Extreme condens/vochtophoping bij weersverandering

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Extreme condens/vochtophoping bij weersverandering

Bericht door Kweethetniet »

Elke keer als het weer omslaat en de temperaturen meer dan 10 graden naar boven of beneden gaan, wordt dit in onze bijkeuken aangekondigd door zeiknatte muren en vloeren. Het sijpelt letterlijk van de muren af, en de tegelvloer staat bijna blank. Ook op het waterreservoir van de wc onstaat een dikke laag condens. Tussen de muren en de laag (niet-ademende) afwerkingslaag binnen - een ruwe, op grint lijkende sierlaag die volgens mij alles aflsuit - is zoveel vocht gekomen dat er overal bubbels zijn ontstaan. De bijkeuken is ergens Jaren Tachtig door de vorige bewoner gebouwd, en staat voor zover ik weet deels op de (nog functionerende) beerput.

Is het een idee om, zoals ik in het woongedeelte heb gedaan, de sierlaag eraf te halen en te zien of het puur een kwestie van 'droog ademen' is, of zijn er mensen die mogelijk een ander idee hebben wat hier het probleem zou kunnen zijn?

De woning heeft overigens 15+ jaar geen onderhoud gehad. Tja.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Extreme condens/vochtophoping bij weersverandering

Bericht door swake »

Ik vrees dat je het antwoord al kent.
- Alles wat niet ademend is moet er af, ook muurtegels moesten die er al zijn. Als je lang genoeg wacht komt dat anders vanzelf naar beneden, dit ben je al aan het ontdekken lees ik.
- Zorgen voor een degelijke verluchting.
- Beerput er onder help niks, merk ik hier ook in een bijgebouw. Misschien ligt er bij jou ook een laagje beton of gelijkaardig welke als het ware het vocht richting de muren duwt omdat het ondoordringbaar is.

Nu... zo direct zijknat, dat is toch wel extreem. Zoek ook eens naar de oorsprong van het probleem zelf. Is er nergens geen probleem met een afvoerbuis of dakgoot? Ligt die ruimte misschien ook onder het maaiveld?
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Extreme condens/vochtophoping bij weersverandering

Bericht door Kweethetniet »

Dank voor je rappe antwoord ;-)

En ja, ik was zelf ook al tot de conclusie gekomen dat de hele niet-ademende schil binnen en rondom (betonlaag op de voorgevel thv het maaiveld om mieren buiten houden! *zucht*) het huis eraf moet. In de woonkamer heeft verwijdering van de gipsplaten er al voor gezorgd dat de muur niet meer tot 1,5m hoogte doordrenkt is.

Er liggen ook vloertegels in de bijkeuken. Moeten die ook ... ? En ja, vocht doorlekkend van boven is waarschijnlijk ook een probleem. Nieuw dak, ben ik bang.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Extreme condens/vochtophoping bij weersverandering

Bericht door JantjeV8 »

Dan nog lijkt het er op dat je een heel vochtig huis hebt. Straks in het najaar is het niet behaaglijk te krijgen.

Kijk eens of je met kruipruimte ventilatie niet wat kunt, paar van die roostertjes schuin naar binnen boren vanaf vlak boven maaiveld buitenzijde.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Extreme condens/vochtophoping bij weersverandering

Bericht door swake »

Zorgen dat er zeker geen regen/water meer binnenkomt is nu stap 1. Kijk het dak na, de dakgoot, maar ook de voegen van de muren en de kaders van de ramen en eigenlijk alles waarlangs water kan lopen of binnenstromen. Dit alles herstellen 'volgens de regels van de kunst'.

De eerstkomende maand zou het droog weer moeten zijn. Mits veel verluchten zou de omgeving toch ook moeten evolueren in de goede richting.

Koop eventueel zo'n vochtmeten voor hout en steen. Kost 10 to 25 euro al naargelang het model en merk. Meet dan op een 10 à 20 plaatsen de vochtigheid in de muren en zo. Noteer op een plannetje. Herbegin over een maand dezelfde meting en vergelijk.

Wat zal er onder die tegels liggen. wellicht chape of beton of zo? Is dat bijgebouw dan zo verschillend van het hoofdgebouw? Geen last van geurtjes met die beerput er onder? Misschien is die ook behoorlijk lek, of de leidingen/buizen die er naar toe gaan kunnen ook in slechte staat zijn.
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Extreme condens/vochtophoping bij weersverandering

Bericht door Kweethetniet »

@JantjeV8

Vochtigheid is hier binnen met aanhoudende regen soms zelfs 80%, dus nee, niet echt behagelijk. Alhoewel dat weer rap daalt als de houtkachel achter aanstaat, maar dat is alleen als de temperatuur beneden de 12 graden komt.

Het huis ligt ook nog eens beneden het straatniveau, dus de afwatering is (soms letterlijk) bagger-slecht.

@Swake

Geen idee in welke staat de beerput is, om bij de opening te komen moet hier geloof ik behoorlijk gegraven worden. Er zal echter wel wat met de leidingen schelen, of i.i.g. de aanleg ervan; soms stinkt het hier behoorlijk.

Overigens is de hele aansluiting van het riool niet echt professioneel gebeurd denk ik. Er ligt zowel een rioolput op het erf (watert goed af) en er is een afwateringsgat (in het beton gemaakt) voor het betonnen gedeelte van het erf voor de schuur. Daar spoelt het regelmatig over. Kan natuurlijk ook zomaar dat de put vol zit, in welk geval ik absoluut geen enkel idee heb hoe dat te moeten oplossen. Maar goed, al doende ...

Dank voor de tips wat betreft regenwater weren, als ook de vochtigheidsmeter. Zal daar zo spoedig mogelijk mee aan de slag gaan.
Plaats reactie