start bouw BBR 191

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door maarten martens »

nu met foto hoofdhuis
Bijlagen
Huisadvies Maarten Martens_shingles eigen woning.JPG.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door Pietje »

Mooi verslag, Maarten! En ook het huis ziet er bijzonder fraai uit!

Hoe is het met de condens in de kachel? Nog iets moeten veranderen om lekkages tegen te gaan of was het isoleren van de inspectieluikjes genoeg?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: start bouw BBR 191

Bericht door pelletpower »

Pietje schreef: 02 jan 2021, 16:35 Mooi verslag, Maarten! En ook het huis ziet er bijzonder fraai uit!

Hoe is het met de condens in de kachel? Nog iets moeten veranderen om lekkages tegen te gaan of was het isoleren van de inspectieluikjes genoeg?
Zeker een mooi verslag. En hoe is het met jouw project Pietje?
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door maarten martens »

condens in de zitbank :
door het isoleren van de luikjes is dat naar buiten toe opgelost, maar wat het binnen doet ?
dit staat op mijn lijstje om één dezer na te kijken & ook de schouw te inspecteren.
eventueel moet er al geveegd worden ?

ander probleem dat zich stelt :
de driehoekige stenen in de riser waren al snel losgekomen vorig jaar.
de klei specie had de hitte toch niet overleefd !
dan maar alles eruit gevist langs onderen en van boven via de riser.

alle stenen proper gemaakt, en per 2 aan elkaar gelijmd.
dan per 2 in de riser laten zakken en vastgelijmd in de hoeken,
een moeilijk werkje, maar dankzij de grote poort kon ik er met mn hand net in.

resultaat na de eerste stook : alles terug losgekomen en op n hoopje beland :oops:

vraag 1 : los ik dit op ? de BBR brandt mooi, de riser lijkt zijn werk te doen
@ Peter ; ik meen me te herinneren dan jij niet per se een rond of achthoekige riser nodig acht, dat vierkant ook best kan werken ?

vraag 2 : indien toch een afgeronde riser, hoe moeilijk is het om stukken te gieten in vuurvast beton ? en hoe bestendig zal dat zijn voor het vuur ?
Bijlagen
2019-10-21 02.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: start bouw BBR 191

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Maarten,
Mooi werk! Je hebt niet stilgezeten sinds ik er was. Die shingles zijn prachtig en dan ook nog eens recup! Goed gedaan.
Als ik een tip mag geven wat het stoken betreft... Beter is om de vuurkamer 3/4de vol te stapelen, dikste hout onderaan en fijner hout bovenop. Dan vanboven zo dicht mogelijk bij de poort/riser aansteken. Deze batch laten opbranden en na afloop alle luchttoevoer dichtzetten.
Groet
Wouter
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: start bouw BBR 191

Bericht door Gargouille »

maarten martens schreef: 03 jan 2021, 18:07
alle stenen proper gemaakt, en per 2 aan elkaar gelijmd.
dan per 2 in de riser laten zakken en vastgelijmd in de hoeken,
een moeilijk werkje, maar dankzij de grote poort kon ik er met mn hand net in.

resultaat na de eerste stook : alles terug losgekomen en op n hoopje beland :oops:

vraag 1 : los ik dit op ? de BBR brandt mooi, de riser lijkt zijn werk te doen
@ Peter ; ik meen me te herinneren dan jij niet per se een rond of achthoekige riser nodig acht, dat vierkant ook best kan werken ?

vraag 2 : indien toch een afgeronde riser, hoe moeilijk is het om stukken te gieten in vuurvast beton ? en hoe bestendig zal dat zijn voor het vuur ?
Ik zou het vierkant laten tot de riser een keer echt aan vervanging toe is. Vuurvast beton versus vuurvast baksteen gaat het verschil niet meer maken. Het probleem is blijkbaar dat die kleine stukjes van boven tot onder zijn ingebracht in de hoeken zonder metselverband.

