Hoeveel gas verbruik jij in de zomer?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Hoeveel gas verbruik jij in de zomer?

Bericht door Ingir »

Paul Joosten schreef:We koken op inductie. Na de eerste dagen van juni nog ongeveer 10 kuub extra gebruikt te hebben voor verwarming blijf ik tot nu onder de 10 m3 per maand, uitsluitend voor SWW. We zijn met zijn tweeën en merken het wel direct aan het verbruik als een van de kinderen nog weer even thuiskomt.
Herkenbaar... :lol:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hoeveel gas verbruik jij in de zomer?

Bericht door jwardenier »

Het is een beetje een vertekend beeld , voor koken hebben we deze zomer nog geen 14 l lpg gebruikt , vorig jaar november getankt in juli weer en de meter staat nog steeds boven aan Kosten nog geen tientje .2 pers .We koken alle dagen en gebruiken dit ook voor inmaken enz . warm water via electra boiler ,dit is op de o z b en auto na een grote kostenpost 80 l om de dag kan iemand onder de warme kraan , ga ik kaas maken hebben we pech ,w water is dan op . Gr John
Laatst gewijzigd door jwardenier op 11 sep 2015, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoeveel gas verbruik jij in de zomer?

Bericht door nck »

Tot nu toe een langjarige gemiddelde van 42 M3 gas voor enkel koken.
Vanaf nu meer inductie en het restaureren en ombouwen van van een Aga richting hout.
Vooralsnog 2 losse inductieplaatjes gescoord bij de Aldi voor 30 euries per stuk bij wijze van vingeroefening.
Gas gaat er denk ik binnen een jaar uit.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoeveel gas verbruik jij in de zomer?

Bericht door pelletpower »

Aga en 42 m3?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoeveel gas verbruik jij in de zomer?

Bericht door nck »

Ja, bij toeval een zeer oude Aga op de kop getikt bij ons in de buurt, uit de jaren dertig.
Helemaal compleet voor vaste brandstof. Daarbij nog een identiek model als donor.
Heb, net zoals jij, een mooi voorbeeld gezien om zoiets op hout te stoken. In ieder geval wil ik het restaureren.
Keuken is bij ons ruim genoeg.

Misschien dat we nog wat uitbreiden met inductie ter overbrugging, zodat het gas zo goed als helemaal kan verdwijnen.
Zou wel graag het moment willen meemaken dat de meter wordt weggehaald. En ook dus het vastrecht verdwijnt.
Er kan altijd een kleine LPG voorziening achter de hand gehouden worden. Kost weinig.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hoeveel gas verbruik jij in de zomer?

Bericht door jwardenier »

Jan , wij hebben een inductie gehad , dingen zijn kennelijk gemaakt om kapot te gaan .
We hadden echt geen rommel gekocht ,na 3 jaar kwam er vocht in de printplaat en was het gebeurt , de bijgeleverde kit bleek op basis van siliconen te zijn ,waar door de plaat brak bij het uithalen , we hebben nu een kookplaat op lpg met een gas dampfles en dat bevalt erg goed ,tanken 2 x per jaar 14 l gas .Dit in afwachting van in ingebruikname kleine biogas oplossing
Mocht je de donor niet gebruiken , kunnen we dan overleggen , heb dan belangstelling , gr John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveel gas verbruik jij in de zomer?

Bericht door kockie »

nck schreef:Zou wel graag het moment willen meemaken dat de meter wordt weggehaald.
Dat is een moment met een grote grijns kan ik je vertellen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
't Schieperke
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2014, 21:45
Locatie: Grubbenvorst

Re: Hoeveel gas verbruik jij in de zomer?

Bericht door 't Schieperke »

Uhmmmm ja, 1 grote fles propaan in de 3 maanden... Alleen voor koken. We hebben geen gasleiding. Het warm water komt van een huurboiler, electro.
Jeroen
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Hoeveel gas verbruik jij in de zomer?

Bericht door Broekhoest »

Gasverbruik is flink gereduceerd de laatste jaren. Toen wij hier 4 jr geleden kwamen wonen was het eerste jaar 4100m3, daarna bewust omgegaan met de thermostaat, verbeterde houtkachel geplaatst en her en der wat isolatieprojecten gedaan. Met als gevolg nu 2100 m3.
Stroomgebruik vind ik veel te fors te noemen met 4000 kWh. Toch maar eens kijken wat de grote vreters zijn in huis. Vaatwasser, wasmachine en vriezer?

gr Harold.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoeveel gas verbruik jij in de zomer?

Bericht door Dutch John »

Het apparaat heeft een vermogen. Maar uiteindelijk bepaalt de eigenaar het verbruik.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Hoeveel gas verbruik jij in de zomer?

Bericht door maarten »

Vorig jaar heb ik over het gehele jaar 114 m3 gebruikt. Dat is voor koken en douchen (geiser)
Zoonlief logeerde hier regelmatig, douchte twee x zolang als ik dus dat maakte het wat meer/duurder.
CV is slechts voor 'nood', de verwarming is een Tigchelkachel.

Wasmachine en keuken close inn boiler staan aangesloten op de, zelf gemaakte, zonneboiler.

Ik ben er tevreden mee.
Rinco
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2012, 20:51

Re: Hoeveel gas verbruik jij in de zomer?

Bericht door Rinco »

0,5 m3 per dag voor sww en gasfornuis. Sww is voornl. douchen. De afwasmachine is coldfill. Voorspoelen gebeurd met warm water uit een close in boiler. De close in boiler is hotfill maar de afstand tot de combiketel is redelijk groot dus vooral bij het tappen van kleine hoeveelheden gaat daar een deel van de warmte verloren. Die warmte komt overigens wel in huis terecht dus het is geen echt verlies maar wel ten onrechte geboekt op sww.

Rinco de Koeijer
Plaats reactie