Arduino houtkachel monitor systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door kockie »

Ik gebruik de lambdacheck bij een burnit-pyroburn houtvergasser (40/55kW). Hij meet continu in het stukje net voor de schoorsteen en regelt de secundaire luchtklep. De primaire regel ik zelf bij als ik ander hout ga stoken.

Waar meneer Lambdacheck op wijst is dat de window-wash/ruitspoeling veel extra zuurstof binnenlaat waardoor de rest-zuurstof in de schoorsteengassen hoog is.

Nu even een stukje wat waarschijnlijk doorspekt is met vooroordelen:
Ik vraag me af wat het nut van een lamdasonde is bij een stalen kachel, die mogelijk niet de temperaturen bereikt die nodig zijn voor een volledige verbranding van de houtgassen. Dat is bij de temperaturen in een vergasser (of rocket) een veel grotere zekerheid dan bij een stalen kachel, waarin de benodigde temperatuur, tijd en turbulentie voor de volledige verbranding vaak niet gehaald wordt. Het rest zuurstof kan dan wel laag zijn, maar als er nog veel onverbrande gassen de schoorsteen verlaten boer je nog achteruit.


Mijn ervaring met een arduino is dat het voor kortdurende experimenten een prima ding is. Ik heb de ervaring op de langere termijn dat ze gewoon niet goed stabiel te krijgen zijn. Dat kan echter ook liggen aan de programmeerkunsten van mijn buurman en mij. Ik wil er gewoon van opaan kunnen dat het ding goed werkt.

Mijn raspberries (heb er nu 2 in gebruik; de functies van deze 2 worden in de zomer samengevoegd) zijn alleen opnieuw gestart na stroomuitval. Verder zijn ze erg stabiel. Ook de metingen die ik verricht met een hoop ds18b20 sensoren zijn veel stabieler.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

@ Ruud - niemand heeft er veel ervaring mee, het is maar een idee. Misschien een goed moment om dat (in ieder geval vanuit mijn perspectief) even te benadrukken. Ik heb een idee gedeeld, geen kant-en-klare oplossing. Iedereen die mee wil spelen, is van harte welkom, maar het is en blijft spelen. Dus alsjeblieft geen zo-moet-ie-niet bijdragen (of leunstoelmoraliteit). Begrijp niet wat je bedoelt met 'de primaire luchttoevoer staat bij hout altijd dicht' en Scheibenspülung is denk ik 'air curtain' - de lucht komt langs de ruit de kachel binnen om deze schoon te houden (roetdeeltjes krijgen geen kans om zich op het glas te nestelen). Lambdacheck is zeker een interessante sensor, en als ik nu niets had, zou ik 'm kopen (meet ook het O2 percentage - zie hieronder).

@ ready to burn en Hans: gaan jullie rustig je gang - ik gebruik wel een Arduberry als de tijd komt - wist niet eens dat het bestond. Prachtige metertjes Maarten (voorheen Paul)!

Dit is mijn (het) probleem: toen ik met stovething begon, dacht ik dat lambda als efficiëntie-coefficient het ultieme doel zou zijn, en daar heb ik de sensor-controller op uitgezocht. Inmiddels heb ik ontdekt dat het zuurstofgehalte belangrijker is. Zonder nauwkeurig O2 percentage kan ik - bijvoorbeeld - de excess air (het zuurstofrestant/overschot), het kooldioxidepercentage en het kachelrendement niet goed berekenen. Om de lambdawaarde te converteren naar een zuurstofpercentage heb ik een formule gebruikt die helaas alleen aan de 'lean' kant van lambda werkt (in gevallen waar lambda minder is dan 1). Deze restrictie stond nota bene op dezelfde pagina waar de formule vandaan kwam, maar ik heb 'm over het hoofd gezien. In een houtkachel is lambda vrijwel nooit minder dan 1. Het systeem dat ik gebruik bestaat uit een sensor (een Bosch LSU 4.9) en een controller. Om het zuurstofgehalte vast te kunnen stellen, moet ik de stroomtoevoer naar de sensor-pomp kunnen meten. Helaas kan mijn huidige controller dat niet. Het enige alternatief is dat de fabrikant het zogenaamde look-up tabel met me deelt, zodat ik voor iedere lambda waarde de bijbehorende O2% waarde kan uitrekenen. Die kans is echter klein (de duurdere versie van het systeem dat ik gebruik meet wel het O2%, dus het weggeven van de look-up tabel zou een soort schot-in-eigen-doel-hack zijn). En zijn controllers die wel het O2% uitlezen en tot ik iets heb, zal ik het meetverschil interpoleren over het lambdabereik boven 1.0 (als ik een Testo had, zou ik wellicht zelf een look-up tabel kunnen maken, maar ik weet niet hoe nauwkeurig dat zou zijn).

