Bericht
door bonkelaar » 14 aug 2011, 12:43
Hallo,
Heb net mijn gas afrekening binnen juli 2010 / 2011.
Verbruikt voor (bij) stoken, deels warm water, koken, totaal 460 m3.
De totale kosten bedroegen € 446.80 incl BTW
Betekent voor mij een kuubprijs van afgerond € 0,97 . waarvan 20% belasting in de vorm van energiebelasting en BTW.
Dit op een kale gasprijs van ca. € 0,35 .
Heb er even op gestudeerd en het blijkt dat de kuubprijs zo hoog uitkomt omdat de meterhuur en het capaciteitstarief per dag worden gerekend , onafhankelijk van het verbruik.
Jaarkosten € 257,36 enkel voor het hebben van een gasaansluiting.
Bij 2500 m3 zou de kuubprijs € 0,51 bedragen op basis van dezelfde kosten.
Stoken van onze houtvergasser met 3000 liter buffer en 80 liter warm water doe ik zelf. Het inpakken van de vergasser moet wel een beetje netjes gebeuren voor een goede stooksessie, en mijn vrouw vindt dat ze naar rook gaat stinken als ze aan het machinisten gaat met de hout CV.
Omdat ik vind dat niet de hele familie hoeft te lijden onder vaders stook-hobby laat ik het maar zo.
Ben ik 's winters op zakenreis, wat niet zo vaak voorkomt, dan loopt de verwarming weer op het oude dagprogramma op gas, waarbij dan vaak de opmerking komt van vooral de kinderen, dat het op hout lekkerder is in huis. Dit komt doordat de houtinstallatie (nog) geen goede nachtverlaging heeft. Op hout kijk ik niet op een kruiwagen meer of minder, wat natuurlijk ook zou moeten, er zit toch wel veel werk in.
Door de situatie thuis en het feit dat ik ook door omstandigheden eens minder zou kunnen gaan stoken (ziekte) wil ik eigenlijk de gasmeter niet kwijt en moet ik deze kosten accepteren met bovenstaand resultaat.
Omgerekend op de € 0.35 voor een kuub gas, gelijk te stellen met 2 kg. hout betekent het dat ik niet meer mag betalen dan € 0,17 voor een kilo hout. Los gestort ca 250 à 300 kg per kuub zou dat € 42,50 bedragen, waarbij je dan nog al je werk hebt met stoken en reinigen van de kachel.
Ook voor de installatie zelf heb je nog afschrijving te rekenen en voor je gereedschap om het brandhout te winnen.
Gemiddeld denk ik dat de kosten voor het verwerven van het hout tussen 10 en 20 euro per kuub uitkomen, zaag, klover, transport e.d.
Op ca 16 m3 hout omgerekend kosten van € 250,00
Installatie, gekost ca € 4000,-- gebruikte ketel, gebruikte buffers leidingen en appendages nieuw. Op 15 jaar afschrijven is € 267,00 /jr.
Stroomverbruik van de houtinstallatie zal minimaal tweemaal hoger liggen dan van de gas CV buiten beschouwing gelaten.
Geen idee of alle uitgangspunten kloppen, heb het uit mijn hoofd gedaan, zit allemaal wel een beetje in de buurt (denk ik).
Zonder de drive van idealisme en zelfvoorzienendheid moet ik voor mezelf erkennen dat de houtstook niet veel bespaart in mijn situatie.
Zal enkele honderden euro's zijn op jaarbasis, maar daarvoor heb ik een leuke hobby, bewustwording, deels onafhankelijkheid van het gasnet, CO2 reductie, frisse lucht in het bos, leer interessante mensen kennen (forum) en bespaar ik op de sportschool.
groet Jos.