Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door TLS »

als het windstil is, of de wind zit verkeerd dan gaat de stank makkelijk 100m rondom een enkele woning waar gestookt wordt. Ik begin hier een vrij goed beeld van m'n buurt te krijgen door het dagelijks uitlaten van m'n hond :-) (top-statistiek!).

M'n buur heeft een splinternieuwe kachel, koopt gedroogde eik en beuk; maar maakt de veel gemaakte fout om véél te langzaam te stoken. Ik heb het hem al gezegd maar het baat niet.

Het te langzaam stoken is de grootste oorzaak van de stank, je krijgt dit niet in de mensen hun hoofd. We leven in een tijdperk waar er op vlak van leef-omgeving en milieu niet te veel meer moet worden aangemodderd. Dus hier en daar moet gewoon komaf worden gemaakt met enkele ingebakken slechte gewoontes.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door pelletpower »

Inderdaad nog veel te verbeteren. Dat kan alleen door kritisch te blijven naar jezelf te blijven kijken.

Mijn fixatie op lage afgastemp laat ik gaan. Kondenseren hoeft niet meer. Hogere temp waait , stijgt beter op en dus minder overlast.

Lampda 2? Ik dacht dat 1 optimaal is? Ik sta op het punt hiermee te gaan experimenteren. O2 sensor en lucht sturen. Betere ruime overmaat nemen?
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

rastaman schreef: 20 dec 2021, 18:55 @ Michiel_F
Dank voor de tijd en moeite om inhoudelijk te blijven reageren ondanks de soms wat harde reacties hier,
dat is helaas toch vaak een bijverschijnsel op fora waar een mens door heen moet leren kijken :?

Ik denk dat een katalysator als extra schoonmaakgang niet een hele rare oplossing is voor sommige situaties,
MITS men rekening houdt met de door jou aangegeven voorwaarden qua temperatuur en schoorsteen trek.
In de VS worden al jarenlang kachels met katalysator verplicht in sommige binnenstedelijke gebieden om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Ik denk nog steeds dat je eerst de kwaliteit van de kachel en de manier van stoken moet verbeteren,
(Peters model is natuurlijk een kadootje in deze, maar helaas niet voor iedereen mogelijk)
Maar ik kan mij toch voorstellen dat wij hier in Nederland midden in de stad ook best wel wat minder PAC's kunnen gebruiken in de lucht,
https://www.theguardian.com/environment ... risk-study
en dat een moderne gietijzeren ECO-norm kachel (mits niet te groot voor de ruimte en dus afdoende heet gestookt) best nog wel schoner kan met zo'n ABCAT erachter. (En dan niet zoals in de VS waar men ook gewoon slechte kachels zo'n ding gaven en dan zogenaamd als schoon en EPA-norm verkochten.)

Dan rest volgens mij alleen nog de aap naast de kachel opvoeden tot een beetje netjes stookgedrag,
dat netjes gedrag bijbrengen zou trouwens nog best wel lastig kunnen worden als ik de onderlinge communicatie hier soms langs zie komen 8)

Groet Menno
Hallo Menno,

Het punt van kwaliteit verbeteren kan ik alleen maar nogmaals volmondig onderschrijven! Zou iedere stoker de basisregels van goed stoken kennen (en opvolgen!), dan hoeft er van overlast-situaties nog nauwelijks meer sprake te zijn. Wel is overlast natuurlijk iets anders dan emissie, maar de discussie omtrent houtstook heeft primair betrekking op en wordt ingegeven door overlast, dus dat moet als eerste worden aangepakt. En inderdaad, dat begint met goed stoken.

Dat je trouwens vaker houtkachels met katalysator ziet in de VS heeft deels te maken met de keuringsopzet die daar gehanteerd wordt. Heel kort door de bocht; hier (in de EU) worden kachels gekeurd met als uitgangspunt ‘zoals de kachel goed presteert cq een lage emissie heeft’, in de VS wordt er gekeurd volgens ‘hoeveel uitstoot vindt er plaats wanneer de kachel beroerd wordt gestookt’. Voor de VS aanpak is veel te zeggen, want dan kan het immers moeilijk slechter. In de EU, waar bij de keuring voorbeeldig wordt gestookt, kan het (zo blijkt ook) in de praktijk vaak wel slechter.

