Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door kockie »

Ramon schreef: 17 mar 2021, 21:12 waarom krijg ik op die manier nou nooit iets schoon
Probeer het eens met de kraan aan :wink: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door sprokkelhout »

@ramon,

Die Abcat katalysator plaats je net boven de houtkachel in de kachelpijp. Dus met een kwartslag draaien trek je die eruit. Hoe moelijk kan het zijn?
Wanneer je kritiek levert is het altijd beter om eerst maar eens te lezen hoe het werkt.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

@Ramon, houd je zeker niet in met kritiek, met ja-knikkers kom je toch nergens en het houdt het forum levendig .

Of we nu willen of niet, op termijn zal iedere houtstoker met een filter te maken krijgen . Jobcreatie door/van de overheid .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Erikvr »

Zo'n filter of katalysator is natuurlijk niet fool proof. Denk eens aan de veiligheid als dat ding verstopt zit, rook en koolmonoxide in de kamer..Dat zal de overheid niet snel verplichten.
groet,
Erik
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 18 mar 2021, 09:26 @Ramon, houd je zeker niet in met kritiek, met ja-knikkers kom je toch nergens en het houdt het forum levendig .

Of we nu willen of niet, op termijn zal iedere houtstoker met een filter te maken krijgen . Jobcreatie door/van de overheid .
Ik sta heel erg open voor vernieuwing, verbetering en technische snufjes...

Maar ik heb bij die abcat toch het gevoel, dat het heel wat lijkt, maar eigenlijk niks is.

Neem als eerste de reviews: allemaal lovend, geen rook, ruik niks.
Ik heb GEEN abcat, heb ook geen rook, en als ik op de grond staat, niet met m'n neus boven de schoorsteen, ruik ik ook niks.

En als je ECHT niks ruik met je neus boven de schoorsteen, staat de kachel uit, of produceert alleen maar koolmonoxide.

Dan de foto's, filmpjes, etc. Heel beperkt. Kwam alleen een foto van de binnenkant tegen op het test formulier.

Dan het test formulier van rrf:

Pak een test formulier van een goede houtkachel, een alltech bijvoorbeeld. Dan zie je dat er al gerommeld wordt met de cijfers. In de eerste plaats: bij welke kachel hebben ze hem getest?
Staat niks over... een niet al te beste als ik gauw kan zien.
Dit is een test rapport van een alltech vision.
Screenshot_20210318-214436_Drive.jpg
Heeft MINDER co uitstoot, dan de kachel die getest is MET abcat filter, namelijk 0,1%
Voor de rest moet je rekenen.
Bij het ene formulier staat het in mg/mj en op de andere mg/m3
Als je dat uit gaat rekenen, kom je er op uit, dat je beter gewoon een goede kachel kunt kopen, die presteert BETER dan die kachel die getest is MET abcat filter.

Als laatste:
Kijk hier naar het filter:
20210318_222103.jpg
Je gelooft toch zeker zelf niet dat je dat er met water zo afspoeld?! (Uitspoelt)

Ik denk: doet er een spons in, en je meet ook lagere waarden. Net zoals ze vroeger auto's door de keuring probeerden te krijgen, spons in de uitlaat.
Het werkt, maar voor HEEL korte duur. En het belemmerd de trek ENORM.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Wat ik denk dat echt zou KUNNEN werken:

een hele fijne nozzel in je rookkanaal die schuin met de rookrichting een waaier van extreem fijn water spuit, waar alle fijnstof aan vast kleeft. Immers alle vervuiling regent ook uit de lucht.
Dat water opvangen en gewoon in je tuin laten lopen.

Ik weet 100% zeker dat het werkt, maar kost denk wel aardig energie, hogedruk waterspuit, schakeling, afvangen, evt filteren. Geen gezeik met verstopping, helpt luchtstroom zelfs extra op gang...

Dus wie helpt mee ontwikkelen? :wink:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Een " lucht wasser " dus .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

https://m.youtube.com/watch?v=R4VkkhMcNpY

https://m.youtube.com/watch?v=x5YFK8mmeRQ

Hier geloof ik meer in...

