Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door RuudBalk »

Bedankt voor je reactie Veerbol, maar ik weet nog niet waar die verkleuring vandaan komt.
Het is overigens een Abcat ergens in een haarden winkel.

Michiel_F weet misschien het antwoord?

De groeten van Ruud.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

ik weet nog niet waar die verkleuring vandaan komt.
Ik wel. Als rvs boven een bepaalde temp komt, verkleurt het definitief naar blauw. Of je moet opnieuw borstelen.

https://www.hunker.com/12441259/how-to- ... less-steel

the downside to using chromium (in rvs) is that when it is heated to extremely high temperatures, it will leave a different colored surface behind.

Bij mij is het ook gebeurd. Ik weet het niet exact, maar schat bij ongeveer 600 graden.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Het vermeende RVS eens testen op magnetisme, kan eenvoudig met een magneet .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
veerbol
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:03

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door veerbol »

De kachel in de haardenwinkel is iig flink boven de 400gr opgestookt. Verkleuren bij een bepaalde temperatuur is afhankelijk van de samenstelling van het RVS. Magneet doet helemaal niets op de Abcat-pijp. Hoe dan ook, de eigenaar van deze kachel zou ook op de hoogte moeten zijn van de temperatuurwaarden waarvoor de Abcat bedoeld is.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

veerbol schreef: 23 dec 2021, 14:18 Magneet doet helemaal niets op de Abcat-pijp.
Dat u dat getest heeft, wat leuk !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Wat leuk dat er wordt meegedacht over het ontwerp van de ABCAT, dat waardeer ik zeer!
Ramon schreef: 22 dec 2021, 22:29 Punt 1: waarom wordt de buis niet geisoleerd, dat het verbranden eerder begint, en later stopt.
De buis isoleren is zeker een goed idee. Hier lopen we echter vooralsnog tegen de uitdaging van de warmteoverdracht van de assen van de module aan. Die lopen nl door de isolatiemantel heen naar buiten. Een tweede uitdaging is het luikje; dat moet óf in een sponning in de isolatie vallen, óf ook geïsoleerd zijn. Maar hoe dicht je dan het gat af dat je maakt in de spouw, waar de isolatie bloot komt te liggen omdat de module daar doorheen moet kunnen? Je kunt dat niet met metaal doen, ivm warmtebrug. Het heeft onze aandacht maar we hebben helaas nog geen oplossing.
Ramon schreef: 22 dec 2021, 22:29 Punt 2: is de ABCAT ook getest bij 300- temperaturen? Hij gaat Dan niet verbranden. Wat voor effect heeft dat op de pak's etc? Geen effect of nauwelijks?
Het temperatuurverhaal bij de ABCAT, maar dat geldt net zo goed voor andere katalysatoren in afgas, is niet zwart-wit, of aan-uit. De reden dat er temperatuur nodig is om bepaalde verbindingen te kraken (na te verbranden), heeft te maken met de energie die nodig is om de verbindingen tussen de moleculen te verbreken. In het geval van de ABCAT, welke is ontwikkeld voor houtrook, begint dit proces bij ca. 100’C met CO. In het traject van ca. 100’C naar ca. 300’C worden steeds complexere, stabielere verbindingen gekraakt.
Ramon schreef: 22 dec 2021, 22:29 Punt 3: er gaat rook langs de katalysator. Waarom niet een verbreding tpv de katalysator? Optiek? Dan breng je de stromingsnelheid kortstondig omlaag, en heeft de rook minder de neiging eromheen te gaan.
Verbreding is een goed idee. In de tijd dat de ABCAT in een 2mm stalen pijpstuk werd geproduceerd, hebben wij hier ook mee geëxperimenteerd. Dit is inderdaad een prachtige manier om de stromingssnelheid te verlagen en de verblijfstijd van de rook in de katalysator te verlengen. Helaas werd het ontwerp met minder enthousiastme onthaald. Je krijgt immers lokaal, bovenop de kachel en dus goed in het zicht, een verdikking van de pijp.
Wanneer iemand vandaag de dag dit effect wil bereiken, volstaat het om een grotere diameter ABCAT te bestellen, met daarbij twee verlopen (bv. bestaande situatie met 150mm kanaal, dan kun je denken aan een ABCAT 180mm met 2x verloop 150-180mm).
Ramon schreef: 22 dec 2021, 22:29 Punt 4: de stoffen oxideren in de abcat. Waar komt de zuurstof die daarbij nodig is vandaan? Hoe wordt dat geregeld?
Lamda 2 tot 2,5 (zie eerdere post), dus 2 tot 2,5 zo veel verbrandingslucht de kachel in dan theoretisch nodig voor volledige verbranding van brandstof.
Ramon schreef: 22 dec 2021, 22:29 Heeft u wat meer/alle informatie van de keuring??
Ik zou graag het temperatuurverloop willen zien. Dat de schoorsteentemp tov de abcat temp gaat verschillen, de gemeten co co2 en o2 waardes. Het rendementsverschil...

