Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Peterke »

een pak fruitbakjes stoken als test 8)
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Leon »

Maarten,,Dat is nog eens vervelend zeg.
Ik begrijp er dan ook helemaal niets van. Ik neem toch wel aan dat je ook eens met ander hout hebt geprobeerd.
Hier gaat het gelukkig nog steeds prima. Dagen als vandaag gaan er dan wel 3 ladingen in, maar het is dan toch echt aangenaam (22 grd).
Ik hoop voor je dat het toch nog allemaal goed uitpakt.

Hoe dan ook, heel veel succes ermee.

Groeten Leon
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Dag peterberg,
Het stophout was inderdaad 'zeik' nat, daarvan stook ik alleen wat een week op de kachel gelegen heeft want na een jaar is het nog niet goed droog.
Het droog hout, gemeten met meter, is 4x 7 x 30 cm naar mijn idee zou dit moeten fikken als een tierelier. Nog kleiner ook geprobeerd en ook hout van concrete. Pech, werkt ook niet.
Schuiven met luchtinlaat, deur open, pijp raggen, niets werkt. Manus en Kees hebben het ook geprobeerd. Het op nat houden? nee! Zelfs kurkdroog aanmaak hout krijgt het niet warm.
De stoker? Dan zijn er drie die iets niet goed doen.
Hout soort? Geloof ik niet in.
Te dik hout, te hard hout? zou kunnen , maar zelfs dik hout zou redelijk moeten branden, nee dus.
Stook nu 1 m³ in de week met, voor het eerst in jaren, de CV als bij verwarming.
Rest mij de vraag: Wat dan?
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Peterke,
tuurlijk mag jij mij citeren, ik heb je geen geheimen verteld dus ga je gang.

Heb jij veel fruit bakjes? Breng er hier dan een paar!

Grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

maarten schreef:Rest mij de vraag: Wat dan?
Eerlijk gezegd, tast ik nu ook volledig in het duister. Dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak.
Als je alle opties hebt gehad zou het probleem opgelost moeten zijn maar dat gaat hier blijkbaar niet op.
Het enige wat ik nog kan bedenken is volgend weekeinde met een koffertje meetapparatuur in de trein stappen richting Dordrecht.
En zien of daarmee een overgeslagen kink in de kabel gevonden kan worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Bert »

Maarten,

Iedereen hier wil je helpen. Daar krijg ik het in ieder geval warm van.

Er is dus duidelijk iets mis. Je hebt mijn vragen niet beantwoord, dus weten we niet hoe je schoorsteen er uit ziet. Ook weten we niet hoe je nu eigenlijk stookt.

De schoorsteen kan te weinig of te veel trek geven, zoals Speksteenkachel zei.

Als de schoorsteen okee is, zijn er slechts twee mogelijkheden:

1. Misschien stook je, zonder het te weten, verkeerd. Dat kan betekenen: het verkeerde hout, of nat hout, of, na al die jaren met een staalkachel, op de verkeerde wijze. Heb je de adviezen van Concrete geprobeerd of afgedaan als "denk niet dat dat nou zo verschrikkelijk veel verschil zou opleveren", zoals je hierboven schrijft? Het maakt een gigantisch verschil. Laatst was ik op bezoek bij iemand met een finoven die hij op een totaal verkeerde manier stookte. En maar klagen over de "praatjes" van de kachelbouwer. Een kleine wijziging in zijn stookgedrag zou heel het probleem absoluut hebben verholpen. Maar ja, dat was blijkbaar te veel gevraagd voor zijn ego.
( tussen haakjes, hout dat in contact is geweest met zeewater, krijg je moeilijk nog echt droog)

2. een constructie-fout in jouw Bergkachel. Dat lijkt me, gezien de serie-productie uit dezelfde mallen, onwaarschijnlijk. Of heb je een reden voor die "offf neee..." in "komt tenslotte uit dezelfde (offf...neeee ) mal"?
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Bert,
De schoorsteen is gemetseld met daar doorheen een RVS flex pijp rond 150.
op de schoorsten wat verlengd ( dubbel ) omdat boven de dakvorst uitsteken beter is ivm werveling v/d wind.

Offf.... bedoel ik , even een gedachte die in mij opkwam, dat er wellicht net nieuwe mallen gebruikt zijn en ik het eerste exemplaar heb uit die mallen. Dat denk ik: Neeee

Stoken op allerlei manieren, los in de kachel gemikt, netjes gestapeld, zowel staand als liggend. Ook met twee jongens van concrete besproken.
kleinhout, splinters, hout wat op de kachel gelegen heeft en dus kurk droog moet zijn ( was al < dan 14% vochtig). Van boven, van onder links en rechts, en zelfs op m'n kop gaan staan.
eik, populier, merantie, azobé, beuk en nog eea.