Maar vraag me wel af hoe makkelijk dat schoon te maken is, en of het nog goed werkt bij flinke vervuiling
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door pelletpower »

een hele fijne nozzel in je rookkanaal die schuin met de rookrichting een waaier van extreem fijn water spuit, waar alle fijnstof aan vast kleeft. Immers alle vervuiling regent ook uit de lucht.
Dat water opvangen en gewoon in je tuin laten lopen.
Ik heb een warmtewisselaar a la NCK gemaakt. Met een extra filter erachter. Rookgassen waren nog een graad of 30. Condensatie volop en geen troep meer in de schoorsteen. Nadeel was wel een extra rookgas ventilator en maar half gebruik van de buffer. Vooral die extra ventilator kreeg ik niet goed voor elkaar, trek was te weinig. Daardoor slechtere verbranding en dus filter/wisselaar sneller dicht. Alles weer afgesloten en gewoon aangesloten zoals Atmos dat graag ziet. Nu wel meer troep in de schoorsteen maar geen rook meer. Echt een leuk kacheltje.

Dus, condenserende rookgassen worden ook gelijk een stuk schoner. Goed te doen. Die extra energie voor die extra ventilator kun je ook in een elektrostratisch filter stoppen. Erg ingewikkeld zien die filmpjes er niet uit. Schoorsteenvegen heb ik geen zin, dus zon filter is misschien wel iets, dankje.
BD59
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2021, 08:16

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door BD59 »

Ter aanvulling van mijn reactie eerder; mijn stook-situatie is niet perfect maar meer dan goed genoeg om mijn huis te verwarmen zonder de buurt uit te roken. Mbt de rookgas- of afgastemperatuur: bij accumulerende kachels zal de temperatuur niet (snel) boven de 200gr C komen terwijl de verbranding wel (bijna) “volledig” is. Bij gewone (goede) houtkachels kan men zich afvragen of bij een dergelijke temperatuur de verbranding wel “volledig” is.
Ik temper mijn kachel, Scandinavisch merk jarenlang in productie geweest, niet omdat ik kies voor een zo hoog mogelijke verbrandingstemperatuur.
De eerste meters enkelwandige kachelpijp in het zicht heb ik nu door keramische schoorsteen elementen laten gaan omdat deze de warmte opslaan en langzaam afgeven. Zo hoef ik niet de hele avond te stoken om een behaaglijke bg te hebben in huis.
Ik heb nogmaals contact gehad met de leverancier en zij zijn van mening dat zij geen kans hebben gekregen om hun gelijk te promoten, en dus daarom mijn review niet kunnen plaatsen.
Op houtrookfilter.nl staan slechts enkele reviews die uitstekend of goed vermelden. Lijkt mij weinig na 5 jaar productie. Geen enkele gemiddelde review of slechte review.
Ik heb inmiddels ook uitgebreid gesproken met een leverancier van houtverbrandingstoestellen die na 8 maanden testen met 2 verschillende modellen van de Abcat geen positief resultaat behaalden en daarom het filter niet willen aanbieden als extra in hun assortiment Ook hier teveel weerstand in de rookgasafvoer.
De leverancier en de ontwikkelaars van Abcat gaven niet thuis.
RRF is een onafhankelijk instituut, het rapport zegt echter niets over de test omstandigheden. Volgens de specificaties van mijn houtkachel scoort mijn kachel qua emissies beter dan de testkachel zonder Abcat. De waardes, volgens de specificaties, liggen dichter bij de testkachel met Abcat.
Ik denk dat de Abcat wel een aanvulling kan zijn om “schoner” te stoken maar dat de voorwaarden om deze optimaal te laten werken in veel gevallen niet of onvoldoende aanwezig zijn.
Als men overweegt een Abcat aan te schaffen vraag dan aan de leverancier of deze eerst de situatie komt beoordelen en de trek meet.
Anders niet doen en zelf kijken wat men kan doen om eventuele overlast te beperken.
Fikkie stoken blijft leuk maar het is wel een vak om een goed vuurtje te stoken.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

RRF is een onafhankelijk instituut, het rapport zegt echter niets over de test omstandigheden.
Ik heb in het verleden diverse malen contact gehad met RRF.
Omdat ik cv houtkachels heb getest, op cv zijdig vermogen, wat ABSOLUUT niet in de buurt kwam van hun test rapport.
Heb ik gevraagd of ik eens een keer aanwezig mocht zijn bij de test van een kachel.
Als je hun meetgegevens bekijk, lach je je ... uit je broek.