Hoe meer info, hoe betrouwbaarder oordeel kan erover gegeven worden
Keuringsinformatie, zoals CO en rendement, staat in het keuringsdocument zoals al een aantal keer gedeeld op dit forum. Ik beschik niet over de ruwe data van de metingen. O2 en CO2 worden niet standaard vermeld want zijn niet genormeerd.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

RuudBalk schreef: 23 dec 2021, 09:04 Bedankt voor je reactie Veerbol, maar ik weet nog niet waar die verkleuring vandaan komt.
Het is overigens een Abcat ergens in een haarden winkel.

Michiel_F weet misschien het antwoord?

De groeten van Ruud.
Hallo Ruud,

Goede vraag! Wat ik vond is dat verkleuring van RVS al onder de 400’C optreedt. De duur van de blootstelling is ook van belang, dus langere tijd bij een lagere temperatuur kan ook verkleuringen geven. Dat de buis, wanneer ongelakt gelaten, verkleurd zegt dus niet veel over of de ABCAT te heet wordt / te heet is geworden. Ook bij goed gebruik van de kachel, goed stookgedrag, enz, zal de buis verkleuren.
Document via onderstaande link vond ik erg duidelijk:
https://bil-ibs.be/sites/default/files/ ... rstand.pdf
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

LeaD schreef: 23 dec 2021, 14:48
veerbol schreef: 23 dec 2021, 14:18 Magneet doet helemaal niets op de Abcat-pijp.
Dat u dat getest heeft, wat leuk !
Dat op de buis van de ABCAT geen magneet blijft zitten komt omdat deze buis is vervaardigd uit RVS (AISI 316 om precies te zijn). Om deze reden blijft ook een magneet-thermometer niet hangen (maar goed ook, want daar heb je niks aan om de rookgastemperatuur te bepalen).
veerbol
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:03

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door veerbol »

LeaD schreef: 23 dec 2021, 14:48
veerbol schreef: 23 dec 2021, 14:18 Magneet doet helemaal niets op de Abcat-pijp.
Dat u dat getest heeft, wat leuk !
't Doet me een deugt dat t je opvrolijkt 🙂. Het is dus iig geen martensitische, ferritische, duplex roestvast of koudvervormd, wat wel (licht) magnetisch is, maar blijkbaar de duurdere versie AISI 316.
veerbol
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:03

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door veerbol »

Wanneer iemand vandaag de dag dit effect wil bereiken, volstaat het om een grotere diameter ABCAT te bestellen, met daarbij twee verlopen (bv. bestaande situatie met 150mm kanaal, dan kun je denken aan een ABCAT 180mm met 2x verloop 150-180mm).
Een 180mm zal, t.o.v. een 150mm, ook minder invloed hebben op de trek van de schoorsteen, niet? Of is dat te verwaarlozen?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Voor een ietwat oudere kachel is er ook een upgrade mogelijk, de IntensiFire uit Nieuw-Zeeland .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

veerbol schreef: 24 dec 2021, 19:10
Wanneer iemand vandaag de dag dit effect wil bereiken, volstaat het om een grotere diameter ABCAT te bestellen, met daarbij twee verlopen (bv. bestaande situatie met 150mm kanaal, dan kun je denken aan een ABCAT 180mm met 2x verloop 150-180mm).
Een 180mm zal, t.o.v. een 150mm, ook minder invloed hebben op de trek van de schoorsteen, niet? Of is dat te verwaarlozen?
Inderdaad, de grotere diameter zorgt ervoor dat de stroomsnelheid van de rookgassen wordt verlaagt. Dezelfde hoeveelheid rook krijgt immers meer ruimte (oppervlak) om doorheen te stromen. Ter indicatie; een 180mm kanaal heeft bijna 1,5 maal zoveel oppervlakte tov een 150mm kanaal. Een grotere diameter zorgt, door een significante verlaging van de stroomsnelheid, voor een verlenging van de verblijfstijd van de rook in de katalysator en voor een verlaging van het drukverlies.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

LeaD schreef: 24 dec 2021, 21:19 Voor een ietwat oudere kachel is er ook een upgrade mogelijk, de IntensiFire uit Nieuw-Zeeland .
Interessant project! De informatie is wat summier, maar wat ik begrijp is de focus vooral kachels zonder vlamkeerplaat (baffle plate). Dan is 'ietwat oudere kachels' misschien een beetje optimistisch geformuleerd :wink:
Wanneer mij wordt gevraagd of iemand met een 20 jaar oude kachel er goed aan doet om in een ABCAT te investeren, is mijn antwoord dat deze persoon dat geld beter kan bijleggen bij de aankoop van een moderne kachel. De emissiereductie (in combinatie met goed stoken!) is dan groter dan die oude kachel met een ABCAT blijven stoken. Kan of wil iemand geen nieuwe kachel aanschaffen, dan heeft het retrofitten van die oude kachel wel degelijk zin. Ik denk dat je deze vinding ook in dat verband moet zien.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door pelletpower »

