Altech fireview kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Altech fireview kachel

Bericht door tobsie »

Ik heb een compacte altech fireview kachel. Deze is van de buitenkant bekleed met speksteen
Ik zou graag willen dat de kachel langer warm blijft en wil dus de massa vergroten. Ik heb nog veel speksteen blokken thuis liggen. Heeft het zin als ik meer speksteen blokken in de kachel plaats? Of ze op een andere wijze bevestig?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Altech fireview kachel

Bericht door willem »

Dit zal afhangen van div. factoren.
25 jaar geleden bij Altech in de fabriek geweest te Medemblik, daar vertelde de man
dat hun speksteen uit Brazilië kwam vanwege de kleur-design maar NIET tegen de directe hitte kan voor een vuurkamer/stookruimte, dus mooi voor de bekleding buitenom.
13-14 jaar geleden daar weer geweest daar ze TU importeur/dealer waren en de verschillen hoorde tussen speksteen uit Brazilië en Finland.
Ook 13-14 geleden naar de NU importeur geweest toentertijd in Lelystad en verhalen aangehoord over eigenschappen en verschillende soorten speksteen.
Het is bij mij een NU geworden. Niet alle speksteen kan tegen de hitte van 1200gr. en dus niet geschikt voor een stook ruimte te maken. De stenen in/voor de stook ruimte
zijn ook anders gezaagd dan de speksteen aan de buitenkant van de kachel, dit heeft te maken met "het opnemen van de hitte" en "het afgeven van de warmte", dus gezaagd
met de nerf mee of haaks op de nerf, zie het als planken zagen van een boomstam
of blokken zagen van een boomstam.
Altech zit nu in Hoevelaken, neem eens contact op om naar de mogelijkheden te vragen,
gooi jouw wens bij hun op tafel. let wel dat je de stookruimte kleiner maak, dus je hout korter moet zagen met wat je wil en als het al mogelijk is.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Altech fireview kachel

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat Tobsie niet bedoeld om de extra stenen IN de vuurhaard te plaatsen. Dat is niet handig en brengt ook veel te weinig massa.

Ik heb zelf een Lotus M1 staan, dat ding zou een kleine 500kg wegen, waarvan ca. 420 aan speksteen. Dat ding is 's-ochtends nog handwarm maar dat voel je niet meer uitstralen. Een beetje semi-massa denk ik dan.

Wil je echt een massa-kachel-effect bereiken, denk ik dat je over de 1000kg moet. Hoeveel kg weegt die Altech nu? Heb je de mogelijkheid om wat stenen rondom de stalen mantel bij te stapelen?
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Altech fireview kachel

Bericht door jwardenier »

De altech van topsie ken ik niet ,wij hebben de gourmet en de canada , stoken er 1 ,de gourmet ,de woonkamer is de volgende morgen ong. 17 a 19 gr ,hangt een beetje van het weertje af ,koud winderig weer onttrekt meer warmte .
We stoken nu de kachel continu ,nachts gaat hij op de accustand ,volgende morgen houtjes er op en stoken we veder .
Redelijk geïsoleerd huis vloer spouw dak en glas .
Ik heb ook wel eens overwogen om meer massa toe te voegen ,bij aankoop verzekerden ze mij dat de vuurkamer de 300 kg speksteen goed doorwarmde ,en dat dit op elkaar afgestemd is .
Ik heb wel eens veldkeien in de oven gelegd ,geen temperatuur verschil na de accustand ,het zal een samenhang zijn met de hoeveelheid hout die verstookt wordt .nu ong. 8 kg per dag ,beetje rommelhout .eik berk enz. door elkaar heen ,gedeeltelijk vergaan door lange opslag .We hebben het bijgehouden om te kunnen berekenen hoeveel een aanvullend fornuis moet kunnen .
De kachel houd gemakkelijk onze hut warm ,80 m2 vloer .
Bij geur weer kunnen we wat extra warmte gebruiken voor de rest kan 1 kachel het goed doen en is geen extra warmte gewenst vandaar dat de canada werkloos staat .
Hoofdverwarming voor woonkamer en verwarmt een keuken me ,geen andere verwarming dus .
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Altech fireview kachel

Bericht door RuudBalk »

Hallo jwardenier,

Interessant dat hout verbruik.
Ik begrijp dat je 16 uur stookt (overdag en avond) met 8 kilo hout. Dat is dan 500 gram per uur.

Heb je dan ook zo'n mooi heet vuur met helder gele vlammen, die lekker bewegen?

Ik mag blij zijn als ik -met de gloed erbij- aan een uur kom met mijn 1000 á 1200 gram (heet vuur met heldergele vlammen).


De groeten van Ruud.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Altech fireview kachel

Bericht door jwardenier »

Ruud , we gebruiken de accu stand van de kachel regelmatig ,als er een mooi gloei bed in zit kan de kachel uren zonder nieuwe toevoer .
Dit past ook een beetje bij onze levens stijl omdat we dan met andere werkzaamheden bezig zijn .
In de morgen zo rond 7 uur stook ik de kachel op ,ga even naar de dieren en nadien nog een paar blokken op het vuur ,dan rond de koffie een blok er bij middag en zo de dag een beetje door ,in de avond beetje afhankelijk van het weer op de accu stand en is het best warm in huis doordat dan de deuren gesloten blijven .
Als we b v brood bakken of een schotel in de oven zetten stoken we totdat de oven de juiste temperatuur heeft ,en gaat de kachel in de accustand ,het zal dan een paar houtjes meer zijn .
We hebben het verbruik enige tijd geleden bij gehouden , in de naastgelegen serre staat een grote antieke weegschaal ,elke mand gewogen en zo het verbruik een beetje bijgehouden .
Om meer rendement van de accustand te hebben had ik meer massa geprobeerd ,maar ondervond hierin geen verschillen .
Wel lekker, een zwerfkei in een handdoek aan het voeteneind in bed ,deze is de volgende morgen nog lekker warm .
Omdat de schoorsteen door de slaapkamer omhoog gaat is dit vertrek ook nooit koud .
De badkamer is onverwarmd ,het is dus zaak om snel onder de warme kraan te komen ,bij extreme koude kunnen we daar gebruik maken van een electies kacheltje .
Toen ik in het begin op dit forum kwam leerde men mij dat isoleren de basis is van zuinig stoken ,hier hebben we veel aandacht aan besteed ,De serre verzorgd in het voor en na seizoen gedeeltelijk de verwarming .
Het kan zijn dat bij zonnig weer hier de kachel al uit is terwijl we eerder nog volop stookten met 2 kachels .
B V op een zonnige vorstdag 2 x per dag stoken .
Er is iemand op het forum die ons leerde meer met minder te hebben .
En moet ik bekennen het ook een beetje een sport is geworden om te minderen ,deze kachel leent zich om als warmte accu te functioneren , met een massa kachel zouden we wellicht nog zuiniger kunnen ,een gietijzeren zou het verbruik verdubbelen .
Wij hebben geleerd dat het ook warm kan zijn zonder vlammetjes in de kachel, een warme trui helpt hierbij ook .
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Altech fireview kachel

Bericht door tobsie »

Bedankt voor alle antwoorden. Mijn post was niet helemaal correct. Ik heb nog een krat vuurstenen liggen ipv speksteen. Zoiets als deze http://www.kachelmaterialen.com/media/c ... m-geel.jpg

Mijn idee was om deze bij in de kachel te leggen, maar daardoor wordt de stookkamer inderdaad wel kleiner.
Op zich heb ik wel ruimte rondom de kachel. Heeft het zin om een stapel stenen aan de achterkant vasn de kachel te leggen?
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Altech fireview kachel

Bericht door jwardenier »

Tobsie , je kunt het natuurlijk proberen ,je verkleind de vuurkamer waardoor de massa een beetje toeneemt ,oftewel het duurt langer voor je een zelfde resultaat bereikt . of je door het beetje meer massa ook langer warmte hebt ,dat mag je ons na je proefje mee delen .
Ik gok op niet ,meer massa x minder hitte .
De vuurvaste stenen weet ik nog wel een goede bestemming voor .
Plaats reactie