Hout uit zee gebruiken we hier niet, veel te ver slepen. Wel buikdenning, stophout, bomen en kist hout ( verpakking '

grt Maarten

ik leer graag
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door willem »

Misschien nog twee optie's, al ga ik daar niet van uit; dat je te veel trek heb, waardoor de massa het niet tot zich kan nemen, de warmte/hitte vliegt er langs ; of, een bariére (weerstand) tussen luchtinlaat en stookruimte.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Leon »

De hoeveelheid trek moet dan regelbaar zijn met de klep lijkt me.
De klep in de schoorsteen kan dan misschien eens voor een kwart ofzo dichtgezet worden, en kijken wat het resultaat dan is...

Ik heb net nog even na lange tijd eens gemeten, en ik heb nu een manteltemp. van 67 graden. De kachel is de laatste keer vanochtend om 09.00 uur aangeweest, nu is het 19.00 uur. Kamertemp is nu 21,5 wat toch al erg behaaglijk is met de temperaturen van nu buiten.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Leon: ik ben jaloers!
Bij mij is 67 graden het maximum!
van morgen om 7 uur kachel vol, VOL! Bij thuiskomst om 12 uur was ie een graad of 20.
Vanmiddag nog de schoorsteen geveegd, voor de 5e keer, 2x stampvol met klein hout.
Zet straks de CV maar aan.

klep heb ik ook in de afvoer gemaakt: Smeulend vuur klep half, vuur uit, klep dicht (asla ook)

grt Maarten

ik leer graag
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Leon »

Maarten,

Ik wil je niet jaloers maken he!
Ik begrijp gewoon niet waar het probleem kan zitten. En dat zelfs de mannen met verstand het niet weten vind ik zeer verbijsterend...
Heb je wel al geprobeerd de schoorsteen te smoren terwijl het vuur echt hevig is, dus niet alleen maar bij het smeulen?
Och ja, ik vraag me af of het wel zin heeft om advies te geven. Want wie ben ik als de mannen met verstand er al naar gekeken hebben.
Ik vind het alleen erg rot voor je, en in je berichten proef ik gewoon de verbittering en teleurstelling...
Vandaar misschien nog enig (goed bedoeld) advies.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door willem »

Maarten, jij zeg;

Het droog hout, gemeten met meter, is 4x 7 x 30 cm naar mijn idee zou dit moeten fikken als een tierelier. Nog kleiner ook geprobeerd en ook hout van concrete. Pech, werkt ook niet.

Een vraag die ik nog niet heb gelezen, als je alleen effe met vuren-hout stook, dus niet je beuk of eik en zeker niet met azobé, hoe is je vuur dan, grote-stevige-lange vlammen, of maar zo-zo, er van uitgaande van droog hout,<20% .
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Leon,

Je hebt het helemaal goed.
Ik vindt het ook heel raar, ik heb de neiging om de fout eerst bij mij zelf te zoeken, vandaar driemaal monteren.
Ben in staat om het voor de zekerheid nog eens na te kijken
Ja, klep in alle standen gezet bij het stoken, helaas.

Willem,
Ja, ook gedaan, zal wel moeten want ik heb alleen nog maar vuren de rest ligt er onder/achter. En straks weer een vollebak vuren erbij.
Als het vuur op zijn felst is zijn de vlammen wel lang maar ik mis de 'kracht' ervan.

grt Maarten

ik leer graag
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door willem »

Oké Maarten, dan zijn we al een stuk verder, dus lange "slappe'' vlammen, dan moet je het toch zoeken bij de trek of de aanvoer van lucht, je aslade-deur had je ook al open gezet meen ik te lezen, dan vallen af: aanvoer lucht en te nat hout, want dat geeft geen vlammen. Dan zit ik toch te denken dat de rookgas-afvoer in de kachel een belemmering heeft, dus de weg tussen rooster en einde kachel, dus de aansluiting met de schoorsteen .... of .... je trekt ergens valse lucht, dus een lek in de kachel, en dan voorbij het vuur, dus "na" de stookruimte. Dit is heel lullig allemaal, maar het moet goed kunnen.
Eric De Herdt
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2008, 22:30

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Eric De Herdt »

@ Maarten
Je hebt daar toch geen ventilatie staan draaien die voor een constante onderdruk in de woning zorgt,of de woning is toch niet extreem luchtdicht.

Indien je daaraan twijfelt mischien even een raam op een kier zetten om te testen.

Mvg Eric
http://users.skynet.be/zonnigniel/
Plaats reactie