Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Michiel had het al mooi uitgelegd . De benodigdheden voor een goed werkende AbCat " , temperatuur , onverbrande brandstof , zuurstof . De zogenaamde vuurdriehoek . Professionelen hebben het over de vuurvijfhoek voor een >volledige< verbranding . Er komt nog katalysator en verhouding bij . Simpele test van minder dan 1 minuut kon dit aantonen maar gezien de weerbarstigheid van Veerbol en het gemekker van Ramon zal er geen oplossing komen . Terloops, deksel in de kringloopwinkel haal je voor 1 euro ...
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Hahahaha dit slaat echt alles....

Ik was al bang dat ik de schuld zou krijgen.

Koop jij lekker die glasplaat, Ruuben of LeaD.
Jij kan (zoals in je vorige posts aangegeven) door een glasplaat temperatuur zien, onzichtbare houtgassen, gewone rook en ondoorzichtbare rook, mengverhoudingen, etc

Heeft er iemand op dit forum enig idee wat je daarmee kan?

Heb jij bij de glasplaat van de kringloop, daar toevallig ook een glazen bol bij gekregen?
Simpele test van minder dan 1 minuut kon dit aantonen 
Leg uit...

Wedden voor 1000 euro dat je dit weer niet uit kan leggen en er weer omheen gaat draaien???

Nee, niet eromheen draaien, angstvallig vermijden denk ik trouwens...
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door RuudBalk »

Hallo,

Ik een Abcat geplaatst. Zie mijn bericht van 6-1-2022.

Het opstarten van de kachel met de Abcat in bypass gaat goed. Als de houtstapel goed brandt, richting 250 graden, zet ik de Abcat in werking. En dat gaat ook goed.
Ik heb niks gemerkt van trek problemen. De trekbegrenzer doet zijn werk (vanuit stilstand, dus geen wind invloed), maar hoe het nu met de trek is kan ik niet zien want de (schuine buis) manometer is tijdelijk afgekoppeld. Maar de trekbegrenzer staat te klapperen dus dat betekent dat de trek nog steeds gemaximeerd is op de oorspronkelijk ingestelde Pa.

Kom ik gelijk aan de vraag: waar kan de manometer het best aan de pijp worden gekoppeld?
Voorheen zat het ding op 15 cm boven de topplaat.
Zou ik nu op 15 cm boven de Abcat gaan zitten, geeft dat dan afwijking door een beetje venturie effect langs de Abcat? Of blijft de onderdruk desondanks hetzelfde.

In de handleiding wordt gemeld dat de kacheldeur alleen geopend moet worden als Abcat in bypass staat. Waarom? In mijn situatie wordt de deur alleen geopend bij het vullen als er een gloed ligt.
Is dit misschien voor de stoker die tussentijds bijvult?

Inmiddels na 12x stoken de Abcat gereinigd in de tuin. De koppeling van het tijdstip met het legen van de asla is lastig want die leeg ik niet. Ik haal altijd stukken gesinterde as van de bodem. Ik heb in elk geval het signaal als het mooi vlambeeld minder wordt, de Abcat langzaam richting bypass zetten en na de stook spuiten (foto na de spuit, heden even deze opstelling geprobeerd).
Wát er uit wordt gespoten weet ik niet, dat komt nog wel.

Welnu, ik kan niet meten dus hoe groot de reiniging nu werkelijk is moeten we maar afwachten.
Misschien tref ik nog eens iemand die wil en kan meten. Peter van den Berg laat zich vast niet verleiden met een pannenkoek in het Berghuis alhier.

Groeten van Ruud.

P.S. kan iemand het probleem van Veerbol eens serieus bezien? Ik snap hier niets van.
Bijlagen
A4.jpg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Veerbol moet nog leren stoken, een daarmee trappen we terug op zijne zere teen . Ruudbalk, stoken doe jij net héél goed . Het zit hem in de details .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 23 jan 2022, 13:41 Veerbol moet nog leren stoken, een daarmee trappen we terug op zijne zere teen . Ruudbalk, stoken doe jij net héél goed . Het zit hem in de details .
Ongekend dit...

Jij heb echt een glazen bol, helemaal hol...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

P.S. kan iemand het probleem van Veerbol eens serieus bezien? Ik snap hier niets van.
Ik wel.

Jij heb geen trek "probleem".

Veerbol wel.

Wat dat is, kunnen meerdere oorzaken zijn.

Te hoog rendementkachel, zorgt voor een lagere afgastemp, waardoor de abcat dus problemen kan krijgen met regenereren.
Volgens sir abcat zorgt regeneratie ervoor dat de rookgastemp omhoog gaat. De trek vermeerderd dus. Als dat niet gebeurd, heb je feitelijk verminderde trek door tempverschil, en verminderde trek door obstakel in rookkanaal.
Vergelijk het met een straalmotor. Als deze aanstaat, krijg je enorme stuwdruk. Als deze uitstaat, werken de diverse turboventilatoren de lucht alleen maar tegen. Hinderen dus.

Zorgt voor een lagere afgastemp, verminderde trek.

Te veel bochten in het kanaal. Niet goed geïsoleerd kanaal. Te kort kanaal. Te klein, maar OOK te groot kanaal.

Ventilator werkt niet goed

Schoorsteen ondervind te veel hinder bij uitmonding: valwind, verkeerde (trek) kap, te laag, te hoge gebouwen, etc

Een feit: trek is bij ruudbalk te hoog (gunstig), vandaar de trekbegrenzer, bij veerbol te laag (ongunstig)
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

RuudBalk schreef: 23 jan 2022, 13:07 Maar de trekbegrenzer staat te klapperen dus dat betekent dat de trek nog steeds gemaximeerd is op de oorspronkelijk ingestelde Pa.
Als de trekregelaar staat te klapperen is de regeling overkritisch . In de regeltechniek noemt men dat overshoot . Een gewicht aan de klep toevoegen kan voor wat demping zorgen of ook de opstelling zo verdraaien dat het eigen gewicht van de klep meer invloed heeft en voor wat vertraging zorgt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door RuudBalk »

Klapperen is dus niet helemaal juist, de klep beweegt heen en weer, een beetje op de beweging van de vlammen. Groet, Ruud.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Perfect !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

veerbol schreef: 21 jan 2022, 12:46 Ik heb inmiddels, zonder succes, getest met een Darco-ventilator (https://sklep.darco.pl/generator_ciagu_ ... k150_ch_pk) bovenop onze schoorsteen. Buiten boven de schoorsteen zie je dat de ventilator prima zijn werk doet, maar helaas heft het bij mij niet de afremming van de AbCat op. Ik denk dat onze kachel (Dru CB65) niet geschikt is om te worden voorzien van een AbCat. Zodra ik de AbCat er voor draai, zie ik de de vlammen getemperd en van geel naar oranje worden. Ook begint t te ruiken in de woonkamer. Ventilator op 25%, 50%, 75% of 100% heft dat niet op.

Overigens geeft de ventilator tot 75% toerentalinstelling een hinderlijke brom in het huis. Op 100% hoor je in de huiskamer een afzuigkap op standje 1. Dat is wat ons betreft ook een showstopper. Misschien dat ik nog geluid kan dempen wat voortschrijdt in het 2e rookkanaal, waar de motor vlak boven zit.

Ik kom tot de conclusie dat, i.c.m. met mijn beperkte kennis, de AbCat bij mij niet gaat werken. Ik hou er mee op :cry: , tenzij een techneut mij nog op een nieuw spoor kan zetten. Jammer van de uiteindelijk 800eu investering (Abcat en ventilator) in hopen op minder uitstoot.

Situatie: Dru CB64, uitgang haaks 150mm. Schoorsteen is van betonblokken opgebouwd, met 2 rookkanalen, +/- 7 meter lang. Rookkanaal is rechthoekig, iets van 20x25cm, waarbij de in- en uitgang 15cm diameter heeft.
Hallo Veerbol,
Wat vervelend dat de opstelling niet lekker werkt en je niet naar tevredenheid kunt stoken. Dat je de kachel binnen ruikt is zeker niet de bedoeling!