Ik geloof dat het originele ontwerp een metselverband voorstelde van een A-laag afgewisseld met een B-laag.
BR1.jpg
G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: start bouw BBR 191

Bericht door peterberg »

Gargouille schreef: 03 jan 2021, 23:25Het probleem is blijkbaar dat die kleine stukjes van boven tot onder zijn ingebracht in de hoeken zonder metselverband.
Ik geloof dat het originele ontwerp een metselverband voorstelde van een A-laag afgewisseld met een B-laag.
Dat klopt, die riser is als vierkant opgezet met de hoekjes van onder tot boven er in geplakt. In het originele ontwerp was voorzien in niet meer dan twee driehoekjes boven elkaar en dan weer een horizontale laag. Dit is typisch een geval van bochten afsnijden in zowel letterlijke als overdrachtelijke zin.

Dat gezegd hebbende, een vierkante riser met alleen in de achterste hoeken een schuine kant niet hoger dan de poort en in combinatie met een floor channel werkt even goed als een achtkantige.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door maarten martens »

Wouter Gillis schreef: 03 jan 2021, 21:44 Dag Maarten,
Mooi werk! Je hebt niet stilgezeten sinds ik er was. Die shingles zijn prachtig en dan ook nog eens recup! Goed gedaan.
Als ik een tip mag geven wat het stoken betreft... Beter is om de vuurkamer 3/4de vol te stapelen, dikste hout onderaan en fijner hout bovenop. Dan vanboven zo dicht mogelijk bij de poort/riser aansteken. Deze batch laten opbranden en na afloop alle luchttoevoer dichtzetten.
Groet
Wouter

Wouter, inderdaad niet stilgezeten, nu nog de bouw van de serre - type earthship ...
dank voor de tip vh stoken, dat ga ik eens proberen !

groetjes
Maarten
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door maarten martens »

peterberg schreef: 04 jan 2021, 09:57 bochten afsnijden
ja dat ken ik die bochten afsnijden &

Gargouille ; bedankt voor de reminder ivm het in verband maken van de stenen (maar daar kwam te veel onnodig zaagwerk aan te pas, daarom heb ik dat niet weerhouden)

de hoekjes waren er eerst niet aan voorzien in het ontwerp, toen weer wel, toen weer niet ...
uiteindelijk bij de bouw waren er stenen op overschot & stond de zaagtafel toch klaar, dus toch maar gezaagd en geplaatst
zonder in verband te werken.
enfin, voor diegene die nog moet beginnen aan zijn bouw : men weze gewaarschuwd geen bochten af te snijden :mrgreen:

k zal kijken wat ik nog kan doen
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: start bouw BBR 191

Bericht door Gargouille »

Vermits de vuurvaste stenen nu toch eenmaal gekocht moeten worden: heeft iemand al eens vuurvaste buizen gebruikt ?
Die bestaan in hetzelfde materiaal als de vuurvaste bakstenen. Ik geloof voor de metaal- en glasindustrie.
Zou veel onnodig zaagafval besparen.
Reintje
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 nov 2012, 17:21

Re: start bouw BBR 191

Bericht door Reintje »

Gebruikt en zelf gemaakt, met een vuurvaste beton uit Gouda tot 1400 C. Wanddikte 5 mm, bereikt door 2 pvc buizen in elkaar te steken met 5 mm afstand houders. De mortel aangemaakt met zeer weinig water zoals het bedoelt is, gemengd met een dwangmixer en verwerkt als stampbeton. Dat wil zeggen dat ik een lat had van 4.5 x 20 mm van voldoende lengte en hiermee laagje voor laagje het ingebrachte beton mengsel aan heb gestamd. Kost even serieus tijd maar dan heb je ook wat. Na 1 dag harden bij 25 graden de buitenbuis er af geslepen. Daarna een klein vuurtje gestookt onder de verticaal staande buis totdat de inwendige pvc buis zacht genoeg was om hem eruit te draaien/trekken. Beze vuurvast betonnen buis doet nu al 5 jaar dienst in een BBR gebouwd volgens de principes en maten van Peter van de Berg.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: start bouw BBR 191

Bericht door Gargouille »

Dank je Reintje.

