SBB stopt met particuliere houtkap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Pietje »

Ernest Dubois schreef: rekening houden met de niet-brandhout opties voordat de boom in kleine stukjes werd gezaagd.
Er komt een tijd dat we het ons niet kunnen permitteren een mooie stam direct de kachel in te zagen; eerst planken, balken en andere mooie dingen van maken...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ernest Dubois »

En dit likt mij een mooi stuk voor een hefboom van een strosnijer
Bijlagen
P1170002.jpg
P1170001.jpg
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door jwardenier »

Het stammetje op de bovenste foto zal denk ik het mooist passen , mooie kromming zodat je veel kracht kunt zetten om een bos stro af te korten .Ik heb een paar honderd essen aangeplant ,vorig jaar maakten ze een aardige groeisnelheid ,het duurt nog jaren voor er spaken of een trekhoud van gemaakt kan worden ,essen zijn in onze omgeving moeilijk te vinden zijn waarschijnlijk niet zo in trek geweest .
Boswallen bestaan hier hoofdzakelijk uit eik ,leuk voor de processie rups ,we hebben al eens een explosieve uitbraak gehad.
Hoe gaan jullie hier me om , nesten in eiken ,er is hier al eens een stuk bos gesloten ,nesten zijn met aaltjes en een soort was/lijm bespoten later vielen deze haarballen uit de boom ,het veroorzaakt nog al wat jeuk als je er aan zit ,een hond die een bal oppakt is ten dode opgeschreven , krijg je dit in het hooi heb je ook een probleem .
Een collega moest zijn schapen van het land halen en mocht deze grond niet meer gebruiken om te weiden ,staat nu elk jaar mais op
Ik hoor er nooit wat over i v m zagen .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Pietje »

jwardenier schreef:Boswallen bestaan hier hoofdzakelijk uit eik ,leuk voor de processie rups ,we hebben al eens een explosieve uitbraak gehad.
Hoe gaan jullie hier me om , nesten in eiken ,er is hier al eens een stuk bos gesloten ,nesten zijn met aaltjes en een soort was/lijm bespoten later vielen deze haarballen uit de boom ,het veroorzaakt nog al wat jeuk als je er aan zit ,een hond die een bal oppakt is ten dode opgeschreven , krijg je dit in het hooi heb je ook een probleem
Hier in Brabant was de eikenprocessierups 10 jaar geleden een groot probleem, waar veel geld mee verdiend werd met het bestrijden ervan. In die tijd had ik geregeld nesten in bomen zitten. Hand in plastic zakje, bovenwinds gaan staan, nest in zakje, dichtknopen en naar beneden gooien. Soms een aantal per boom. Gewoon in Tshirt, korte mouwen. De enige plekken waar ik wel eens last had was pols, net onder je handschoenen. Kinderen die trampoline-springen onder een rupsenboom werden wel "prikkelbaar"... ;-) De laatste jaren zie ik bijna geen nesten meer. Ofwel de bestrijding werpt vruchten af, maar mij lijkt het waarschijnlijker dat er een natuurlijke vijand is toegespitst op deze monocultuur.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ernest Dubois »

De es moet je niet te snel gaan gebruiken hij wil een flink stuk kern hout willen ontwikkelen voordat het fatsoenlijk hout levert. Dat stuk hout in de foto's komt van boven in die boom. Ik laat het in zijn geheel nu uitrusten maar dat levert gevaar dat hij kan gaan splijten tijdens het drogen. Om die kans te verminderen heb ik de kop einden dicht gesmeerde met parafine. Andere stuken kloof ik tot lengten van kwartiers om te drogen dan is de spanning eruit gehaald.
Werken, das leuk.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door bertocello »

Ik meen mij te herinneren dat de Es geen alledaagse houtsoort is, met name dat speciaal het (zeer dikke) spinthout het beste hout op levert voor turntoestellen, stelen, hoepels.
Ik heb mijn binnendeuren van essen spinthout gemaakt, dit steekt duidelijk af tegen het donkerbruin/soms paarse kernhout.
Volgens mij mag je dus zeer jonge Es gebruiken als alaamhout, de veerkracht zit er namelijk al in vanaf de eerste groeiringen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door jwardenier »

Hier wordt er ook een bedrijf rijk van ,in het voorjaar rijden ze met een hooiblazer op een trekker bij de bomen langs ,in een vat zit vloeistof met aaltjes ,dit blazen ze de bomen in ,veder vangen ze vlinders ,ik meen de mannetjes .
Wat zijn de natuurlijke vijanden van deze rupsen ,zangvogels ?
2jaar terug werd het opeens erg stil ,er was geen zangvogel meer te bekennen .
Ik vermoed dat de oorzaak licht in een granulaat welke me gezaaid wordt tijden aardappel poten ,deze moet de emelt doden ,maar die komt in doodsstrijd boven de grond ,egels ,zangvogels en ook de ooievaar pakken dit makkelijke hapje ,we hadden toen de ooievaars jongen ook dood .Mocht dit ooit nog eens gebeuren laten we onderzoek doen via ooievaars station .
De aardappelboer zit alweer op het volgende perceel , hij zegt toegestane stoffen te gebruiken .
Het vreemde was dat er dit jaar er ook een explosieve uitbraak van de rups was ,1 plus 1 denk ik ,aantonen wordt moeilijk .
Toen de bomen voor behandeld werden ,het leken maanmannetjes in hoogwerkers ,beetje overdreven dus nu ik lees dat jij het met een plastic zakje afkon .


Ernest het duurt nog vele jaren ,voordat er essenhout is ,ze zijn nu net aangeslagen 1,5 a 2 m hoog.
Je instructie lezend heb ik een stuk essen verkeerd behandeld ,staat 2 jaar te drogen ,kopse kanten niets me gedaan ,bast zit er ook nog op ,ik wou hier een trekhout van maken .Is deze nog bruikbaar of is het kachelhout .
Mocht je in onze buurt komen ,en mocht je er aan denken ,neem je dan de grote zaag vijl mee, wil je me dan leren de boomzaag te scherpen ,je hebt hem eens gezien ,de grote2 pers handzaag .

En nu we het toch over brandhout hebben , ik heb een dubbele bomen rij 400 m elzen ,wat is de goede zaagdikte om deze te knotten .
Het plan is de knot op hielhoogte te hebben ,ik heb gehoord 12 cm doorsnede .is dat aan de voet [knot hoogte ]of op ? hoogte
En zaag je dan de boom recht af of onder schuinte zodat het water afloopt
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door JantjeV8 »

Hier in het mooie Brabant is het ieder jaar raak met die eiken processierups. Een probleem dat zo groot is dat het met plastic builtjes niet te doen is. De vele fietsroutes maken dat probleem zo groot, kilometers aan fietspaden. De bomen zijn dan werkelijk vergeven van de rupsen. Hele trossen met rups hangen er in. Echt een bende en een reden om daar niet te komen. Eens de zomer in volle gang--> kale bomen.

Ik geloof dat sluipwespen de natuurlijke vijand is, maar vogels niet geloof ik.

Zo ook de buxusmot. 2015 was in deze regio een kaalslag voor de buxus. In 3 weken tijd compleet kaal gevreten hagen. De mot heeft geen natuurlijke vijand. Ik heb m'n hagen over weten te houden met bestrijdingsmiddel(...) Bijna wekelijks de hele zomer door. In 2016 heb ik 1x moeten spuiten. Zou de plaag weer over zijn? Een weekje strenge vorst zou misschien ook wel goed doen aan dit soort plagen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef: Eens de zomer in volle gang--> kale bomen.
Kale bomen komt meestal van wintervlinder, en eik kan daar prima tegen. Plastic zakjes tegen processierups is alleen interessant voor een enkele boom inn een particuliere tuin. Maar bij boomcontroles kom ik in omgeving Eindhoven veel minder nesten tegen dan 10 jaar geleden. Ik heb geen ervaring in andere gebieden...
Zou de plaag weer over zijn? Een weekje strenge vorst zou misschien ook wel goed doen aan dit soort plagen.
Uithuilen en opnieuw beginnen... Er is een hulst-variant die er heel erg hetzelfde uit ziet, maar geen last van de buxus-schimmels: Ilex crenata.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ernest Dubois »

jwardenier schreef:
Ernest het duurt nog vele jaren ,voordat er essenhout is ,ze zijn nu net aangeslagen 1,5 a 2 m hoog.
Je instructie lezend heb ik een stuk essen verkeerd behandeld ,staat 2 jaar te drogen ,kopse kanten niets me gedaan ,bast zit er ook nog op ,ik wou hier een trekhout van maken .Is deze nog bruikbaar of is het kachelhout .
Mocht je in onze buurt komen ,en mocht je er aan denken ,neem je dan de grote zaag vijl mee, wil je me dan leren de boomzaag te scherpen ,je hebt hem eens gezien ,de grote2 pers handzaag .
Kop insmeren is meestal om klein scheuren te verminderen tijdens het droog process, is niet zo kritische maar kan een paar extra cm in lengte sparren. Belangrijker is dat het hout kan heel geleidelijk drogen. Als je de bast van es niet weghalen dan krijg je een heleboel klein wormen in het cambium dat is net onder de bast maar dat is ook niet erg alleen een beetje rommelig. Lange termijn opslaan van es is een risico, hoe langer hoe meer verlies door aantasting. Ik zou denken als jouw hout staat ergens onder dak en in de wind en van de grond af dat het nog prima te gebruiken is. Is een trekhout niet meestal van grenen?
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door jwardenier »

Enest , ik heb me laten vertellen dat het essen moet zijn , ik gebruik nu ijzeren trek stangen ,mijn paard is nogal sterk en de houten die ik had knapten als luciferhoutjes bij een zware belasting , zo trok hij eens een m3 voerbieten op een werk slede ,voor je het kraken door hebt is het hout kapot ,paard staat er beetje sneu bij .de trekhouten die ik had waren gebruikte .
Meestal zijn ze ook aan de smalle kant ,een belg is wat breder ,dus nu gebruik ik trekstangen van een 2 span .
Ik zal de bast eens verwijderen en kijken of er nog wat van te maken is , grenenhout lijkt me ook erg taai ,de belasting komt op 3 punten en een paard trekt uit stilstand ,soms laten ze zich eerst in het tuig hangen maar meestal is het buigen of barsten en gaat het met een ruk ,in het geval met de voerbieten ,ik denk ruim een ton slepend gewicht .Dit zijn extremen natuurlijk ,je weet zelf hoe zwaar een boomstam is ,als die met de onderstam even door de grond gaat staat er ook wel spanning op het houtje .
De mest bak zal 1500 kg inzitten rijdend gewicht ,dit is een wekelijks vrachtje ,hier heb ik het hout ook vervangen voor ijzer
werkzaamheden waar sleept met alleen trekhout gebruik ik liever geen ijzeren ,het paard krijg deze nog wel eens op de hakken ,dus hier wilde ik een voor maken .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Pietje »

jwardenier schreef:Ik zal de bast eens verwijderen en kijken of er nog wat van te maken is
Als je hout buiten wil gebruiken, dan moet je meteen de bast er af halen. Direct onder de bast wordt het een walhalla voor schimmels, die zeker het spinthout aantasten. Meestal met bruinrot, dus de houtvezels worden opgegeten. Dan zie je niet meteen dat er iets aan de hand is, maar van de treksterkte is niet veel meer over.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door jwardenier »

Pietje , bedankt voor je advies , dan gaat hij de kachel in .Wel jammer van het stukje hout ,mooi recht , zeker 10 dik 1,5 m lang .
Maar een teleurstelling met een afgebroken trekhout is zo wel mooi voorkomen .
De volgende keer haal ik direct de schors er af .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ernest Dubois »

Mijn oogst van vandaag. Lengtes tussen de 2 en onderhalf meter, meestal steelhout.
Bijlagen
P1180024.jpg
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ernest Dubois »

En dan als laatste zet ik ze te wateren
Bijlagen
P1200037.jpg
P1200034.jpg
Werken, das leuk.
Plaats reactie