Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "winter"

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door Albert van WdJ »

Dit zijn de tarieven die Eneco mij stuurde:

T/m 30-06-2010 Oud tarief Per 01-07-2010 Nieuw tarief
Vastrecht levering Ecostroom per jaar: € 23,85€ 23,85
Totaal dubbeltarief normaal Ecostroom per kWh: € 0,2337€ 0,2337
Totaal dubbeltarief laag Ecostroom per kWh: € 0,1951€ 0,1951

Als ik op basis hiervan reken kom ik op 5,2 jaar voor een nieuwe vriezer.
Maar die vriezer gaat ook wel weer meer dan tien jaar mee.
Dus ik zie het meer zo: na 5,2 jaar ga ik 'verdienen' :mrgreen:
't Is gewoon een overweging die je maakt.
En dan heb ik daarbij natuurlijk nog geen rekening gehouden met de verwachtte prijsstijging.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door Tim »

JantjeV8 schreef:Vind ik nogal een periode voor een vriezer....
Hey,

Ik bekijk het toch wat anders. Ik kon een merkloze no-label vriezer kopen voor, zeg maar 250 Euro. Die dus idd 350kWh zou gaan gebruiken. Ik heb echter een bekend (vooral op zuinigheid en duurzaamheid) A++ merk gekocht a 400 euri, met 175kWh per jaar.

Dus 150 euro verschil / 175*0.24 = 3.5 jaar voor het verschil.

Maar goed, ik had geen vriezer. Ik heb toen alleen uitgerekend of een A++ label financieel rendeert tov van troep.

Tim
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door edvdvoort »

Tim schreef:Ed,

Blij dat ik niet jou buurman ben, weet je wat je wegstookt in MDF en spaanplaat?

Google maar eens op: ureumformaldehydelijm, phenolformaldehydelijm, melamineformaldehydelijm of resorcineformaldehydelijm.

Tim
Tim,
Deze lijmen geven kankerverwekkende stoffen af bij verwarming van het materiaal v.a. ong. 25 gr C en de stoffen ontleden volgens bovenstaande links bij ong 140 gr C
wat er na verhitting tot 1400 gr C overblijft is van een geheel andere dimensie.
Ook bij een klein beetje onvolledige verbranding van schoon hout , en dat snuif ik hier dagelijks van mijn buren op , komen benzopyreen p.a.c.s enz. vrij die zeer kankerverwekkend zijn .
Het is dus zaak om , wat voor vaste brandstof je ook verbrandt , dit in de eerste plaats volledig en bij voldoend hoge temperatuur te doen .
Zodra een verbrandings toestel , ook een vergasser , branderdelen of vuurgangen heeft met onvoldoend hoge wanddtemperatuur (b.v. door waterkoeling) is al niet meer sprake van een volledige verbranding.
Ook zeer geringe inwendige lekkages zijn vooral bij vergassers ongewenst doch , door uitzetting en krimp , moeilijk te vermijden.
Helemaal schoon krijgen we het nooit , ook gasketels stoten altijd nog NOX sen uit
Overigengs wil je vast niet weten wat er met het bouwmarkt afval normaliter gebeurt als het opgehaalt wordt voor .. jawel.. de verbrandingsoven :fff
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door edvdvoort »

ligth011 schreef:Hoi ed

Ik heb een zelfde huis sitiuatie iets meer m3, maar dat terzijde
In het hele huis heb ik ltv vloerverwarming gevoed door een hr ketel.
Nu wil ik een houtvergasser aanschafen.
Kun jij wat meer over jou systeem vertellen.
Wat doe jij bv met de restwarmte en gebruik je het ook voor warmwater.
Misschien heb je een schets van je instalatie
Heb net enige tijd het lijntje over optimale overbuffervaten zitten bestuderen .
zoals je weet is ons streven om zonder buffervaten te werken want geen buffervat nodig hebben (dus direct stoken) geeft altijd nog het hoogste rendement .
moet je uiteraard wel een ketel hebben die fijntjes op vermogen afgesteld kan worden en toch schoon blijft branden bij een laag vermogen.
daarbij wel met een grote brandstofvulling want je wil niet om de paar uur hoeven bijvullen.
dan wil je ook nog LTV stoken direct op de ketel , zeg maar 30 gr c, maar ook van tijd tot tijd een tapwater tank op 90 gr c brengen.
dus een warmtewisselaar die meestal gaat kondenseren en ook de vliegas aan moet kunnen. Dat onder alle omstandigheden reuk en rookloos...
etc..

