Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Ik ga vanavond eens proberen om op jou wijze te stoken WBE.
Ik ben benieuwd.

Dat staat nog op mijn verlanglijstje, een lambda sensor, dan kan je nog beter alles afstellen en hoef ik niet naar buiten om te bekijken of hij rookt of niet.

Was dit bij jou kockie, dat je die zelf gemaakt had om in het rookgas te verplaatsen?

Hoe doet de attack lambda dit vraag ik mij af, dit vervuild toch enorm lijkt mij bij opstart en heb je dan nog een goede meting?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door kockie »

Ik heb een Lambdacheck. Er zit een verwarmingselement in die er voor zorgt dat ie niet aankoekt. Ik heb er wat draadjes in gesoldeerd waarmee ik het ding serieel kan uitlezen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Gisteren gestookt volgens de methode van wbe hout op de spleet en aanmaakblokje erop (in mijn geval houtskool erop en deze aan laten gloeien)

Werkte in het begin perfect.
Nadat ik het houtskool aan had gestoken zeg maar de deur gelijk dicht met wat kleinhout erop, lees aanmaakhout pink dikte 5-10cm lang, pakte deze goed op.
Wat kleinhout, lees vingerdik 50cm lang, erop en de kachel met (pallet) balken volgeladen.
Deur dicht en gaan.

Eerste uur ging het prima, rookgastemperatuur liep sneller dan ooit op naar een 125+ graden zonder probleem, veel sneller dan met de deur open op een kier, dus goed teken!
Na een uur ging de rookgastemp naar beneden van 165 graden naar 140 graden, met iets wat rook als gevolg.
Ok, kan gebeuren, secundaire klep wat dichter gezet en geluisterd naar het aanzuigen van lucht en het 'vuurgeraas' zeg maar wat je normaal hoort.
Niks... secundaire klep verder terug naar 30%, niks.
Nog dichter dan? naar 20%, niks. Ok wellicht teveel houtgas dus rustig richting de 100%, niks, terug naar 50%.
Buiten kijken, geen/weinig rook maar rookgastemperatuur blijft dalen en uitgaande water temperatuur blijft ook zakken, vreemd.

Zou het hout op zijn dan? Kan niet eigenlijk. Dus voorzichtig de bovenste deur open, beetje bij beetje, geen rook, maar toen ik in de kachel kon kijken zag ik een vlammenzee, al mijn hout brandt in de bovenste kamer.

Heel vreemd dus secundaire klep naar 0% gedraaid en kijken wat er gebeurd.
Rookgastemp loopt weer wat op, deze was ondertussen 120gr.
130-140-150 ok gaat de goede kant op maar nog geen geraas van de secundaire verbranding.
160 en pas nu gaat hij weer goed lucht aanzuigen en komt het geraas weer terug, met de secundaire klep dicht.
Klep naar 20% en ok, naar 30% en weer weg.
Terug naar 20%, maar niks, weer naar 0% dan maar, ok weer zoals het hoort.
Al bij al heb ik hem nog naar de 30% gekregen maar niet verder en zo is de ketel ook uitgebrand.
Resultaat, boiler op 80gr boven en onderin, buffer bovenin op 80gr maar meer niet.
Rendement is dus slecht geweest.

Conclusie wat ik denk dat ik geen goed gloeibed onderin heb gehad dat hij goed vergaste en daarom deze verbranding heeft gegeven.
Toen het kleinhout wat ik erop heb gegooid als eerste helemaal weg was als gloeibed heeft de ketel niet genoeg het gloeibed kunnen volhouden zeg maar.

Principe werkt dus wel maar ik denk dat ik meer kleinhout onderin moet doen voordat ik hem vol ga laden met balken.

Voordeel was wel dat ik na 10 min al weer in huis was en op mijn laptop de kachel in de gaten kan houden, wat normaal wel 45-60 minuten duurde.
Ik kan in de PLC vanaf mijn laptop via ethernet en kan zo alle temperaturen in de gaten houden, wat ik dus eigenlijk altijd doe als hij brand.

Jullie nog ideeën om hier verder mee te gaan?

Ik heb nog zitten kijken Kockie voor de lambdacheck, dat is zeker interessant!
Als ik nog wat tijd vind ga ik hier verder in verdiepen want als ik de secundaire klep instelbaar kan maken met een motortje met spindel ofzo kan ik het wel automatisch gaan sturen dan via de plc, interessant :)
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door wbe »

ik denk bijna dat je juist te veel klein hout gebruikt.
zelf gebruik ik eigenlijk nooit geen kleine stukjes meer.
voor mijn gevoel gaat dat kleine spul te snel branden en ga je daardoor meer houtgas produceren dan je kan verbranden.

ook in het kacheltje in de woonkamer gebruik ik geen aanmaakhoutjes.
hier hebben we een altech eclips staan.
eigenlijk doe ik daar het zelfde.
1 redelijk recht stuk leg ik tegen de achterwand met het vlakke stuk aan de zichtzijde. daar voor komen dan 1 of twee aanmaakblokjes en dan weer een vlak stuk hout. daardoor ontstaat er een soort van tunnel (spleet) waar de vlammen omhoog moeten gaan. hierbij staaat de onderbeluchting (rooster) volledig open.
klinkt misschien best raar maar het duurt maar even voordat de kachel behoorlijk fel brand. dit laat ik door gaan tot dat de kachel opgewarmt is en dan vul ik hem bij en gaat de onder beluchting (rooster) dicht. uiteraard de kachel niet smoren.

dit ter zijde. misschien dat iemand er wat mee kan. wil zeker niet zeggen dat dit de mannier is maar is wel hoe ik het doe.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door kockie »

Tip : als je ketel (of kachel) uitgebrand is, ook geen gloeiende sintels meer, leg dan alvast wat hout voor de nieuwe stook in de ketel. Dit wordt dan echt gortdroog en brandt als een fakkel. Het zaakje komt veel sneller op gang.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Ramon »

Ik vind het wel apart. Wat heb je aan instellingen veranderd bij de attack? Heb je niet toevallig rookgastemp geregelde sturing aanstaan?

Hoe is je ventilator? Altijd voluit, of merk je dat hij tempert? Het lijkt er namelijk op dat je fan niet hard genoeg draait, als ik al je klachten lees.

Wat is je max temp ingesteld op attack? Wat is je hysteresis? Wat is normaal je uitgaande temp naar je buffervat? Zit m daar niet het probleem?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Ramon »

Stel je max temp is 85 en je hysteresis is 5 graden, gaat attack bij 81 graden al je rookgasventilator dimmen
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Ramon »

Je kan ook rookgastemp gestuurde regeling aanhebbenstaan/aanzetten. Dan gaat attack je fan sturen op basis van ingestelde rookgastemp...
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door jgroot »

Ik kwam er bij mij van de week achter dat de max. rookgas maar op 170 graden stond standaard.
Terwijl in het boekje staat dat de fabrieksinstelling 240 is.

Dus misschien inderdaad al je instellingen eens nalopen of er niet ergens iets per ongeluk verkeerd staat.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Ramon »

Screenshot_20201220-175010_Samsung Internet.jpg
Ik denk dat je gelijk hebt, jgroot.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Gisteren nog gestookt, paar keer de kids in bad en de boiler gaat snel leeg.

Nieuwe poging met meer klein hout onderin.

Opstart weer exact hetzelfde, deze verloopt zeer snel en goed zonder al te veel rook, klein walmpje maar gewoon bij een opstart.

Na een half uur hoorde je de kachel toch wel gaan bulderen, meer als normaal en wat rook, secundair wat verder open (80%) en weer normaal, rook weg.
Klein hout was dus aardig gaan vergassen onderin de ketel.
Goed ok, dus extra kleinhout is niet de oplossing, maar...

Nadat ik deze terug heb gezet naar 65% toen het gebulder weer weg was heeft deze goed gebrand voor een uur.
Hierna weer hetzelfde als vorige stook maar nu sneller gereageerd.
Secundair naar 40% en later nog naar 30% moeten zetten.

Hierna heeft de ketel goed gebrand. Rookgas zat op 170-180 graden continue, later nog naar de 190-195 graden, maar toen was de water output ook zeer groot, pomp draaide op 63% en uitgaande temperatuur uit de ketel zat op 86 soms 87 graden.
Maar wel met een secundaire klep op 30%.
Rendement was ook zeer goed, na het stoken, boiler vol en buffer 3/4 op 80 graden en onderin op 65 graden, zeer goede stook uiteindelijk dus.
Beter rendement want nu verstook ik geen kwart ketel aan kleinhout om de ketel op te warmen.

Totaal ander beeld als toen ik eerst met kleinhout de kachel eerst warm stookte en dan pas bijvulde met grotere blokken.

Om op jullie verhalen te reageren.
@ wbe
In onze massakachel in de woonkamer stook ik ook totaal anders, Zwitserse methode.
Groot hout onderin en kleiner bovenin, met wat aanmaakhoutjes bovenop en 1 propje papier.
Aansteken en een goed uur niet meer naar omkijken.

@ kockie
Hout is droog pallethout, wat op mijn werk vandaan komt, wordt droog geleverd en staat in de fabriek van 21 graden continue.
Hierna wordt het verzaagd en opgeslagen in mijn houthok wat overkapt is met doorzichtige golfplaten en omkapt met schuttingdelen waar het nooit inregent ofzo. Hout wordt alleen vervoert als het droog is.
Ik heb de vochtigheid weleens gemeten na doormidden gehakt te hebben, deze zit tussen de 5-10%.
Maar wat je zegt klopt, warm hout is inderdaad zo weg met aansteken.
In onze massakachel doe ik het wel, deze stoken we dagelijks.
Hout vergasser niet, meestal eens in de 3 dagen dus als ik hem ga aanmaken is hij gewoon de temperatuur van mijn garage.
Rest warmte uit de ketel hier verwarm ik de garage mee.
Kachel zet ik uit als wateroutput onder de 75 gr komt, mengventiel van 72 gr laat dan niks extra meer de buffer in en pompt alleen in klein circuit van de kachel rond. Pomp blijft aan alleen een 3-weg klep naar garageheater gaat open en heater verwarmd de garage met restwarmte uit de ketel. Met 40 graden schakel ik alles uit, pomp, heater etc. Dan gaat alles is rust zeg maar.

@ Ramon
Rookgas staat op 200, inderdaad standaard op 170 maar hier weleens mee gespeeld maar staat nu op 200, maar hier komt hij niet, max 195 graden ongeveer, zet ik hem op 180 dan blijft hij hier rond pendelen en hoor je de ventilator inderdaad terugtoeren.
Max temperatuur wateroutput staat op 90 gr (max want ik krijg deze niet hoger, terwijl in de handleiding staat dat deze wel hoger moet kunnen) en 2 gr hysteresis, dus normaal gesproken pas bij 88 graden gaat deze de ventilator aftoeren.
Output watertemperatuur is in normaal bedrijf 84-86 graden. Gisteren toevallig de 87 graden aan zien tikken maar kortstondig want dan gaat de pomp harder draaien en de input temperatuur daalt dan en zo wordt de output ook weer lager en toert de pomp weer terug nr de 50% waar hij 90% op draait bij stoken.

@jgroot
Klopt dat is origineel maar deze heb ik al hoger gezet maar ik moet zeggen dat op 170 graden rookgas de ketel goed rookvrij kan stoken dus heel gek is dit niet. Deze staat nu op 200 en blijft hij staan totdat ik de ketel goed kan stoken

Ik ga de rest van mijn instellingen eens nakijken maar volgens mij staat de ventilator altijd 100% te draaien, lijkt inderdaad dat deze harder zou moeten draaien ofzo. Ik zal hem eens loshalen en kijken hoe de schoepen erbij staan, wie weet is deze wel vervuild of niet goed.
Wat ik wel merk, als het windstil of bijna windstil is mijn kleppen dichter moeten staan als dat het waait, zeg maar windkracht 3-4.
Zou mijn schouw niet genoeg trek hebben ofzo?
Nieuwe rvs pijp, eerste 2 meter is enkelwandig en de rest dubbelwandig.
Deze is zo'n 6,5 meter hoog en steekt een halve meter boven mijn nok uit, ook als slaat de rook nooit naar beneden kan ik hier wel aan verbeteren natuurlijk.
Ik heb een trekkap, maar de pijp staat ook direct op de kachel dus kan ik de kap niet verwijderen ivm inregenen, dit zou direct de kachel inlopen en over de ventilator lopen, lijkt mij geen goed idee.
Wellicht nog een meter extra hierop zetten ofzo of de trekkap vervangen voor een regenkap met gaas?
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door wbe »

het is ons door de verkoper sterk afgeraden om een (trek)kap op de pijp te plaatsen. als we dat wel deden had dat veel invloed op het stookgedrag en mochten we ooit met problemen qua stook gedrag komen te zitten zou dat eerst verandert moeten worden voordat de verkoper zou willen kijken.

het inregenen zou best mee vallen omdat er altijd een natuurlijke trek door de pijp gaat. zelf was ik hier ook geen fan van maar heb toen eerst een gat in de trekkap gemaakt zodat het voor het zicht wat leek.
ik vond het inregenen toch vervelend en heb daarom een gek gemaakt en die geplaatst.

het zou best kunnen dat de trekkap te veel variatie in tegendruk geeft en je daarom blijft bijstellen.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door jgroot »

Zou je eens een foto willen maken van je start setup?
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Wat bedoel je met de start setup?

Het beginscherm als ik hem aanzet als ik ga stoken?

Morgen kan ik stoken dus ik wil gerust wat foto's maken, dan kan je een en ander zien.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door jgroot »

Stan1979 schreef: 21 dec 2020, 21:00 Wat bedoel je met de start setup?

Het beginscherm als ik hem aanzet als ik ga stoken?

Morgen kan ik stoken dus ik wil gerust wat foto's maken, dan kan je een en ander zien.
Ik bedoel hoe je nu begint voordat je de kachel helemaal vol doet met balken. De basis laag zeg maar.
Plaats reactie