Koeling via vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
menske
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2015, 16:23

Koeling via vloerverwarming

Bericht door menske »

Goede dag,
Ik heb een idee in mijn hoofd zitten en wil graag weten hoe jullie er over denken.
Situatie:
Nieuwbouw huis met kelder.
CV ketel
Alle vertrekken vloerverwarming.

Doordat ik niet wil investeren in een warmtepomp met dieptebronnen en toch wil kunnen koelen, ben ik aan het denken geslagen.
Dit is mijn idee:
In de kelder 6, gekoppelde ibc vaten van ieder 1000 liter plaatsen. Hierin s'ochtends (bij warm weer) grondwater pompen (automatisch met vlotter)
Een rvs warmtewisselaar plaatsen, en primair op de vaten en deze secundair op het verwarmingscircuit aansluiten.
Er wordt dan met behulp van een pompje water uit het eerste vat gepompt, door de wisselaar en in het laatste vat geloosd.
Zodoende heb ik 6000 liter water van pakweg 11 graden ter beschikking om de vloer te koelen.

s'avonds, wanneer ik mijn tuin wil beregenen pomp ik het water niet uit de grond maar uit de vaten, zodoende is het water ook niet verspild.

Zou dit werken?
heeft er iemand ervaring met iets soortgelijks?
hebben jullie tips?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Koeling via vloerverwarming

Bericht door Dutch John »

Je krijgt condensafzetting op de vloer. Alle koelunits hebben daarom een condensopvang of -afvoer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
menske
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2015, 16:23

Re: Koeling via vloerverwarming

Bericht door menske »

Dutch John schreef:Je krijgt condensafzetting op de vloer. Alle koelunits hebben daarom een condensopvang of -afvoer.

Groet,
DJ
Weet je dit zeker? Dit gaat namelijk over de dauwpuntstemperatuur, als ik deze bereken via http://www.meteobeverwijk.nl/info/luchtvochtigheid.aspx
dan verwacht ik dat ik hier geen last van krijg. Ik wil uiteraard niet de vloer 12 graden maken. Deze wil ik terug kunnen koelen naar een graad of 16.

(bij 21 graden en 16 graden dauwpunt is de rv 73% dat wil dus zeggen dat het binnen niet vochtiger mag worden dan 73%)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Koeling via vloerverwarming

Bericht door Dutch John »

In dat geval zul je minder last hebben van vocht, behalve op je ibc's.
Ik heb in het verleden geëxperimenteerd met koeling door grondwater en later verworpen, omdat door het geringe temperatuurverschil ontzettend veel water nodig is. Met bijbehorend stroomverbruik. Overdag de luiken dicht en 's nachts de ramen open koelt beter, kost geen investering en blijft een leven lang werken. En als het dan toch met een apparaat moet en geld geen probleem is: een airco zal niet veel duurder zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Koeling via vloerverwarming

Bericht door deleted »

Het is geen slecht idee, maar de vloer is niet de beste plaats om te koelen.
Koude lucht is zwaarder en blijft dus beneden hangen.
De warme lucht blijft op deze koude luchtlaag drijven. Je wisselaar (de vloerbuizen) maken zo contact met de koele lucht en maar weinig met de warmere lucht erboven. Daardoor blijft de deltaT laag en wordt er niet veel warmte uitgewisseld.
De koeling zou daarom beter aan het plafond zitten. DeltaT is er hoger en de afgekoelde lucht zakt naar beneden en maakt plaats voor warmere lucht die vanzelf naar je wisselaar stijgt. Altijd een goede daltaT aan de wisselaar. En een nauurlijke, aktieve menging van de afgekoelde lucht.

NB: Met zonnewering en nachtventilatie moet je ook een eind komen bij zomerweer.

G
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Koeling via vloerverwarming

Bericht door sfj »

Krijg je die IBC vaten wel door de deur van de kelder?

+1 met Gandalf ivm delta-T te klein aan de grond. Zeker als er parket ligt of een ander soort materiaal met slechte thermische geleiding. Alvorens die koude aan de vloer de temperatuur voor de mens merkbaar 'verbeterd' op lichaamshoogte zijn je voeten bevroren.

Er gaat redelijk wat energie zitten in het op en rondpompen van het water. Reken eens uit of daar nog wel een positief rendement in zit. Vergeet de installatie niet mee te rekenen, IBC vaten, overloop, leidingen, pompen, aansluitingen, filters (want je wilt geen grondwater door de CV buizen sturen zonder zeker te zijn dat er niks in dat water zit dat de boel zou kunnen verstoppen), kraantjes en/of kleppen. En iedere dag de tuin besproeien is ook weer een karwij.