Voor alle duidelijkheid: zo lang je over een controller beschikt die een lambdawaarde en het O2 percentage d.m.v. een signaal tussen 0 en 5 volt naar de Arduino kan communiceren, kun je gewoon aan de slag.

Maarten, voordat ik mijn fout ontdekte, had ik de aanpassingen die je voorstelde in de sketch gezet en een formule voor excess air (zuurstofrestant) toegevoegd. De sketch werkt, ware het met enige mitsen en maren.

Excess air: de formule die ik heb gebruikt, houdt geen rekening met koolmonoxide. Dat is alleen nodig als het CO percentage hoog is, en dat gebeurt alleen als er te weinig zuurstof is (verdere uitleg hieronder).

Kooldioxidepercentage: ik ben verschillende waarden voor CO2Max tegengekomen (19.2 en 19.5). Ook is het onrealistisch om aan te nemen dat hout droog is (een vochtigheidsgraad van 15% - oftewel luchtgedroogd - lijkt me realistischer). Beide tekortkomingen zijn zeker niet onoverkoombaar maar de huidige formule is nog niet accuraat genoeg. Wel bruikbaar.

Kachelrendement: deze formule maakt gebruik van bovengenoemd kooldioxidepercentage (inclusief tekortkomingen) en de Siegert formule, waarvan wordt aangegeven dat deze ook niet bijzonder nauwkeurig is. Hier is nog zeker wat werk te doen, maar in ieder geval is er nu een basis. Ik weet niet hoe de Testo rendement meet - hebben jullie enig idee?

Net zoals lambda, ben ik ook anders gaan kijken naar het belang van koolmonoxide. De Testo grafiek die Holtere heeft bijgevoegd, spreekt wat dat betreft boekdelen. De aanwezigheid van koolmonoxide - tot minuut 7 - duidt op een tekort aan zuurstof (koolmonoxide heeft zuurstofatomen nodig om de metamorphose naar kooldioxide te ondergaan). Kijk eens naar grafiek 5 in het Combustion Principles document. Verwarm de lucht in het P kanaal van de Batch Rocket tot 300, 400 of misschien zelfs 500 graden Celsius, gebruik een ventilator om de secundaire verbranding aan te jagen, en ik verwacht dat je een geheel andere grafiek te zien krijgt, vooral tijdens de eerste 7 minuten (zo te zien net nadat er hout is toegevoegd).

Hoe warm is de lucht in het P kanaal? Hoe beïnvloedt de hoeveelheid lucht en de temperatuur van de lucht de efficiëntie van het verbrandingsproces? En hoe verandert dit als je de secundaire dan wel primaire luchttoevoer reduceert. Het voordeel van het Arduino platform is dat je dit soort dingen binnen een enkel systeem kan proberen, meten en aansturen. Kockie heeft gelijk - dat kan ook met andere systemen (ik kon geen thermokoppel multiplexer voor de pi vinden en heb nog geen last van een gebrek aan verwerkingsvermogen).

Holtere - de riser die ik in gedachte heb, verwarmt de primaire en secundaire lucht in een (aan de bovenkant) dubbelwandige en geïsoleerde warmtewisselaar, waar de gassen tegenaan botsen. De lucht wordt door een tweetal (Arduino - of Raspberry Pi - gestuurde) ventilatoren aangevoerd. De riser is geïsoleerd en de warmte wordt pas boven in de riser, na verbranding, aan de gassen onttrokken. Op de tekening is de riser van staal; de echte riser gebruikt hopelijk ieder idee dat ik van Peter van den Berg kan overnemen.
Laatst gewijzigd door BuschBusch op 17 apr 2016, 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

Ik geloof niet dat ik me al heb voorgesteld :oops: :oops: :oops: :oops:
Maarten,.... Aangenaam :D
BuschBusch schreef: Maarten, voordat ik mijn fout ontdekte, had ik de aanpassingen die je voorstelde in de sketch gezet en een formule voor excess air (zuurstofrestant) toegevoegd. De sketch werkt, ware het met enige mitsen en maren.

Excess air: de formule die ik heb gebruikt, houdt geen rekening met koolmonoxide. Dat is alleen nodig als het CO percentage hoog is, en dat gebeurt alleen als er te weinig zuurstof is (verdere uitleg hieronder).

Kooldioxidepercentage: ik ben verschillende waarden voor CO2Max tegengekomen (19.2 en 19.5). Ook is het onrealistisch om aan te nemen dat hout droog is (een vochtigheidsgraad van 15% - oftewel luchtgedroogd - lijkt me realistischer). Beide tekortkomingen zijn zeker niet onoverkoombaar maar de huidige formule is nog niet accuraat genoeg. Wel bruikbaar.
Ik denk dat het prima te gebruiken is.
De grote onbekende is en zal altijd blijven de calorische waarde van het gebruikte hout
De variabele hierin zijn groter dan het verschil in de CO2max. En daar kan je niet tegen aan calibreren/rekenen.
Bij gas is dit constant, maar bij hout helaas niet.

BuschBusch schreef: Kachelrendement: deze formule maakt gebruik van bovengenoemd kooldioxidepercentage (inclusief tekortkomingen) en de Siegert formule, waarvan wordt aangegeven dat deze ook niet bijzonder nauwkeurig is. Hier is nog zeker wat werk te doen, maar in ieder geval is er nu een basis. Ik weet niet hoe de Testo rendement meet - hebben jullie enig idee?

Ja, in de manual van Testo staan de gebruikte formules, en ook de formule van Siegert wordt hier gebruikt om het rendement te bepalen. Er staat alleen geen waarde voor hout bij. :?
Ik heb ook nog een ander rookgasding, en toen die een keer ter calibratie bij MW Instruments lag, heb ik ze telefonische gesproken.
En die bevestigde dat ook zij de formule Siegert gebruiken, met een waarde van 0.65.

Ik heb toen nog een test gedaan of mijn excelsheet werkt, en die waarde die ik er uitkreeg en de waarde die de Testo meten waren exact hetzelfde !!!
Dus de formule van Siegert met en waarde van 0.65 moet wel kloppen. :wink:
Schijnbaar gebruiken alle rookgasanalysemeterfabrikanten de forule van Siegert, met een waarde van 0.65.



Ik heb ondertussen een webserver op een RaspberryPi B+ draaien, en wat een verschil !! :D
Bekijken de laadtijd van de webpagina eens.

Dit is de Rpi B+ :D :mrgreen: :D :D

En dan de Arduino :( :cry: :(


Maarten
Laatst gewijzigd door ready to burn op 17 apr 2016, 21:22, 3 keer totaal gewijzigd.
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

