Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Arnold »

Beste mensen,

Ik heb me de laatste tijd verdiept in zonneboilers en ik ben van plan om zelf een zonnecollector te maken. Het lijkt in ieder geval overzichtelijk.
Ik wil een horizontale maken van 2 meter (lengte) bij 1 meter (hoogte). Ik ben enthousiast geworden van het thermosyphon-principe, dus dat wil ik gaan toepassen. Ik dacht aan de volgende kenmerken:
- Een S-vorm van koperen Wicu buizen van 14x16mm. Uiteraard in de lengte neergelegd.
- De kopen buizen verbinden met een ijzeren of aluminium plaat.
- Alles matzwart verven en afdekken met een Polycarbonaat-plaat.
- Uiteraard het geheel in een bak met isolatie en in een hoek van 45 graden neergezet.
- De boiler uiteraard hoger dan de collector.
Zou dit kunnen werken? Zijn er misschien nog tips of aandachtspunten?
Welke druk moet je op het systeem zetten?

Alvast bedankt voor een reactie!
Groet,

Arnold
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door pelletpower »

Arnold, hier staat nog ergens een ijzerarme glasplaat voor dit doel. Deze reflecteert minder en geeft dus meer opbrengst. Kom maar halen bij interesse.
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Arnold »

Das een aardig aanbod: dank je wel. Ik zou het zeker doen, maarre ik woon in Frankrijk...
Merci!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door pelletpower »

Ja, wordt wat lastiger. Affijn , met ander materiaal zal het ook wel werken
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door wbe »

Begrijp ik het goed dat je 16 mm koper buis wil gebruiken voor de collector?
Dat lijkt mij (veel) te groot de collectoren die ik heb gebruikt hebben iets van 8 mm.

Grotere diameters vertragen in effect lijkt mij. Daarnaast wordt een collector dan ook wel behoorlijk kostbaar.
De collectoren hier (2,5m2/stuk)heb ik toen gekocht voor 150 euro/stuk waren ongebruikt maar uit een restant verkoop.

Zelfbouw leek mij toen niet interesant maar het kan zijn dat je hele andere redenen hebt.

Groet Watze
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Arnold »

Bedankt voor je reactie.

Tjsa, ik ben een beginner wat zonneboilers betreft, maar ik heb me gebaseerd wat ik op het internet zag, vandaar die 16mm (buitenmaat). Ik las bijvoorbeeld het volgende:

- Iemand had een succesvolle collector gemaakt op deze wijze met koper 16: https://lesbrindherbes.org/2014/12/04/c ... -pas-cher/
- Ik zag dit filmpje over de fabricage van een collector: https://www.youtube.com/watch?v=VnVQGZyizPM
- Ik las ergens dat de diameter juist niet te dun moet zijn voor en optimaal effect (maar ja, wat is te dun...)
- Bij een dikkere buis wordt er uiteraard meer volume opgewarmd.

Vandaar mijn conclusies, maar als er redenen zijn om het anders te doen...

Mijn reden is voornamelijk het budget: ik denk het voor ongeveer 150,- te kunnen maken. De collectoren die ik zag beginnen toch op 300/400 euro. Als ik er een kon kopen voor 150,- euro zou ik niet zelf aan de slag gaan :wink:
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door jwardenier »

Voor de collector zelf rond 15 ,aan en afvoer rond 32 inclusief boven en onder buis waar de rond 15 in gesoldeerd zijn .
Er is een ode uitgave van de kleine aarde waar deze installatie,s in staan compleet met tekening .
Wij hebben er ooit een gemaakt met enkelwandige c v radiatoren als collector aan en afvoer stond 22 voor ,omdat dit niet werkte hebben we er 32 op gezet ,koppelingen op de c v plaat vergroot naar 32 ,dit werkte perfect tot het ging vriezen .
Collector oppervlakte moet in overeenstemming zijn met inhoud boiler ,water aan de kook is ons ook gelukt .
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Arnold »

Thnx!
Dan ga ik de 14/16 gebruiken voor de collector en een maatje groter voor heen en retour naar de boiler. Moet je eigenlijk druk zetten op een thermosyphon-systeem?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door jwardenier »

Nee het werkt drukloos ,geen pompen of andere druk beveiliging open systeem ,dus boiler met verbinding naar een open opvang wanneer de druk te hoog wordt door uitzetting van opwarmend water loopt het hier in over .
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Arnold »

Aha, ok dat scheelt weer een expansievat...
Merci!

Btw; ik zag een goedkoop voorraadvat met warmtewisselaar.
MB_S1_open.jpg
Kunnen alle vaten met warmtewisselaar via thermosyphon werken?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door jwardenier »

Dat zou je aan meer ervaren mensen moeten vragen ,ik heb de ervaring dat warm water uit zet ,toen we eens bedachten om via w w de boiler te verwarmen ging bij ons de collector kapot ,dan zou er wel iets van een drukregeling tussen moeten .
De ode uitgave heeft een vat in vat oplossing ,en noemt het buitenste vat de wisselaar ,binnen vat kan dan op druk aan leidingwater gekoppeld worden ,er ontstaat zo geen werveling in de boiler .
Ik hoop deze zomer een opstelling te maken waarbij een 300 l weide tank als buiten vat zal dienen ,hierin zet ik een 200 l rvs vat zo dat deze onder het vloeistof niveau van de buitenmantel komt ,zo heb ik geen laswerk ,en kan met koppelingen de boel aan elkaar krijgen .
De collector maak ik dan uit koper 32 met binnenwerk 15 mm ,de bak maak ik van oude dakraam opstanden ,ruiten van broeikas met aluminium omlijsting .De meeste materialen heb ik liggen ,koper en aluminium lamellen heb ik nog niet .
Het wordt een in dak opstelling 300 l kan ik net aan kwijt op de vliering ,1 m2 collector op 50 l water ,.
Wel maak ik nog een paar extra aansluitingen ,komt ooit nog een collector aan de kachel bij op .
Na verwarmen denk ik te gaan doen met een lpg geiser poëzieontsteking om sluip verbruik te voorkomen ,deze hebben een thermostaat om water te garanderen van 65 gr
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Arnold »

Zo, dat klinkt als een serieus project! Altijd leuk iets nieuws te proberen (zo blijf ik ook bezig :wink: ). Vat-in-vat lijkt me nog beter inderdaad, maar ja je moet ergens beginnen.
De Ode-uitgave heb ik nog niet gevonden, als jij nog een link hebt?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door jwardenier »

Een link heb ik niet ,het is een oud blad ,het heet vang de zon en is een O D E .[organisatie voor duurzame energie] uitgave ,door Evert Sjoersma ,toen verkrijgbaar bij o a . de kleine aarde .
Herziene druk 1979 ,men ging er toen van uit dat je met gebruikte materialen dit zelf kon bouwen ,misschien weet iemand anders een link .ik weet niet of deze organisatie nog bestaat .
Of dit een serieus project is , voorlopig heb ik eerst grotere projecten ,en wat af te ronden ,maar wel leuk om zo s avonds eens wat aan te knoeien ,het geheel op het dak zetten wordt nog wel een uitdaging .
Laat ik nou net aan de zuidzijde van het huis een vijver hebben gemaakt ,lastig om daar een lader te plaatsen .
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Arnold »

Ok, dank voor de info.
Nog even een vraagje: het is mooi als het een drukloos systeem wordt; ik neem aan dat je daat ook gewoon antivries aan kan toevoegen om de winter door te komen?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door jwardenier »

Klopt ,zolang je de boel maar gescheiden houd ,er zijn middelen die niet giftig zijn ,hier staan zuivere glycerine en propyleen glycol als antivries middelen ,er zijn er misschien wel meer .
Plaats reactie