Een paar vragen die je misschien wil beantwoorden:
– klopt het dat de kachel een opgegeven vermogen van 8-12kW heeft (heb ik dan de juiste kachel voor ogen)?
– kun je aangeven hoeveel hout (gewicht) je per hoeveel tijd stookt (ongeveer van ontvlammen tot er bijna geen vlammen meer zijn en er nieuw hout wordt bijgelegd)?
– kun je het formaat van de gebruikte blokken aangeven?
– kun je het vochtpercentage van het hout aangeven (liefst gemeten met een houtvochtmeter, zie eventueel het ABCAT handboek voor uitleg)?
– hoe is de 200’C waar je over spreekt vastgesteld (hoe meet je dat)?
– ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met ‘2 rookkanalen’. Bedoel je een gemetseld dubbel kanaal, met in het midden een gemetselde scheiding? Dus eigenlijk twee gemetselde kanalen tegen elkaar aan?
– kan het zijn dat er ergens valse lucht het stenen kanaal in wordt gezogen, of dat de aansluiting van de ventilator op het kanaal niet dicht is, waardoor het effect van de ventilator wordt verminderd/tenietgedaan? Of dat er een open verbinding is tussen de twee kanalen (als mijn veronderstelling klopt), waardoor de ventilator alleen maar hard gaat zuigen aan het ‘lege’ kanaal, en dus niets doet aan het kanaal waar de kachel onder staat?

Een stenen schoorsteen is niet ideaal, onder meer voor de onderdruk. Je hebt er echter een Darco aan toegevoegd, dus dat zou een groot verschil moeten maken. Helaas is het inderdaad zo, zoals LeaD ook aangeeft, dat meten weten is. Maar je zou zeker een duidelijk verschil moeten merken met of zonder ventilator, en het is gek dat dit niet zo lijkt te zijn.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

veerbol schreef: 21 jan 2022, 14:59 Nee. Als ik hem bij de start in bypass zet en pas als de thermometer de 200gr gepasseerd is hem er voor draai en zorg dat het niet onder de 200gr komt, is hij schoon na de stook. Als de kachel ff uit t oog is en niet snel genoeg bijvul, zakt de temperatuur. Dan moet het weer flink heet worden om hem schoon te krijgen. Logisch en zoals verwacht en uitgelegd. Maar ondertussen stinkt het in de woonkamer.
Je hoeft niet te wachten met het indraaien van de ABCAT tot er een bepaalde temperatuur is bereikt. Sterker nog, beter is de volgende volgorde:
- ABCAT in bypass, kacheldeur openen
- Top-down vuur voorbereiden, aansteken, kacheldeur sluiten, ABCAT indraaien (actieve stand). De hele installatie (kachel, ABCAT, schoorsteen) warmt nu op en is in balans.
- VOORDAT de kacheldeur wordt geopend, eerst ABCAT in bypass draaien. Is de deur weer dicht (bv na bijvullen), dan meteen de ABCAT weer indraaien (actieve stand).

De achtergrond is dat een verbrandingsproces in een kachel altijd een balans zoekt. Het vuur groeit doordat de schoorsteen opwarmt en meer onderdruk gegeneerd, waardoor er meer verbrandingslucht de kachel in wordt gezogen en vergassing van hout wordt aangejaagd. Dit stuurt de hoeveelheid vuur weer aan, enz, enz.
De ABCAT maakt ook deel uit van deze balans, want moet opwarmen en geeft wat weerstand. Omwille van deze balans, is het beter om de ABCAT altijd als de kacheldeur gesloten is, actief te draaien. Zo vindt de verbranding een balans, incl ABCAT. Hetzelfde principe gaat ook op voor de luchttoevoer. Wil je van 'opstartstand' (dus alles helemaal geopend, incl onderlucht) naar 'stookstand' (luchttoevoer misschien iets verminderen, onderlucht gesloten), dan is het het beste om dit in een paar stapjes te doen zodat de verbranding geleidelijk een nieuwe balans kan zoeken. Gooi je in een keer alles om naar 'stookstand', terwijl het vuur vol gas brandt (alles stond immers volledig open), dan verstoor je de balans behoorlijk en vindt er veel uitstoot plaats omdat het vuur behoorlijk moet terugschakelen.

