Hoge afsluitkosten gasaansluiting niet gerechtvaardigd

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Hoge afsluitkosten gasaansluiting niet gerechtvaardigd

Bericht door CvP »

Goed nieuws voor degenen die hun gas aansluit- en transportovereenkomst willen opzeggen.

Volgens een bindende uitspraak van de geschillencommissie is het niet gerechtvaardigd dat netbeheerders tegen hoge kosten de gehele gasaansluiting in een woonhuis verwijderen.

De uitspraak staat hier: https://bit.ly/2GVOMpH

Eerder was het zo dat de leverancier na opzeggen van de overeenkomst de gehele meter en leiding verwijderden en hier hoge kosten voor in rekening brachten. Volgens deze afspraak is dat niet gerechtvaardigd mag de netbeheerder alleen kosten in rekening brengen voor het afsluiten.

(gezien de huidige lange wachttijden voor het aansluiten en verplaatsen van aansluitingen zal dit ook voor de netbeheerders een vermindering van de werkdruk zijn!! :-) )

Niet bekend is of je met deze uitspraak ook eerdere, ten onrechte betaalde, verwijderingskosten kunt terugvorderen.
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hoge afsluitkosten gasaansluiting niet gerechtvaardigd

Bericht door dormos »

Er is een verschil tussen verwijderen van de aansluiting of het afsluiten van je aansluiting.
De kosten voor het eerste zijn het hoogst, en vaak goed te vinden op de website van de netwerkbedrijven.
Afsluiten is veel goedkoper en vaak zelfs gratis, maar dat is lastiger terug te vinden op de sites.

Ik zit zelf bij Stedin, en ik heb ze gewoon gebeld. Afsluiten bleek gratis, en betekent dat er een beugel met hangslot over de hoofdgaskraan geplaatst wordt. Eventueel (her)aansluiten kost 90 Euro.

Ik zou persoonlijk niet snel de aansluiting laten verwijderen. Ik vindt het prima om mijn huis met hout warm te stoken, maar wat als ik mijn huis wil verkopen? Het is maar de vraag of een eventuele koper dat ook ziet zitten, en dan drukt het niet hebben van een gasaansluiting de verkoopprijs.

Groet,

Hans
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Hoge afsluitkosten gasaansluiting niet gerechtvaardigd

Bericht door CvP »

Je hebt gelijk. Alleen in de genoemde uitspraak betekende opzeggen automatisch verwijderen.
Incl. bijkomende hoge kosten.
Blijbaar kun je bij Stedin kiezen.
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hoge afsluitkosten gasaansluiting niet gerechtvaardigd

Bericht door Paul Joosten »

Zoveel netbeheerders zoveel mogelijkheden. Je kunt alleen niet kiezen omdat ze monopolist zijn in hun werkingsgebied. Bij Enexis kon ik kiezen: verzegelen voor ongeveer €120 (hangslotje) of totaal verwijderen, dat begint bij €600. De keus was niet moeilijk. Gratis was nog mooier geweest natuurlijk.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Hoge afsluitkosten gasaansluiting niet gerechtvaardigd

Bericht door CvP »

Nog beter nieuws!
Volgens de rechter mogen de netbeheerders de kosten van het afsluiten niet bij de gasverlaters neerleggen!
https://tweakers.net/nieuws/170668/netb ... later.html
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Plaats reactie