Arduino houtkachel monitor systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door kockie »

Ik bereken niks, dat doet de lambdacheck
Laatst gewijzigd door kockie op 28 jan 2018, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typo
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door hanskraayeveld »

Ik snap het dan denk ik niet helemaal.

Jij zegt dat je de schoorsteen temp meet, de lambda (02), en het rendement. Maar om het rendement te berekenen moet je toch al die waardes in een of andere formule stoppen?

Om het duidelijker te zeggen:

Je hebt de ideale lambda (zuurstofgehalte) bij je verbranding. En je wisselaar is schoon. Dan is je schoorsteen temp laag. Je rendement hoog.

Stel dat je wisselaar vies is. Lambda is nog steeds ideaal. Dan wordt je schoorsteen temp hoger. Dan veranderd je rendement toch?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door kockie »

De lambdacheck meet alles en berekent een en ander. Enige dat ik doe is deze gegevens uitlezen (lambda, temperatuur, rendement en klepstand) en in een database stoppen. Deze wordt dan weer met dmv een grafiek getoond.

Bij stijgen van de schoorsteentemperatuur daalt inderdaad het rendement. Bij stijgen restzuurstof ook.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door hanskraayeveld »

Zit dat dan allemaal al op je houtvergasser?
Of is het een compleet set?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door kockie »

Is er nadien opgezet. Kijk even op http://lambdacheck.de/ dan zie je precies wat ik heb...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
yoeri
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mar 2021, 16:53

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door yoeri »

hallo iedereen ,

sorry om dit in een oud topic te zetten maar kwam dit op een google tocht tegen.

welke arduino/ sensors zouden momenteel voor dit doel kunnen dienen?
vermoed dat de sensors nog niet veel veranderd zullen zijn.

al zeker bedankt :)

grtz

yoeri
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

Hoi Yoeri – het hangt er een beetje vanaf of je handig bent met een Arduino, ESP32 or Pico. Ik heb enorm lang met verschillende sensoren lopen rommelen (dat wil zeggen, verschillende CJ125 controllers, de sensor was altijd een LSU 4.9). Ik heb al meer dan twee jaar niets meer gedaan maar als ik nu opnieuw zou beginnen, zou ik de Lambda Shield van Bylund Automotive proberen. Daar zit een eenvoudige sketch bij, die je zelf kan aanpassen. Vervuiling van de LSU 4.9 is een probleem maar ik sprak laatst een verbrandingsexpert die dacht dat daar wel een mauw (en zelfs een mouw) aan te passen viel. Ik zou zeggen: koop een Lambda Shield, las een bung op de kachelpijp (kijk uit voor valse lucht) en ga lekker experimenteren. Let wel: op normale houtkachels zijn er niet zo veel manieren om de kachel te sturen.

Hieronder een vervolg op eerdere posts.

Na enig speurwerk heb ik in Australië een controller gevonden die apart het zuurstofgehalte meet. Helaas een DIY kit, dus veel solderen. Uiteindelijk heb ik er drie gemaakt en gaandeweg heb ik een duidelijker beeld gekregen van wat de doelstelling eigenlijk zou moeten zijn. De LSU 4.9 is ontwikkeld voor auto’s om de katalysator optimaal te laten werken (en niet, zoals ik altijd dacht, om het verbrandingsproces te optimaliseren). De lambdafixatie die voor auto’s geldt, is niet relevant voor houtkachels. Zoals ook de testresultaten van de batch rocket laten zien, is vooral het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen interessant. Nadat ik de sensor aan de praat had gekregen, ben ik begonnen met het tekenen van de kachel waarvoor het systeem eigenlijk was bedoeld: een zelfgestuurde overdruk rocket met voorverwarmde primaire en secundaire lucht. Dat leek me lekker hoog gegrepen en stof voor uren hobbypret. Ik ben begonnen met een zelfgemaakte controller, die de data verzamelt waaruit uiteindelijk een algoritme moet ontstaan. De dimensies van de kachel heb ik van Peter's batch rocket site afgekeken (en nog veel meer – wat een fantastische site).

Ik heb wat foto’s bijgevoegd. De 3D tekening spreekt denk ik voor zich. Een aantal dingen staat niet op de tekening (isolatie van riser, de buitenbekleding, etc.). De kachel is uitsluitend bedoeld als prototype, en is geen esthetisch hoogstandje. Ik verwacht ook niet dat 'ie een lang leven zal hebben, en dat vooral de voorverwarmer boven aan de riser het flink te verduren zal krijgen. Hopelijk brandt en meet de kachel lang genoeg om aan te tonen dat een overdruk rocket een levensvatbaar idee is. Er bestaan al kleine rockets met een ventilator (deze worden in ontwikkelingslanden gebruikt).

In de controller zit zowel een Arduino als de elektronica voor de zuurstofsensor. De twee ventilatoren – primair en secondair - gebruiken 12 volt en worden aangestuurd door de Arduino (PWM met snelheidsindicatie). Ze zijn verrassend stil. Met de huidige controller wordt de snelheid van de ventilatoren nog handmatig aangepast (twee knoppen aan de voorkant van de controller) maar het is de bedoeling dat dit uiteindelijk automatisch gebeurt op basis van eerdergenoemde algoritme. Bovenop de Arduino zit een eenvoudig zelfgemaakt PCB voor de ventilatoren, en daarop zit een multiplexer voor 8 thermokoppels (overkill maar beter te veel dan te weinig). Zo’n multiplexer kan je overigens ook goedkoop zelf maken met gebruik van de ATtiny 85 chip. Ik heb net nog even naar de sketch voor het geheel gekeken maar ik begrijp er helemaal niets meer van. Het is alweer een paar jaar terug.

De bouw van de kachel zelf is verder gevorderd dan op de foto weergegeven. Helaas kwam er een verbouwing tussendoor en staat de kachel stof te vergaren. Elektronisch gestuurde houtkachels blijven denk ik interessant. Ik zag dat er elders op de site een nieuw Arduino initiatief is gestart – als ik ergens mee kan helpen, laat gerust iets van je horen. Voor alle duidelijkheid vermeld ik er wel even bij dat het wat mij betreft om spelen/hobbyen/rommelen gaat.
Bijlagen
8.jpg
7.jpg
6.jpg
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door Ramon »

Ik zeg:

AFMAKEN!!!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door TLS »

actieve sturing van het verbrandingsproces, zalig! Vooral verder doen, je project heeft meer dan ooit relevantie.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

Schone, efficiënte verbranding is slechts een deel van de oplossing. Of we het nu willen horen of niet, de man die dit schreef heeft gewoon gelijk: https://mobilisation.nl/index.php?id=5.

Biomassacentrales moeten gesloten worden, en houtkachels moeten behalve efficiënt ook schoon branden. In steden zullen ze hoogstwaarschijnlijk verboden worden, het daarvoor benodigde 'nudgen' is allang begonnen.

Met andere woorden: het project is veel groter dan het maken van een actief gestuurde houtkachel. Step 2 is ervoor zorgen dat zo weinig mogelijk warmte wordt geventileerd naar de buitenlucht en stap 3 bestaat uit een effectief filtreersysteem (wellicht schuimkeramiek in combinatie met een elektronische oplossing). Allemaal lastig en gecompliceerd.

Wat je nodig hebt om alle stappen te doorlopen zijn: een verbrandingsexpert, een of twee 'makers' die kunnen lassen, mallen kunnen maken etc., een C++ en Python programmeur, een elektronica-expert, iemand met projectervaring, een onderlegde onderzoeker, en mogelijkerwijs iemand die het een en ander van crowdfunding weet want het is allemaal behoorlijk duur. Oh, en dan nog iemand die een coherent projectplan kan pennen, het liefst in het Engels.

Het belangrijkste is echter dat iedereen accepteert dat de uitkomst in het publieke domein ligt, en dus voor iedereen toegankelijk is. Als iemand (een deel van) het project commercieel uitbaat, valt daar niets tegen te doen behalve schouders ophalen en doorploeteren.

De enige rede waarom ik met deze kachel ben begonnen is omdat ik geloof dat we de rest van de problemen waar we met z'n allen voor staan - en het zijn er nogal wat - nooit zullen oplossen als we niet zo nu en dan onze gedachten kunnen laten gaan terwijl we naar vlammen staren. Het gevecht gaat - denk ik - niet om het behoud van de houtkachel, het gevecht gaat om het behoud van vuur.

Ik ga zeker door met de kachel, en verwacht rond 2032 aardig in de buurt te zijn.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door benthuis »

In antwoord daar op: https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... again.html

En nee dit is ook niet het hele antwoord...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

Kris De Decker heeft een geweldige site - hij sprak twee jaar geleden op het eerste 'nulgroei symposium' van de Universiteit van Utrecht, maar kreeg helaas veel te weinig tijd. Had het artikel gelezen. Ik denk dat je gelijk hebt: hakhout biedt perspectief. Op een verantwoorde manier je houthok vullen is net zo belangrijk als schoon en efficiënt verbranden.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door pelletpower »

benthuis schreef: 09 mei 2021, 16:41 In antwoord daar op: https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... again.html

En nee dit is ook niet het hele antwoord...
Das een leuke Ben! Die ga ik nog eens opzoeken. Wel heel anders dan een Arduino.
Plaats reactie