Advies leidingen CV haard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Sinds gisteren ruik ik ineens een aparte geur bij het opstoken van de CV haard.

We stoken nu misschien een maandje elke dag en ineens is er een luchtje. Ik heb 1 elektra buis gevonden (gelukkig een lege buis) die tegen de dubbelwandige RVS kachelpijp aan lag, en ietwat gesmolten is. Dit heb ik hersteld. hier zit nu een vuuvaste steen tussen.

Verder loopt de kachelpijp geheel vrijdoor het kanaaal waar de rook eerst rechtstreeks doorheen ging.

Het is enkel aanwezig bij goed opstoken van de kachel en het ruikt heel sterk naar kaarsvet. Snap niet waar dit weg kan komen. Er zijn geen kaarsen in de buurt van de kachel aanwezig. Er zijn uberhaupt geen kaarsen in huis.

Iemand nog ideeen?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door martijn1984 »

Vuurkoord of verf?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

ruikt dat naar kaarsvet?

er is niets gewijzigd sinds de kachel er staat. niets geverfd, niets los gehaald...
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Geen idee hoe kaarsvet ruikt...

Ruik je het alleen met opstarten of gewoon heel de stook? Gaat het harder "stinken" als je harder gaat stoken?

Eigenlijk geen flauw idee.

Is het geheel een keer te warm geworden? Ik las namelijk dat je nogal last van lucht in je systeem had...

Plastic dopje van de automatische ontluchter?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Geen idee hoe kaarsvet ruikt...

Ruik je het alleen met opstarten of gewoon heel de stook? Gaat het harder "stinken" als je harder gaat stoken?

Eigenlijk geen flauw idee.

Is het geheel een keer te warm geworden? Ik las namelijk dat je nogal last van lucht in je systeem had...

Plastic dopje van de automatische ontluchter?

Heb je kinderen? Iets van plastic op de kachel gelegd en ergens tussen gedropen?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Met kaarsvet lucht bedoel ik de geur die je hebt als je een kaars aan hebt staan (of eigenlijk die geur als je een kaarst uitblaast en de kaars walmt nog wat na).

Heb wel een kind, maar die is nog maar 3 maanden, dus die kan nog niet lopen en dingen ergens op leggen. Er ligt zeker weten niets van plastic op, ook niet op de leidingen achteraan.

Ik weet niet of het geheel TE warm geworden is, en ja er zat vrij veel lucht in het systeem maar dat is al veel beter. hoor nu af en toe nog licht gepruttel. Normaliter is het uitgaande water iets van 65 graden, op laddomat standje 2. Zet ik de laddomat op standje 1 dan is uitgaande water rond de 70 graden.

Gister was het ineens rond de 78 graden, maar de temp ging wel vaker naar 76-77 bij flink doorstoken. nooit naar 78, maar dat is maar 1 graad hoger (geen oorzaak voor gevonden) en sindsdien is de geur er wanneer je echt doorstookt. Bij rustig branden niet, maar gooi ik de kachel even goed vol dan ruik je het weer. Laddomat inmiddels weer op standje 2 gezet en het uitgaande water is dan weer rond de 65 graden. niets schokkends dus.

de dopjes van de ontluchter zijn nog heel, en zien er ook niet gesmolten uit. De uponor leiding achter de kachel ziet er ook nog goed uit, en is eigenlijk ook maar op 1 klein stukje echt warm.

Ik heb eigenlijk alles gecontroleerd, dus ga hem vanavond gewoon weer opstarten en flink doorstoken. Hopelijk komt het niet terug.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Gisteren weer een hele avond gestookt, en niets geroken. Weliswaar niet zo heet opgestookt als toen ik het wel rook, maar gewoon normaal gestookt.

binnenkort de boel nog maar eens weer heter stoken om te kijken of het terug komt of dat het inmiddels opgerookt is :D
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Bron van de vervuiling gevonden. Ik had toch wat veranderd :shock:

ik heb de schouw afgemaakt door deze met marmer te bekleden, zoals het hoort in een origineel jaren 30 huis.

Dit was gebruikt marmer. Afgelopen zaterdag had ik alle stukken op maat gemaakt, en ging ik de boel schoonmaken om het te plaatsen. op een paar plekjes zaten wat hardere stukjes vervuiling, dus ik met een schraapmesje daaroverheen. Kom ik erachter dat er egaal over het hele oppervlak van 1 van de stukken allemaal kaarsvet zit!

De boel goed schoongemaakt, en alles weer geplaatst. Geen gestink meer nu. Dit was via een forum nooit te raden denk ik. :D
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door JantjeV8 »

Kaarsvet van de vorige eigenaar bedoel je dan?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Ja, het marmer zat gewoon een heel dun laagje kaarsvet op. Doorzichtig, dus niet meteen duidelijk. En inderdaad van vorige eigenaar. WEllicht dat de vorige eigenaar vroeger kaarsjes op de schouw had staan :D
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Even weer een update.

1. De trek was weg. De haard wilde vrijwel niet meer, en bij openene van de deur kwam er me daar een partij rook de kamer in. Ik heb de pijp achter van de kachel gehaald. Niets, licht zwart geblakerd RVS, maar vrijwel geen roetaanslag. Toen het dak opgeklommen. Ik heb bij het plaatsen van de pijp een bolrooster omgekeerd in de pijp gestoken (ik had even niets anders). Deze is dicht gaan zitten. Zie foto:

Afbeelding

Heb het rooster weggehaald, en ga nu een ander soort gaas maken om de pet heen in plaats van in de pijp.

2. Mocht je een CV haard hebben met een automatisch vulsysteem, vergeet dan niet deze kraan dicht te zetten wanneer je je systeem leeg wil halen om wat leidingen te verleggen... :D Anders krijg je het systeem nooit leeg... Vraag me niet hoe ik dit weet.

3. Ik heb 3 groepen aan de CV/CV haard. 1 groep putconvectoren in de woonkamer. 1 groep radiatoren boven. 1 groep vloerverwarming voor badkamer/hal/bijkeuken.

Deze 3 groepen waren parallel aangesloten. Probleem hierbij was dat de convectoren als ' laatste ' aan de hoofdleiding zaten, en vanaf de cv haard werden deze eigenlijk nooit warm (vanaf de CV ketel wel). Zodra ik de radiatorengroep dichtzette met de kraan die deze hele groep afsluit, werden de convectoren wel goed warm op de CV haard.

ik dacht dit op te lossen door de convectoren en radiatoren in serie te zetten. Ik ben me er van bewust dat er dan altijd radiatoren open moeten staan boven, maar dat willen we ook op de babykamer en studeerkamer.

echter dit werkt niet. De cv haard krijgt nu net niks meer goed warm. En ik vind dat de CV op deze manier belachelijk vaak aanslaat. Ik kan niet zo goed verklaren waarom dit zo is. Ik dacht hiermee een grotere delta T te krijgen en dus beter systeem maar heb het idee dat mijn gasverbruik (veel) meer is ten opzichte van de groepen parallel aansluiten. Heeft iemand hier een verklaring voor?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Mocht je een CV haard hebben met een automatisch vulsysteem, vergeet dan niet deze kraan dicht te zetten wanneer je je systeem leeg wil halen om wat leidingen te verleggen...  Anders krijg je het systeem nooit leeg... Vraag me niet hoe ik dit weet. 
:lol:

Ik hoor/lees al dat je ervaringsdeskundige bent geworden.
:wink:

Wat betreft je probleem:
Ik VERMOED dat het is wat je zelf al zegt... Je deltaT is groter geworden.

Normaal pakt water de weg van de minste weerstand. Dus door je eerste (paar) radiatoren. Het water in die radiatoren warmt eerst wat op. Zodoende krijg je al stokende weg een lagere deltaT, en DUS een hogere flow (meer aanvoer). Zodoende krijg je toch een paar radiatoren warm. Ga je het water dwingen om door alle radiatoren te gaan, blijft je retour water koud.

Dit "probleem" is gewoon een oorzaak dat het waterzijdig vermogen van je kachel in jou situatie te klein is. Hij heeft niet genoeg porrie alles warm te krijgen.

Of je stook niet hard genoeg (omdat het in de ruimte waar de kachel staat al warm genoeg is).

Daarom adviseer ik mensen altijd een houtkachel te kopen met zoveel mogelijk opbrengst naar cv en zo weinig mogelijk naar de ruimte. Helaas zijn die er niet zoveel.

Wat betreft het in serie zetten... Qua verbruik moet het niet uitmaken. Alleen omdat jou (ik vermoed) primaire radiatoren nu minder warm worden springt je cv ketel eerder aan.
In serie zetten is mijns inziens nooit een goede oplossing. Of je moet ze dusdanig in serie zetten dat de eerste de meeste warmte moet geven en de laatste de minste.
Of met speciale onderblokken...
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

de putconvectoren staan in de keuken/woonkamer en zijn daar de enige verwarming. Dit is dus de primaire groep. Ik had de serie zo gemaakt, dat de radiatoren boven gevoed werden door de retour van de convectoren. Dus de belangrijkste groep eerst, en een 'restje' naar boven. Boven hoeft het niet warm te zijn, maar de kou moet eraf in de babykamer.

De convectoren staan in betonnen putten, die aan de buitenzijde rondom, en onder de bodem van de put, met 10 CM pir geisoleerd zijn. Alle leidingen onder de vloer zijn geisoleer, de betonvloer is een broodjesvloer met 30 cm dikke broodjes. de convectoren zijn geschikt voor lage temperaturen, en er staan schotten in de putten om warme en koude lucht te scheiden. Ik ga nog ventilatoren op de convectoren zetten als test. Op Tweakers is daar en hele discussie over, met over het algemeen positieve ervaringen.

