Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rut
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:30

Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door rut »

Hallo,
Wij wonen in Zoersel (nabij Turnhout) in België en zijn op zoek naar iemand die een bergkachel of leemkachel heeft staan. Wij zijn geïnteresseerd om er zelf 1 te plaatsen maar zouden graag eerst ervaring uit wisselen (omtrent leveranciers, gebruik, installatie, tevredenheid, dienst na verkoop...) of even te passeren om de kachel te komen bewonderen alvorens richting Nederland te trekken.
Alvast bedankt!
Rut
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Kijk eens bij een bericht van Leon, pagina 2

'resultaten van mijn berg kachel'

grt Maarten
ik leer graag
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Ps : mijn Bergkachel komt vandaag binnen.

Yes!!

grt Maarten
ik leer graag
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Leon »

Hallo allen,

Ben hier een tijdje niet geweest... Maar het wordt weer kouder, dus kom ik weer rondneuzen.

De bergkachel gaat hier nu het tweede stookseizoen in.
Ik ben nu sinds ongeveer twee weken aan het stoken. 1 stookbeurt per dag, 's avonds. Het is de hele dag (en nacht) perfect lekker warm in onze woonkamer. Ik merk ook dat de natuurstenen vloer al redelijk opgewarmd is.
Ik denk dat de kachel dit seizoen perfect gaat werken, want we zijn op tijd begonnen met het huis te verwarmen.
Als het straks kouder gaat worden, gaat er een tweede stookbeurt per dag bijkomen.

Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden. Het enige wat ik wel eens mis zijn de knetterende vlammetjes het 's avonds.
Nu moeten we het doen met 1 hels vuur van een uur :twisted: . Maar dat weegt niet op tegen de voordelen.

Mochten er vragen zijn, zal ik proberen deze te beantwoorden.

Groet Leon
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door walter vaes »

maarten , ben je de kachel gaan halen.
Of heb j hem laten opsturen?
Hoeveel kost het om ze op te sturen?
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Walter,

De juiste prijs van bezorgen weet ik nog niet maar Bergkachel schat op ongeveer € 250.-

grt Maarten
ik leer graag
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Twee en een half uur na bezorging brand er een klein vuurtje in mijn bergkachel.
Helaas: Ik heb wat verkeerd gedaan, kachel weer uiteen.
Pakking was weggevallen, mijn fout.
Het is even wennen, mijn 'oude' speksteen Altech kachel gaf vrij snel warmte, je kon voelen wanneer het ding warm werd. De berg wordt gelijdelijk warm, fnuikend want de eerste keer twee keer gevuld voordat ik warmte voelde. Dat doe ik nooit meer! Eenmaal vullen en NIET vol wanneer het buiten 10 graden is. Ik voel eigenlijk niet dat de warmte van de Berg komt, het is alom behaaglijk warm en tot 12 uur na de eerste brand hoef ik niet bij te stoken.
Nog even afwachten hoe het bij -10 graden. gaat.
Mijn woning is van 1937, spouw 6 cm. gevuld met glaswolvlokken, dak 5 cm. steenwol en de, houten, vloer ook 5 cm isolatie maar dan glaswol en alom dubbel glas.
Kort gezegt: De kachel werkt boven verwachting.
Het brandhout : 14 stuks 2"x 3"x 10" inch. per stook beurt.( inch= duim= 2.50 cm.)
Aansteken: BBQ aanmaakblokjes ( lidl, 32 stuks € o,39 ) welke ik in twee snij.
Beslist geen miskoop wel FF wennen.

grt. Maarten

ik leer graag
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door walter vaes »

Op 2 uur en half in elkaar gezet, dat is snel.
En hoeveel koste de verzending? (ik ga ze misschien zelf halen met mijn bestelwagen van 13 jaar oud)
Als ik je isolatie bekijk, dan kan je best nog wat in je dak gebruiken :-)
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Walter,
Met twee man gedaan hoor, het in elkaar zetten, alleen is heel lastig want de kachel stukken/delen zijn behoorlijk zwaar.
Ik heb gekregen : 2 pallets met de 'binnen' kachel en 1 krat met de 'buiten' kachel.
Ik heb laten bezorgen omdat ik even niet over een goede auto beschik en omdat ik dan, vind ik, zelf verantwoordelijk ben voor evt transport schade. Het is beton maar niet gewapend dus zwakker/brooser. Opstapelen van de delen vind ik niet verstandig ivm schade/breuk. In een volkswagen transporter zou je het kwijt moeten kunnen.
Alles van de buiten mantel is apart verpakt in stevig karton.

Wat mijn huis isolatie betreft: Dat is wat minnetjes, eens, maar ik heb totaal geen moeite om het huis warm te stoken zowel de woonkamer al wel de bovenverdiep en de zolder.
Alleen zorgen dat de kamerdeur naar boven open blijft.
Zelfs de aangebouwde keuken is warm.

Dikker isoleren zou kunnen maar in mijn loopbaan heb ik al zoveel ellende gezien met vocht dat ik zeg: Laat het maar een beetje tochten/ventileren. Altijd beter, ook ervaring, dan geforceerde ventilatie.
Mijn kachel heeft nog nooit op vollekracht/vermogen staan branden, zowel de oude Altech als, tot nu toe, de nieuwe Berg.

grt Maarten

ik leer graag.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door kockie »

maarten schreef:Twee en een half uur na bezorging brand er een klein vuurtje in mijn bergkachel.
<heel verhaal>
Beslist geen miskoop wel FF wennen.
Lekker he ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Leon »

Hey Maarten,

gefeliciteerd! 2,5 uur is inderdaad snel.... zelfs met twee man!

Misschien/waarschijnlijk heb ik het ergens gemist. Maar welk type Bergkachel heb je, en wat is je te verwarmen ruimte als ik vragen mag?

En denk eraan dat je hem rustig instookt! En eventuele watersporen gelijk wegpeotsen he!

Succes ermee,

Groet Leon
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

hoi Leon,
Rustig instoken, dat is inmiddekls gebeurt.
Mijn woning is een twee onder een kap met een aangebouwde keuken(tje) en toilet.
Woonkamer is ong. 5x8, boven verdieping ook en nog een zolder, met open trapgat, van 3x8 mtr.
De warmte trekt via de deur naar boven waar het nu ook 20 graden is, badkamer ook, met vandaag 1x stoken maar met mijn slaapkamerdeur dicht. Ik slaap graag koud en fris met ramen open
Ik heb de kleinste Berg van 180 cm hoog.
Water sporen?? Vertel!

Dit draadje is begonnen door Rut maar die hoor/lees ik niet meer, heb jij wat vernomen? Ik stuurde hem door naar een draadje van jou van vorige winter. Hij kan best langs komen.

grt Maarten

Ik leer graag
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door johan reynders »

Kan er is iemand een foto plaatsen van een bergkachel en/of een link naar de site??
Voor mij onbekend, maar precies wel interessant!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door johan reynders »

zo een kachel weegt 1000 kg, kan ik nt plaatsen, er zit kruipruimte onder de woonkamer.
Plaats reactie