Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

LeaD schreef: 24 jan 2022, 12:51 Veerbol heeft nog nergens aangegeven dat de rook uit de kachel komt als er hout wordt bijgevuld, alleen dat het stinkt .
Dat klopt, bovenstaande post betreffende het voorkomen van rookterugslag was in reactie op de vraag van Ruud Balk. Wel een goed punt overigens.

@Veerbol, wat bedoel je met 'het stinkt in de kamer'?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Zou een AbCat ook te reinigen zijn door in een oven op 300°C te bakken ? Pyrolyse ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

LeaD schreef: 24 jan 2022, 19:59 Zou een AbCat ook te reinigen zijn door in een oven op 300°C te bakken ? Pyrolyse ?
Interessante gedachte. Het is waarschijnlijk zo dat de ABCAT zichzelf in een hete oven zal schoonbranden van roet en andere onvolledig verbrande verbindingen die in de katalysator zijn achtergebleven. Dit zal echter bij normaal gebruik na een kachel ook gebeuren wanneer de ABCAT warm genoeg wordt.

De achtergrond van het reinigen is de aanwezigheid van minerale as in houtrook. Deze as is (als het goed is) vooral terug te vinden op de bodem van de kachel. Deze as is niet brandbaar, en zal bij voldoende hitte op de kachelbodem hooguit gaan sinteren. Een deel van deze minerale as wordt door de luchtstroom in de kachel opgepakt en als (fijn)stof via de schoorsteen afgevoerd. Deze as bedekt na verloop van tijd het actieve oppervlak van de katalysator waardoor de werking langzaam terugloopt. Lang verhaal kort, deze as wordt niet verwijderd door het bakken in een oven, daarvoor is het echt nodig om de katalysator met water uit te spoelen om zo het oppervlak weer vrij te maken van minerale as.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door RuudBalk »

Wonderbaarlijk nog 's aan toe.
Ik heb de kachel opgestart met de Abcat "dicht".
En inderdaad, het is gelukt, zie foto.

Maar ik heb nu wel de trekbegrenzer later in werking gesteld.

Maar ik heb nu wel een zwarte brander kamer, die dan later wel weer word schoongebrand :D .
En zo stom, ik heb ook de startstapel/downtown aangepast, om redenen die elders in een draad staan. Dat had ik achterwege moeten laten.
Nog even verder experimenteren dus.

Groet, Ruud.
Bijlagen
Abcat_bij_start.jpg
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door RuudBalk »

Draad: "Duitse Eigenzinnige Grundofen Theorieen" van "jeanC".

Vanaf 27 maart 2016.

Groet, Ruud.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Tip: Geef SGS, RRF, TÜV, of een ander geaccrediteerd lab opdracht om jouw sponsjes te keuren. Dan ben jij opdrachtgever, heb je daarmee een toegangsbewijs tot de tests, kun je ze alles vragen en alles bekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=XkFFML8WduA

Hier! Mijn sponsjes! Iemand was me al voor!

Ze noemen het: Keramischen feinstaubfilter. Geen opgewaardeerde gebipolariseerde metaalkrullen
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

En het zorgt ook nog eens voor een rendementsverhoging . Ramon zal eens heel eenvoudig gaan uitleggen hoe een simpel filter daar voor zorgt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gaby
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2022, 14:54

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Gaby »

Een houtrookfilter (ABCAT bijvoorbeeld) is zinvol, maar totaal onvoldoende zo blijkt uit de volgende berichtgeving:https://houtrookvrij.nl/2019/12/14/mode ... outkachel/
Bij deze metingen zijn moderne houtkachels en pelletkachels met elkaar vergeleken en zijn emissies gemeten op fijn en ultra fijnstof
Het ultra fijne stof wordt niet gemeten, terwijl dat verreweg de meeste schade aanricht in het menselijk lichaam van (buurt)bewoners nabij een houtkachel.
Een onafhankelijk Duits onderzoek laat zien dat de resultaten voor pm 2.5 fijnstof ook tegenvallen, en nog meer voor giftige kankerverwekkende koolwaterstoffen; zie https://houtrookvrij.nl/filters/
Het wordt de hoogste tijd dat houtkachelbezitters hiermee rekening houden en alleen stoken als anderen daar geen last van hebben cq gezondheidsschade oplopen. Dus niet overdags in/nabij woonwijken, niet bij ongunstig weer (< windkracht 3).

Houtstook is verre van CO2 neutraal; ecologisch volkomen onverantwoord. Tegen de snelheid van verbranden kan geen groei van bomen op. Houtstook veroorzaakt ook ontbossing, stikstofoxide uitstoot en andere ecologische nadelen.
Dit wilde ik graag even kwijt; ik ben geen houtkachel hater, maar we moeten echt meer rekening met elkaar houden. Nog één verwijzing voor de twijfelaars naar een recent Europees onderzoek: https://www.hln.be/milieu/studie-houtka ... %2Ft.co%2F
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Wel een groot wij van WC-eend gehalte . Wat dacht je dat een vereniging voor een houtrookvrije samenleving zou promoten ?
Ben ook nog eens benieuwd wie over een houtkachel beschikt met daar nog eens drie types filter bij . Om over een representatieve meting te beschikken zullen er toch wat meer metingen moeten gebeuren en liefst uitgevoerd door een erkend onafhankelijk onderzoekslabo die niet wordt gesponsord door belanghebbende donateurs .

