ik heb hier ook al zeer veel nuttige tips gekregen betreft welke installaties ik toe zou kunnen passen in mijn nog te ontwerpen en bouwen houten huis. wat betreft isolatie heb ik ook nog wel wat vragen, dus ik dacht: ik probeer het gewoon nog een keertje

wij willen graag een houten huis laten bouwen. het zal waarschijnlijk wel een HSB achtige constructie worden. damp open is een eis van ons en wij willen graag met natuurlijke materialen isoleren. natuurlijk heb ik mij ingelezen op het internet en ik ben al heel wat alternatieven tegen gekomen. van vlas tot hennep, van schapenwol tot cellulose, van houtvezelplaten tot schelpen onder de vloer.
natuurlijk zijn er verschillende plaatsen in huis waar je moet isoleren en dus kan ik mij ook voorstellen dat er niet één materiaal is wat op al die plaatsen ideaal is. welk materiaal zouden jullie toepassen voor dak, gevels, vloer (vochtbestendig?!, zijn natuurlijke materialen hier wel geschikt?) en binnenwanden (voornamelijk geluidsisolatie belangrijk)? en ook vooral... WAAROM raad je dat materiaal aan?
alvast bedankt
groet
Jelle