Het ziet er naar uit dat energie in welke vorm dan ook, uiterst kostbaar zal worden. De politiek heeft zijn nek uitgestoken in bijna onrealistische convenanten en barbertje, c.q. moet hangen. Ik zie de bui ook hangen met een groot huis en stevige energieverbruik. Als wij alleen gas zouden stoken en alle 4 slaapkamers gaan verwarmen, dan tikken we met gemak nog steeds 3000 M3 gas af. Met de FinOfen bij en slechts 1 slk. boven verwarmd, varieert het tussen 1200 en 2000 M3 gas, afhankelijk mijn bereidheid voor stoker te spelen.
Gelukkig zijn er perspectieven. Het huis heeft alles tegen met 100 M2 geschakelde open living-keuken-hobby/TV kamer en ook nog een open trapopgang + grote overloop, waar mijn vrouw graag zit te schilderen. Alles is in een Z-vorm met die open trap en keuken in de staande poot van de Z.
Natuurlijk zouden we compartimentering kunnen toepassen, doch dan de fun van de grote ruimte verloren. Ik heb nog een offerte liggen van META-glas. Twee x twee glazen deuren etc. gaan over € 10.000 kosten.
Aan de positieve kant staat:
- Isolatie-schil 15 cm wol in de spouw, 75% gereed. Wordt 100% in 2018
- Tussen de gordingen van hoofd blok met 16 cm wol geïsoleerd.
- Op dak bij-blok (= liggende Z poot) 8 cm PIR, 2 zijdig al. gecacheerd. Ook de dubbele garage zit in deze poot.
- Offerte binnen voor zonnepanelen, gaat richting € 14.000 . Is ook nog ruimte voor beperkt SOLAR op z.o. dakvlak.
- We hebben een grote tuin, geschikt voor een horizontale aardwarmtecollector. Mag het zelf niet doen vanwege certificering

- Is ruimte voor zeer warmte-vat. Kan 100 cm x 4 M hoog wel plaatsen in de centrale trapopgang. Dat zou b.v.een ZEEH speicher met directe condensatie kunnen worden.
- Vloerverwarmig 45 M2 in Living, niet optimaal aangelegd, kan ermee leven.
- Wandverwarming in TV-kamer en aangrenzend kantoortje.
- In Living FinOfen 24 van Tigchelaar met 2 grote en 2 kleine warmtewissellaars.
Jullie zouden nu denken, die man moet gelukkig zijn met zo'n huis en zoveel mogelijkheden met energie te spelen en de staatsbossen voor houtleverancier naast de deur.
Cruciale vraag: Hoe maak ik een goed werkend systeem van al deze mogelijkheden zonder failiet te gaan en aangepast aan "ouder worden" dus minder hout verzamelen / stoken. Ook denken aan max. subsidie voor de componenten en combinaties.
- Bij min. investering wordt het PV panelen en een Panasonic warmtepomp 5 of 9 kW. Gas blijft voor warmwater en koude pieken. Totaal energie plaatje redelijk
- Bij grote investering: PV panelen, warmtepomp met 1000 L Zeeh speicher incl. directe condensatie van warmte medium in opslag-vat, legionella bestrijding via warmater register van FinOfen, SOLAR collector voor warm sanitair water en anti legionella in de zomer horizontale aardwarmte collector (deels in eigen beheer aanleggen). Vloer- wand- en radiatorverwarming krijgen ieder het water van de juiste temperatuur aangeboden, suply warmwater naar wasmachine en vaatwasser zeer goed mogelijk door centrale opstelling van Zeeh-speicher. Dit concept levert de grootste besparing van energie op. Ik denk dat het gemakkelijk onder 1000 M3 aardgas equivalent kan. Wel een forse investering en je moet van elektronische besturing houden

Zo, iederéén mag losbranden met kritiek, doch liever goede ideeën. Kom niet met een dooddoener van: Koop een appartement en laat dit soort dingen over aan de jonkies. Ik ben nog maar 73 lentes en heb al weer geboekt voor 10 dagen skiën in de Dolemieten.
Krijg ik alles voor elkaar, zoals ik mij dat voostel, dan houd ik hier een open dag, trek een paar flessen wijn open en het bier staat koud. Vuur zal er zijn voor BBQ, doe geen bediening, wil ook deelnemen aan het gesprek en natuurlijk de vele vragen beantwoorden over 10 jaar denken en werken aan energie-reductie.
Pfft...

Pigion
P.S.
Ik houd niet van geitenwollen sokken gedoe, tatoeages, links idealistisme doch losgezongen van de werklijkheid, modderlaarzen en boots in huis, mag buiten en in de garage, motorrijders (ben ik ook op een Yamaha Bulldog BT1100) graag sloffen meenemen en het vette pak uit, liederlijk gezang en proletarisch winkelen. Ik heb geen problemen met genderneutrale insteek en vriendschappen van hetzelfde geslacht, doch het hoeft niet op het T-shirt te staan en ik walg van de Canal-Parade. Zo dan kan je zelf opmaken of je welkom bent of beter thuis kan blijven.

P.s.2
Hoeveel subsidie kan ik binnenharken bij
- P.V. panelen
- SOLAR warmte
- Warmtepomp
- Isolatie
- Pelletkachel voor als ik geen zin heb of te oud voor stoken FinOfen.
Ik word daar hebberig van, kan nooit goed aflopen

Nu eerst nog maar even en horizontaal, ben moe geworden van vele nachten denken en nu dit typen.