Welke zonnepanelen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door Chevman »

Solarwatt is voor negentig procent in handen van Stefan Quandt, tevens grootaandeelhouder van BMW.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door nck »

pelletpower schreef:Geen idee of duitsers een beetje meekunnen prijstechnisch.
Mwoa, bij mij een volledig Europese set op het dak.
Axsun panelen uit Beieren en een fronius omvormer uit Oostenrijk.
Rond de 1 euro per wP vorig jaar gelegd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door pelletpower »

Ok. Toch setje 2 dan. Misschien gaan we hier nog wat bijleggen. De terugleververgoeding van Greenchoice is bijna 12 ct tot 10.000 kWh. Geeft een rendement van bijna 8% op je investering. Niet verkeerd toch? Fronius of SMA ( is ook Europees toch) derbij en hoppa.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door SanderL »

Ik heb REC panelen en een SMA omvormer. Klein systeem 2340Wp. 9 panelen.
Het systeem werkt erg goed. 2 jaar geleden heb ik voor REC panelen gekozen omdat ze weinig minder presteren bij stijgende temperatuur. Ik denk dat dat goed is voor de levensduur. Ook zijn alle onderdelen van de panelen in eigen huis gemaakt en dat kan gunstig zijn voor een goede kwaliteitscontrole.
Ook wat betreft PID verschijnselen komen ze goed uit de tests.

Probleem is wel dat we steeds minder stroom gaan gebruiken. Zonder daar moeite voor te doen. Dus we besparen elk jaar minder.. Nog maar niet de halogeenlampen vervangen voor led. ;)

Als salderen een probleem gaat worden, dan ga ik wel elektrisch water verwarmen voor douchen en gebruik wasmachine vaatwasser. Mijn zonnestroom kost wel al 5 eurocent per kWh. aan omvormerslijtage alleen al. Een elektrische boiler zou ik daarom het liefst op DC voeden direct uit de zonnepanelen. Wel via een simpele goedkope MPPT regelaar.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door mro »

carbonglider schreef:Ik heb REC panelen en een SMA omvormer. Klein systeem 2340Wp. 9 panelen.
Het systeem werkt erg goed. 2 jaar geleden heb ik voor REC panelen gekozen omdat ze weinig minder presteren bij stijgende temperatuur. Ik denk dat dat goed is voor de levensduur. Ook zijn alle onderdelen van de panelen in eigen huis gemaakt en dat kan gunstig zijn voor een goede kwaliteitscontrole.
Ook wat betreft PID verschijnselen komen ze goed uit de tests.

Probleem is wel dat we steeds minder stroom gaan gebruiken. Zonder daar moeite voor te doen. Dus we besparen elk jaar minder.. Nog maar niet de halogeenlampen vervangen voor led. ;)

Als salderen een probleem gaat worden, dan ga ik wel elektrisch water verwarmen voor douchen en gebruik wasmachine vaatwasser. Mijn zonnestroom kost wel al 5 eurocent per kWh. aan omvormerslijtage alleen al. Een elektrische boiler zou ik daarom het liefst op DC voeden direct uit de zonnepanelen. Wel via een simpele goedkope MPPT regelaar.
We moeten meer gaan verbruiken want dan kunnen we meer besparen :)

Hier vandaag weer een tijdschriftje van de elektro-groothandel in de bus met een topic over hernieuwbare energie: alle 'experten' raden zonnepanelen aan in combinatie met een warmtepomp... (ook omdat de overheid dit aanmoedigd wegens positief voor het e-peil), In de zomer elektriciteit opwekken om het dan in de winter te verbruiken is voor niemand een probleem.

Het net beschouwen als een accu (wat het heel zeker niet is!) is voor mij de grootste blunder op energie-beleid van de laatste jaren. Wat wel kan is het net aanpassen aan kleinschalige decentrale productie maar ik zie daar momenteel weinig initiatief voor van de betrokken partijen(overheid, netbeheerder,...), waarom zouden ze ook? Ze hebben er weinig mee te winnen, het kost heel veel geld en het is weinig zichtbaar in het straatbeeld, dat krijgen de politici niet uitgelegd.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door Joepie »

carbonglider schreef:Mijn zonnestroom kost wel al 5 eurocent per kWh. aan omvormerslijtage alleen al.
Als ik met dit getal reken kom ik op een levensduur van de omvormer van 3,6 jaar. En ik reken BTW nog mee.

Elektrisch verwarmen van WTW levert nauwelijks besparing op t.o.v. een terugleververgoeding.
Een (1) cbm gas van € 0,65 levert 10 kWh thermisch op. dus circa €0,06 per kWh.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door SanderL »

De prijs hangt af van wat je voor de omvormer betaald hebt en hoeveel kWh je in 10 jaar gaat opwekken.
Ik reken 1100 euro, de aanschafprijs destijds gedeeld door 10 jaar gedeeld door 2200 kWh is 5,0 eurocent.
Daarom wil ik voor verwarmen van water niet gebruik maken van de dure SMA omvormer.
Wel SMA voor terugleveren aan het net.

Maar de essentie van mijn voorgaande tekst is dat ik het niet logisch vind om een dure sinus netinverter te gebruiken voor het verwarmen van water. Een verwarmingselement geeft geen keurige 50Hz. sinus nodig maar slikt alles.
Water elektrisch verwarmen klink sowieso wat omslachtig, maar als je in de toekomst geen vergoeding zou krijgen in bijvoorbeeld de zomermaanden voor terugleveren, dan kun je de energie zo nog nuttig gebruiken voor een deel.
biencop
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2016, 10:43

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door biencop »

Ik heb voor een SMA 4000 Sunny Boy (10 jaar garantie) gekozen samen met 16 REC panelen 280 Wp.
Tevens monotoring via PC bijbesteld.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door Joepie »

biencop schreef:Ik heb voor een SMA 4000 Sunny Boy (10 jaar garantie) gekozen samen met 16 REC panelen 280 Wp.
Tevens monotoring via PC bijbesteld.
Veel plezier. Geinig om straks je wasmachine aan te zetten sames met de waterkoker zonder dat je teller terug gaat lopen.

Kijk ook eens bij pvoutput. Daar kan je je logdata uploaden en vergelijken met systemen in de buurt, van gelijke configuratie of hellingshoek.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
biencop
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2016, 10:43

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door biencop »

Bedankt!
Plaats reactie