Ik vraag me af wat het nut van een lamdasonde is bij een stalen kachel, die mogelijk niet de temperaturen bereikt die nodig zijn voor een volledige verbranding van de houtgassen. Dat is bij de temperaturen in een vergasser (of rocket) een veel grotere zekerheid dan bij een stalen kachel, waarin de benodigde temperatuur, tijd en turbulentie voor de volledige verbranding vaak niet gehaald wordt. Het rest zuurstof kan dan wel laag zijn, maar als er nog veel onverbrande gassen de schoorsteen verlaten boer je nog achteruit.
Je hebt ongetwijfeld gelijk - ik heb het systeem bedacht voor een stalen houtkachel met een rocket-achtige riser. Een kachel met een aparte aanvoer voor primaire en secundaire lucht, die dus eigenlijk veel karakteristieken van een vergasser heeft.
Als jij het anders wilt gaan bereken, heb je dus geen controle mogelijkheid meer, omdat schijnbaar alle rookgasanalysemeterfabrikanten Siegert gebruiken.
Sorry Maarten, ik heb de laatste naam gekozen die ik op je 'dashboard' zag staan en niet herkende. Nu vraag ik me dus af wie Paul is. Ik vind Siegert prima, maar wou slechts aangeven dat zijn formule niet als bijzonder accuraat te boek staat. De Pi deed het inderdaad meteen, de andere kon ik niet benaderen. Ik zal een Arduberry bestellen.

(sorry, de citaat/quote functie heb ik nog niet goed door).
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

Ik wilde net ook gaan bestellen totdat ik de verzend kosten zag !!! $33.39
Misschien een idee om dit gezamelijk te bestellen ??

Edit
bij Amazon gratis verzenden boven de $49 :D
http://www.amazon.com/Arduberry-for-the ... B00K1KYHGC

Boodschappenlijstje wordt dan?

1x RasberryPi b+
1x Arduberry
2x voeding
1x SD kaart 4 of 8Gb
SparkFun HTU21D temperature and humidity sensor (Vince)
12 volt 3A power supply (Vince)
2x Adafruit Max MAX31855 (Vince)
2x K-sensor (voor de rookgas) (Vince)
2x watertempsensoren type ????? (Hans)
1x waterdebietmeter 1 pulse/liter ????? ( Hans)

Optioneel:
- USB wifi-stick
- een oude schoenendoos als behuizing 8) :lol:

@Hans
Welke sensoren heb jij gebruikt voor je setup??





Maarten
Laatst gewijzigd door ready to burn op 17 apr 2016, 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

ready to burn schreef: SparkFun HTU21D temperature and humidity sensor (Vince)
12 volt 3A power supply (Vince)
2x Adafruit Max MAX31855 (Vince)
2x K-sensor (voor de rookgas) (Vince)
Waarom koop je niet meteen de multiplexer - dan kan je tot 8 thermokoppels gebruiken: https://www.antratek.nl/thermocouple-multiplexer-shield. De MAX31855 kost EUR 18 per stuk. http://www.bitsandparts.eu/showarticles ... ppels.html

Wil je die van mij eerst proberen - ik stuur ze wel op (en de K-sensor). Gezamenlijke bestelling is prima maar ik check eerst even bij Bits & Parts of zij 'm kunnen importeren.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door hanskraayeveld »

Ds18b20 temperatuursensoren.
Heb ik er nog circa 15 van liggen.
Zeer betrouwbaar en stabiel.
Voor de watermeter een reedcontact.
Dus dat kan op alles aangesloten worden. Werkt als een aan/uit knop.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door RuudBalk »

Even wat dingen rechtzetten c.q. verduidelijken.

@Buschbusch

Mijn kachel heeft twee ventielen die ik voor het gemak primair en secundair noemde. Daar is wel eerder verwarring over geweest, in samenhang met het begrip tertiair, maar het zit zo.
In de klep van de asla zit een ventiel dat bestemd is voor kolenstook (noodgevallen, nieuwe ijstijd), niet voor houtstook omdat er dan van onder koude lucht in het vuur komt. Daar houdt het vuur immers niet van. Heet nu kolenventiel.

Boven de deur zit een ventiel dat bestemd is voor houtstook . Hier gaat de lucht/zuurstof in welke in de expansieruimte wordt voorverwarmd, daarna via de deur bij het vuur te komen. Heet nu houtventiel.
Het kolenventiel gebruik ik sporadisch bij houtstook als het na het opleggen van nieuw hout te lang duurt voor het gaat vlammen.

@Kockie @Buschbusch

Bij mijn kachel is geen sprake van extra lucht/zuurstof voor een ruitspoeling.
De voorverwarmde lucht/zuurstof gaat alleen maar langs de ruit naar het vuur. Het is de enige toevoer die ik zelf regel ... er is dus geen extra zuurstof inlaat.

Maar ik begrijp nu waarschijnlijk wel wat wordt bedoeld door 'Lambdacheck''! Bij de "gewone" houtkachel is geen lambda van bijvoorbeeld 1 van toepassing c.q. mogelijk.
Twee jaar geleden heb ik een stook-scan laten uitvoeren door 'Ecolink Solutions' welke ik in zijn geheel bijvoeg (kan niet gedeelten kopiëren).
Hierin staat op blz. 6 /7 vermeld dat de lambda bij houtkachels tussen de 2 en 2,5 ligt.
Vandaar waarschijnlijk die "sehr viel Frischluft in den Brennraum".
Overigens is bij die scan iets fout gegaan: de trekbegrenzer was niet ontgrendeld waardoor de trek te hoog was ... met mogelijk gevolgen voor de meetresultaten.

Ik ben dus helemaal niet uit op een lage restzuurstof!

Het enige wat ik wil is de maat van een goed vuur: helder, bewegelijke helgele vlammen zonder roetpluim, zichtbaar maken via een lambdasonde.
Op basis van die maat is de rookgastemperatuur maximaal 190-200 graden.
Op basis van die maat is de trekbegrenzer ingesteld op 15 Pa maximaal.
Op basis van die maat stook ik steeds 1 kilo hout.

En op basis van die maat wil ik graag zichtbaar hebben wat de lambda is, zodat ik niet steeds naar die vlammen hoef te turen, wat vaak een subjectief beeld geeft.
Als de lambda bijvoorbeeld 2,2 is wordt dat dan zichtbaar op die 'Lambdacheck'? Er hoeft verder niets aangestuurd te worden.

Heb ik nu wat geks gezegd?

Groet,
Ruud.
Bijlagen
Ecolink_Solutions_stookscan.pdf
(457.06 KiB) 140 keer gedownload
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

@Vince

Nog even over het vocht in het hout en calorische waarde van het hout.

Dit komt uit Wikipedia Specifieke energie

Definitie
De energetische waarde geeft aan hoeveel water een bepaalde brandstof bij volledige verbranding in staat is te verwarmen van 14,5 graden Celsius naar 15,5 graden Celsius. De verwarming van 1 gram water met 1 graad is 1 calorie (= 4,186 joule).

Voorbeelden
Bij verbranding van een brandstof met een hoge energetische waarde komt veel energie vrij. Er is dus minder van nodig om die kilo water een graad warmer te maken. Een stof met een lage energetische waarde levert minder energie bij verbranding. Hiervan is dus meer nodig om die ene liter water een graad warmer te maken.

De energetische waarde van een vloeibare of vaste brandstof wordt uitgedrukt in megajoule per kilogram. Zo heeft kerosine een calorische waarde van 46,5, en droog, harsvrij hout van rond de 19 MJ/kg.


M.a.w Het vocht in het gebruikte stookhout is mede bepalend voor de calorische waarde van dit hout.
Gelukkig komt de calorische waarde in ons hele verhaal pas aan het einde in de berekening aan de orde.

De andere onzekere factor is of jij alles met de Lambda wel goed heb gedaan.
Dit zit helemaal aan het begin van het proces.
Alles wat er tussen staat zijn vaste formules.
Dat de berekening misschien niet juist is, is op het moment niet zo heel erg belangrijk.
Er zullen bij mij berekeningen ook nog wel foutjes zitten, maar ook die komen vanzelf wel aan het licht. :fff
Onzekerheden (Custom).jpg

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat de metertjes op de webpage het ook ooit echt zullen gaan doen. :roll: :P
Het zou alleen wel prettig zijn als we nu bepalen hoe die uitvoer/output (Hoe heet dat eigenlijk? ) van de sketch gaan heten, dan kan ik daarmee verder.

