Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door walter vaes »

is een speciale reden om loodplaatjes te gebruiken?
Zijn houten spieën niet goed genoeg?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef:is een speciale reden om loodplaatjes te gebruiken?
Zijn houten spieën niet goed genoeg?
Lood kun je dunner kloppen als dat nodig is. Spieën van hout gaat om twee redenen niet goed: hout wordt in elkaar gedrukt door het gewicht van de kachel die er op staat, en de wiggen zorgen ervoor dat de onderdelen aan de wandel kunnen gaan. Om die reden zijn stalen wiggen dus ook niet bruikbaar, nog afgezien van de uitzetting van staal.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Leon »

Welk merk kit het was weet ik niet mee, in ieder geval geen kachel kit!
Misschien even wat recht zetten. Ik heb de kit hier ook niet gebruikt als afdichting. Maar wel om het vuurvilt vast te plakken op de elementen.
De kit zorgde ervoor dat het vilt echt goed zitten bleef!
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

Die externe luchttoevoer onder de voet lijkt mij ook wel wat, maar welke aanpassing aan de kachel is daar voor nodig? Hij moet zijn verbrandingslucht dan onder de asla vandaan halen, maar om nu een gat in de bodem van de asla te maken lijkt me niet zo'n strak plan. Of moet het iets spleetvormigs zijn voor het plaatje dat in de asla gelast is? En hoe wordt dan de luchthoeveelheid geregeld?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

ro schreef:Die externe luchttoevoer onder de voet lijkt mij ook wel wat, maar welke aanpassing aan de kachel is daar voor nodig? Hij moet zijn verbrandingslucht dan onder de asla vandaan halen, maar om nu een gat in de bodem van de asla te maken lijkt me niet zo'n strak plan. Of moet het iets spleetvormigs zijn voor het plaatje dat in de asla gelast is? En hoe wordt dan de luchthoeveelheid geregeld?
Ro,
Voor externe toevoer heb je een bergkachel met voet nodig. In de standaard versie 7, waarvan ik denk dat je die hebt, is dat niet mogelijk. Je kunt wel de onderdelen van de voet erbij kopen. Het hele deurstel komt dan 30 cm hoger te zitten. De toevoer door de aslade komt dan inderdaad tussen de voorkant van de lade en het profiel dat er in gelast is. De luchttoevoer moet dan geregeld worden met een schuif of klep die de opening van de toevoer in de vloer kan afsluiten. Voor zover ik weet hebben de mensen die zoiets wilden de klep zelf gemaakt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

peterberg schreef: Ro,
Voor externe toevoer heb je een bergkachel met voet nodig. In de standaard versie 7, waarvan ik denk dat je die hebt, is dat niet mogelijk. Je kunt wel de onderdelen van de voet erbij kopen. Het hele deurstel komt dan 30 cm hoger te zitten. De toevoer door de aslade komt dan inderdaad tussen de voorkant van de lade en het profiel dat er in gelast is. De luchttoevoer moet dan geregeld worden met een schuif of klep die de opening van de toevoer in de vloer kan afsluiten. Voor zover ik weet hebben de mensen die zoiets wilden de klep zelf gemaakt.
Ik heb inderdaad de standaard versie 7, zonder voet, maar ik heb het ding op een zelfgebouwde sokkel van kalkzandsteen met daarop een stalen plaat geplaatst. Dus er is onder de kachel wel ruimte om luchttoevoer te realiseren. Een klepje of schuif maken mag voor een doorgewinterde metaalbewerker als ondergetekende geen probleem zijn. Mooi projektje voor de zomer.

Groetjes, Ro
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

Dan hoort een externe toevoer tot de mogelijkheden. Ik heb een voorbeeld gezien van zoiets als jij beschrijft, en het werkte goed.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

Ik ga het idee van de externe luchtaanvoer zeker overwegen. Daarnaast ben ik ook nog aan het dubben over een geautomatiseerde rookkanaalklep. Waarschijnlijk streng verboden. Weet jij daar meer van of ben je iets dergelijks wel eens ergens tegengekomen?
De reden dat ik daar aan denk is dat ik niet altijd in de gelegenheid ben om hem kort na de stookbeurt dicht te doen.
Er van uitgaande dat een stookbeurt een maximale duur heeft lijkt het me dat een tijdgestuurde klep mogelijk zou moeten zijn. Met natuurlijk een ruime marge in de tijdinstelling om er zeker van te zijn dat de stookbeurt volledig voltooid is.
Een andere mogelijkheid zou misschien zijn om iets te laten werken op een rookgasmeting, (co of co2 misschien) of op een temperatuurmeting.
Maar beide opties lijken me vrij lastig realiseerbaar wegens fluctuaties in het verloop.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

