Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gashaard
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2016, 12:22

Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door Gashaard »

Enige maanden geleden is het complete interieur vernieuwd. Alles geverfd, nieuwe PU gietvloer met als pronkstuk hierop een Faber Vaska gashaard.
Deze heeft inmiddels al minimaal 40 uur gebrand, echter vanaf het begin constateerden we een vreemde chemische lucht ( stank ) die voor kriebeling in de neus zorgt en hoofdpijn. In het begin dachten we dat de gashaard nog "ingebrand " moest worden maar helaas verdween het niet. Het is het sterkst waarneembaar bij binnenkomst van keuken naar woonkamer of hal naar woonkamer. De verkopende partij hiervan op de hoogte gebracht, deze hebben de service monteur van Faber langs gestuurd. Ontbranding en alles was goed maar constateerde dezelfde lucht waarvan ze tot op heden niet weten wat het is.
Inmiddels is er een andere gashaard van Faber geleverd en geïnstalleerd. Deze had hetzelfde gevolg. Hierop is de Faber Vaska weer teruggeplaatst maar nu met een originele Faber afvoer. Het resultaat blijft hetzelfde..... De PU gietvloer is volgens de fabrikant binnen een week uitgewerkt en de coating van Dr. Schutz is tot 60 graden hittebestendig. Volgens hun opgave kan het hier niet aanliggen.

Helaas is de gashaard nu niet te gebruiken want de ( chemische ) geur/stank/overlast en de gevolgen hiervan zijn niet prettig.

Mocht er iemand een idee of oplossing hebben dan vernemen wij dit graag.

Hartelijk dank.
Bijlagen
Faber Vaska gashaard.png
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overla

Bericht door Erikvr »

Het is waarschijnlijk toch het uitharden van de kachellak. Dit gaat het snelst als de kachel een paar uur op vol vermogen wordt gezet met voldoende ventilatie in de kamer.
Enne...dat hout wat er naast ligt mag er niet op :mrgreen:
groet,
Erik
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overla

Bericht door dormos »

Gashaard? PU Gietvloer?
Op een ecologieforum???
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overla

Bericht door JantjeV8 »

Ja, en gele vlammen bij gasverbranding
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overla

Bericht door kockie »

Verder hebben we een zoekfunctie. Deze geeft de volgende resultaten
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gashaard
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2016, 12:22

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overla

Bericht door Gashaard »

Bedankt Erikvr voor de reactie.
De kachel heeft minsten c.a. 25 uur op vol vermogen gestaan de lak is het niet.

Dag Kockie, de zoekfunctie is al gebruikt maar hierover wordt niets beschreven wat bij ons van toepassing is....

Mochten er nog suggesties zijn dan vernemen we dit graag.

Alvast bedankt.
Ruud
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2017, 10:15

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overla

Bericht door Ruud »

Hoe is het nu, is er een oplossing gekomen ? Wij hebben een Faber skive en ook erg veel last van stank.
Paul.
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 dec 2017, 14:25

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door Paul. »

Precies dezelfde problemen als hierboven omschreven, we kunnen de kachel niet gebruiken omdat er een stank vrijkomt waarvan we zelfs hoofdpijn krijgen. Tot op heden geen oplossing
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door JantjeV8 »

Tja, de afweging had in het geheel wel wat beter gekund.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door kockie »

Bel de leverancier en/of fabrikant en stel ze aansprakelijk, of laat het ding ophalen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door hanskraayeveld »

Zou het de afstelling lucht gas zijn, of kunnen die "plastic" blokken niet tegen die hitte?

Ik kan me niet voorstellen dat het ding niet goed getest is.

Ik heb geen flauw idee hoe zo'n gaskachel werkt, maar is hij regelbaar? Zit er een drukventiel bij?
Wat is het land van herkomst van het ding?
Sommige landen hebben namelijk een andere druk op het gasnet.

Heb je een CO melder bij de gashaard liggen? Van CO krijg je toch hoofdpijn?
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door Joepie »

Als ik het zo lees heeft de leverancier het probleem vastgesteld en heeft vervolgens inspanningen gepleegd om het probleem op te lossen. Het probleem is echter niet opgelost. Dat betekent niet dat je de aankoop moet houden onder de conditie dat je deze niet kunt gebruiken.

Ik zou de leverancier vriendelijk benaderen, ze benadrukken dat je hun service zeer op prijs stelt maar dat hun leverantie al met al niet leidt tot tevredenheid omdat je het product niet kunt gebruiken waarvoor het beoogd is en dat je de aankoop ongedaan wilt maken of wilt wisselen voor een duurzamer alternatief.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door Pigion »

Chemische lucht????
Naast de geopperde mogelijkheden denk ik aan onvoldoende trek en komen verbrandingsgassen in de kamer. Hoe zit dat bij jou??
Ik ken deze kachel doch lijkt mij onder de categorie sfeerhaard te vallen en te zijn gemaakt van plaatstalen delen die uiteraard aan elkaar zijn gezet. Zit daar overal afdichtingstape tussen? Of is op andere wijze in afdichting voorzien? Sluit de deur 100%. Gezien sfeerhaarden over het algemeen geringe capaciteit hebben, wordt daar niet altijd voldoende aandacht aan besteed. Als de trek matig is en de verbrandingsruimte niet constant onder onderdruk is, treden gemakkelijk gassen naar buiten. Vrijwel geen enkele kachel is 100% dicht. Is er al eens eens een analyse gemaakt van de chemische lucht?
Pigion
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door Erikvr »

is in bijna altijd het uitharden van de kachellak. Dat kan soms best lang duren, als ik mijn 7 jaar oude houtkachel soms te heet stook ruik ik het ook weer. Ik las ook ooit dat het de muurverf achter de kachel de oorzaak was en de lak op de kachelpijp zou het ook kunnen zijn.
groet,
Erik
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nieuwe gashaard geplaatst, Chemische lucht, stank overlast !

Bericht door Albert van WdJ »

Bij mij was het niet alleen de kachel maar vooral de kachelpijp die langdurig deze chemische geur bleef afgeven.
Ook bij mij idd na vele jaren nog die lucht wanneer je een keertje heter stookte dan normaal.
Er zal ook wel verschil in toegepaste laksoorten zijn.

De geur van rookgas van een gashaard kan je eigenlijk niet goed opmerken. Die is gering. Anders zou je ook meer last hebben van de gaspitten in de keuken. Maar die ruik je in feite ook nooit. Ook wanneer je bijv. buiten vlakbij zo'n geveluitlaat van een gas-cv staat is die geur beperkt aanwezig en nou niet direct 'chemisch' te noemen.

Dus het moet de kachellak zijn of de gebruikte afdichtingsmaterialen in de kachel die aan het inbranden zijn. Ik zou die kachel een aantal uren op vol vermogen zetten. Dan nog zal na 1x vol stoken die geur niet over zijn, maar moet wel steeds minder worden.
Change, before you have to.
Plaats reactie