Tranmissieberekening

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Tranmissieberekening

Bericht door Blijfhopen »

Kan een transmissieberekening handig zijn bij het berekenen van de capaciteit van een massakachel ?
En zo ja, weet iemand dan hoe dat werkt ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Tranmissieberekening

Bericht door Pietje »

Wat bedoel je precies met een transmissie-berekening?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Tranmissieberekening

Bericht door GTV6 »

Het is de basis om het benodigd vermogen per ruimte te berekenen, dus ja heel handig en kun je zelf niet gok ik. Per ruimte opp en warmteweerstand berekenen, in Vabi kan dat maar is niet vrij beschikbaar.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Tranmissieberekening

Bericht door Ingir »

De Excel-file van Steven van Lier is zeer geschikt: http://users.telenet.be/waaienberg/Bouw ... ur%207.htm
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Tranmissieberekening

Bericht door Blijfhopen »

Excuus. Ik was niet duidelijk genoeg.
Ik bedoel dat ik Wil weten hoe de vertaalslag van de transmissieberekening naar de massakachel te maken.
Dat is naar mijn idee een ander verhaal dan van transmissieberekening naar de gewone cv.
Overigens beschik ik al over een transmissieberekening.
Iedereen vast bedankt voor het meedenken.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Tranmissieberekening

Bericht door ritsaert snijder »

Met de warmteverliesberekening weet je hoeveel warmte je nodig hebt per uur. Vaak uitgaande van een hele koude dag. Het is vaak meer een inschatting (zeker bij oudere woningen). De massakachel geeft een bepaalde hoeveelheid warmte. Je kan daarvoor de warmte van het oppervlak berekenen. Je kan ook kijken naar de hoeveelheid hout en het rendement.

Als je die gegevens hebt kan je beoordelen of de kachel voldoende warmte levert.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie