Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door jobplas »

Vorig jaar december heb ik gerekend aan een PV pakket, ivm eigen sauna (9KW kachel) en Electrische keuken boiler, inclusief opgroeiende kinderen grote woning, ben ik uit gegaan van een jaarverbruik van zo'n 5000kWh.

Daarop gebaseerd heb ik een PV pakket van 5100Wp neer gelegd, behoorlijke kostenpost natuurlijk...
Opbrengst is boven verwachting en verbruik beneden verwachting, gevolg: ik heb sinds 1 januari dit jaar ruim 2000kWh teveel opgewerkt.

Ik vraag me nu af wat de slimste manier is om deze energie zelf in te zetten?!?
Het spreekt voor zich dat ik de stroom optimaal gebruiken wil tegenover een geringe investering.

Extra info woning:
LTV verwarmings systeem (beneden en badkamer vloerverwarming, boven grote radiatoren en matige isolatie)
Badkamer comfort laag, door bewust weinig verwarming bovenverdieping
Woonkamer wordt vaak gestookt met houtkachel (weinig met vloerverwarming)
Tips en ideeën zijn welkom, wat is de meest economische en ecologische manier om mijn eigen stroom te verbruiken?
Bijlagen
Energieverbruik Woonboerderij
Energieverbruik Woonboerderij
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door swake »

Energie verbruiken is eigenlijk nooit ecologisch... Schenk die energie dus gewoon weg aan de maatschappij.
Je kan ook een paar panelen verkopen zodat het vermogen van jouw installatie beter overeenkomt met het werkelijk verbruik.

Wat hierboven staat is waarschijnlijk niet wat je wilde horen :mrgreen:

Als je het toch wilt gaan gebruiken, dan liefst op het moment dat het aangemaakt wordt.
Hier een paar mogelijke verbruikers:
- Elektrische fiets opladen (Heb eigenlijk geen idee wat zo'n fiets 'verbruikt', zo veel zal het nu ook niet zijn)
- Delen met de buren, verlengkabeltje tot ginder en meter er op. In principe mag zoiets niet, maar je zou niet de eerste zijn.
- Ventilatie van het huis met het oog op beter comfort
- koken met inductie kookplaat
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door Dutch John »

Voorbeeldje van Jevon's Paradox..... Ik sluit mij aan bij swake: maak er een ander blij mee. Bovendien is het best stoer om te kunnen zeggen dat je netto producent bent.

Wacht sowieso tot je het jaar rond bent. Dan zal een deel van het overschot weer verdwenen zijn. Na september gaat de opbrengst rap naar beneden, terwijl je verbruik stijgt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door jobplas »

Bedankt voor de tips, ik zal nog niet te snel investeren.
Wat betreft koken op electra, het valt me op dat het aandeel aardgas voor koken soms maar 6 kuub per maand is. Ik vraag me af hoe lang het duurt voordag de investering in een nieuwe kookplaat uit kan.

Vanwege de matige isolatie van de bovenverdieping, zat ik ook te overwegen, Infrarood panelen op te hangen in de badkamer. Hebben jullie daar ervaring mee? Of is een normaal straalkacheltje meer geschikt?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door swake »

jobplas schreef:Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat de investering in een nieuwe kookplaat uit kan.
Puur economisch nooit natuurlijk. Dat wordt wel opeens veel korter wanneer één van de kids zich er eens goed aan verbrand.
jobplas schreef:Vanwege de matige isolatie van de bovenverdieping
Misschien kan die beter? Hier is echt wel winst uit te halen.
jobplas schreef: Infrarood panelen ... Of straalkacheltje
Geeft mijn inziens hetzelfde, want het is hetzelfde. Alleen iets ander uitzicht en opbouw.

