Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ecoop
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2019, 16:43

Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door ecoop »

Hallo,

Ik heb vandaag voor het eerst rondgekeken op dit forum omdat ik benieuwd ben of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een houtrookfilter, meer specifiek de ABCAT filter. Ik ben geïnteresseerd in zo'n filter omdat ik graag de uitstoot en eventuele overlast van mijn houtkachel wil verlagen (al heb ik nog nooit klagende buren gehad o.i.d.). Ik stook met een Morso 1412 houtkachel. Ik kan op dit forum niet veel vinden over een houtrookfilter zoals de ABCAT, terwijl het filter volgens mij al een aantal jaar op de markt is. Ik sta op het punt om de ABCAT te laten installeren en dat doe ik vooral voor mijn eigen gemoedsrust. Maar mijn indruk is dat als die ABCAT heel goed zou werken er veel meer mensen een zouden hebben. Met een kleine betaalbare ingreep 96% van je uitstoot verlagen klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Volgens mij is hier heel veel kennis aanwezig over houtstook en de uitstoot daarvan, dus ben benieuwd of iemand zijn kennis en/of ervaring wil delen.

Alvast veel dank.
ECOOP
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Reclame?
ecoop
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2019, 16:43

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door ecoop »

Dank voor je reactie.

Ik heb geen belang bij dit houtrookfilter, anders dan dat ik graag ervaringen van anderen zou willen horen met dit filter of vergelijkbaar. Ik verbaas me er gewoon over dat er weinig over te vinden is, terwijl de claims die ze maken veelbelovend zijn (zie deze infographic https://images.app.goo.gl/8HZUbTEqWiMnML7R9 bv.).

Dat is alles...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door peterberg »

Met wat websites door spitten blijkt dat die filter/catalysator pas goed werkt bij temperaturen boven 350 ºC. Wat betekent dat voordat die temperatuur bereikt is, er rook en andere ongerechtigheden uit de schoorsteen komen. En voor kachels die helemaal niet aan die afgas temperatuur toekomen er dus geen baat bij hebben. Grote massakachels hebben er dus niets aan, aangenomen dat die rook produceren.

Als de aanloop fase vrij lang duurt kan er in de tussentijd veel roet in het ding terecht komen. Een reactie van een klant wijst daar ook naar, die heeft als commentaar dat de ABCAT na elke stook schoon gemaakt moet worden. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om in de winter elke dag het ding te demonteren, te reinigen en weer te monteren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door JantjeV8 »

Dus dan kun je nooit 96% reiniging claimen als je de opstart en afloop van de stook meeneemt. Logischerwijs horen die fases er ook gewoon bij.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Albert van WdJ »

Wat je aan reactie ziet is dat het ding ook vooral stevig blokkeert in de schoorsteen.
Je kunt niet zomaar ongestraft een filter in een kanaal plaatsen. Dat remt fors in de doorstroming van de rookgassen.

Ik zag in het handboek van het filter wel een 'mooie' tabel met diverse houtsoorten met mogelijke geurhinder.
Weet niet of het helemaal klopt, maar ook mijn ervaring is dat je wilg, kastanje en populier toch veel meer ruikt dan eik en beuk bijv.
Heb je geurhinder door stoken, dan ligt daar wel een puntje waar je rekening mee kunt houden.
Hoef je ook geen apparaat van ruim €400,- aan te schaffen.
Change, before you have to.
BD59
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2021, 08:16

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door BD59 »

Ik had zo’n Abcat houtrookfilter aangeschaft. Uitgeprobeerd op verschillende manieren, kleine aanpassing in het rookgaskanaal gedaan, maar helaas! Het klonk te mooi om waar te zijn.
Het filter werkt mogelijk alleen goed als je een goede trek hebt in een gemetselde schoorsteen. Indien je nl regelmatig stookt wordt de schoorsteen opgewarmd en deze blijft warm gedurende het stookseizoen. Een warm rookgaskanaal heeft al trek op het moment dat je weer begint met stoken. Abcat/houtrookfilter.nl geeft aan dat de trekweerstand van de Abcat verwaarloosbaar is tov. de minimale trek in een warme schoorsteen. Ik heb dat niet. Bij mij had de Abcat zoveel weerstand dat het vuur duidelijk getemperd werd. Zo erg dat de rookgas temperatuur beneden de 200gr C zakte na het inschakelen van de Abcat.
Met als gevolg: slechte verbranding, roet in het filter en meer rook en geur buiten.
Normaal stook ik niet bij windstilte en/of mist. Indien ik de kachel aansteek zit de rookgas temperatuur gemeten direct boven de kachel-aansluiting binnen 10 min boven de 250gr C. Geen rook buiten, soms een lichte geur kort waarneembaar.
Zonder Abcat haal ik makkelijk 350+Gr C en in de stookkamer kan ik temperaturen meten van 900+Gr C.
De leverancier gaat er alsnog vanuit dat het niet functioneren van de Abcat aan mijn “stooksituatie” ligt en blijft vooral erg stil na mijn laatste mail.
Op Abcat/houtrookfilter.nl wordt mijn review niet geplaatst en ik kan geen nieuwe plaatsen omdat ik al een review gegeven heb???
Mijn advies: niet aanschaffen! Erg veel geld voor iets dat je zelf grotendeels kunt voorkomen door je stookgedrag aan te passen.
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Martinus87 »

BD59 schreef: 08 mar 2021, 08:51 Op Abcat/houtrookfilter.nl wordt mijn review niet geplaatst en ik kan geen nieuwe plaatsen omdat ik al een review gegeven heb???
Mijn advies: niet aanschaffen! Erg veel geld voor iets dat je zelf grotendeels kunt voorkomen door je stookgedrag aan te passen.
Zeer spijtig, maar zijn genoeg bedrijven die zo proberen slechte reviews te blokkeren. In zo een geval zou ik ook altijd uw review op Google reviews of een ander onafhankelijk platform neerzetten zodat andere klanten niet een (dure en) waardeloze investering doen.
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door sprokkelhout »

@BD59 wat is jouw stooksituatie? Is die afwijkend van een gemiddelde stooksituatie?
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Jan-Sietze »

schreef:Niet aanschaffen! Erg veel geld voor iets dat je zelf grotendeels kunt voorkomen door je stookgedrag aan te passen.
Waarom wordt er niet goed stookadvies gegeven ?
Inzetten op goed en verantwoord hout stoken vermindert klachten over stankoverlast.
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door sprokkelhout »

Volgens de RRF-test gegevens (zie bijlage) werkt een ABCAT houtrookfilter wel degelijk!
Wanneer er voldoende trek in het rookkanaal zit en de rookgastemperatuur > 300 gaden C is zou de werking goed moeten zijn.
Voor veel stokers lijkt mij een goede aanvulling
Mijn houtkachel (8 kw) heeft een rookgasomleiding van ca. 2,50 meter en daardoor een te lage afgastemperatuur (200-250 graden C) voor het gebruik van de ABCAT.
Bijlagen
Abcat RRF.png
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Met een rookgastemp van >300 zou ik investeren in een betere kachel, en niet in zo'n filter.

Bij de test is zo'n ding nieuw. Na een maand stoken zit dat ding helemaal vol...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door benthuis »

Inderdaad.. 300 graden! Dat ze het op de markt durven brengen.... Misschien kan zo'n ding eerder in het circuit? Daarna terugkoelen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door sprokkelhout »

@ benthuis (en anderen)
Er zijn genoeg moderne houtkachels van ca. 8 kW met een maximale rookgastemperatuur boven de 300 Graden C bij een nominale 8 kW warmteafgifte. Ik snap >300 Graden C best (te)hoog is. Zeker in de ogen van gebruikers van massakachels.
Maar om landelijk wat te doen aan het verlagen van de fijnstofuitstoot, geproduceerd door houtkachels (23%), is het een goed filter denk ik. Te meer omdat er veel meer "gewone" metalen kachels in gebruik zijn dan massakachels in ons land.

@ Ramon: "na een maand stoken zit dat ding helemaal vol"
Dat filter kan je regelmatig afspoelen onder de kraan. Dus dat argument snijdt wat mij betreft geen hout.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Wel handig, elke maand ff het dak op om hem schoon te maken.

Ff afspoelen onder de kraan, waarom krijg ik op die manier nou nooit iets schoon...
Plaats reactie