Ja inderdaad. Die Intensifire heeft me weer een avondje lezen opgeleverd/ gekost. Zeker interessant en ik ben eigenlijk wel erg benieuwd ernaar.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door RuudBalk »

Hallo,

Ergens in een ver verleden schreven “wouter a” en “Bufferboost” het volgende:

Re: temperatuurmeter rookgas
Bericht door wouter a » 14 okt 2010, 16:18
het verschil in temperatuur is aanzienlijk......

Als de meter op de pijp 200 graden aangeeft, dan zitten de rookgassen op ongeveer 350 graden.

afhankelijk van de temperatuur verloopt het verschil van een factor 1,5 tot een factor 2.


normaal gesproken mag je aannemen dat dit gecorrigeerd is in de aanwijzing van de meter, dit heb ik namelijk zelf ondervonden met een infrarood meter en een probe (pijp was natuulijk wel zwart gespoten tegen reflectie v.h. infrarood).

Ik zal het tijdens het stoken morgen eens meten met standaard magnetische meter (analoog), infrarood (digitaal) en probe (digitaal & geijkt).

met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.

Bericht door wouter a » 08 nov 2010, 14:50
Sorry voor het lange wachten.....

Magneet meter: 150 graden
IR - meter: 165 graden
sonde: 330 graden

dus de meter geeft aan de buitenzijde ongeveer de helft aan van de rookgas temperatuur in het midden van de pijp.

met vriendelijke groet,
Wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.

Bericht door Bufferboost » 09 nov 2010, 20:16
Ter ondersteuning en voor de zekerheid: die factor 1,5 - 2 x herken ik geheel (infrarood en directsonde). Temperatuur van het aansluitstuk (enkelwandig staal, zwart) en directsonde in rookgassen op dezelfde plaats: 150 en 250 graden resp.

mvg hans

Ik vroeg mij af hoe het temperatuur verloop in mijn pijp en kachel zou zijn.
In de pijp zit op 86 cm van de topplaat van de kachel (“Svendsen1”) een sonde, merk onbekend. Geeft in kokend water 100⁰ aan, dus waarschijnlijk wel goed.
Op de pijp en in de kachel meet ik met een “Trotec TP6” IR meter, onbekend of die geijkt is.
Voor de pijp, RVS en zwart, stel ik de emissiegraad in op 0,4 (RVS 0,1-0,8) en voor in de kachel op 0,8 (staal geoxideerd 0,7-0,9).
Ik stook eik, 1500 gram per keer, 3 blokken van 500 gram of 3 blokken van 600, 500 en 400 gram.

Meetpunt op 86 cm
Bij volle brand geeft de sonde doorgaans 250⁰ aan, de IR meter 212⁰.
De sonde geeft dus een factor 1,18 meer aan.

Bij de gloed, het vulmoment, geeft de sonde doorgaans 180⁰ aan, de IR meter 160⁰. De sonde geeft dus een factor 1,13 meer aan.
Meetpunt vlak boven de uitmonding op de topplaat

Bij volle brand geeft de IR meter 376⁰ aan. Zou in de pijp met een factor 1,18 zo’n 443⁰ zijn. Dat klopt dan wel ongeveer met verder genoemde 410⁰ onder de topplaat.
Bij de gloed geeft de IR meter 295⁰ aan. Zou in de pijp met een factor 1,13 zo’n 336⁰ zijn.
Welke factor zou hier nu van toepassing zijn?

Meetpunt in de kachel vlak onder de topplaat (via een luikje)
Bij volle brand geeft de IR meter 410⁰ graden aan.

Is deze temperatuur niet te hoog voor een Abcat? Immers, de werkingstemperatuur van 350⁰ wordt met een factor 1,42 opgestuwd naar 500⁰?
Wordt het dan, met bijvoorbeeld die bovengenoemde 443⁰, ongeveer 629⁰ niet te heet?

Volgens de heer F. Svendsen, de kachelbouwer, zou de temperatuur bij de uitmonding van de kachel 280⁰ zijn. Van de importeur hoorde ooit dat de temperatuur in de pijp elke meter 10% lager zou worden. Dat klopt dan een beetje: 280⁰ - 10% = 252⁰.

Ik stook zeker te heet.

Met vriendelijke groet,
Ruud.
Plaats reactie