Ze gaan met een debiet van 60 liter per minuut water door de kachel heen blazen. Dat gaat er met 55 graden in(bijvoorbeeld) en komt er met 59 graden uit(bijvoorbeeld).
Dat is 60 liter x 4 graden x 60min x 0.001163 = 16.7 kW

Ze schrijven ook echt: 55 en 59 graden op. Geen 55.0 en 59.0
Stel dat het 55.4 erin gaat en 58,5 eruit. Dat scheelt gewoon 4 kW!!! In de uitkomst! Wedden dat ze ook nog gewoon analoog meten???
Wie haalt er thuis nu een debiet van 60 liter per minuut? Wie werkt er thuis zonder mengventiel? Wie gaat er retour op 55 graden zitten? Hoe vuil is je wisselaar dan na 2 weken?
Wat als ze er een schakeling op hebben zitten? Bij 60 moet de pomp aan bij 55 graden weer uit. Dan meet je 2 min 16 kW, daarna 2 min niks. Dan moet de kachel weer bijwarmen!!! Hoe lang meten ze? 2 min? 20 min? 2 uur?
Ik durf te wedden... max 5 min per stook op vol vermogen. Anders kom je NOOIT aan die 16 kW.
Dat heb ik allemaal naar hun gestuurd, maar ik was gek, natuurlijk, dat ben ik ondertussen hier op het forum wel gewend...
Ik wil gewoon ZIEN, hoe ze tot die waardes komen. Als ik diezelfde kachel meette, meette ik AMPER 8 kW nominaal..
En dat was bij meerdere kachels die hun hadden getest.

Maar helaas, ze willen geen pottenkijkers. Ik heb hun toen gezegd dat ze niet gecontroleerd willen worden. Hun zeiden toen dat ze 1x in de zoveel tijd een audit krijgen van 1 of andere overkoepelende instantie, ik denk een soort voedsel en waren autoriteit...

Zal wel zijn om de koffie te testen denk ik...

Ik denk dat hun ook de uitstoot van volkswagens meten :lol:

Mijn pet van RRF ligt allang onder mn schoen...
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door JantjeV8 »

Alles kun je certificeren, werkelijk alles. Komo, TUV, Kiwa, NEN, noem maar op. Het mooie is dat je voor de onderleggers zelf je BRL (Beoordelingsrichtlijn) mag opstellen. Dat wordt inhoudelijk niet beoordeeld. Wel of je jezelf naderhand aan je eigen BRL houdt.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 26 mar 2021, 23:33 Ik heb hun toen gezegd
Ik heb hen.....
Ramon schreef: 26 mar 2021, 23:33 Ik denk dat hun ook de uitstoot van volkswagens meten :lol:
...dat zij ook...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

JantjeV8 schreef: 27 mar 2021, 11:43
Ramon schreef: 26 mar 2021, 23:33 Ik heb hun toen gezegd
Ik heb hen.....
Ramon schreef: 26 mar 2021, 23:33 Ik denk dat hun ook de uitstoot van volkswagens meten :lol:
...dat zij ook...
Dat wordt inhoudelijk niet beoordeeld
Ik denk dat ze jou daar dan gelijk aannemen! :lol:
robit
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 sep 2020, 12:15

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door robit »

Ramon schreef: 18 mar 2021, 22:43 Wat ik denk dat echt zou KUNNEN werken:

een hele fijne nozzel in je rookkanaal die schuin met de rookrichting een waaier van extreem fijn water spuit, waar alle fijnstof aan vast kleeft. Immers alle vervuiling regent ook uit de lucht.
Dat water opvangen en gewoon in je tuin laten lopen.

Ik weet 100% zeker dat het werkt, maar kost denk wel aardig energie, hogedruk waterspuit, schakeling, afvangen, evt filteren. Geen gezeik met verstopping, helpt luchtstroom zelfs extra op gang...

Dus wie helpt mee ontwikkelen? :wink:
Hier heb ik toevallig bij een stage een proefopstelling mee gemaakt. Hierbij gebruiken ze houtrook voor trainingen van brandweerlieden. Normaal verbranden ze deze rook na met een grote op gas werkende naverbrander maar we wilden hier een betere oplossing voor. Toen zijn we ook op een luchtwasser uitgekomen waarbij we met verschillende formaten nozzles (dus druppelgrootte) en verschillende drukken in mee en tegenstroom hebben gemeten gekeken wat het effect was.

In eerste instantie hebben we de werking bekeken doormiddel van een soort afzuigkap filter te gebruiken en visueel te bepalen of het veel scheelde. Helaas had het niet het gewenste effect voor de toepassing die we hadden.

Ik sluit dus niet uit dat het kan werken maar het is wel een stuk lastiger dan we in eerste instantie dachten.
foto1.PNG
Plaats reactie