Een verwarmertje met ventilator is in de badkamer minder gunstig (zeker als je uit de douche komt is die warme wind opeens erg koud)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door pelletpower »

Sanitairwater electr verwarmen? In de zomer heb je een overschot. Komt dus mooi uit.
Verlichting is een grootverbruiker. In de winter komt een groot pv systeem dan wat beter uit. Sww dan op hout?
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door jobplas »

swake schreef:
jobplas schreef:Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat de investering in een nieuwe kookplaat uit kan.
Puur economisch nooit natuurlijk. Dat wordt wel opeens veel korter wanneer één van de kids zich er eens goed aan verbrand.
jobplas schreef:Vanwege de matige isolatie van de bovenverdieping
Misschien kan die beter? Hier is echt wel winst uit te halen.)
Klopt, die kan zeker beter, punt is dat ik er nu geen geld voor heb... Daarom zoek ik ook iets tegen lage investeringskosten...
swake schreef:
jobplas schreef: Infrarood panelen ... Of straalkacheltje
Geeft mijn inziens hetzelfde, want het is hetzelfde. Alleen iets ander uitzicht en opbouw.
Een verwarmertje met ventilator is in de badkamer minder gunstig (zeker als je uit de douche komt is die warme wind opeens erg koud) )
Bedankt voor de tip, die zal ik zeker meenemen, voordeel van electrisch verwarmen, is dat het heel lokaal kan, ik verlies dan alleen in de badkamer wat warmte en niet over mijn hele bovenverdieping (gas gestookt).
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door jobplas »

pelletpower schreef:Sanitairwater electr verwarmen? In de zomer heb je een overschot. Komt dus mooi uit.
Verlichting is een grootverbruiker. In de winter komt een groot pv systeem dan wat beter uit. Sww dan op hout?
Sanitairwater elect. verwarmen heb ik ook aan gedacht, hoe kan ik dit eenvoudig realiseren met weinig investeringen? Een gebruikte electrische boiler kopen en die de CV ketel laten voeden? Op de lange termijn niet handig, als ik ook nog met hout SWW wil verwarmen toch?

Op bierbrouw sites lees ik dat mensen ook wel elementen uit waterkokers slopen en 3 ervan op krachtstroom zetten. Iemand daar ervaring mee? Kan dit geplaatst worden op een buffervat, die eventueel later ook door hout verwarmt wordt?

Ons gasverbruik is vanaf begin Mei tot nu, ongeveer 60kuub, met Electr. SWW kan ik die naar beneden brengen. Blijkbaar verstoken we niet enorm veel gas aan sanitair water op...
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door Ruuben »

Grote kuil.
Paar busjes isolatiefoam erin.
Op dat natte bedje een oude melktank van 20.000 liter.
Zand erover.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door dormos »

Je kunt ook klant worden bij Greenchoice. Als je een "slimme meter" hebt dan mag je max 1000 kWh uur terugleveren voor de volle prijs. Hoef je zelf nog voor maar 1000 kWh verbruik e zoeken.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door Tim »

Hey,

Ook zonder die "slimme" meter doet Groenkeus dat netjes. Zo krijg je tenminste nog wat terug voor je garanties van oorsprong en kunnen zij hun doelstelling als groene producent beter vullen. Ik vind die insteek heel goed. Geen papieren tijger. 1000kWh vol gesaldeerd is al een leuk bedrag voor een huishouding.

Tim
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door Ruuben »

Weinig definitieve oplossing denk ik.
Ik ben het eens met een gedeelte nu verkopen nu het nog kan.
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:02

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door Martin »

Bij GC heb je geen slimme meter nodig.
Een digitale 4-standenmeter is voldoende.
Krijg elk jaar m'n ca. 1000kWh "teveel" keurig voor de volle mep betaald.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door pelletpower »

Er is een factor 3 verschil met die 1000 kWh tussen verkopen en terugleveren aan gc. Het eerste wT we gedaan hebben toen we paneeltjes kochten is overstappen naar groene keus. Zolang je geen overschot niet echt noodzakelijk anders zeer (220 euro) profijtelijk tov 70 euro.

Verwarmingsement moet ook niet zo moeilijk zijn. Het is maar net hoe je het wil regelen.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Stroom over: 2000kWh, hoe inzetten (voor verwarming)?

Bericht door Pieke »

Ff snel tussendoor>> Dus alleen Groene keus saldeert volledig tot 1000 kWh, alle andere boeren niet? Krijg je dan alleen de kale energieprijs á 6-7 ct terug?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie