opbrengst zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

remco d schreef: 19 feb 2021, 16:24 Jantjev8 gebruik je de zonneboiler ook voor vloerverwarming? met een buffer? Ik zou graag mijn vloer als buffer gebruiken, om nu 1000 kilo water te verwarmen om een vloer van 20.000 kilo warm te houden lijkt me omslachtig. En dan als verwarming niet meer nodig is zou ik graag een knop om kunnen zetten zodat een kleine buffer gevoed wordt met water om te gebruiken. Gaat zoiets werken?
Nee, vloerverwarming is er hier nog niet. Die stap moet nog gezet worden.
De zonneboiler zit enkel op een 300L sww boiler. Er zit GEEN besturing op dit systeem, gewoon heel basic. Er zit een 24V gelijkstroom pompje tussen. Dat pompje wordt gevoed door een klein PV paneel. Dat pv paneel is gemonteerd tussen de buiscollectoren. Komt de zon op de buizen, dan komt hij ook op de pv en gaat het pompje draaien.

Overschot, ja, dat gebeurt ook. Een aanlegvoelertje bedient een 3-weg klepje. Dan buigt het overschot af naar de kachelbuffer. Tja, dat is overschot, maar het kost me niks. De aardbol lijdt daar ook niks mee. Enkel dat 3-weg klepje wordt met netstroom gevoed, dat zal in hoogzomer een paar keer open/dicht gaan.

Volle boiler bij hoogzomer. Tja, daar kun je een probleem van maken, maar ik hoef zelf die boiler niet te omarmen. Het ding staat er en verder niks. Zomer 2020 was in augustus 2 weken warm, en 1 week extreem warm. Voor de rest een gewone simpele Hollandse zomer waarbij de boiler toch van maart tot oktober geheel zelfstandig ons van warm water voorziet. Wat is daar dan verkeerd aan. De Ramon-argumenten zijn wel heel erg kort door de bocht.

Kosten, tja, ik weet het niet eens meer. Maar omdat ik zelf aanleg zijn het voor mij enkel de materialen geweest.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door benthuis »

TLS schreef: 20 feb 2021, 10:31 Een zonneboiler kies je omdat het groene logica is. Ik kies ervoor om m'n SWW met overproductie van de PV panelen aan te maken, minder faalgevoelig en vermijdt dubbele investering.
Daar heb je wel een behoorlijk punt. In dit huis nog een gasaansluiting en PV en zonneboiler... 3 systemen die onderhoud nodig hebben.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

De zonneboiler gaat nu de weken voor z'n kiezen krijgen dat hij zichzelf zal bewijzen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

70 megawatt sinds installatie nu.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

kent iemand nog zonneboilers met online weergave van actueel vermogen op dagopbrengst?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door benthuis »

Ruuben schreef: 18 jan 2024, 11:10 kent iemand nog zonneboilers met online weergave van actueel vermogen op dagopbrengst?
Ben ook nieuwsgierig...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie