer weggeven.

Staatbosbeheer en diverse bedrijven bieden hout op stam aan.Dus zelf zagen en hakken/klieven.

Hebben er luitjes hier ervaring met het aanleveren van brandhout op stam?Dikwijls moet je minimaal 20 ton afnemen en krijg je ook dit beloofde gewicht?Misschien zijn er forumleden ( in mijn omgeving ) om samen een deal aan te gaan, of wellicht heeft er iemand een mooi aanbod.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

Natuurlijke opstakels geen bezwaar voor het verkrijgen van brandhout(jes)



Actie vanaf 0.10

De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
eethuusien
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 nov 2012, 19:32

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door eethuusien »

Wat mij opvalt is dat als ik het hout een paar dagen in huis heb liggen voordat het de kachel in gaat het toch iets beter brandt dan wanneer ik het er rechtstreeks uit het houtstek in de kachel gooi.
Zal op deze manier het laatste (regen)vocht er in huis uit gaan?

Groeten Bram
Bijlagen
kratjes hout.jpg
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

Die ervaring heb ik ook,zeker bij vochtige weersomstandigheden.Als het goed vriest dan haal ik het hout in etapes naar binnen.Eerst in de schuur,dan de bijkeuken,vervolgens klaar voor de stook,anders haal je een koelbox naar binnen.Wel nooit te veel tegelijk in huis opslaan,je neemt altijd beessies en insecten mee.Spinnen is geen probleem, maar een boktor wil je niet binnen hebben.Die is dol op je eikenhouten tafel maar ook op houten draagbalken.

Ik heb de gekke gewoonte om een blokje ( voldoende droog ) hout wel ns te wegen, op de gram nauwkeurig en dan zie je dat een blokje in de nabijheid van de kachel toch vaak 1 á 2% gewicht/vocht verliest in een etmaal.( P.s. Ik zag een mooie foto van Frans die rond en op zijn kachel een mooie stapel had gebouwd.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

Iemand wel 'ns gehoord van kranten tussen de houtblokjes leggen?
zo iets als onderstaand....

---------------------------------- krant
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO hout
---------------------------------- krant
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO hout
---------------------------------- krant

Lijkt me dat de krant gaat werken als een zeem of bierviltje.Of zit ik er helemaal naast? Natuurlijk wel het houthok goed droog houden en dat de wind de rest doet.Wel bestaat het risico dat bij hoge luchtvochtigheid het de andere kant op werkt.Ander nadeel lijkt me dat de kranten de luchtdoorlatenheid negatief beïnvloed.

Ik heb geen vers hout liggen, anders kon ik het idee direct in praktijk brengen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door hotglass »

Ik ben dit jaar begonnen om alle hout eerst fijn te kloven. Alles gaat direct naar "Rocket stove formaat"
Al het eik en beuk("Frans droog"...30-35%) droogt nu veel sneller en is momenteel na één of twee dagen boven het fornuis prima om te stoken.

Mijn deze zomer gebouwde voorraadhok van ca. 50m3 ligt voor ongeveer de helft vol met ingekocht hout. (Eik en beuk)
De andere helft ben ik nu aan het vullen met snel groeiend hout uit eigen tuin. Voornamelijk hazelaar en els
Na één zomer drogen en een dag op de kachel doet dit het uitstekend in mijn kleine tegelkachel (Kleine aarde, derde hands en gemodificeerd)

Takken tot ongeveer 3 cm dik (40 tot 50 cm lang) gaan mee het houthok in. De tegelkachel laat zich er goed mee vullen en brand er prima op.

Vorig jaar heb ik een experiment gedaan met al het dunne hout als leerervaring voor de aankoop van een houthakselaar.
Een hele berg takken op 15 cm gezaagd en opgeslagen in netzakken. Dit hout is nu prachtig droog (in één zomer) en brand heerlijk in een kachel met wat ruimte in de brandkamer. Alleen is het inladen en het leegschudden van de zakken een dermate grote worsteling dat ik dit dus nooit weer ga doen. Alle stukken en stukjes hout blijven in het weefsel van de zakken hangen. Met inladen nog wel te omzeilen, maar met leeg schudden in de keuken een vervelend, maar terugkerend karwei om alles uit de zakken te plukken. Een silo waar de zakken in z'n geheel in kunnen, mes erlangs en dan weggooien(of mee opstoken) zou nog gaan.
Een nog groter reservoir waar je met een schop in kunt graven is ook mooi, maar voor mijn kleinschalige kachels gaat het niet
werken.

Scheelt toch mooi €3000,-- voor een hakselaar :mrgreen:

Op de foto voor het houthok mijn kleine Reform Metrac 3000, multifunctionele tractor/bergmaaier. Aftakas voor, aftakas achter, fronthef tot ±500 kg en eventueel de sneeuwschuif van 2,25mtr breed. Kortom de hulp in de huishouding! :)
De hulp brengt het resultaat van drie uur hazelaar struiken snoeien op zondagmiddag naar het houthok.
IMG_3734.JPG
Groet, Ed
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Tim »

hotglass schreef:Alleen is het inladen en het leegschudden van de zakken een dermate grote worsteling dat ik dit dus nooit weer ga doen. Alle stukken en stukjes hout blijven in het weefsel van de zakken hangen. Met inladen nog wel te omzeilen, maar met leeg schudden in de keuken een vervelend, maar terugkerend karwei om alles uit de zakken te plukken.
Moest even aan mijn oud oom denken, oude kist met kolen, kolenkit erdoor en zo de kachel ingieten.

Idee?

Tim
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door hotglass »

Ik heb inderdaad wel zitten denken aan kuubs-kisten met lang-gehakseld hout. Logistiek is dat echter niet makkelijk te regelen hier.
Ik heb niet voldoende ruime binnenruimte om 20 tot 30 kisten neer te zetten en niet voldoende vlak terrein om nog een overdekte
loods/afdak te bouwen waar ik ook met 50 tot 75 cm sneeuw nog bij kan komen.
De houtopslag zoals die er nu staat is centraal gelegen voor alle 5 gebouwen en gebouwtjes en ligt midden aan het hoof-pad
op het terrein. Alleen moet alles met de hand ingeladen worden en is alleen per kruiwagen weer gemakkelijk af te voeren.
Met lengtes dun hout van 50 cm gaat dat overigens prima heb ik gemerkt. Een kuubs-kist met kort hout zou ik zo naast de keukendeur willen zetten en dat gaat dus niet lukken.

Groet, Ed
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Afgelopen week voor het eerst deze winter weer wat kachelhout gezaagd om het houtvoorraadhok dit voorjaar weer vol te kunnen stapelen. Ik denk inmiddels een kuub of 8 te hebben liggen wat ik nog moet kloven en stapelen.
Morgen weer enkele uurtjes zagen zodat we de komende jaren de Barbas houtkachel kunnen blijven stoken. Maar naast de Barbas heb ik nu nog een tweede houtkachel van het Finse merk Kirami aangeschaft. Aan deze kachel zit een hottub vast met een doorsnede van 1.80m en een inhoud van 1500 liter water wat deze kachel binnen anderhalf uur opwarmt tot 40 graden. Erg lekker badderen nu buiten met de lichte vorst. :) Ik kan de hottub ook nog elektrisch verwarmen maar gebruik dit alleen om hem vorstvrij te houden. De tub staat tijdelijk opgesteld en moet eerst het terras nog wat groter maken wat ik komend voorjaar doe en geef hem dan een defenitieve plaats.

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie