Ontwerp RBB als hoofdverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp RBB als hoofdverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

@Ritsaert: Ik ben het met je eens dat 2 kachels de beste oplossing zou zijn, daar heb ik serieus over nagedacht maar ik zie het toch echt niet zitten om elke dag 2 kachels aan te moeten steken. We wonen nu in de schuur naast het huis, daar hebben we alleen een gewone houtkachel en dat gaat opzich prima maar het lijkt mij juist fijn om de kachel 1x aan te steken en er dan niet meer naar om te kijken. Behalve als het echt koud is natuurlijk, dan is 2x per dag wel acceptabel.
Vanuit mijn perspectief lijkt mij het stoken van een tweede kachel wel meevallen in vergelijk met het regelen, verwerken en opslaan van hout. En die grote kachel wordt een grote houtverbruiker. Ik heb zelf veel ervaring met het bouwen van 314 kachels. En dat zijn pittige kachels. Een geïsoleerde schoorsteen met de verplichte koof is bij een 314 al heel fors. Ik zou gaan voor de twee kachels maar ik snap jullie keuze ook wel!

Ik ken de bouwaard en de leeftijd van jullie huis niet, hier is ook de achtergevel en de zijgevel compleet vervangen. Het blijft gewoon heel moeilijk om een oud huis daadwerkelijk heel goed te isoleren. En de risico's zijn groot. Maar ik neem aan dat jullie je daar grondig in hebben verdiept/
groet!

Ritsaert
Slophoos
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2017, 09:58

Re: Ontwerp RBB als hoofdverwarming

Bericht door Slophoos »

Twee jaar later en we zijn weer een stukje dichter bij het bouwen van de kachel.

Uiteindelijk hebben we besloten om een 230 mm systeem te bouwen. En we gaan toch balansventilatie aanleggen, dat zal dus zorgen voor een betere verdeling van de warmte. Daarnaast houden we er rekening mee dat een of meer infraroodpanelen nodig zullen zijn voor de echt koude dagen.

We zijn nu een heel eind met de ruwbouw, en gaan binnenkort het dubbelwandige rookkanaal bestellen. De rookgasafvoer in de kachel zelf zullen we gaan metselen, om zo min mogelijk warmte verlies te krijgen. Het gaat dus om het deel vanaf de bovenkant van de kachel omhoog.

Ik kon nergens vinden wat de diameter van dat kanaal moet zijn, kan iemand me dat vertellen? Er zullen helaas 2 bochten van 45 graden in moeten komen, zou ik daar een veegluik tussen moeten plaatsen? En misschien het interne oppervlak van de kachel wat aan de kleine kant houden, omdat de bochten tot minder trek kunnen leiden?
Plaats reactie