Onze keuken/woonkamer is 14 meter lang, 4 meter breed en 3 meter hoog. dus 168 m3.

de kachel, met een vermogen op papier van 5/17 KW kan dit gewoon niet warm krijgen. Ik heb nu de haard aan, en alle CV warmte gaat enkel naar de convectoren. Vanaf vanochtend 8 uur stook ik, en het is nu 18 graden. begonnen met en temperatuur van 15 graden. Maar warmer wordt het niet. Gister ook hele dag, en 18-18.5 is het maximum.

Ik had echt verwacht dat de kachel de kamer/keuken wel warmer zou moeten krijgen, maar voolopig krijg ik dit niet voor elkaar. Ik blijf ermee aan het stoeien natuurlijk, maar ik deel het omdat jullie wellicht mee kunnen/willen denken.

Wat me opvalt is dat het warme water altijd door de ketel gaat. Stekker uit ketel of niet, maakt niet uit. wellicht dat de eenrichtingsklep teveel weerstand heeft waardoor de weg door de ketel makkelijker is. overigens denk ik niet dat er daar veel warmte verloren gaat, want wat uit de ketel komt is nog wel gewoon lekker heet.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door hanskraayeveld »

Voor de gein zou je eens moeten wegen hoeveel hout je er doorheen "jast". 5/17 met een rendement van 70 a 80% (schat Ik?) = 22 kw / 0.75 = 29.3 kW

29.3 kw / 4.22 = 6.95 kilo per uur.

Maal ongeveer 16 uur stoken? = 111 kilo hout

Wat ik hiermee wil zeggen is: in de praktijk is het vaak niet de helft. Wat erop neer komt, schrik niet, 1/3 opbrengst naar cv.
Leer dit van mij:

De warmte naar de ruimte blijft altijd ongeveer gelijk.
Dus bij 1 kilo hout per uur levert de kachel 3 kw naar ruimte, 0 naar cv.
Bij 2 kilo hout per uur levert de kachel 5 kw naar ruimte, 1 naar cv.
Bij 3 kilo hout per uur 5 naar ruimte 4 naar cv.
Bij 4 kilo hout, 5 naar ruimte en 7 naar cv.

Snap je?

Daarom is het zo donders belangrijk dat je enorm hard stookt. Maar vaak is die 5 kW en dat 16 uur lang teveel voor de ruimte en gaan we zachter stoken. Bedenk vanaf nu dat dat alleen ten koste gaat van het cv zijdig vermogen!
20180115_191729.png
Over het eenrichtingsventiel:

Je kan een lage weerstand ventiel nemen. Dat is alleen een bal met rubber afdichtingsring. De klep moet wel vertikaal geplaatst worden zodat bij geen stroming de bal op de rubber ring "valt". Je hebt die klep echt nodig. Anders kun je geen (niet te lang) warm water tappen.
Dan stroomt het namelijk niet door je ketel!
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Advies leidingen CV haard

Bericht door WilfredT2 »

Ja, ik denk ook dat het simpelweg een gebrek aan vermogen is, en dat vermogen is weer niet voldoende omdat ik niet volgas doorstook. ik heb plantjes in de vensterbank, waaronder een convector zit. Stook ik de kachel hoog op, zie je de blaadjes bewegen door de warme lucht die opstijgt. Zodra de kachel minder hard brand, zie je die beweging afnemen.

dat is op zich niet heel erg, de kachel staat er ook voor gezelligheid, en alle warmte die ik niet uit gas hoef te halen is mooi meegenomen. overdag is het warm genoeg als je een beetje bezig bent. met name 's avonds is het vervelend als je op de bank zit, en het wil niet echt warmer worden. ik vertik het dan om de CV erbij aan te zetten, omdat ik onder ' ecologie' ook versta: met minder tevreden zijn. Dus ook met minder warmte en een dikkere trui. Mijn vrouw vind dat ook prima, maar met gasten is het lastiger.

We hebben trouwens een kamer/keuken aan elkaar, met schuifdeuren. Met schuifdeuren dicht wordt het wel 20 graden in de kamer, dus in principe is het net genoeg om lekker warm te worden zonder gas te verbruiken.

Maar wat ik niet kan plaatsen, is dat er mensen zijn die met een kachel/fornuis met kleiner vermogen wel hun hele huis warm krijgen, of althans dat beweren in onderstaande topics:

http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3685
http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2075

Is dat omdat ze vloerverwarming gebruiken? het vermogen van deze kachel/fornuis is echt lager, en toch lukt het hun wel? En in het geval van paul ook nog warm water voor douchen???

Ben toch benieuwd hoe dat kan. En stiekem denk ik dat ik meer uit mijn systeem kan halen. :D
Plaats reactie