zie hier de contradictio intermini die wij proberen op te lossen/combineren in een ketel die ook nog eens lang moet meegaan , onderhoudsvriendelijk is en lbnl niet teveel mag gaan kosten.

binnenkort komt een voorlopertje op de markt , misschien volgend seizoen de geavanceerde versie.

overigens is je betonnen vloer een prima buffer op zich maar het is geen buffervat !
een buffer vat kun je met een groot vermogen snel op temperatuur brengen maar probeer dat nooit met je vloerverwarming door rechtstreeks op de verdeler een houtvergassingsketel die 20 of 30 kw moet leveren aan te sluiten . door het temperatuurs verschil in de dikke betonplaat stook je de boel dan op den duur kapot.

nog even geduld svp dus... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door Tim »

Ed,

Met die werkwijze in je achterhoofd stoken, dat doen helaas nog te weinig.
edvdvoort schreef:Ook bij een klein beetje onvolledige verbranding van schoon hout, en dat snuif ik hier dagelijks van mijn buren op, komen benzopyreen p.a.c.s enz. vrij die zeer kankerverwekkend zijn.
Idd, hier niet anders, wat hout uit het hok op het westen, natgeregend, dan vuurtje aanmaken, voordat het te heet in huis wordt lekker smoren. Heerlijk zo in de herfst.......KUCH KUCH.

De vuilverbranding: Ik weet dat deze jongens ook de maximale vergunningsruimte nodig hebben om de rookgassen te bypassen. Er zijn zelf AVI's die geen dubbele rookgasreiniging hebben, omdat ze de ruimte in de vergunning gebruiken voor onderhoud.

Tim
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door edvdvoort »

Tim schreef:Ed,

Met die werkwijze in je achterhoofd stoken, dat doen helaas nog te weinig.
edvdvoort schreef:Ook bij een klein beetje onvolledige verbranding van schoon hout, en dat snuif ik hier dagelijks van mijn buren op, komen benzopyreen p.a.c.s enz. vrij die zeer kankerverwekkend zijn.
Idd, hier niet anders, wat hout uit het hok op het westen, natgeregend, dan vuurtje aanmaken, voordat het te heet in huis wordt lekker smoren. Heerlijk zo in de herfst.......KUCH KUCH.

De vuilverbranding: Ik weet dat deze jongens ook de maximale vergunningsruimte nodig hebben om de rookgassen te bypassen. Er zijn zelf AVI's die geen dubbele rookgasreiniging hebben, omdat ze de ruimte in de vergunning gebruiken voor onderhoud.

Tim
weet ik . heb die dingen vroeger helpen bouwen . :oops:
eigenlijk zou je liever op n zuidzee eiland gaan wonen als je wist wat er allemaal legaal over ons wordt uitgespreid...
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door Brit »

edvdvoort schreef:Deze lijmen geven kankerverwekkende stoffen af bij verwarming van het materiaal v.a. ong. 25 gr C en de stoffen ontleden volgens bovenstaande links bij ong 140 gr C
wat er na verhitting tot 1400 gr C overblijft is van een geheel andere dimensie.
Vandaar dat de moderne vuilverbrandingen (= meer dan 5 jaar terug dat ik daar nog info over heb gelezen :oops: ) temperaturen van 1700 graden of meer moeten halen. Dan blijven er voornamelijk stoffen over zoals H2O en CO2. Dit is in de normale houtvergasser nog niet eens mogelijk, dus het zou toch fijn zijn als je die troep netjes bij de vuilverbranding afgeeft. Dat geeft de stroom die ze daar opwekken toch een heel licht GROEN tintje. :wink:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door edvdvoort »