Kort gezegd, wanneer het vuur volop brandt zoals op de foto met ABCAT in bypass, en je dan de ABCAT actief draait, kan ik mij er alles bij voorstellen dat het vuur inzakt. Er moet immers een nieuwe balans worden gevonden, dit keer met de weerstand van de ABCAT er bij. Bovendien is een volop brandend vuur juist het moment dat er de meeste rookgassen zijn en er dus het meeste van de afvoer wordt gevraagd. Met andere woorden, dat is het meest kritische moment om iets te veranderen aan de balans.

Nadat je hopelijk de moeite hebt genomen om mijn vragen te beantwoorden en daar meer duidelijkheid uit ontstaat, kan het een experiment zijn om de kachel en ABCAT te bedienen zoals bovenaan deze post beschreven.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

veerbol schreef: 22 jan 2022, 23:32 Het smoren heb ik niet kunnen compenseren met een ventilator. Uiteindelijk past dat bij de beleving dat de warme kachel zonder Abcat als een malle buldert als ik de onderklep open zet. Trek zat dus. Maar achteraf kijk je een koe in de kont. Niemand, ook jij niet, heeft hier gesuggereerd dat een ventilator niet gaat werken. Daar uit maak ik op dat 't niet zo'n gek idee was.
Dat van die koe is, ja, een waarheid als een koe! Maar zonder gekkigheid, het idee van een ventilator is inderdaad helemaal niet gek. Helaas monstert na de maaltijd, dat besef ik mij, waarvoor excuus, maar wat mij betreft had er voorafgaand aan de ventilator beter eerst gekeken kunnen worden of het upgraden van de schoorsteen (RVS kanaal met daar omheen isolatie gestort) haalbaar is. Dan had je wellicht ook de ventilator niet nodig gehad.
Dat een kachel buldert zegt helaas maar beperkt iets over de hoeveelheid trek. Een tuinhaard met een kort schoorsteentje kan ook bulderen, maar van duurzame trek kun je niet echt spreken.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

veerbol schreef: 21 jan 2022, 18:56 Misschien zit de Abcat té dicht op de kachel. Wellicht dat dat te veel werveling/terugslag geeft? Ná de Abcat in de muur/schoorsteen is nog een haakse hoek.

Stel dat ik een bovenuitgang heb en de Abcat iets verder in de pijp kan plaatsen en ná de Abcat ook nog een recht stuk zit. Kan me voorstellen dat de rookgas dan eleganter door de Abcat gaat. Niet met een haakse bocht ervoor en erna. Of zou dat niets uit moeten maken?
De ABCAT verder van de kachel af plaatsen heeft weinig invloed. De rookgassen komen al turbulent uit de kachel (ter hoogte van de kraag), en turbulentie is vooral van belang bij het meten van rookgassen (temperatuur of samenstelling).

Gekke vraag misschien, valt mij nu net in, maar steekt de buis die de schoorsteen ingaat niet te ver door, waardoor het kanaal naar boven toe als het ware geknepen wordt?
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

RuudBalk schreef: 23 jan 2022, 13:07 Hallo,

Ik een Abcat geplaatst. Zie mijn bericht van 6-1-2022.

Het opstarten van de kachel met de Abcat in bypass gaat goed. Als de houtstapel goed brandt, richting 250 graden, zet ik de Abcat in werking. En dat gaat ook goed.
Ik heb niks gemerkt van trek problemen. De trekbegrenzer doet zijn werk (vanuit stilstand, dus geen wind invloed), maar hoe het nu met de trek is kan ik niet zien want de (schuine buis) manometer is tijdelijk afgekoppeld. Maar de trekbegrenzer staat te klapperen dus dat betekent dat de trek nog steeds gemaximeerd is op de oorspronkelijk ingestelde Pa.