Dat is interessante info.
De Riser is dus nog altijd heel ?
En je had de buis in één geheel gemaakt of van diverse (losse) segmenten op elkaar ?
En wel/niet van boven tot onder in bijvoorbeeld twee helften zoals de eerste gegoten exemplaren in vuurvast beton ? (Die volgens mij geen 5 jaar heel bleven).
Ook een idee van de kostprijs met deze methode ?
Ik vind 100% chamottebuizen in diverse diameters rond de 20-25 euro per 30 cm hoogte. Met een hittebereik van 1400°C.

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: start bouw BBR 191

Bericht door Ramon »

:(
Reintje schreef: 04 jan 2021, 21:26 Gebruikt en zelf gemaakt, met een vuurvaste beton uit Gouda tot 1400 C. Wanddikte 5 mm, bereikt door 2 pvc buizen in elkaar te steken met 5 mm afstand houders. De mortel aangemaakt met zeer weinig water zoals het bedoelt is, gemengd met een dwangmixer en verwerkt als stampbeton. Dat wil zeggen dat ik een lat had van 4.5 x 20 mm van voldoende lengte en hiermee laagje voor laagje het ingebrachte beton mengsel aan heb gestamd. Kost even serieus tijd maar dan heb je ook wat. Na 1 dag harden bij 25 graden de buitenbuis er af geslepen. Daarna een klein vuurtje gestookt onder de verticaal staande buis totdat de inwendige pvc buis zacht genoeg was om hem eruit te draaien/trekken. Beze vuurvast betonnen buis doet nu al 5 jaar dienst in een BBR gebouwd volgens de principes en maten van Peter van de Berg.
5mm is vreselijk dun! Hoe blijft zoiets heel???
En het mag pas beton heten, als er grind doorheen zit, en vanaf 2mm wordt het pas grind.
Lijkt meer op een zand cement buis...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: start bouw BBR 191

Bericht door peterberg »

Gargouille schreef: 04 jan 2021, 21:39Ook een idee van de kostprijs met deze methode ?
Ik vind 100% chamottebuizen in diverse diameters rond de 20-25 euro per 30 cm hoogte. Met een hittebereik van 1400°C.
Een contact van mij in de Franse Alpen heeft een paar pogingen gedaan met chamotte buizen uit Italië, zelfde specificatie als jij noemt. De onderste barstten al binnen een maand als ik me goed herinner en hogerop bij controle na het stookseizoen bleken die ook gescheurd. Je zou het kunnen proberen met een naad te slijpen in de lengte richting maar ik ben er niet van overtuigd dat ze voor het overige dan wel heel blijven. Het gaat niet zozeer om de maximum temperatuur die ze kunnen hebben als wel om de zeer ongelijke thermische belasting.

Wil je een goedkope riser die heel blijft? Koop 25 mm superwool van Morgan Thermal Ceramics, draai er een koker van en stop die in een gewone kachelpijp die een 50 mm grotere diameter heeft. Is uitgevonden door Doug Ptacek, Kansas USA die het een "5 minutes riser" noemt. Het spul moet er echt strak in zitten, na een week of wat goeie stoken vormt het oppervlak van de wol een hardere laag en stoft ook niet meer af. Het enige probleem is dat bij de poort problemen kunnen ontstaan.

Dat is inmiddels al door weer iemand anders opgelost: de poort moet dan zodanig gebouwd worden dat aan de achterkant een rand van 25 mm diep en 30 mm breed gevormd wordt waar die pijp dan aan boven- en zijkant door afgeschermd wordt. Het is een wat ingewikkelder detail maar minder werk dan een hele riser van stenen bouwen. Ik heb al een tijd geleden zo'n 5 minutes riser gezien en de bijbehorende batchrocket zien branden. Het ding is in een vloek en een zucht op temperatuur en gaat als een ehhh... raket!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door maarten martens »

dit is interessante info !

wat gedacht van deze buizen ?
eerste is russisch, laatste geen idee...
Bijlagen
tonatec.jpg
tabel keramische pot.png
tabel keramische pot.png (18.46 KiB) 2055 keer bekeken
keramische pot.png
chamotte buis.jpeg
chamotte buis 2.png
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Plaats reactie