Massakachel en thermostaat cv.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door martijn1984 »

Het bekende probleem:

Een warmtebron in de leefruimte waar ook de thermostaat hangt.

Afgelopen zomer hebben we hier een massakachel gebouwd.
Uiteraard is alles nog nieuw en moeten we wennen , wel is de warmte heerlijk.

Wat minder is nu al de kou in een aantal andere vertrekken , de badkamer als koploper.

Ketel is een Tzerra met Isense thermostaat.
Veel gelezen over de openhaardfunctie hiervan , werken met een aanlegthermostaat op de uitgaande kant van de cv , weersafhankelijk stoken.

Beneden geheel vloerverwarming en twee radiatoren met thermostaatkraan.
Boven slaapkamers ( verwarmen we nooit) en de badkamer met vloerverwarming en een designradiator.

De vraag is dus ; het zou fijn zijn als de badkamer s avonds warm is en van de andere vertrekken de kou net iets van de vloer af is.

Hoe ga ik dit regelen?
De cv 24/7 op openhaardfunctie , of via een klokprogramma eind vd middag de temperatuur op 25 zetten en via de vv verdeler de ruimtes handmatig ga corrigeren?
Of toch een aanlegthermostaat?

Graag jullie mening of oplossing van de thuissituatie mocht dit overeenkomen.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door JW te R »

Dit is een veel voorkomend probleem. Open haard functie kan tijdelijk helpen, is in mijn ogen een lapmiddel. Je laat de CV immers doorstoken zonder de installatie informatie te geven over gevraagde / gemeten temperaturen.
Als je het definitief wilt oplossen kun je kijken naar een zoneregeling: elke kamer zijn eigen thermostaat. Dit is niet heel goedkoop, maar wel eenvoudig aan te sluiten op je bestaande ketel.
Google bijvoorbeeld maar eens op 'evohome'.
Ik heb die ook in huis, en wil niet meer zonder.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door martijn1984 »

Dit werkt met knoppen op radiatoren , ik weet niet of dit er ook is voor op de verdeler van de vloerverwarming?
Het gaat om twee ruimtes , een hal met washok en de badkamer.
Deze hebben een aparte groep.
De rest word verwarmd door de rbb.

Als ik dus twee gewone thermostaten heb en die in de te verwarmen ruimtes ophang , en vervolgens zet ik de andere groepen dicht op mijn verdeler ben ik er ook.

Hier heb ik mijn inziens geen setje van 400 euro voor nodig?

Ik snap als je verwarmd met radiatoren dit een ander verhaal is.
Hier zitten er nog wel wat met een thermostaatkraan maar verwarm puur met de vloer , en sinds dit seizoen met de massakachel.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door ritsaert snijder »

Ik stuur op de retourtemperatuur van de cv. Gaat 90 % goed. Op de leiding zit een sensor van de thermostaat. Thermostaat schakelt de cv.
groet!

Ritsaert
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door Ingir »

Misschien een IR-paneel plaatsen in de badkamer die geschakeld wordt op het licht en met een tussenschakelaar op het paneel zelf om het paneel uit te schakelen buiten het stookseizoen? Die panelen zijn zeer betaalbaar en het stroomverbruik is beperkt tot de uren dat je de badkamer daadwerkelijk gebruikt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door Ruuben »

Voor vloervedelers bestaan inderdaad opzet elektrische ventielen. Zo niet is er ook vrij goedkoop zelf iets voor te fixen met magneetventielen in je leidingen.


Een eenvoudige oplossing:

Je zou in je badkamer een 2e thermostaat kunnen hangen. Deze moet dan een domme aan/ uit ding zijn, met eigen batterij voeding. En parallel op je aansluiting van je i sense cq ketel. Je badkamer is nu dus dominant boven je isense bediening.
Wat je feitelijk doet is de anti vorst schakeling aanroepen. Van je tzerra. Je isense display geeft dan storing aan. Dat is onschadelijk. Zodra je in de badkamer dus je thermostaat uit zet volgt je ketel weer je isense en gaat meteen uit storing.
Inderdaad is je hele huis verwarmd dan. Zonder watertechnisch te gaan sleutelen lijkt dit voor deze winter het proberen waard.

Ik gebruik mijn tzerra op deze manier om mijn huis te gebruiken als automatisch koeling van mijn zonneboilerbuffer.

Is je vloerverdeler cv technisch ingeregeld of staan alle knoppen maximaal open en zijn alle lussen even lang?

Zoek even op Tweakers naar vloerverwarming cvzijdig inregelen voor background.
Eenvoudiger; draai je benedenvloerlussen op verdeler half dicht en laat badkamer helemaal open. Er vanuitgaande dat badkamervloer op dezelfde verdeler zit.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door Sandman79 »

ik maak thuis ook gebruik sinds dit jaar van het evohome systeem. ER bestaan ook componenten voor om je vloerverwarming mee te sturen. Voor mij werkt dit super, al is het niet supergoedkoop :)
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door martijn1984 »

Ritsaert , wat voor sensor en thermostaat gebruik je?

Ingir , ik heb (nog) geen zonnepanelen.
Is elektrisch in dit geval voordeliger verwarmen?
Als mijn tzerra cw5 op 15% vermogen en een temperatuur van 40 graden aanvoer , elke namiddag een uurtje draait is dit veel duurder?