Kom ik gelijk aan de vraag: waar kan de manometer het best aan de pijp worden gekoppeld?
Voorheen zat het ding op 15 cm boven de topplaat.
Zou ik nu op 15 cm boven de Abcat gaan zitten, geeft dat dan afwijking door een beetje venturie effect langs de Abcat? Of blijft de onderdruk desondanks hetzelfde.

In de handleiding wordt gemeld dat de kacheldeur alleen geopend moet worden als Abcat in bypass staat. Waarom? In mijn situatie wordt de deur alleen geopend bij het vullen als er een gloed ligt.
Is dit misschien voor de stoker die tussentijds bijvult?

Inmiddels na 12x stoken de Abcat gereinigd in de tuin. De koppeling van het tijdstip met het legen van de asla is lastig want die leeg ik niet. Ik haal altijd stukken gesinterde as van de bodem. Ik heb in elk geval het signaal als het mooi vlambeeld minder wordt, de Abcat langzaam richting bypass zetten en na de stook spuiten (foto na de spuit, heden even deze opstelling geprobeerd).
Wát er uit wordt gespoten weet ik niet, dat komt nog wel.

Welnu, ik kan niet meten dus hoe groot de reiniging nu werkelijk is moeten we maar afwachten.
Misschien tref ik nog eens iemand die wil en kan meten. Peter van den Berg laat zich vast niet verleiden met een pannenkoek in het Berghuis alhier.

Groeten van Ruud.

P.S. kan iemand het probleem van Veerbol eens serieus bezien? Ik snap hier niets van.
Hallo Ruud,

Ook hier het advies om de ABCAT direct na het top-down aansteken van de kachel en het sluiten van de kacheldeur in de actieve stand te draaien. Wachten tot een bepaalde temperatuur is niet nodig. Zie mijn reactie op Veerbol.

Onderdruk meten boven de ABCAT (wanneer deze actief staat en dus weerstand geeft), resulteert in een hogere waarde voor onderdruk. De schoorsteen zuigt immers onverminderd, maar voor het onderdruk-meetpunt wordt de weerstand verhoogd. Een vergelijkbaar effect is te zien wanneer de luchttoevoer van de kachel wordt verminderd, de waarde voor onderdruk zal dan oplopen (meer onderdruk).
De ABCAT zal zorgen voor turbulentie, maar op een andere (beter verdeelde) manier dan bijvoorbeeld een bocht. Veiligheidshalve, om mis-metingen te voorkomen, zou ik wat hoger dan 15cm na de ABCAT gaan zitten. Ik verwacht dat je een centimeter of 25 na de ABCAT alweer een redelijk laminaire stroming hebt waarin je goed kunt meten. Hoger is echter wel altijd beter, dus als 50 of 100cm hoger een optie is, is dat weer wat nauwkeuriger.

Schoonspuiten neem ik aan de er spoelen met water wordt bedoeld. Spuiten met perslucht heeft veel minder effect op de kern van de ABCAT, die bereik je met lucht een stuk slechter dan met water. Belangrijker nog is dat je na de kachel stof afvangt, maar dat met perslucht alsnog in de lucht brengt, en er dus een deel van het effect van de ABCAT teniet wordt gedaan.

De aanbeveling om de kacheldeur alleen te openen met de ABCAT in bypass, is om rookterugslag te voorkomen. Rook is net als water en kiest de weg van de minste weerstand. Doe je de deur van de kachel open met de ABCAT actief, dan is de kans dat de weg van de minste weerstand via dat grote gat voor in de kachel (de deur) is, en er rook uit de kachel treedt.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Veerbol heeft nog nergens aangegeven dat de rook uit de kachel komt als er hout wordt bijgevuld, alleen dat het stinkt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie