Grotere diameter frezen in schoorsteen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door kiwi022 »

Goeie namiddag,

Heeft iemand ervaring met deze werkwijze?

http://www.vulkaanschoorstenen.nl/produ ... vergroten/

Ik heb namelijk een stüv kachel die normaal een dia. 180 vereist, maar die is nu aangesloten op een flexibel van dia. 150 .

De trek is uitstekend, maar wanneer ik het luik opendoe om hout bij te leggen, komt er wat rook terug de kamer in.

Nu wil ik dit oplossen door een diameter 180 te installeren maar de bestaande schoorsteen, waar de flexibel in loopt, is daar niet breed genoeg voor.


Daar ik niet alles wil uitbreken, dacht ik misschien dat uitfrezen een oplossing zou zijn.

Zijn er vakmannen in België die dit kunnen? Ik weet niet of ze een paar uur willen rijden om dit werk te komen uitvoeren.


Mvg Youri
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door JantjeV8 »

kiwi022 schreef: Zijn er vakmannen in België die dit kunnen? Ik weet niet of ze een paar uur willen rijden om dit werk te komen uitvoeren.
Als je maar af rekent, dan zal er best iemand zijn die dat bij jouw 'wil' doen.. Waarom laat je die vulkaan geen offerte aanbieden? De grootste kosten zijn de hoogwerker denk ik.
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door kiwi022 »

Dat befrijf zit 3 uur rijden van waar ik woon (Kortrijk). Alleen al de verplaatsingskosten zullen dan als een dag aangerekend worden.


Blijkbaar gebruiken ze een gepattenteerd systeem. Ik ben spijtig genoeg tot nu toe nog geen enkel ander bedrijf tegen gekomen die schoorstenen uitfreest.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door JantjeV8 »

Die dag reken je sowieso af. Zijn ook veelal de minimale tarieven voor de huur van een kraan of hoogwerker. Ik had er nog nooit van gehoord. Ze zullen d'r oplossing niet voor niks hebben laten patenteren, dan zien ze er voordeel in ten opzichte van de bestaande oplossingen.

Het alternatief is denk ik: hakken, breken en metselen. Dat redt je niet in 1 dag arbeid.
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door kiwi022 »

Das waar. Minder arbeidsintensief en minder stof en afval. En ik heb enkel positieve reacties gezien van dit bedrijf.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door Paul Joosten »

Lijkt me, indien aan de benodigde randvoorwaarden wordt voldaan, een heel mooi idee. Bij mijn schoorsteen kan het in ieder geval niet. Die bestaat uit speciale (bak)stenen elementen, van buiten vierkant, van binnen rond 180 mm. De tussenliggende ruimte is deels gevuld met schotjes als spaken van een wiel. Alle 'wandjes' zijn ongeveer 10 mm dik dus ga je daar aan frezen blijft er niets over. Helaas kon ik die online nergens terugvinden maar deze lijkt er wel een beetje op:

Afbeelding

Gelukkig zijn de meeste schoorstenen gemetseld en doorgaans minstens een (halve) baksteen dik. Daar kan je wel probleemloos een paar cm uithalen, zeker wanneer in de hoeken de steen op dikte blijft.

Wat me op de site en het filmpje niet duidelijk wordt is of er meteen bij het frezen een mantelbuis in getrokken wordt. Op het filmpje lijkt dat wel het geval te zijn maar in de tekst wordt er niets over gezegd. Ik ben benieuwd naar een eventuele fotoreportage!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door kiwi022 »

Dan heb ik het voordeel dat het inderdaad een gemetselde schoorsteen is.

Volgens mij wordt er een flexibel meegetrokken in de schoorsteen tijdens het frezen.

Ik heb gevraagd als ze werken uitvoeren in Vlaanderen. Eventjes afwachten nu.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door remco d »

Heb dit bedrijf ooit gesproken of het bij mijn schoorsteen mogelijk was. Ging toen niet omdat mijn keramische schoorsteenelementen zijn diamantfrees bot maakte. Schijnt inmiddels wel mogelijk te zijn. Leek mij een prima kerel. Het karwei is zo gedaan, als jij flexibel bent qua datum kan hij wellicht een dag plannen samen met een klus in het zuiden van Nederland. Is nog ecologischer ook!
Gewoon bellen en vragen.

