(na-)isoleren leiding warmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Optimist32
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2012, 22:22

(na-)isoleren leiding warmtepomp

Bericht door Optimist32 »

hallo,

sinds een tweetal jaar staat hier een lucht/water warmtepomp op het platdak met een metertje of 6 geisoleerde (koperen)leiding tussen buiten- en binnenunit. Ik vond de isolatie altijd vrij matig (=dun) en nu de kauwen/kraaien hier in de buurt het wel een geschikt materiaal vonden en er behoorlijk wat gaten in hebben gemaakt, wil ik het een en ander herstellen en vooral beter gaan isoleren. Ik wil de bestaande leiding sowieso laten zitten (ben absoluut geen monteur)

concrete vragen:
- heeft het uberhaupt zin om deze leiding te voorzien van een degelijke isolatiewaarde?
Enerzijds gaat er redelijk warme vloeistof (gas?) van een 30/35 gr. C doorheen bij een buitentemperatuur van -5 gr. C over een afstandje van 6m, met slechts 10 mm isolatie. Dat lijkt me snel op te lopen. Anderzijds ik weet helegaar niet of dat ding de hele dag draait of af en toe. Vorig stookseizoen (milde winter) heeft het ding een 1000Kwh warmte geleverd (met een 300 kWh primair stroomverbruik). Ik hou niet van verspilling, maar honderden euros uitgeven om er 10 per jaar terug te verdienen hoeft ook weer niet ....

- de leiding kan ook voor koeling gebruikt worden (ik heb daar nog geen gebruik van gemaakt en verwacht daar ook zeer weinig gebruikt van te maken), maar moet ik dan ook nog rekening houden met condensvorming?

- welke materialen zijn geschikt om om deze leiding te schuiven? Het mag geen vocht op nemen en moet weer/UV bestendig zijn en ik moet er een tweetal (flauwe) bochten mee kunnen maken. Ik dacht zelf een pvc buis door midden te zagen en deze met de leiding erin (met wat afstandhouders) vol te purren en op elkaar te plaatsen. De flauwe bochten en het vocht (binnentreding via de uiteinden) worden dan een probleem denk ik ...

Als iemand al eerder met dit bijltje gehakt heeft, tips/ideeen zijn welkom

op voorhand hartelijk dank
Groet
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: (na-)isoleren leiding warmtepomp

Bericht door JantjeV8 »

De 1e hit bij google op 'leidingisolatie':

https://www.jurrenco.nl/art~51006~leidi ... -opruiming.
Optimist32
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2012, 22:22

Re: (na-)isoleren leiding warmtepomp

Bericht door Optimist32 »

Klopt, die had ik ook al gevonden :-)

Echter: iets soortgelijks zit er al omheen en heeft volgens mij vrij weinig isolatiewaarde (vaak niet eens vermeld bij de isolatiebuizen...) en mijn lokale vliegende vrienden alhier zitten er volgens mij zo weer doorheen ...

Zat zelf meer te denken aan minstens centimeter of 5 pur (of soortgelijk iets qua isolatiewaarde) rondom de leiding ... maar evengoed kan ik mijn te verwachten rendement dan ook niet goed inschatten.

Groet
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: (na-)isoleren leiding warmtepomp

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Ik had hetzelfde probleem en heb er gewoon leidingisolatie (een soort flexibel dampdicht schuim) omheen gedaan. Heeft ook nog een naad over de lengte, dus je kunt her zo om heen bevestigen.
Uiteraard iets groter dan de standaard diameters die ze bij de Gamma hebben (12,15,22 mm). Dus binnendiameter is ongeveer de buitendiameter van de bestaande isolatie. Elke installateur kan dat leveren.
Vervolgens zit er een kabelgoot omheen (kunststof gesloten met een deksel).
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Plaats reactie