Misschien is het een idee om de sketch in het Engels te maken ?
Nou is mijn Engels niet zo goed. :oops: Dus misschien heb jij ideeën hoe dat dan allemaal moet gaan heten ??
output (Custom).jpg
Hieronder de sheet. het zou fijn zijn als jij dit zou willen aanpassen.
arduino berekeningen2.xls
(162.5 KiB) 137 keer gedownload
Edit:
De maximale upload is van plaatjes om te uploaden is 1024pixels, dus als je het scherp wilt zien, even het excelsheet bekijken.
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

ready to burn schreef:@Vince
De andere onzekere factor is of jij alles met de Lambda wel goed heb gedaan.
De lambdawaarde is OK (redelijk nauwkeuring, naar ik verwacht - dit kunnen we aanpassen door het bereik te verkleinen). Zuurstofpercentage blijft belangrijker. Heb inmiddels (hopelijk) een controller gevonden die volledig programmeerbaar is (en goedkoper). Je kan er zelfs drie thermokoppels aan vast maken. Zie hieronder.
ready to burn schreef:@Vince
k begin steeds meer het idee te krijgen dat de metertjes op de webpage het ook ooit echt zullen gaan doen. :roll: :P
Het zou alleen wel prettig zijn als we nu bepalen hoe die uitvoer/output (Hoe heet dat eigenlijk? ) van de sketch gaan heten, dan kan ik daarmee verder.
Ik zet vanavond de sketch klaar, dan kan je ze daar uit halen. Ik weet niet hoe jij de metertjes aanstuurt. Geef een gil als je er niet uit komt.
RuudBalk schreef:Als de lambda bijvoorbeeld 2,2 is wordt dat dan zichtbaar op die 'Lambdacheck'? Er hoeft verder niets aangestuurd te worden.
(Sorry Ruud, deze was voor jou bedoeld). Ja dat wordt zichtbaar mits je het lambdabereik kan instellen via de controller. Tijdens mijn eerste meting stond de controller ingesteld voor een auto (zoals dat voor vrijwel alle sensors het geval zal zijn, verwacht ik). Ik kreeg een continu 5 volt signaal omdat lambda op 2 was gemaximaliseerd, wat de kachel niet haalde. Door de maximale waarde te verhogen naar 6, kreeg ik een signaal onder de 5 volt. Ik ben van plan om deze controller te proberen (afhankelijk van het antwoord op een paar vragen die ik nog heb): http://wbo2.com/2y/default.htm
Laatst gewijzigd door BuschBusch op 19 apr 2016, 12:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

BuschBusch schreef: Ik zet vanavond de sketch klaar, dan kan je ze daar uit halen. Ik weet niet hoe jij de metertjes aanstuurt. Geef een gil als je er niet uit komt.
Ik bedoelde eigenlijk of jij de ontbrekende uitvoer in de excelsheet erbij wilt zetten? :roll:
Ik zou nu al graag alle namen hebben, dat kan ik die in de website gaan verwerken.

En dan kunnen we dat allemaal aanhouden om naar toe te werken, en hoeft niet alles op het eind, met samenvoegen, alles worden uitgevogeld...
arduino berekeningen3.xls
(162.5 KiB) 147 keer gedownload
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

En weer terug...
Bijlagen
arduino berekeningen.xls
(138 KiB) 147 keer gedownload
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

@ Ruud: ik vond het een interessant rapport, veel dank voor het delen ervan. Gaaf dat je bezig bent met een filter - weet jij iets over de werking van een schuimkeramische verdelingsplaat en/of het schuimkeramisch filter? Zag dat jouw kachel er een heeft.

Ik vraag me af hoe je het CO2 percentage tijdens de uitbrand kan verlagen (anders dan hout toevoegen, zoals wordt voorgesteld).

Ik las dat de laagste lambda meting 2.1 was, en dat verbaasde me. Dat is wat ik heel kortstondig heb gemeten op mijn oude houtkacheltje. Of mijn meting is verkeerd, of kachels produceren - als ze eenmaal optimaal branden - ongeveer dezelfde lambdawaarde. Het verschil is - gok ik - dat jouw kachel veel langer efficient brandt dan die van mij (voor zover lambda efficiënte verbranding weergeeft). Weer iets om uit te pluizen.

De observatie dat een lambdawaarde hoger dan 5 in te veel warmteverlies resulteert, is juist, maar ik denk dat je een hoop van die warmte terug kan winnen. In een ideale situatie is de temperatuur van de rookgassen niet hoger dan de temperatuur van de kamer. Betekent dat je de trek in de kachel/schoorsteen/pijp zelf moet genereren, dat vocht in de warmtewisselaar condenseert (inclusief zuur?), en waarschijnlijk nog veel meer. Maaaaaar dan haal je wel de maximale warmte uit je kachel.

p.s. in navolging op bovenstaande nog even snel op Lambdacheck gekeken - kon niets vinden over programmeren.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door RuudBalk »

Hallo Vincent,

Ben razend benieuwd naar die Australische controller ... die als we het over dezelfde hebben nog goedkoper is als de 'Lambdacheck' (maar die is wel dichter bij huis indien problemen).
Ik vond ook nog een Amerikaanse die weer duurder is als de andere twee, http://www.ecotrons.com/products/accurate_lambda_meter/ , maar interessanter, op die site trof ik een nieuwe LSU 4.9D(iesel) aan. Ze hadden het ook over roet .... dus interessant voor mijn vuile pijp.

Ik heb alleen een schuimkeramische vlamgeleidingsplaat, welke niet als fijnstoffilter werkt. (Heb wel een elektrostatische filter op het dak.)
De wanden zijn gewoon vermiculiet en de bodem is van gietijzer.

Je bedoelt waarschijnlijk CO tijdens de uitbrand. Ja, daar zit ik nog een beetje mee. Er is in een andere draad veel te doen geweest over een 'Flammen Pilot' die kan aangeven wanneer nieuw hout opgelegd moet worden: zo laat mogelijk, maar dat is nu juist weer in strijd met "tijdig" een nieuwe vlamfase starten.

Groet,
Ruud.
Bijlagen
Bosch_LSU 4.2_4.9_4.9D.jpg
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

RuudBalk schreef:op die site trof ik een nieuwe LSU 4.9D(iesel) aan.
Wooooooooooooooooooooooooooow!!!! Geen directe opening naar de meetomgeving EN je kan 'm gewoon schoonmaken!!!!!!! Wat een vondst Ruud - briljant! Ik zal proberen te achterhalen of de sensor op dezelfde manier wordt aangestuurd als een gewone LSU 4.9, maar ik neem aan van wel. Dat zou betekenen dat de Australische controller gebruikt kan worden. Ik heb gevraagd of het Y2Y model (http://wbo2.com/2y/default.htm) ook geprogrammeerd kan worden met de Tech Edge WBUtil software (http://wbo2.com/sw/util-conf.htm). Op de site staat dat het kan, maar ik wil het graag zeker weten. Helaas nog geen antwoord.
RuudBalk schreef:Je bedoelt waarschijnlijk CO tijdens de uitbrand.
Heb ik inderdaad verkeerd gelezen (daar moest ik eens mee ophouden). Op het CO probleem is wel een oplossing te bedenken - zuurstof toevoegen zodat de CO wordt omgezet naar CO2. Echt, het idee van een aangejaagde kachel is zo gek nog niet.
RuudBalk schreef:Heb wel een elektrostatische filter op het dak.
Heb je een link naar wat meer informatie? Ben benieuwd naar je ervaringen.
Plaats reactie