Totale ontbossing . Geen hout, geen CO2 .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door RuudBalk »

LeaD schreef: 29 jan 2022, 21:38 Wel een groot wij van WC-eend gehalte . Wat dacht je dat een vereniging voor een houtrookvrije samenleving zou promoten ?
Ben ook nog eens benieuwd wie over een houtkachel beschikt met daar nog eens drie types filter bij . Om over een representatieve meting te beschikken zullen er toch wat meer metingen moeten gebeuren en liefst uitgevoerd door een erkend onafhankelijk onderzoekslabo die niet wordt gesponsord door belanghebbende donateurs .

Totale ontbossing . Geen hout, geen CO2 .
@LeaD
Drie types filter? Ik heb nu een elektrostatisch fijnstoffilter aan het eind van de pijp en een Abcat aan het begin van de pijp.
Wat zou dat derde ding dan moeten zijn? :shock:
Groet, Ruud.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

@RuudBalk, heeft u dan het verhaal niet gelezen . Filter type 1 tot en met filter type 3 . Er worden geen soorten of merken genoemd .

Bestaan er nog filters die u niet heeft ? Wat dacht u van een cycloon-filter .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

@Gaby, rijd u met een elektrische auto ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Houtstook is verre van CO2 neutraal; ecologisch volkomen onverantwoord. Tegen de snelheid van verbranden kan geen groei van bomen op. Houtstook veroorzaakt ook ontbossing, stikstofoxide uitstoot en andere ecologische nadelen.
Wat is het alternatief?

Wat je zegt, ben ik het niet mee eens.

Wat stook je? Nieuw gekapt hout, of afvalhout?
Ga je een boom vellen om er brandhout van te maken, of snoei je hem met het oog op BESTENDIG BEHEER, gebruik je het overtollige hout, wat vrijkomt bij het kappen van een boom waar bouwhout van geproduceerd wordt, gebruik je hout wat half verrot is, wat gediend heeft als: kozijn, beschoeiing, damwand, ligger, dak(kapel) dakbeschot, schutting, etc...

Het idee bij veel mensen is, dat er een gezonde boom ergens staat, enorm veel CO2 in 02 aan het omzetten is, in de groei van zijn leven, midden in het regenwoud.
Dat komen er een stel imbecielen die bij die boom denken: laten we die eens lekker omzagen en pellets van maken...

Zo werkt het niet.

Door onze enorme onbaatzuchtige drang naar groot en nieuw (liefst elke 3-5 jaar nieuwe auto), nieuw behang, dakkapel erbij, uitbouw hier, infrastructuur, etc etc...

Is de vraag naar nieuw bouwhout enorm groot. De ontbossing komt door DIE enorme vraag.

DOOR die enorme vraag naar nieuw bouwhout, (heel logisch) komt er ook enorm veel oud bouwhout en resthout vrij. waar dus weer van alles van gemaakt wordt. Na de balken, komen de plantjes, schrootjes etc. Bij al dat bewerken komt ook een enorme hoeveelheid zaag/freesafval vrij, waar dus weer pellets van gemaakt worden.

Kijk even logisch:

Jij heb een mooie stam eikenhout, meubelkwaliteit. Die kan jij kwijt van 2000 euro/ton

Dan ga je daar toch geen pellets van maken voor 200 euro per ton???

Het is logisch nadenken...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Dat is het hele probleem.

Mensen die geen houtkachel stoken, dragen net zoveel bij aan de stook van hout, als mensen die wel houtkachel stoken.

We zorgen MET ZN ALLEN voor de enorme hoeveelheid stookhout.

Ik zoe wekelijks miljoenen kilo's brandhout richting de centrale verdwijnen. Dus als ik het niet uit de container pak, wordt het door de centrale verbrand, die er elektriciteit van maakt, wat u weer gebruikt.

Iederéén doet dus mee aan de houtstook, niemand wil de narigheid/uitstoot.
Iedereen rijdt auto, niemand gaat aan de uitlaat hangen om beademd te worden.
Iedereen is goed bezig in zn eigen ogen, niemand doet het zo goed als hij/zij.

Is gas DE oplossing? Weet je hoeveel energie er alleen al nodig is, voor die m3 die bij jou de cvketel instroomt, om die daar te krijgen?

Aardolie zoeken, oppompen, raffineren, vervoeren, etc.
Ik kan je vertellen: lokaal 2 kilo hout verstoken, is (veel) minder vervuilend.

Als we met z'n allen nu wat minder naar elkaar wijzen, en gaan minderen in ALLES, winnen we een hoop.

Wie zichzelf overwint, is sterker dan die een stad inneemt...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Wij zijn vandaag de dag al zo beïnvloed door het kijken naar de kwaliteit.

Niemand kijkt naar de kwantiteit.

Meneer A woont in huis 800 m3, stookt 4500 m3 gas, gebruikt 8700 kWh electric.

Meneer B woont in huis 300 m3, stookt 3 m3 hout, gebruikt 2900 kWh electric.

Meneer B is slecht bezig, Meneer A goed.

Dat is de trend vandaag. OOK (met name!!) in de politiek.

Ik pass
Plaats reactie