De factor bediening is inderdaad cruciaal! Een kundige stoker met een oude kachel stookt makkelijk veel schoner dan een onkundige stoker met een moderne kachel.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Ramon schreef: 20 dec 2021, 19:06
Mijn excuses voor de verwarring. Met gestookt vermogen bedoel ik de hoeveelheid energie die als brandstof wordt toegevoerd. Het is immers deze hoeveelheid die de kachel moet kunnen verhapstukken. Rendement heeft betrekking op de warmteafgifte aan de ruimte en heeft hier geen rol. Ik ging er van uit dat dit duidelijk zou zijn uit mijn voorbeeldberekening, maar ik blijkt onduidelijk te zijn geweest. Ergo; een kachel met 80% rendement welke op 4 – 7kW wordt gestookt (toegevoerde brandstof) geeft 3,2 – 5,6kW warmte aan de ruimte af (0,8*4kW resp. 0,8*7kW).
Ben ik het niet mee eens..
Een kachel met 7 kW vermogen, levert 7 kW vermogen nominaal, en bij 80% rendement, dient er 7 / 0.8 = 8.75 kWh brandstof aangevoerd te worden. In geval van stukhout @15% vocht, is dat 8.75 / 4.2 = 2.1 kg

U stookt dus niet nominaal, maar minder.

7119700_TermoIsotta_DSA_Rev01.pdf

Zie bijgevoegd testrapport. 19,1 kW heat input, 15 kW nominaal. 4.4 kg houtverbruik per uur. 78,4% rendement.

19,1kW x 0.784 = 15 kW

Dus 19 kWh hout per uur bijvullen. Dan krijg je 15 kW nominaal vermogen.
Terechte verwarring omdat ik aangeef hiermee in te haken op ‘hoe weet je of je nominaal stookt’, waarvoor excuus. Volgens mij praten (lees: schrijven) we echter langs elkaar. Ik geef duidelijk aan dat mijn invalshoek brandstofzijdig (thermisch) is. Met die invalshoek mag je het natuurlijk oneens zijn, maar dat doet niets af aan de berekening zoals eerder door mij genoemd.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Ramon schreef: 20 dec 2021, 19:13
Groot vuur=veel rookgassen, veel rookgassen in een te klein kanaal=hoge rookgassnelheid, hoge rookgassnelheid=verhoging weerstand van alles dat weerstand geeft (katalysator, roetafzetting, bochten, enz.). Deze weerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid en kan dus niet onderschat worden.
Dit ziet u ook weer verkeerd!

De schoorsteen is HET gaspedaal van de kachel.
U doet net of het vuur gas gaat geven en de schoorsteen het niet bij kan houden.
Helaas. De SCHOORSTEEN bepaald. Als de schoorsteen gaat TREKKEN, gaat het vuur gas geven. En NIET andersom. De schoorsteen bepaald hoe hard het vuur gaat branden.
Als er meer bochten, meer vernauwingen inzitten, zal de stromingssnelheid afnemen, onderdruk verminderen, zal het rookkanaal minder trek genereren, zal het vuur minder gaan bulderen...

Je kunt dan ook gaan remmen door de luchttoevoer dicht(er) te zetten. Dan krijg je veel houtgas, te weinig lucht, waardoor er veel onverbrande gassen de schoorsteen in verdwijnen...
Deze opmerking/redenatie betrof een vraag specifiek over de weerstand van de ABCAT en snijdt wel degelijk hout.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Ramon schreef: 20 dec 2021, 22:08 Ik heb nog een vraag.

Waar komt die 300+ graden vandaan die nodig is om van roet (C) CO2 te maken?

De chemische formule is dus:

C + O2= CO2
Of
2C + 02 = 2 CO

En volgens u wordt CO ook omgezet in CO2.

2 CO + O2 = 2 CO2.

Hoe is dit gemeten? Waar kan ik dit terugvinden in het testrapport?

En al die PAK's, oxideren die ook? Of worden die gefilterd?
En als ze oxideren, veranderen ze. (In minder schadelijke stofjes) waarin veranderen ze? Ik wil graag een lijst zien, van de stoffen (PAK's) die reageren met lucht in uw katalysator, en waarin ze veranderen.

Kan dat? U zou al die scheikundige formules moeten hebben...

U kan natuurlijk een mooie tabel laten zien van 3000 stofjes X voor de ABCAT, 500 stofjes X na de ABCAT. Maar als ze dus reageren met lucht en uw bijzondere metaalkrullen, en niet gefilterd worden, moet u daar de scheikundige formules van hebben...

Kortgezegd. 3000 stofjes X voor de abcat, 500 stofjes X na de ABCAT en dus 2500 stofjes Y(geoxideerd stofjes X) na de abcat.

Wat voor stofjes zijn dat, en waar blijven ze???

Daar lees ik ook niks van.
Interessante vraag waar ik het antwoord schuldig op moet blijven. Ik zal proberen uit te leggen waarom. Mijn excuus alvast voor het lange antwoord!

Dé houtrook bestaat niet. Houtrook veranderd continue van samenstelling bij iedere stook, in iedere iedere kachel. Dit maakt het erg lastig om een representatief beeld te krijgen van hoe een techniek presteert voor alle soorten kachels. (Als ik hier nu data zou presenteren van kachel X met brandstof Y, dan is de volgende vraag die mij gesteld wordt, ja leuk joh, maar hoe ziet het er uit met kachel Z en diezelfde brandstof? En hoe met brandstof Y in kachel Z? en hoe…? Nouja, mijn punt is duidelijk) Het is juist hierom dat er gestandaardiseerde en geharmoniseerde normen zijn om kachels te keuren. Zeker, je hebt ook binnen een norm-stook verschillen, maar door veel parameters vast te leggen wordt het aantal variabelen beperkt.

Nu wordt er volgens norm naar een paar componenten gekeken (stof, CO, CxHy, Nox) en bij een meting worden bijvoorbeeld CO2 en O2 ook gemeten. Dit maakt een meting bedrijfs-economisch haalbaar. Hoe meer componenten bemonsterd moeten worden, hoe complexer en kostbaarder de metingen, en hoe meer herhalingen nodig zijn om een representatief beeld te krijgen (er zijn dan immers meer componenten die tussen stook 1 en stook 2 kunnen afwijken, waardoor een van beide stoken niet representatief is en er een volgende stook nodig is).
Waar Ramon nu naar vraagt is, om te beginnen, een totaal analyse van houtrook. Bij mijn weten is dit nog nooit vertoont omdat het zinloos is, omdat dé houtrook dus niet bestaat. Daarnaast is zoiets verschrikkelijk kostbaar. Ik kan dus helaas geen mooie tabel met alle stofjes delen.

Daarnaast is de realiteit dat ik geen onderzoeksinstituut run, maar een bedrijf. Enorme uitgaven aan analyses en metingen zoals Ramon verzoekt, waar vervolgens iedereen (terechte, maar dat terzijde) vraagtekens bij kan zetten omdat het niet genormeerd is en ik dus eigenlijk zelf maar wat heb verzonnen, kan ik bedrijfsmatig niet verdedigen, hoe interessant de vraag ook moge zijn. Om een idee te geven, een PAK analyse bij een keuringsinstituut kost zomaar €1500 per analyse. Daarvoor moet je wel ook de testopstelling gebruiken voor €1000 – €1500 per dag. Bovendien zegt een enkele PAK analyse helemaal niets en heb je het PER STOOK over 4 a 5 PAK monsters om een beetje een beeld te krijgen. Maarja, 1 stook zegt ook weer niets, dus dat moet je ook zeker een keer of 3 a 4 herhalen, en dat is wanneer je heel veel geluk hebt en alle stoken representatief zijn, wat zeer zelden voorkomt. Had ik al aangegeven dat ik het alleen nog maar over een paar PAK’s heb? En dus alleen voor die specifieke kachel, met die specifieke brandstof?

Zijsprongetje: Er is overigens een Europees project in aanvraag om naar de gebruikersinvloed op de emissie van gezondheidsschadelijke stoffen bij het stoken van hout te kijken, bij een paar verschillende kachels, met een paar variaties in brandstof en bediening en met en zonder ABCAT of ESP. Een eerste voorzichtige inschatting van de kosten van het project gaat zeer royaal over het miljoen euro.

De temperaturen die wij noemen voor bijvoorbeeld het omzetten van CO zijn gebaseerd op tests en waarnemingen van rookgassamenstellingen en temperaturen. Specifiek CO wordt als een van de eerste verbindingen aangepakt en kan worden vastgesteld door het meten van de CO concentratie met en zonder ABCAT (met als voorwaarde natuurlijk dat meerdere stoken representatief zijn). Daarnaast is het oxidatieproces exotherm, dat wil zeggen, er komt warmte bij vrij (het is immers een verbrandingsproces). Wanneer de temperatuur in de katalysator wordt gemeten, kan de zogenaamde light-off temperatuur worden gemeten. Dit is het moment dat de temperatuur in de katalysator sneller stijgt dan de temperatuur van de houtrook.
Omdat roet bij een houtkachel vrijwel altijd verontreinigd roet is, is ook hier niet zo een eenvoudige vergelijking als C+02 te maken. Ik persoonlijk zou voor zo een eenvoud tekenen, maar helaas. Afhankelijk van het type verontreiniging is een andere temperatuur vereist om de verbindingen te oxideren. Het is ook daarom dat er een temperatuurbereik wordt aangegeven, en er wordt gesproken over ‘ca. xxx’C’.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

pelletpower schreef: 21 dec 2021, 10:51 Inderdaad nog veel te verbeteren. Dat kan alleen door kritisch te blijven naar jezelf te blijven kijken.

Mijn fixatie op lage afgastemp laat ik gaan. Kondenseren hoeft niet meer. Hogere temp waait , stijgt beter op en dus minder overlast.

Lampda 2? Ik dacht dat 1 optimaal is? Ik sta op het punt hiermee te gaan experimenteren. O2 sensor en lucht sturen. Betere ruime overmaat nemen?
Hallo pelletpower,

Lambda 1 is naar mijn weten de streefwaarde bij een benzinemotor. Daar zit ook een Lambda-sonde in de uitlaat welke de O2 concentratie in de uitlaatgassen meet, vervolgens terugkoppelt naar het motormanagement, welke vervolgens de lucht-brandstof ratio gestuurd. Bij houtkachels (op stukhout) heb je echter te maken met een heel andere verbranding dan fijn vernevelde benzine onder hoge druk. Om een kachel niet te knijpen, waarbij veel brandstof onverbrand via de schoorsteen wordt afgevoerd, is die lambda van 2 tot 2,5 nodig. Een hogere lambda kan ook en zorgt wellicht voor een volledigere verbranding, maar dat doet tegelijk het rendement dalen. Houd er overigens rekening mee dat een lamda-sonde het prima kan doen, maar dat je in houtrook, in tegenstelling tot uitlaatgas, te maken hebt met roet, stof, etc. Je zult dus regelmatig de sonde moeten reinigen om mismetingen te voorkomen. Plaats m dus makkelijk bereik- en demonteerbaar;)

Zijstap: Ik ben overigens geen voorstander van rendementseisen bij houtkachels. Ik zou veel liever zien dat het rendement vermeld wordt (maar geen keuringseis is) en er vol ingezet wordt op een zo laag mogelijk emissie. Nu moet er, omdat dat rendement zo belangrijk is, een middenweg tussen emissie en rendement worden gezocht en dat lijkt mij (persoonlijke mening) niet wenselijk.
Laatst gewijzigd door Michiel_F op 21 dec 2021, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Rest mij nog de vraag:

Worden de PAK's nu chemisch van samenstelling veranderd (geoxideerd/verbrand) of gefilterd?
Weet de RRF dat überhaupt zelf wel?
Kan het zo zijn, dat uw ABCAT, een kankerverwekkend stofje x, laat oxideren in een net zo gevaarlijk of gevaarlijker stofje y, waar dus niet op gemeten wordt?
Specifiek CO wordt als een van de eerste verbindingen aangepakt en kan worden vastgesteld door het meten van de CO concentratie met en zonder ABCAT (met als voorwaarde natuurlijk dat meerdere stoken representatief zijn). 
Er wordt dus niet gemeten, voor en na de ABCAT?
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Ramon schreef: 21 dec 2021, 16:18 Rest mij nog de vraag:

Worden de PAK's nu chemisch van samenstelling veranderd (geoxideerd/verbrand) of gefilterd?
De PAK's behoren tot de CxHy groep, zijnde organische koolwaterstoffen. Deze stoffen zijn brandbaar en zouden primair moeten worden verbrand in het vuur, maar kunnen ook in de katalysator worden geoxideerd; naverbrand dus. Hierbij veranderd inderdaad hun chemische samenstelling.
Algemene reactieformule hiervoor: CxHy + O2 = CO2 + H2O. H2O vanzelfsprekend in de vorm van waterdamp/stoom.

Over het meten voor en na, of met en zonder ABCAT, kun je discussiëren. Wij hebben er, zoals eerder gemeld, voor gekozen om het zonder en met te doen. De reden hiervoor is dat voor test van de ABCAT, of iedere andere na-geschakelde techniek, de kachel niets anders is dan een houtrookgenerator. Je wil echter wel dat deze generator houtrook produceert die, zo goed als mogelijk, constant en representatief is. In het geval van met en zonder is dit haalbaar. Ga je voor en na meten, dan heb je te maken met de invloed van de ABCAT (of dus een andere na-geschakelde techniek) op de verbranding in de kachel. Hierdoor wordt het heel lastig om sec de werking van een na-geschakelde techniek te meten. Daarnaast heeft voor en na meten opstellingstechnisch nogal wat nadelen (zo moet de ABCAT na de eerste meetsectie worden geplaatst, en komt daardoor veel verder van de kachel af dan in de praktijk het geval is, waardoor de meting weer nergens op slaat).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door TLS »

veerbol schreef: 21 dec 2021, 09:02 Eens. Maar ik heb een stille hoop dat de techneuten door ontwikkelen. Voor de nieuwste brandstofmotoren wordt soms beweerd dat er schonere lucht uit gaat dan er in gaat.

Overigens heb ik de verwachting dat als jouw buren eiken of beuken stoken en een Abcat gebruiken, jij nagenoeg niets ruikt.

Hout is hernieuwbaar. 't Is zonne-energie wat 's zomers wordt opgeslagen voor de winter. De aardbol heeft sinds zijn bestaan hout als brandstof geleverd. Nu proberen wij die evolutie in een halve eeuw opnieuw uit te vinden. Waarschijnlijk omdat er inmiddels te veel mensen op de aardbol rondlopen...
Ik vrees dat zo'n katalysator snel verstopt zal geraken bij smeulende houtvuren aangezien het katalysatieproces pas op hogere temperatuur plaatsvindt. Altijd bereid om het eens te proberen hier, mijn schouw is toch nog niet dichtgewerkt dus is de moment om er nog iets tussen te steken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
veerbol
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:03

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door veerbol »

Die ervaring heb ik niet. Smeulend haardvuur is als het goed is een beperkte periode aan het einde van de stook of het wordt weer opgestookt, waardoor alles weer op hoge temperatuur schoongebrand wordt. Langere tijd smeulend haardvuur valt niet in de categorie "basisregels van goed stoken", dus daar is de Abcat niet voor geschikt en bedoeld.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

veerbol schreef: 22 dec 2021, 11:49 Die ervaring heb ik niet. Smeulend haardvuur is als het goed is een beperkte periode aan het einde van de stook of het wordt weer opgestookt, waardoor alles weer op hoge temperatuur schoongebrand wordt. Langere tijd smeulend haardvuur valt niet in de categorie "basisregels van goed stoken", dus daar is de Abcat niet voor geschikt en bedoeld.
Ondeugdelijk stoken is de ABCAT niet voor geschikt.
Een niet deugdelijke schoorsteen ook niet.
Een ouderwetse houtkachel ook niet.
Een nieuwerwetse houtkachel met lage afgastemperaturen ook niet.
Iemand die zijn vuur tempert omdat het binnen te warm wordt ook niet.

Dus alleen voor diegenen die topspul hebben en heel secuur stoken... laten die nou net de minste uitstoot hebben...

Het is dus bedoeld, voor diegene, waar het niet voor bedoeld is...

Als ik het goed begrijp
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door RuudBalk »

Als je de kleur van het RVS van de 'Abcat' bekijkt, aan welke temperatuur moet je dan denken :oops: ?

Groeten van Ruud.
Bijlagen
Abcat_temperatuur.jpg
veerbol
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:03

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door veerbol »

Ik denk niet dat dit representatief is. Die van mij ziet er, aan de buitenkant, na 3 jaar bijna uit zoals ik hem kreeg. Hij is ietsje vergeeld. En dat is bij normaal gebruik 300gr en max 400gr.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Deze stoffen zijn brandbaar en zouden primair moeten worden verbrand in het vuur, maar kunnen ook in de katalysator worden geoxideerd; naverbrand dus.
Kunnen...

Gebeurt dat ook?
U heeft het over, dat de ABCAT een fase boven de 300/350 graden moet komen.
Dan wordt deze heter dan de rookgassen, en gaat verbranden.

Punt 1: waarom wordt de buis niet geisoleerd, dat het verbranden eerder begint, en later stopt.
Punt 2: is de ABCAT ook getest bij 300- temperaturen? Hij gaat Dan niet verbranden. Wat voor effect heeft dat op de pak's etc? Geen effect of nauwelijks?
Punt 3: er gaat rook langs de katalysator. Waarom niet een verbreding tpv de katalysator? Optiek? Dan breng je de stromingsnelheid kortstondig omlaag, en heeft de rook minder de neiging eromheen te gaan.
Punt 4: de stoffen oxideren in de abcat. Waar komt de zuurstof die daarbij nodig is vandaan? Hoe wordt dat geregeld?

Heeft u wat meer/alle informatie van de keuring??
Ik zou graag het temperatuurverloop willen zien. Dat de schoorsteentemp tov de abcat temp gaat verschillen, de gemeten co co2 en o2 waardes. Het rendementsverschil...

Hoe meer info, hoe betrouwbaarder oordeel kan erover gegeven worden
Plaats reactie