Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Zo net weer de Attack opgestookt.

Nu zonder kleinhout en ging ook perfect, maar weer hetzelfde verhaal.

Ik heb een link gedeeld, als het goed is kunnen jullie deze zien:
https://www.dropbox.com/sh/e6kem43y3lvg ... IafNa?dl=0

Kachel gestart op 15 graden watertemperatuur.
Programma gestart en 10 min voor verwarmen van de ketel met rest warm water uit de boiler.
Na 10 min staat de ketel nu op 28 gr watertemperatuur.

18:30 kachel schoongemaakt en basislaag zeg maar gelegd, zie foto met houtskool op de balken met een spleet van ons 5mm.
Houtskool aangestoken met gasbrander en deur dicht. Secundaire luchtklep even dicht dat hij goed via de vulruimte zuurstof pakt en snel de kolen doen aangloeien.
paar minuten later gloeibed gecreëerd en hierop de laag gevuld zoals op de foto.
Deur dicht, primair 100%, deze veranderd nooit, secundair op 65%.
18:40 ketel brand zonder rook en rookgastemperatuur loopt snel op.
19:00 water temperatuur rond de 50 graden en rookgas rond de 130 graden oplopend.
19:30 water temperatuur rond de 84 graden en rookgas rond de 175 graden oplopend.

19:45 rookgas daalt naar de 165 en als ik buiten kijkt rook....
Naar de garage en luisteren, geen goede aanzuiging en slechte verbranding dus.
Kachel geopend en weer een vlammenspel door heel de kachel, maar...
In het midden zag ik dat rond de spleet naar de verbrandingskamer een gat zitten en de spleet was duidelijk zichtbaar, hier rond heeft zich een soort kamer gevreten in het omliggende hout, maar er wordt dus te weinig door de spleet getrokken naar de verbrandingskamer.
Zou het komen dat ik alleen balken stook van 55-60 cm die dus in het midden wegvreten maar verder geen druk in het midden op de spleet zetten zeg maar en zo een kamer in het midden creëren door te weinig druk op de geul?
Stoken jullie ook lange delen of juist korte die je op de geul stapelt zeg maar dat er altijd druk van bovenaf op de geul ligt?
Of wellicht wat minder secundaire lucht geven, zodat hij meer primair pakt en dus meer verkoold en een groter gloeibed creëert?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Ramon »

Zou het komen dat ik alleen balken stook van 55-60 cm die dus in het midden wegvreten maar verder geen druk in het midden op de spleet zetten zeg maar en zo een kamer in het midden creëren door te weinig druk op de geul?
Stoken jullie ook lange delen of juist korte die je op de geul stapelt zeg maar dat er altijd druk van bovenaf op de geul ligt?
Of wellicht wat minder secundaire lucht geven, zodat hij meer primair pakt en dus meer verkoold en een groter gloeibed creëert?
Ik denk ook dat het probleem is dat je hout niet meer op je gleuf ligt, en rondom weg brandt.

Je maakt hem goed schoon. Ik maak de bovenste kamer, nooit schoon. Wat er teveel ligt, valt vanzelf door de onderste gleuf naar beneden, en wordt verbrand. Ik maak alleen de onderste kamer schoon met een vegertje. Nu heb jij geen "isolatiedeken" waar je hout op ligt.

Kortom: zaag je hout eens doormidden, zodat het meer naar achteren ligt, en zorg voor een "kruiwagen" as in de bovenste kamer
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door jgroot »

duidelijke foto's. Bedankt.
Heb je niet wat gekloofd hout waarmee je wat kan mixen? En dat je een wat zwaarder blok bovenop legt om de druk naar beneden te krijgen.
Ik stook korter hout (geen balken) en probeer inderdaad de gleuf dicht te leggen. Maar binnen 45 minuten een output naar 84 graden dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen :).
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

@ Ramon

Meer naar achter gaat niet lukken, hout ligt al tegen de achterwand aan.
Kleiner zagen is geen probleem.
Wat ik ook nog kan proberen is de balken plat op de gloeiende kolen en zo meer direct op mijn gloeibed leg ipv rechtop staand.
Het goed schoonmaken valt mee, ik pak een plankje 2 keer links en rechts van de spleet, hiermee veeg ik de resten naar de deur toe zeg maar, dan gaat de magneet erover voor alle spijkers eruit te vissen. Veel as blijft er niet over maar ik kan het uiteraard laten liggen maar wil het houtskool wel gebruiken om hem op te starten.

@jgroot

45 min haal ik ook niet, 60 minuten ongeveer dan kom ik boven de 80 graden meestal, wel met deze methode niet met kleinhout te stoken dan duurt het ook langer en meer werk natuurlijk dus deze opstart is wel ideaal moet ik zeggen.
Het houtskool zorg voor een erg snel gloeibed merk ik wel, dat werkt goed om snel op te starten.
En ik begin al op 30 graden water in de ketel he, beetje valsspelen :)
Gekloofd hout heb ik ook wel, maar dat is erg licht hout, populier, wat dennenhout etc.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Vanavond nieuwe stook, naja nu nog steeds natuurlijk en hij staat echt voluit te branden.
Rookgas tegen de 200 graden aan, wat ook max ingesteld is, geen rook en er komt continue 86 graden water uit de ketel, oftewel goede verbranding en hoge output in energie.

Nu liggen de balken plat op elkaar en hierdoor meer druk op de spleet naar de verbrandingskamer.
Op dat gebied is het al veel beter.

Helaas is de opstart niet rookvrij gegaan en toch weer bij moeten stellen totdat de rookgas temperatuur boven de 160 graden kwam.
Ik ben gestart op 65% secundair maar dit ging niet, rookgastemperatuur bleef te langzaam omhoog klimmen met rook als gevolg.
Eerst nog naar 30% moeten gaan en langzaam opgebouwd naar de 50% waar hij nu ook op staat, zet ik hem naar de standaard 65% dan zie je de rookgastemperatuur dalen en zal deze weer rook geven.

Nu na 3 uur sinds te start zakt de rookgastemperatuur toch weer naar beneden en weer wat rook. Nu heb ik de secundaire toch weer naar 30% moeten zetten om rookvrij te zijn en de rookgastemperatuur weer omhoog te krijgen.

@ kockie
Gebruik jij de lamdacheck om te regelen of puur ter visualisatie?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door kockie »

In mijn vorige ketel gebruikte ik 'm om de secundaire luchtklep te regelen, maar nu ligt de servo nog naast de ketel rondjes te draaien... Nu alleen ter leering ende vermaack.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Je bent nu ook in het bezit van een Attack toch?

Regeling niet meer nodig nu of heb je de lambda versie aangeschaft?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door kockie »

Ik heb een attack 55 slx (geloof ik), niet de lambda versie. Is eigenlijk gewoon luiheid dat ik het nog niet aangepast heb...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Zo weer een tijd verder en al veel stoken verder.

Ik begin nu op 0% secundair en de deur open, houtskool voorgloeien op 2 houten balken met spleet ertussen.
Brandt dit goed dan vul ik de kachel direct op.
Langzaam de secundaire open zetten naar zo'n 30% en daar stook ik nu geregeld op.
Halverwege moet ik wel aanpassen omdat de rookgastemp dan laag gaat en de kachel gaat roken.
Even terug op 0% en hierna weer langzaam naar de 25-30% maar hoger zeker niet want dan kakt hij weer in :?

Hiermee warmt de (voorverwarmde) ketel binnen een uur tot 85 graden water output.

Snel op temperatuur dus, maar nog niet geheel rookvrij helaas.
Rendement kan ook nog wat beter denk ik, stel ik continue bij aan de hand van rook en geluid van de kachel dan heb ik veel meer warm water van dezelfde hoeveelheid hout dan als ik hem gewoon op de 30% laat uitbranden.

Ook stook ik niet lang, na 4, max 5 uur is mijn voorraad hout in de kachel wel op en heb ik 500 liter op 80+ gr en de 1000 liter voor 40% op 80+ en de rest steeds koeler tot onderin 20-25 graden waar ik ook mee begon zeg maar bovenin, maar ik laad hem dan ook niet maximaal ivm niet genoeg buffer om alle energie uit een bomvolle ketel op te slaan.

Ik overweeg toch een lambda check aan te schaffen of een lambdasensor maar hiervoor kan ik te weinig informatie vinden.
Regeling zou ik maken met een stelmotor met as die uitschuift.
Lamdacheck = eenvoudig en uitgang van 0-10V of 4-20mA
Lambdasonde = lastig uit te lezen.
Er bestaat wel een goede kaart voor mijn plc 0-2V maar ik weet niet wat de ideale spanning is wat je retour krijgt van de sonde. 1V ofzo maar wat is dit, 10% restzuurstof of 8%, weinig over te vinden helaas.
Wellicht toch een wat Duitse fora gaan lezen.

Of heeft iemand wellicht wat meer informatie hierover anders zal het misschien toch een lambdacheck worden, jammer dat deze zo duur is voor wat je krijgt.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Ramon »

Dat is echt niet moeilijk volgens mij, stan.

Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden:
Koop een breedband lambdasonde.
Voeding van lambdasonde is 12v vaak.
De overige kabel(s) zijn om uit te lezen.
Dat is heel simpel op een analoge poort zetten en meten. Met de datasheet van de fabrikant kun je zien bij welk voltage, je hoeveel restzuurstof hebt.
Vervolgens ga je op een andere poort je klepsturing zetten.
Ik weet 100% zeker dat ik het voor elkaar zou krijgen, maar mis ontzettend veel tijd. Ik wil je best helpen, actief, op dit forum, en heb er ook interesse in. Het is een hoop uitzoekwerk, da's voor jou, het programmeren kan ik (helpen)

Ik heb echt te weinig tijd om alles te doen. Ben pas voor mezelf gaan werken :?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door kockie »

Als het gemakkelijk zou zijn, zou internet volstaan met arduinoschakelingen voor breedband lambdasonde schakelingen. Aangezien die er niet (veel) zijn, denk ik dat het toch iets gecompliceerder is dan alleen knutselen met een arduino. Doenbaar is het zeker, anders zou de lambdacheck ook niet bestaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door kockie »

65 euro ex sensor, zie ik dat goed?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Ramon »

Zou zomaar kunnen...

150 euro heb je alles. Geen idee of dat duur is...
Dan moet je alleen nog wat text toevoegen om een actie te creëren
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 15 jan 2021, 16:25 Zou zomaar kunnen...

150 euro heb je alles. Geen idee of dat duur is...
Dan moet je alleen nog wat text toevoegen om een actie te creëren
Heb ook wel interesse mocht je een prototype willen testen :D . Maar geen verstand van arduino.
Plaats reactie