Ro,

Of een automatische afsluitklep verboden is weet ik niet. Wat ik wel weet: de klep mag niet voor 100% afsluiten. Als ik het me juist herinner is de norm 90%, maar het kan ook zijn dat het inmiddels 80% is.

Ik ben nooit een automatische tegengekomen. Je hebt het over een tijdgeschakelde klep. Dat kan wel, maar je hebt een ruime marge nodig zoals je zelf opmerkt.

Op O2 lijkt me niet doenlijk, O2 is allang weer 21% als het vuur nog steeds niet uit is. CO blijft wel heel lang doorgaan en eigenlijk is het pas nul als er echt geen gloeiend kooltje meer te bekennen valt.
Maar dan heb je weer een dure meetcel nodig.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Brit »

Hoi Ro,

Zou een bi-metaal wat kunnen zijn?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door kockie »

Is er niet wat te klussen met een co-melder? Die kosten niet zoveel, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar zo'n ding werkt. Veiligheid is natuurlijk een groot goed.

Een kennis van mij heeft ooit en rookmelder gebruikt om de afzuiging in z'n werkplaats aan te sturen. Maar dat ging natuurlijk alleen om (las)rook. Co is toch een beroerd goedje in je huis....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door walter vaes »

ben momenteel aan het kijken voor mijn kachelbuizen voor mijn bergkachel.
Nu zijn er ook titan rsv kanalen.
Deze zouden goedgkoper zijn dan de standdaard inox buizen.
Iemand een idee of deze even goed zijn?
Ik zit ook met het dillema of ik over de gehele lijn dubbelwandig neem (moet +/- 11 meter hebben)
dacht op gelijkvloers dubbelwandig te nemen (zichtbaar), maar op 1 ste verdiep en zolder is het rookkanaal niet zichtbaar, daar zou ik enkelwandig kunnen nemen om de prijs te drukken.
Maar dan moet ik de enkelwandige buis weer gaan isoleren.(kost ook tijd en geld)
Weet iemand hoeveel kou erkan binnenkomen via een enkelwandige buis?

hieronder wat details van die titan buizen:

DWECO-Titan-Sendzimir is de meest voordelige. Deze is alleen voor gebruik binnenshuis.
Hierop sluit DWECO-Titan naadloos aan voor buiten toepassing.
Het verschil tussen bovengenoemde series en DWECO zit hem in de legering van het RVS.
De Titan uitvoering is een inox uit ferriet die meer chroom bevat en minder nikkel dan INOX 316, maar een zeer hoge weerstand biedt tegen corrosie.
Op de wereldmarkt wordt gespeculeerd in nikkel en ligt de prijs hiervan relatief hoog. De Titan-RVS kunnen wij u tegen een scherpe prijs kunnen aanbieden.
Alle elementen zijn van uitstekende, professionele kwaliteit. TUV en CE gekeurd. Alles wordt plasma-continue gelast.
De fabrieksgarantie is 10 jaar. TUV-gecertificeerd.
Voldoet aan de norm EN 1856-1.
De binnenwand bestaat uit RVS TITAN 0,5mm
De buitenwand bestaat uit RVS TITAN SENDZIMIR 0,5 mm
De isolatie laag bestaat uit Rockwool 25 mm met een dichtheid van 120 kg/m3 Deze isolatie is hittebestendig en is getest aan een temperatuur van 450 graden Celcius.
Stabiliteit: TITAN is veel steviger dan INOX 316, dus een grotere stabiliteit en een vermindering van de buigzaamheid voor de grote diameters. Zuur bestendig.
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

walter vaes schreef:ben momenteel aan het kijken voor mijn kachelbuizen voor mijn bergkachel.
Nu zijn er ook titan rsv kanalen.
Deze zouden goedgkoper zijn dan de standdaard inox buizen.
Iemand een idee of deze even goed zijn?
Ik zit ook met het dillema of ik over de gehele lijn dubbelwandig neem (moet +/- 11 meter hebben)
dacht op gelijkvloers dubbelwandig te nemen (zichtbaar), maar op 1 ste verdiep en zolder is het rookkanaal niet zichtbaar, daar zou ik enkelwandig kunnen nemen om de prijs te drukken.
Maar dan moet ik de enkelwandige buis weer gaan isoleren.(kost ook tijd en geld)
Weet iemand hoeveel kou erkan binnenkomen via een enkelwandige buis?

