Kachel project: Tulikivi met warme bank

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JoostvO »

Goede avond allen,
Ben sinds kort pas geregistreerd op dit forum maar lees al een tijdje mee. Ik start dit topic als verslaglegging en info-vergaarpunt voor het kachelproject wat wij binnenkort gaan starten. Even in het kort de situatie:
- Onze woning is eind 2012 opgeleverd; een Duits Fertighaus volledig opgetrokken uit hout en supergoed geïsoleerd
- Verwarming bestaat uit een traditionele gasgestookte ketel i.c.m. een HoneyWell Evohome zonesysteem

Inmiddels zijn we zover dat we nu eindelijk een speksteen kachel kunnen gaan plaatsen (tweedehands Tulikivi TU1000/6). Natuurlijk wil mijn vrouw daar ook graag een warme bank aan koppelen zodat ze daar lekker op kan zitten. Aangezien ons huis nog geen rookkanaal heeft, zullen we dat ook moeten gaan aanleggen. Het leek me leuk om hier een fotoverslag bij te houden van wat we allemaal gaan uitvoeren. Enkele openstaande klusjes zijn:

1) Verhoogd vloertje voor de Tulikivi met daarin een luchtkanaal om koude lucht van buiten aan te voeren
2) Muurdoorgang van Tulikivi naar warme bank
3) Opbouwen warme bank
4) Plaatsen rookkanaal
5) Opbouwen Tulikivi

Langzaam maar zeker zal ik van alle acties hier zoveel mogelijk foto's plaatsen.

mvg,
Joost
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JoostvO »

Eerste voorbereidingen voor het rookkanaal. We willen een Isoduct kanaal met een binnenmaat van 20 cm gaan plaatsen. Best een flink gat in de vloer dus:
Afbeelding
Afbeelding

En meteen een gat in de muur voor de doorvoer van de Tulikivi naar de warme bank. Tegen deze muur komt de Tulikivi te staan:
Afbeelding

en aan deze kant komt de warme bank. Het gat lijkt erg groot, maar onze binnenmuren zijn houtskelet met Fermacell. Dat willen we dus met Vermiculite platen wel brandveilig maken:
Afbeelding
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JoostvO »

Aangezien de Tulikivi 2e hands is, ben ik hem droog eens gaan opbouwen om te kijken of alles er wel bij zat:
Afbeelding

Conclusie: de buitenmantel valt wel mee, maar voor de verbrandingskamer moet er zoveel gepuzzeld worden dat er 4 september een professionele kachelbouwer komt voor de tulikivi
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JoostvO »

En tot slot voor vanavond, de warme bank. Ik was erg geïnspireerd door dit topic:
viewtopic.php?f=3&t=2796

Zoiets dergelijks willen wij ook gaan bouwen maar dan met een wat minder lang gangenstelsel en een beetje een Bell effect. Aangezien mij Sketchup skills waardeloos zijn, heb ik maar gewoon wat gepuzzeld met materialen die ik had liggen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Natuurlijk gaan we straks andere materialen gebruiken, maar dit is grofweg hoe we nu denken aan de opzet voor de bank.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door deleted »

Welkom Joost,

Dat ziet er allemaal weldoordacht uit.
We gaan het zeker volgen.

Wat scheelt er eigenlijk met de binenzijde van de Tulikivi ? Op de foto's zie ik niet dadelijk een probleem ?

G
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door gerard »

Hallo Joost,
Het heropbouwen van een Tulikivi is veel lastiger dan een nieuwe. Het belangrijkste is dat je de stenen zeer goed hebt schoongemaakt. Dus na het schuren ook echt goed afstoffen/zuigen. Het probleem van een niet zorgvuldig schoongemaakt onderdeel: door het grote gewicht zal de mortel waarmee je de stenen lijmt steeds meer naar buiten worden geperst. Eén korreltje kan ervoor zorgen dat een steen dan iets scheef gaat staan, want de korrel houdt het inzakken tegen. Hierna gaan onvermijdelijk alle volgende ook automatisch scheef…. Niets past meer lekker en de scheve voegen gaan uiteindelijk erg opvallen.
Succes,
Gerard
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JoostvO »

@Gandalf:
De vuurkamer van deze Tulikivi is volledig uit losse stenen opgemetseld. Niet alle stenen waren meer heel, dus de kachelhandelaar van wie ik hem gekocht heb heeft er nieuwe stenen bijgedaan. Dat is echter zo'n puzzel dat ik liever heb dat hij hem zelf mee op komt bouwen. De buitenzijde heb ik droog tot de 3e etage opgebouwd en dat gaat idd vrij goed.

@Gerard:
De stenen zijn allemaal reeds schoongemaakt. De stenen in deze onderste laag zien er eigenlijk het meest "gebruikt" uit. Ik zal zeker je tip ter harte nemen en tijdens de opbouw elke steen voorafgaand aan het plaatsen nog eens extra schoon zuigen en afpoetsen

mvg,
Joost
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door willem »

Dit wordt nog een aardige puzzel. Kan je er achter komen of de vorige eigenaar of waar je de kachel vandaan heb nog de bouwtekeningen heeft, dit is een compleet boekwerk waarin je elke steen met nummering op kan terug vinden en waar die hoort. Ook het model steen staat erop want de vuurkamer is een apart verhaal.
Voor de "specie" gebruiken ze speksteenpoeder aangemaakt met waterglas en tot een
smeuïg papje gemengd. De speksteenpoeder kan je vergelijken als meel, dus zeer fijn
zonder één korrel.
Het is laag voor laag opbouwen en continu met het waterpas erop, OOK diagonaal meten.
Jouw kachel is een vrij klein model, weet je zeker dat 200 afvoer de juiste maat is, eventueel even navragen.

succes.
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JoostvO »