Brit schreef:
edvdvoort schreef:Deze lijmen geven kankerverwekkende stoffen af bij verwarming van het materiaal v.a. ong. 25 gr C en de stoffen ontleden volgens bovenstaande links bij ong 140 gr C
wat er na verhitting tot 1400 gr C overblijft is van een geheel andere dimensie.
Vandaar dat de moderne vuilverbrandingen (= meer dan 5 jaar terug dat ik daar nog info over heb gelezen :oops: ) temperaturen van 1700 graden of meer moeten halen. Dan blijven er voornamelijk stoffen over zoals H2O en CO2. Dit is in de normale houtvergasser nog niet eens mogelijk, dus het zou toch fijn zijn als je die troep netjes bij de vuilverbranding afgeeft. Dat geeft de stroom die ze daar opwekken toch een heel licht GROEN tintje. :wink:
wat als onze vergassers deze temperatuur onder alle omstandigheden nou eens WEL halen ?? :P
arnout bruins
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2010, 09:24

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door arnout bruins »

Hierbij mijn input.
In 2004 was ons gasverbruik 2600 kub, nu is dat minder dan 1000 kub.
In 2007 was ons elektriciteitsverbruik 3600 KWH, nu is dat minder dan 1500 KWH.
(geen houtkachel, dus geen hout)

Dit hebben we - gezin van twee volwassenen en twee kinderen - gerealiseerd door ieder jaar 3 milieu maatregelen te nemen. Immers alles tegelijk is teveel, en drie is te doen.

Voor het gas:
- energiezuinige CV ketel (levert echt heel veel winst op tov het toestel uit 1974...)
- spouwmuur isolatie
- kruipruimte isolatie
- de zolder was al geïsoleerd
- en als laatste een zonneboiler - met aantrekkelijke subsidie - en daarmee meteen een hotfill zodat de wasmachine warmwater krijgt.
- we denken nog aan HR++ glas in combinatie met sterk isolerende sponning, maar dat is een vrij grote investering.

Voor de electra
- structureel het meest energiezuinige apparaat kopen!
- een LED tv - 32 inch, die slechts 61 watt/ uur verbruikt - (voor energiezuinige apparaten zie: http://www.natuurenmilieu.nl/campagne.php?...7&pageID=1)
- ledverlichting (bij leditlight)
- laptops ipv desktop computers
- wasdroger type Warmtepompdroger
- en wat ook werkt is een electriciteitsmeter te kopen en daarmee eens in je huis te checken welke apparaten veel verbruiken (een oude koelkast kan zo een paar honderd euro aan electriciteit nodig hebben).

hieronder twee grafiekjes
Bijlagen
electra.JPG
verbruik gas.JPG
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door Brit »

arnout bruins schreef:Dit hebben we - gezin van twee volwassenen en twee kinderen - gerealiseerd door ieder jaar 3 milieu maatregelen te nemen. Immers alles tegelijk is teveel, en drie is te doen.
Mooi initiatief :!:
Dat is een hele goeie tip voor veel mensen. Dan kan ieder voor zichzelf bepalen of ze er één, twee of drie doen of dat je een budget per jaar vastlegt voor zulke zaken. Maar het is dat duwtje dat veel mensen nou net even nodig hebben.

Ik zelf probeer zo veel mogelijk energie-besparende maatregelen te nemen, maar wel met verstande dat de investering er een keer wordt terugverdient (ook al is dat pas na 30 jaar). Dit wil ik overigens ook voor het watergebruik doen (en doe ik al) ook al betaal je hier een vast bedrag, ongeacht hoeveel je gebruikt.

