Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door Pigion »

Hoe veel stof is er dat vertrek? Stofdeeltjes kunnen schroeien op een heet oppervlak en dat geeft behalve een verkleurd plafond boven de kachel, ook een vervelende lucht, prikkelend in de neus. Zelfs zeer hete radiatoren kunnen stof doen schroeien.
Pigion
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door Erikvr »

Misschien is het een idee om de kachelpijpen te verhitten met bv een verffohn om de lak uit te harden. Bij normaal gebruik van de kachel worden de buizen niet heet genoeg om de lak goed uit te harden
groet,
Erik
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door hanskraayeveld »

Bij geur kan het soms lang duren eer je erachter bent.

Wij hadden een half jaar geleden een kattenpis lucht in huis. O ver al gezocht, geroken, gesnift... Ik werd er gek van. Eerst dacht ik dat mijn bielzen (toog) in huis het waren (azobe), toen dat er katten in de vensterbank aan de buitenkant piesten en dat je dat binnen rook. Toen dacht ik dat het half vergane pur schuim het was waarmee ik een gat in mn gevel mee gedicht had...

Uiteindelijk...

Was het melk achter de koelkast wat door de vochtafvoer achter op de lekbak boven de compressor aan het sudderen was...

Gloeiende, echt 3 weken me enorm aan de stank lopen ergeren...
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door Pigion »

@hans,
Trouwens Azobe heeft wel die kattepis lucht en niet gering ook. Als het droog is is het voorbij.
pigion
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door hanskraayeveld »

@pigeon

Dat is angelim vermelho.

Dat wordt soms verkocht onder de naam azobe. Ik kan het verschil niet zien, wel ruiken!

Ik stook bijna alleen maar op azobe en soms glipt er een blok angelim mee. Als je het zaagt of stookt ruik je het weer. Die lucht blijft erin op een of andere manier.
Paul.
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door Paul. »

Heeft iemand nog iets ontdekt of suggesties? Onze kachel kan sinds plaatsing niet gebruikt worden. Helaas heb ik de kachel overgenomen van iemand dus aankloppen bij fabrikant zal niet veel brengen ben ik bang.
jeroenfiller
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2021, 16:34

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door jeroenfiller »

Net als Paul, ben ik ook benieuwd of er al vorderingen zijn gemaakt en of er een oplossing is gevonden.
Wij hebben hetzelfde probleem en ik word er helemaal gek van.
Syl007
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2021, 12:12

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door Syl007 »

Wij hebben een gashaard van Barbas uit 2009 met hetzelfde probleem. We hebben zelfs een nieuwe gaskachel gekregen in datzelfde jaar, maar ook dat hielp niet. We zijn ten einde raad en hebben BIJNA afgelopen weekend een elektrische haard gekocht. Maar ja, dat is toch niet DE oplossing. Verdorie, zeg. Wat mij opvalt is dat veel leveranciers - en ook de fabriek trouwens - zeggen dat ze er punt 1) nog nooooooit iets gehoord hebben van stank en punt 2) de enorme stank niet ruiken. Terwijl ik er hoofdpijn van krijg en het liefst dat ding helemaal niet meer aanmaak... Om gek van te worden. Ik kan wel huilen als ik nu al jullie reacties hier lees... Gelukkig veel medestanders dus. Maar ja... dan is het nog niet opgelost natuurlijk. ;)

Er zit geen verf of wat dan ook op de achterwand (het zijn de kale ytong-blokken waar de kachel voor is geplaatst) en ook de platen van de ombouw zijn niet bewerkt.

Wat wij ons afvragen: kan het misschien ook iets zijn in/aan het rookkanaal, nep houtblokken of steenwol in de spouw?? We hebben dit zelf nog niet onderzocht, maar willen dat wel gaan doen.

Als iemand DE oplossing heeft: GRAAAAG!!!
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door JantjeV8 »

Zou het aan de verbranding van het gas ansich kunnen liggen? Dus niet aan de omgeving die heet wordt, maar puur het gas verbranden zelf.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door Ramon »

Wordt de steenwol heet? Ik heb bij 300+ temperaturen ook weleens gehad dat de steenwol begon te dampen oid. Stonk iig, en de steenwol was een beetje verkleurd. Ik heb de steenwol weggehaald, en het was over. Maar ik had ook net een nieuwe schoorsteen, die verf moet ook uitdampen. Ik vroeg me toen echt af wat het was.

Of dat het is, geen idee. En of het giftig is? Ook geen idee. Mij lijkt van niet, het is steen. Maar misschien weet hier iemand op dit forum meer van steenwol en verhitting. Het rook niet gezond, iig
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door Paide »

Rook is nooit gezond. Maar als het ergens rookgas lekt is het helemaal mis. Heb je een CO-meter hangen? Lijkt me geen overbodige luxe!
Plaats reactie