Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

RobvanHees
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2020, 22:27

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door RobvanHees »

Beste Ruud mocht je echt niet met de wg kap uit de weg kunnen dan kan je hem ook wel komen ruilen voor een 2 delige,een links en een rechts deel die weer wordt samen geklemd.(let op bereikbaarheid van alle onderdelen is een belangrijk gaat dit niet dan moet je hem helemaal uitbouwen om hem normaal te onderhouden .

Als je een extra warmtewissellaar gaat gebruiken neem dan een overbemeten plaatwissellaar om de warmte overdracht zo laag mogelijk te houden, anders slaat de wg al af voor dat de radiatoren warm zijn,en monteer gelijk een elektrische 3 weg kraan om te switchen tussen cv en boiler in de toekomst.(en een extra retour T stuk)

Hier nog wat interessante linkjes;.... https://www.golantec.be/micro%20warmtek ... peling.htm

.............................................. https://www.victronenergy.com/Manuals/W ... GFAQNL.pdf

Zo te horen begint het al te kriebelen om er aan te beginnen.probeer het installatie menu goed te volgen en uit te voeren en monteer de brandstofpomp ook echt onder de tank en maak geen hevel inrichting want dat geeft problemen in de toekomst.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Dank voor de aanbieding en de suggesties. Als het echt niet lukt met de kap dan maak ik graag gebruik van je aanbod.

Wat betreft de warmtewisselaar zat ik ook al in de 'overbemeten' modus. Levering 5,5kW en warmtewisselaar factor 10. Temeer daar mijn cv installatie volgens het thermosifon principe werkt.
Die driewegkraan staat op mijn lijstje evenals de driewegkraan in de aanzuig van het secundaire circuit. De WG zal zijn inlaat moeten delen met die van de dekwaspomp. Weer een huiddoorvoer minder.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Met veel geduld heb ik moeten wachten tot er ruim drie maanden waren verstreken tussen het moment waarop de stikstof is aangevuld en nu.
Waarom zo lang wachten.
Wel, ik wilde weten hoe lang de WG op druk blijft. Ik voel er niet veel voor om met heel veel werk de WG aan boord te installeren en vervolgens tot de ontdekking te komen dat ik iedere maand de stikstof bij moet vullen.
Dus is het moment daar. Stikstoffles met reduceer aansluiten en heel langzaam geleidelijk de druk opvoeren.
En toen?
Spanning ten top, maar het drukverlies was niet meetbaar!!

Dus op naar het vervolg, het inbouwen. Dat moet nog even wachten omdat de wintertent nog op de boot zit. Maar voorbereidingen treffen zoals het maken van de diverse aansluitingen kan wel plaats vinden.
Toch een tegenvaller. De maten van de WG worden opgegeven van een kaal toestel. Met die maten in de hand had ik vastgesteld dat de WG geplaatst kon worden. Bij nader inzien moeten de maten toch wat worden verruimd: er gaan namelijk slangen/leidingen van en naar het apparaat. Slim hè om daar niet aan te denken.
Dus ben ik om ruimte te winnen er mee begonnen om alle aansluitingen op de WG van knietjes te voorzien. Dan blijf je dicht bij het toestel.

Toen ik de koppelingen van de drinkwateraansluiting had verwijderd zag ik een fijnfilter zitten. Nergens heb ik daar iets over gelezen. Het is wel begrijpelijk omdat de nozzle van de roetblazer heel klein is en gemakkelijk verstopt raakt.
Ik vermeld het hier omdat dit filter, als het verstopt raakt, de oorzaak kan zijn van roetoverschot in de uitlaatgassen-warmtewisselaar.

Afbeelding
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

De voorbereidingen om de WhisperGen aan boord te plaatsten zijn rond 8 maart van start gegaan.
Maar vanwege het Coronavirus blijf ik steeds vaker thuis. Het leek mij wel acceptabel om met de fiets naar de boot te gaan en aan boord te klussen zonder ook maar in iemands nabijheid te komen, maar ik krijg er een steeds ongemakkelijker gevoel bij. Als het niet absoluut noodzakelijk is dan kom je niet op straat.

De benodigde onderdelen had ik al een tijdje in huis. Ik moet daarbij bekennen dat ik er alle vertrouwen in had dat de WG op druk zou blijven en daarom is die wachttijd van drie maanden nuttig besteed met voorbereidende planning.

1. De dekwaspomp was via een koperen aanzuigleiding rechtstreeks met de huiddoorvoer verbonden. Daarom eerst een wierpot (filter) tegen het machinekamerschot gemonteerd. Deze koperen aanzuigleiding losgenomen (een kogelkraan voorkomt lekkage) en vervangen door een slangleiding die naar de wierpot gaat. Vanaf de wierpot gaat nu een slangleiding die via een T-stuk naar zowel de zuig van de dekwaspomp gaat als naar de zuig van de pomp voor het secundaire circuit van de WG. Waarom geen driewegkraan in plaats van een T-stuk? Volgens mij gaat het geen probleem geven. De dekwaspomp staat sporadisch bij en dat kan je wel afstemmen als de WG niet in werking is. En andersom; de dekwaspomp is een zuigerverdringerpomp met kleppen die blijven wel dicht zitten. Er ligt dus nu een slang in afwachting om op de secundaire inlaat van de WG te worden aangesloten. Het is ook de kunst in een beperkte ruimte om zo compact mogelijk te bouwen terwijl toch alles bereikbaar blijft.
2. De lucht voor de ademhaling van de voortstuwingsmotor wordt aangevoerd door twee overbemeten pijpen die aan dek uitmonden. Die constructie is uiteraard zo gemaakt dat bij zeegang geen water in de MK komt. De uitlaatgassenslang van de WG is door één zo’n pijp naar buiten gebracht en ligt dus nu ook te wachten op aansluiting op de WG.
3. De WG moet een drinkwateraansluiting hebben voor het roetblazen. Daarnaast wil ik ook een boiler plaatsen om de restwarmte van het primaire circuit te benutten. Daarom middels knelkoppelingen aftakkingen gemaakt van de warm- en koud-waterleidingen en deze naar de MK tot vlak bij de plaats van de WG gevoerd. Beide leidingen d.m.v. een kogelkraan afgesloten zodat het bestaande systeem operationeel kan blijven.
4. De brandstofleiding van stuurboordbunker naar de CV-ketel en stand kachel voorzien van een drieweg kogelkraan, die mooi onder de plaat is weggewerkt, waarbij op de derde poot een 8mm koperen leidinkje is aangesloten in afwachting van de aansluiting op de WG.

Nog te doen:
a. Een huiddoorvoer maken voor de afvoer van het secundaire koelcircuit. (Als die aansluiting er is, dan ga deze even rechtstreeks aansluiten op de koelwaterpomp om te kijken of mijn theorie van ‘geen driewegkraan nodig’ ook klopt). Dit kan pas als de wintertent er af is.
b. Vóór SB bunker een wand maken waarop wordt bevestigd; het expansievat, de pomp voor het primaire circuit en de shunt.
c. Boven de WG moet het isolatieplafond, dat ca. 10cm dik is, weg neembaar worden gemaakt. Nee Rob, ik wil de kap van de WG heel houden en (tijdelijk) ruimte creëren als de kap er af moet.

Wanneer dat gebeurt? Eerst Corona overleven.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

.
Nog foto's bij het verhaaltje van gisteren.

Afbeelding
Wierpot en pomp secundair met daarachter de dekwaspomp.

Afbeelding
Driewegkraan in de brandstofleiding.

En dan ook nog de aftakkingen van de drinkwaterleidingen.
Afbeelding
Bert van de lagemaat
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2020, 21:53
Locatie: aalsmeer

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Bert van de lagemaat »

Sinds 2004 heb ik een whispergen 24 v in mijn boot. In begin veel problemen gehad. Kwam door de brandstof toevoer. Seperator er tussen gebouwd en werkt al jaren prima. Onderdelen kun je in nieuw Zeeland kopen. Leverancier heet Jan barmentloo. Gaasje voor de brander heeft hij. En vorig jaar heb ik nog een nieuwe O2 sensor en ventilator gekocht. Onderhoud doe ik zelf. Lukt prima. Is een geweldig mooi apparaat.
Ken het apparaat vrij goed. Heb ook een drukmeter. Moet ca 28 bar zijn. Weet alleen nog niet of er een bepaald soort stikstofgas in moet. Ga ok in nieuw Zeeland vragen. Heb nog nooit hoeven bijvullen.
Amber2006
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2021, 12:16

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Amber2006 »

is er nog iemand die onderdelen heeft, mijn coolant temp sensor is defect. WP4019000
in nieuw zeeland bij Jan Bermentloo is hij niet meer leverbaar
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Als Jan het niet meer heeft wordt het echt moeilijk.
Aan de andere kant vind ik het wel vreemd dat men destijds een afwijkende sensor zou hebben toegepast. Uit kostenoverweging gebruik je voor de meet en regeltechniek bij voorkeur producten die al op de markt zijn. Daarom is mijn vraag; in hoeverre is deze sensor bijzonder, of anders gezegd, wat zijn de specificaties van deze sensor.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door TLS »

de meest gebruikte sensoren in HVAC zijn NTC 10kOhm.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

TLS schreef: 05 apr 2021, 20:03 de meest gebruikte sensoren in HVAC zijn NTC 10kOhm.
Heel nuttige info. Dank je wel.
Ruud
Bert van de lagemaat
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2020, 21:53
Locatie: aalsmeer

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Bert van de lagemaat »

Inmiddels van jan barmentloo een grbruikte temp sensor ontvangen. Nu werkt mijn whisper weer. Alleen is de opbrengst mindrr als vootheen. Gross watt komt niet meer boven de 760 watt. Daarvan weet ik de oorzaak nog niet.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Zeker weten dat de stikstofdruk nog voldoende is? Na zoveel jaar in gebruik zonder bijvullen kan het bijna niet anders of er is wat druk verloren gegaan.
Gr. Ruud
Bert van de lagemaat
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2020, 21:53
Locatie: aalsmeer

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Bert van de lagemaat »

dat ga ik nog meten, kan nu even niet in mijn boot. Volgende week proberen. Ik weet dat het minimaal 24 bar moet zijn.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Ben benieuwd.
Gr. Ruud
Plaats reactie