Groeten, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door Dutch John »

Brit schreef: ook al betaal je hier een vast bedrag, ongeacht hoeveel je gebruikt.
Daar zeg je iets. Hoe gaan de nutsbedrijven hun kosten in rekening brengen als de bevolking massaal het verbruik gaat inkrimpen? Inderdaad, de rekening voor variabele kosten gaat omlaag, die van de vaste kosten omhoog.

Hier is het te betalen bedrag voor feitelijk gebruikt water gering, vergeleken met overige kosten als waterschapslasten. Nodigt niet echt uit tot besparing. En de gemiddelde consument bespaart nog steeds niet uit ideële overwegingen, maar uit financiële. Hoe moet dat nu verder?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door Wouter Gillis »

Arnout,

dat zijn mooie cijfers! knap staaltje van energiesnoeien.

Wouter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door nck »

Dutch John schreef: Daar zeg je iets. Hoe gaan de nutsbedrijven hun kosten in rekening brengen als de bevolking massaal het verbruik gaat inkrimpen? Inderdaad, de rekening voor variabele kosten gaat omlaag, die van de vaste kosten omhoog.

Hier is het te betalen bedrag voor feitelijk gebruikt water gering, vergeleken met overige kosten als waterschapslasten. Nodigt niet echt uit tot besparing. En de gemiddelde consument bespaart nog steeds niet uit ideële overwegingen, maar uit financiële. Hoe moet dat nu verder?
Wel niet ontopic maar toch.
Dat is in bijna elk geval aan de orde
Bij ons wordt sinds een aantal jaren, vergeef me dat ik het niet exact weet, de groencontainer niet meer opgehaald. Het vastrecht bleef echter ongewijzigd. De opmerking van mij naar de gemeente van: Waarom is mijn vastrecht verdubbeld? U halveert de dienstverlening tegen hetzelfde vastrecht, oftewel de overgebleven dienst is 2 x zo duur geworden, werd afgedaan met een dooddoener dat ik dat helemaal verkeerd zag.

Afgelopen jaar werd de "diftar" geoptimaliseerd. Het bedrag bij lediging ging omhoog en het vastrecht omlaag. Het omslagpunt wanneer iemand goedkoper uit zou zijn was minder dan 6 containers per jaar. Knap wanneer je dat haalt met een doorsnee gezin.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, dat geneuzel over bezuinigen, thermostaat een graadje lager, korter douchen, sluit de deuren e.d. Allemaal kolder en gewoon een vestzak-broekzak verhaal.
Besparen doe je alleen maar 'duurzaam' door afstand te nemen van de dienstverleners. Zelfstandigheid, onafhankelijk zijn, daar zit de besparing, hoe mooi de aanpak hierboven ook beschreven is.

Jan, ik heb hier ind e buurt eens geopperd om gezamenlijk een vuilcontainer te huren. Met een man of 4, plek hebben we hier zat. Hij wordt pas opgehaald als hij vol zit en de kosten liggen lager dan dat de gemeente het doet. Je krijgt dat alleen bij de gemeente niet opgezegd, je hangt er gewoon aan vast!
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Hoeveel gas en hout hebben jullie al verstookt deze "win

Bericht door Erikvr »

JantjeV8 schreef:Inderdaad, dat geneuzel over bezuinigen, thermostaat een graadje lager, korter douchen, sluit de deuren e.d. Allemaal kolder en gewoon een vestzak-broekzak verhaal.
Besparen doe je alleen maar 'duurzaam' door afstand te nemen van de dienstverleners. Zelfstandigheid, onafhankelijk zijn, daar zit de besparing, hoe mooi de aanpak hierboven ook beschreven is.
Ja Jan, dat is de prijs van een samenleving. En zelfstandig en onafhankelijk zijn is natuurlijk niet toepasbaar op een samenleving. Hoe denk je een stad afstand te laten doen van dienstverleners? Allemaal maar op het platteland gaan wonen?
groet,
Erik
Plaats reactie