Ruuben , alle knoppen stonden voor de massakachel open en de lussen zijn even lang.
Badkamer is de eerste groep op de verdeler , ik heb inmiddels inderdaad de andere groepen wat geknepen. Dit gaat prima naar mijn idee.

Ik zit alleen met het feit hoe de cv aan te sturen.
Een tweede thermostaat heb ik liggen op batterijen , hoe stel ik die anti vorst regeling in , op de isense?
Gaat hij dan een ruimte temperatuur handhaven of een bepaalde aan- of afvoer temperatuur?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door ritsaert snijder »

deze; http://www.heatnet-vloerverwarming.nl/s ... ensor.html
maar dat kan veel simpeler.....
groet!

Ritsaert
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door JW te R »

martijn1984 schreef:Dit werkt met knoppen op radiatoren , ik weet niet of dit er ook is voor op de verdeler van de vloerverwarming?
Als de hele verdeler van de vloerverwarming binnen dezelfde zone valt kun je er gewoon een radiatorknop voor zetten.
Mogelijk moet je daarvoor een ventiel in de leiding (laten) plaatsen, maar dat is een stuk goedkoper dan een vloerverwarmingsverdeler.
En die zijn er ook, voor de gevallen dat je meerdere zones vanuit 1 verdeler wilt bedienen.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door martijn1984 »

JW

Op de aanvoer van de verdeler zit een thermostaatknop , deze staat open of kan er af , ik heb de ketel begrenst op 40 graden.
Op de 6 groepen zit elk in de aanvoer een gewone knop.
In de retour van elke groep een inregelventiel.
Ook op elke retour een temperatuurmeter.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door JW te R »

Een zoneregeling omvat iets meer dan 2 thermostaten op een ketel aansluiten. Als je dat doet met gewone aan/uit thermostaten zal de ketel stoken als een van de thermostaten warmte vraagt, zonder dat de installatie kan weten waar de warmtevraag vandaan komt. Warmtevraag van een van de thermostaten zal dan leiden tot warmte-aanbod op de hele installatie.

Bij een zoneregeling communiceren de ruimtethermostaten met de aan hen toegewezen radiatorkranen en/of vloerverdelers.
Op die manier komt de warmte alleen terecht in de zones waar warmtevraag is.

Ik heb een vloerverdeler die warmte aan 2 zones levert (woonkamer 5 groepen, hal 1 groep). Met Evohome radiatorkranen ziet dat er als volgt uit:
Vloerverdeler met zoneregeling
Vloerverdeler met zoneregeling
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door martijn1984 »

Ik snap het.
Ik zie verschillende sets en aanbieders op het net en marktplaats.

Aan/uit en open therm , ik zou open therm nodig hebben.

Is er verschil tussen de regelaars voor radiatoren en vloerverwarming?

Wifi hebben ze allemaal , een 4 zone pakket zie ik staan voor een 450 euro.

4 zones kan ik mee uit de voeten.

Badkamer
Woonkamer/keuken
Bijkeuken/washok
Hal beneden ,wc , trapgat naar hal boven.

Allen vloerverwarming geen radiatoren.

Nu bestaat woonkamer/keuken uit drie groepen op de verdeler , op welke plaats je dan de evohome knop.
Of kunnen deze net als bij jouw alleen op de aanvoer van de verdeler , dus alle groepen?
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door JW te R »

Ik heb gekozen voor Opentherm omdat dat veel mooier regelt dan aan/uit.

De door mij gebruikte HR92WE regelaars zijn bedoeld voor radiatoren, maar werken in deze setup ook goed. Deze oplossing kan goed als de hele verdeler 1 zone omvat (in mijn geval waren dat er 2, dus moest er 1 groep worden afgedopt en omgelegd zoals op de foto te zien is)
Je kunt de radiatorknoppen ook rechtop op de ventielen van de verdelergroepen zetten, maar dan heb je er dus voor elke groep 1 nodig.
In dat geval zou een vloerverdeler goedkoper kunnen zijn.

Dat 4-zonepakket bevat waarschijnlijk 1 display en 4 HR92WE regelaars. Daar kun je een 4-zonesysteem mee bouwen als je per zone 1 verdeler of radiator hebt, en de radiatorknop in de 3 zones waar de display niet komt te hangen ook als ruimtethermostaat kunt gebruiken. Die functie hebben ze wel, maar dat werkt niet goed als het radiatorventiel achter een gordijn of bij de verdeler in een kast zit. In dat geval kun je ook nog een draadloze ruimtethermostaat toevoegen.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Massakachel en thermostaat cv.

Bericht door martijn1984 »

Al met al word het dan prijzig.
Met of zonder aanpassingen.

Voorlopig eerst de boel maar ergens kortsluiten en de winter overbruggen.
Ik ga even stoeien met een tweede thermostaat.

Kijken wat de massakachel doet en de rookgastemperatuur.
Met de bouwer tzt overleggen of een tweede bell haalbaar is.

Het rookkanaal loopt langs de badkamer omhoog , de badkamer word volgend jaar aangepakt.
Hopelijk haalbaar een warmtemuur te creeren.
Laatste dagen rookgas van max 140 graden aan het eind vd stook.


@Ruuben

Een tweede thermostaat naast de isense kan niet "gewoon" ?
Pas als je hem in vorstbedrijf zet , kun je de tweede gebruiken?
Plaats reactie