hieronder wat details van die titan buizen:

DWECO-Titan-Sendzimir is de meest voordelige. Deze is alleen voor gebruik binnenshuis.
Hierop sluit DWECO-Titan naadloos aan voor buiten toepassing.
Het verschil tussen bovengenoemde series en DWECO zit hem in de legering van het RVS.
De Titan uitvoering is een inox uit ferriet die meer chroom bevat en minder nikkel dan INOX 316, maar een zeer hoge weerstand biedt tegen corrosie.
Op de wereldmarkt wordt gespeculeerd in nikkel en ligt de prijs hiervan relatief hoog. De Titan-RVS kunnen wij u tegen een scherpe prijs kunnen aanbieden.
Alle elementen zijn van uitstekende, professionele kwaliteit. TUV en CE gekeurd. Alles wordt plasma-continue gelast.
De fabrieksgarantie is 10 jaar. TUV-gecertificeerd.
Voldoet aan de norm EN 1856-1.
De binnenwand bestaat uit RVS TITAN 0,5mm
De buitenwand bestaat uit RVS TITAN SENDZIMIR 0,5 mm
De isolatie laag bestaat uit Rockwool 25 mm met een dichtheid van 120 kg/m3 Deze isolatie is hittebestendig en is getest aan een temperatuur van 450 graden Celcius.
Stabiliteit: TITAN is veel steviger dan INOX 316, dus een grotere stabiliteit en een vermindering van de buigzaamheid voor de grote diameters. Zuur bestendig.

Sendzimir is geen RVS maar gewoon staal dat verzinkt is. Zink geeft een goede roestbestendigheid zolang het niet te ernstig beschadigd is
Voor zover mij bekend dient vanaf de eerste vloer waar de pijp doorheen gaat sowieso dubbelwandig geïsoleerde pijp gebruikt te worden en deze dient ook nog eens brandwerend omkokerd te worden.
Een goed alternatief is naar mijn idee de dubbelwandige pijp van Isoduct. Deze is door TNO getest om zonder omkokering gebruikt te worden. De buis is wel iets duurder dan de andere RVS dubbelwandig geïsoleerde systemen maar je spaart de kosten van de omkokering weer uit. Ook schijnen door de isolatie van deze buis de rookgassen veel minder af te koelen tijdens hun verblijf in de pijp waardoor je een betere trek krijgt en minder aanslag in de pijp. En voor zover ik weet is de temperatuurbestendigheid van de isolatie een stuk hoger dan 450 graden. Zelf heb ik deze buis op mijn plat dak geplaatst en dat voldoet tot op heden prima.
Ik weet niet of het mag op dit forum, maar ik heb twee linkjes hieronder gezet.
De tweede is van een leverancier in Assen, die vrij goedkoop is met het spul. Daar kun je een prijslijst opvragen.

http://www.isoduct.com
http://www.rookkanaal-online.nl/winkel/
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

kockie schreef:Is er niet wat te klussen met een co-melder? Die kosten niet zoveel, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar zo'n ding werkt. Veiligheid is natuurlijk een groot goed.

Een kennis van mij heeft ooit en rookmelder gebruikt om de afzuiging in z'n werkplaats aan te sturen. Maar dat ging natuurlijk alleen om (las)rook. Co is toch een beroerd goedje in je huis....
Hmm, rookmelder misschien wel een optie: relais aansluiten i.p.v. lawaaimaker.
Maar systeem moet zeker veilig en hufterproof zijn. CO wil je zeker niet in huis, maar lasrook, zeker van RVS of Aluminium, is ook niet tof.
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

Brit schreef:Hoi Ro,

Zou een bi-metaal wat kunnen zijn?


Heb ik ook al aan zitten denken. misschien wel eens een experimentje waard. Maar waar haal je een stuk bimetaal om een klep mee aan te sturen?
Plaats reactie