Zo. zijn we weer. Excuses voor de lange periode van stilte. Knutselen was toch wat leuker als het forum bijwerken. Inmiddels zijn we al weer een heel stuk verder:

Omdat de kachel natuurlijk nogal wat lucht nodig heeft voor de verbranding, wil ik die van buiten laten aanvoeren. De kachel is echter dermate oud dat er geen kitje op past om de lucht van onderen aan te voeren. Tevens kan ik niet zomaar een gat in de vloer maken omdat het huis onderkelderd is. Daarom is besloten de kachel op een voetstuk te plaatsen met een luchttoevoer die aan de voorkant bij de aslade uitkomt. Dit voetstuk heeft als basis een paar blokken cellenbeton met daarin het luchtkanaal:
Afbeelding

Daarover liggen vermiculiet platen voor de brandveiligheid:
Afbeelding

De lucht wordt via een kanaal uit de bijkeuken rechtstreeks van buiten betrokken. Als afwerking is het voetstuk geplamuurd en met betonverf geschilderd.

Vanaf het voetstuk zal de pijp rechtstreeks door de muur gaan lopen:
Afbeelding

Omdat de muren bestaan uit een houten skelet met Fermacell is de binnenkant van het gat dichtgeplakt met een mengsel van Vermiculietkorrels en lijm voor cellenbetonblokken (gaf het meest plakkerige resultaat):
Afbeelding

Natuurlijk is nadien rondom de pijp ook nog een isolatiedeken geplaatst

Aan de andere zijde van de muur komt de pijp uit bij de bypass klep (pijp steekt niet echt zover uit, was tijdens de pasfase):
Afbeelding


Zo ziet het binnenste van de bank er nu uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoostvO op 21 sep 2015, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JoostvO »

Daarna kwam eindelijk het moment dat de kachel zelf in elkaar gezet kon worden. Natuurlijk de avond ervoor alles netjes uitgestald:
Afbeelding
Afbeelding

Toen de volgende ochten eerst lang passen en meten voor de eerste laag:
Afbeelding
Afbeelding

Door met de binnenzijde:
Afbeelding

De meest versleten stenen van de brandkamer hebben we aan de onderzijde geplaatst en lekker ingepapt met speksteenpoeder papje. Missende hoekjes zijn daarna aangevuld met vuurvaste mortel:
Afbeelding

De brandkamer krijgt vorm:
Afbeelding

De kachel zelf ook:
Afbeelding

Kijkje bovenin:
Afbeelding

En klaar was de kachel:
Afbeelding

Heeft met 2 man bijna 11 uur geduurd om hem helemaal netjes op te bouwen. Kanttekening; in eerste instantie hadden we niet de juiste handleiding. De handleiding was voor een revisie met een keramieken brandkamer. Deze kachel was volledig uit speksteen. Nadat we vanuit Dutry de juiste tekening kregen ging het een heel stuk soepeler :fff
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JoostvO »

Toen de kachel stond kon ik verder met de bank.

Eerst een betonplaat gegoten om daarin de aansluiting voor de schoorsteen te plaatsen:
Afbeelding

Toen kon de bank dichtgemaakt worden:
Afbeelding

Het enkelwandige stuk is gebruikt om daar een klep in te maken zodat de kachel zijn warmte na het stoken langer vast kan houden. Nadat de klep daar ingezet was heb ik er isolatiedeken omheen gedraaid en weer een vermiculiet papje gemaakt:
Afbeelding

Toen kon de koof dichtgemaakt worden:
Afbeelding

Er is trouwens uiteindelijk gekozen voor het dubbelwandige rookkanaal systeem van Metalotherm AG in een diameter van 150 intern. De koof is gemaakt van metal stud met Promatect platen.

Rondom de verdiepingsdoorvoer is ook weer met het vermiculiet papje gewerkt:
Afbeelding
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JoostvO »

Wat staat er nu nog open:

1) Dakdoorvoer voor het rookkanaal. Hiervoor wacht ik op de dakdekker, aangezien we bijzonder lastige (vastzittende) vlakke dakpannen hebben.

2) Thermokoppels met displays (helft is binnen; moet uit China komen)

3) Afwerking van de bank met tegels en natuurstenen plaat (pas nadat ik zeker weet dat alles goed werkt)


Overigens wilde mijn dochter al graag testen, dus hebben we maar wat kaarsjes er in gezet 8)
Afbeelding

Zodra er updates zijn zal ik deze weer plaatsen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door ritsaert snijder »

Ziet er mooi uit!
Zijn je plafond doorvoeren volgens de regels?
groet!

Ritsaert
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door JoostvO »

De onderzijde van het plafond is met een Promatect plaat afgedicht waar een gat in zit voor het rookkanaal. Een standaard brandseparatieplaat pastte niet omdat ik tussen balken door moet. Ik had gelukkig wel nog ruimte voor de promatect koof. Rondom de pijp is aan alle zijden minimaal 3 cm ruimte, welke dus gevuld is met een vermiculiet papje. Weet niet of ik hiermee aan alle regels voldoe, maar aangezien het rookkanaal normaal handwarm zou moeten worden, en Metalotherm zelfs na een schoorsteenbrand nog 30 jaar garantie bied verwacht ik geen problemen. Redelijkerwijs lijkt me dat dit voldoende zou moeten zijn, zelfs in geval van brand.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel project: Tulikivi met warme bank

Bericht door ritsaert snijder »

Ik dacht dat ontop 10 jaar garantie gaf? Deze pijp moet je omkokeren na de eerste verdieping. Alleen met isoduct hoeft dat niet. Volgens de regel moet het zo ;
. Maar met een massakachel met een warmtebank zal een schoorsteenbrand niet snel ontstaan....
groet!

Ritsaert
Plaats reactie