Mvg remco
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door kiwi022 »

Gisteren prijs gekregen van de zeer vriendelijke en behulpzame man.

Kostprijs zou in mijn geval rond 3000 euro (incl. BTW) liggen.
Hij moest nog bekijken of er zou BTW moeten betaald worden, als het gefactureerd wordt vanuit Nederland naar België.

Transportkosten van hun materiaal, boren van ongeveer 9 meter in bakstenen schoorsteen en plaatsen van dubbelwandige flexibel dia. 180 mm.

Indien ze ter plaatse komen en de werken kunnen toch niet uitgevoerd worden, wordt een bedrag van 350 euro aangerekend voor verplaatsingskosten.

Lijkt me allemaal correct indien de werken goed uitgevoerd worden natuurlijk. :D
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door martijn1984 »

Wel of niet waard , ik vind het nog een hoop geld.
Betalen is enkel bij een geslaagde missie?
Kan me voorstellen dat er een steen kan breken of losraken?
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door kiwi022 »

Dacht dat het al rap 50 euro per meter was voor een dubbelwandige flexibele buis + installatie ervan. Zit je al rap aan 500-700 euro.

En het bedrijf moet natuurlijk zijn materiaal tot in België brengen. Ik veronderstel dat dit toch een hele installatie is.

En je moet geen afbraakwerken uitvoeren. Dus geen afval wegbrengen per container, geen nieuwe materialen aankopen (, geen uren betalen voor een vakman indien je het laat heropbouwen).

Ik weet niet of een losse steen een verschil zal maken bij de stevigheid van de schoorsteen.

Al bij al denk ik dat men beter af is met dit principe als men een reeds afgewerkt huis heeft.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door JantjeV8 »

Tel het maar eens uit, en tuurlijk zit er een aardige marge op, zijn patent heeft hij ook af moeten rekenen. Als je een diamant zaag of boor bij de Boels o.i.d. huurt, wordt je ook niet vrolijk als je de slijtage van het diamantgereedschap mag afrekenen. Tel maar eens daghuur voor een hoogwerker en hijskraantje, die 3K krijg je zo dicht gerekend.
Je moet voor jezelf beslissen of dit geld het je waard is, zo simpel is het. Z'n concurrent is die eigenwijze particulier ie met de breekhamer aan de gang gaat, en wekenlang in de rommel zit vooraleer de stucadoor alles weer glad gesmeerd heeft.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door remco d »

Dat stuk diamantgereedschap is vooral duur, dit bedrijf is de enige die ik ken die dit doet Snap nog niet helemaal hoe het werkt, de frees draait maar er moet ook iets zijn wat de machine niet tegengesteld laat draaien. Kan het op de fotos en filmpjes ook niet zien. Iemand een idee?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door dormos »

Al met al een hoop geld om te voorkomen dat er af een toe een beetje rook de kamer in komt.
Ik weet niet wat voor Stuv je hebt, maar mijn ervaring met "design" kachels is dat de deur met ruit zo hoog is dat het bijna niet te vermijden is dat je rook in de kamer krijgt.
Mijn ervaring is dat het dan kan helpen om voor het vullen eerst de deur een paar seconden op een kiertje te houden voordat je hem helemaal open doet.
De trek wordt dan nog beter, en alle rook in de verbrandingsruimte is afgezogen voordat je de deur opent.
Werkt zo bij een Thorma Andorra en een Contura 586.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door JantjeV8 »

Dat doe ik ook zo. En dan nog wil er wel eens wat rook de kamer in schieten. De kachel is zo geconstrueerd dat de luchtstroom vlak boven het deurtje richting rookgasafvoer gaat, dat houdt de ruit mooi schoon tijdens stoken, maar het plafond niet...
Plaats reactie