cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door Paul Joosten »

mvanooije schreef:maar mocht het per ongeluk eens gebeuren, is er dan schade te verwachten?
Waarschijnlijk niet in die zin dat er dingen stuk gaan maar aangezien ik je schakeling niet geheel doorgrond heb wil ik dat niet garanderen. Ik heb het opgelost met een simpel relais dat 'vraag' van de thermostaat doorschakelt naar of de pomp van het buffer of naar de CV-ketel. Het wordt gestuurd a.d.h.v. de temperatuur boven in het buffervat. Je kunt het zelf, desnoods tijdelijk, ook handmatig regelen met een simpel hotelschakelaartje dat in de ene stand het thermostaatsignaal doorstuurt naar je cv (oude situatie) of naar je bufferpomp. Zet een terugstroomklep in de leidingen nabij de ketel en het buffer zodat stroom van de ene pomp nooit door de andere kan lopen en dan loop je in dat opzicht geen risico meer. Zie mijn schema te verduidelijking.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
mvanooije
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 okt 2016, 22:16
Locatie: ZBH

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door mvanooije »

de ombouw is nog geen feit, maar die komt wel, in grote lijnen vergelijkbaar aan jou schema Paul.

echter
ik loop momenteel af en toe tegen het volgende aan.

een kokende kachel bij normaal stookgedrag.

s'avonds als de cv al een uurtje of 2 uit is en de kachel de kans heeft gehad om overdag het vat al wat te vullen dan heb ik heel makkelijk een kokende kachel.
dit gebeurt vanaf 75graden buffervat temp bovenin, dan is hij halverwege 60 graden.

de temp vanaf de kachel zit dan tussen 80-90 graden retour is dan 70-80.
en dan plots gaat hij in 10minuten tijd naar de 100, met een retour van 85-90.

dit gebeurt dus alleen als het buffervat redelijk opgewarmd is en de cv-pomp uit staat.

mijn vraag aan jullie,
-is het vat gewoon te vol?
of
-is mijn warmte doorgave van de PWW niet voldoende als het vat warmer is?

ik overweeg een ander buffervat, namelijk 1000liter met een extra spiraal voor een zonneboiler, en de rvs spiraal voor SWW.
zijn er vaten waarop ik zowel een zonneboiler als een houtkachel met open circuit op aan kan sluiten?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door Paul Joosten »

Kokende kachel heb ik hier ook wel maar niet voordat de temperatuur bovenin het buffervat voorbij de 95° is. Lijkt me dat je warmteoverdracht wat verbeterd zou kunnen worden. Er bestaan buffervaten met drie spiralen, 2 voor zonnecollectoren en houtkachel en 1 voor SWW. In Duitsland zijn ze aanmerkelijk goedkoper, Google maar eens op Pufferspeicher. Houd bij SWW in je buffer wel rekening met legionella risico!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door JantjeV8 »

Mogelijk kun je de in- en uitvoer op je buffervat wat tactischer aansluiten. Ik denk dat je gelaagdheid nu de capaciteit beperkt. Je buffer geeft aan dat het volledig geladen is. Zou je echter een half uurtje wachten en dan de kachel weer verder laten stoken (bij wijze van spreken dus), heeft je buffer zich beter genivelleerd, kan er weer wat bijgeladen worden.
Of je buffer is simpelweg te klein.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door holtere »

Dat gedrag is heel normaal voor een open systeem (ik neem aan dat je dat hebt). Naarmate dat je buffer vol is gaat de platenwisselaar in capaciteit achteruit en raak je de warmte uit je kachel niet meer kwijt m.a.g. opkookgeluidjes.
Remedie: zachter gaan stoken naarmate de buffer zich vult (die komt dan echt nog wel voller) en eventueel de cv er bij aanzetten mocht je te weinig warmte hebben van je kachel. Je hebt immers "over"!
Meer buffer, meer buffer, meer buffer is bijna altijd dé oplossing :geek:
Scherp afgestelde systemen die met hoge temperaturen en kleine buffers kunnen omgaan hebben altijd veel techniek nodig.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door Albert van WdJ »

Belangrijk ook is om te melden hoe hoog de druk in je open systeem nu is. Want er is altijd een bepaalde druk, het is nl. een open systeem, geen drukloos systeem.

Je open expansievat is het hoogste punt in je systeem. Dit bepaalt dan ook de druk. Hangt dat vat minder dan 5 meter boven je kachel, krijg je al snel kookproblemen. Er komt dan nl. door de lage druk een stroom van miniscule belletjes mee uit de kachel, die ernstig storend werken op je pomp, en dus op de stroming in de leidingen. Daardoor wordt het water warmer en komen er nog meer belletjes. Dus nog meer pompstoring. En voila, je gaat zo richting kookpunt.

Eerst hing mijn open expansievat net een meter boven de kachel, waarbij ik vaak kookgeluiden hoorde en ook de temperatuur regelmatig veel hoger werd dan gewenst. Later heb ik het open expansievat letterlijk boven op het plat dak gezet (ruim 5 m hoogte). Toen was al die sores gelijk over.
Change, before you have to.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door holtere »

Later heb ik het open expansievat letterlijk boven op het plat dak gezet (ruim 5 m hoogte). Toen was al die sores gelijk over.
Ja, das een strakke actie. Heb je geen last / schrik van en voor bevriezen?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door Albert van WdJ »

holtere schreef:
Later heb ik het open expansievat letterlijk boven op het plat dak gezet (ruim 5 m hoogte). Toen was al die sores gelijk over.
Ja, das een strakke actie. Heb je geen last / schrik van en voor bevriezen?
Nee.
Doordat in ieder geval in die expansie-leiding direct na de kachel een overdrukventiel was gezet van 3 bar. (mocht de leiding wel een keer bevriezen)
En op de hele leiding naar het expansievat toe (en ook een paar slagen onder het vat) was een warmtelint gemonteerd incl goede buisisolatie.
Die leiding liep ook nog eens via de buitengevel!
Verder stond het vat in 15 cm. pur, met aan de zijkant een kleine opening van 5 cm.
Warmtelint stond alleen aan als het ging vriezen of buiten onder nul dreigde te komen.
Maar bij dagelijks stoken is eigenlijk alleen de expansieleiding belangrijk. Die koelt snel af. Het water in het vat zelf bleef eigenlijk altijd boven nul.

Daarbij zoek ik altijd mogelijkheden waar anderen van zeggen dat het niet kan of lukt.
En soms heeft men gelijk. Maar net zo vaak ook niet.
Deze opbouw van mijn expansievat zou tot mislukken gedoemd zijn.
Het zou gaan roesten, bevriezen en lastig te controleren zijn op waterstand.
Geen van die zaken was waar.
Ik heb het systeem afgelopen zomer gedemonteerd, omdat ik nu een andere kachel heb.
Geen noemenswaardige roest, nooit bevroren en de waterstand was prima in de gaten te houden middels de drukmeter.
Change, before you have to.
mvanooije
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 okt 2016, 22:16
Locatie: ZBH

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door mvanooije »

bedankt voor jullie reacties.
de druk is 1,6 bar.
het open vat staat op zolder, zodoende :)

holtere wat jij omschrijft is ook precies wat ik merk.

ik overweeg momenteel overstap naar 1000liter vat, dit is de maximale maat die door de deur past.
ik zit te denken om een zonneboiler te combineren ook met zonnepanelen voor de elktro winst

wat mij ook niet lukt is het vinden van een eenvoudige besturing voor mijn nieuwe pomp.
het gaat om een thermostaat in de woonkamer die de pomp inschakelt en als de ingestelde temperatuur bereikt is weer uitschakelt.
als het kan met een dagprogramma.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door Albert van WdJ »

mvanooije schreef: de druk is 1,6 bar.
het open vat staat op zolder, zodoende :)
:shock: Jouw zolder is 16 meter hoger dan de opstelplaats van je kachel?
Change, before you have to.
mvanooije
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 okt 2016, 22:16
Locatie: ZBH

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door mvanooije »

Albert van WdJ schreef:
mvanooije schreef: de druk is 1,6 bar.
het open vat staat op zolder, zodoende :)
:shock: Jouw zolder is 16 meter hoger dan de opstelplaats van je kachel?
:lol:
je hebt helemaal gelijk.
0,6 bar moet dat zijn :fff
mvanooije
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 okt 2016, 22:16
Locatie: ZBH

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door mvanooije »

Afbeelding

in deze opstelling is de houtkachel onderop aangesloten.
mijn opstelling is met een PWW, zou dit dan nog steeds kunnen?
de PWW levert nu van laagste tot hoogste punt op het buffervat middels thermosifon.
ik vraag mij dus af als ik van het onderste tot halverwege de PWW laat leveren of dit het rendement niet benadeeld.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door GTV6 »

Een paar opmerkingen over het schema.
Door het naschakelen van je gasketel op sww zal deze altijd aangaan voor korte tijd. bij afname.
Je gas CV op de kop van de buffer aansluiten is alleen verlies, sluit hem met een terugslagklep rechtsreeks aan op je radiatoren.
De uittrede aansluiting van de hout cv zo laag is niet handig. Er komt toch minstens 65 graden uit.
De zonnecollector is juist aangesloten.
De retour van de afgifte in het midden van de buffer kan als je 90/70 stookt, anders niet doen.
Er staat in de afgifte een vierwegregelklep getekend die bestaan niet.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door hanskraayeveld »

Waarom sluit je je houtcv kachel niet zo aan tov je cv ketel?
Heel eenvoudig, heel doeltreffend en, ook nog eens heel handig.

Je houkachel ww op je cv ketel koud water. Als het water te weinig of te koud is verwarmt de cv ketel het na. Hij trekt het als het ware uit je houtkachel.
Als je driewegklep voor sanitair dicht zit, duwt je houtkachel het door het eenrichtingsventiel in het warme circuit.
Zo werkt je houtkachel altijd precies hetzelfde als je cv ketel, en versterken ze elkaar.
Werkt perfect.

Ik hoor het wel.
Bijlagen
Houtkachel CV ketel.jpg
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door hanskraayeveld »

Wel lage weerstand eenrichtingsventielen gebruiken...
Plaats reactie