Als dat grondwater koud genoeg is kan je het misschien door een geventileerde koeler sturen die aan het plafond hangt. Zoals een radiator in een auto, maar dan omgekeerd wat betreft temperatuur. Weet niet of dit ooit rendabel kan zijn.

De gevorderde versie hiervan is natuurlijk een airco. Een airco is niks meer dan een warmtepomp. Als je daarvan de buitenunit nu eens sneller laat afkoelen met dat grondwater dan krijg je direct een veel hogere COP (dus beter rendement = minder verbruik)? Temperatuur grondwater is denk ik redelijk stabiel, moet je het niet eens stockeren in IBC's. Afvoer rechtstreeks naar je tuin via kanaaltjes op de goede plaats, moet je ook niet meer sproeien.

Die buitenunit dan ook in de felle zon zetten zodat het water dat je op de wisselaar laat lopen gaat verdampen. Die verdamping gaat veel energie (warmte dus) onttrekken, dat is de beste koeling dat je kan verzinnen.

Weet niet of wat ik hierboven schrijf ook rendabel is. Zou eens moeten gaan rekenen hieraan.
menske
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2015, 16:23

Re: Koeling via vloerverwarming

Bericht door menske »

ibc vaten (van 600 liter) zijn 80cm breed en kunnen door een deur.
kosten €45,- per stuk.
Wil er een rvs wisselaar tussen zetten (€59,- 44kw)
rondpompen wil ik meteen extra vloerverwarmingspompje doen (100w)
De regeling inclusief temperatuurmeting kan ik zelf maken.

Totale kosten van de installatie schat ik op €1000,-
Natuurlijk moet ik wel rekening houden met het feit dat de regenpomp hetzelfde water 2x moet verpompen. De energie die we nodig hebben voor het beregenen van de tuin is dus 2x zo groot.

6m3 water beregenen is voor een tuin van 2000m2 niet gek op hete dagen.

Wat ik inderdaad wel als een groot nadeel zie, is dat je de vloer aan het koelen ben ipv de ruimte.
Overigens ben ik wel van mening dat alle warmte die ik uit mijn huis haal winst is op warme dagen.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Koeling via vloerverwarming

Bericht door sfj »

menske schreef:Wil er een rvs wisselaar tussen zetten (€59,- 44kw)
Graag een link (eventueel via PM) want moet me binnenkort ook zoiets aanschaffen en ik kwam toch op andere prijzen uit. k'zoek dus waarschijnlijk niet op de goede plek.
menske schreef:Overigens ben ik wel van mening dat alle warmte die ik uit mijn huis haal winst is op warme dagen.
Kan ik begrijpen (ook al denk ik er zelf anders over). Of je waar voor je geld krijgt kan je alleen weten na berekening en vergelijking met andere systemen zoals airco, ventilator, ijsblokjes, freez-jackets, en-weet-ik-veel-wat-meer. Vergelijking mag niet stoppen bij de puur financiële kant, de 'opbrengst' en het comfort zijn ook belangrijk natuurlijk.

Ik kan me missen, maar het voelt in ieder geval niet aan als dat jouw vloerverkoeling het verwachte comfort doel gaat halen. Hoeveel koud water je er ook door jaagt. Probeer het eens op een beperkt circuit in een kleine ruimte, dan zie je al wat dat geeft. Als het toch positief uitkomt kan je nog altijd uitbreiden.

ps: In mijn tuintje werd er vorig jaar helemaal niks beregend. De planten in de potten op het terras en binnenshuis kregen natuurlijk wel wat nat. Gewoon een kwestie van bij ons klimaat passende planten te kiezen. Als we toch zouden beregenen dan zijn we hier direct een halve dag kwijt, t'is hier namelijk iets meer dan 2000m².
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Koeling via vloerverwarming

Bericht door GTV6 »

Op zich is het idee niet slecht. Bij een kamertemperatuur van 25 graden kun je ongeveer 20W/m2 aan koelvermogen halen. Je watertemperatuur mag niet onder de 16 graden komen i.v.m. condens.
Bij een nieuwbouwhuis zou dit koelvermogen toereikend moeten zijn. De kans is groot dat er veel ijzer en mangaan in je grondwater zit, dit zal een RVS wisselaar zeker doen roesten. Energetisch zal het geen topper zijn. Een bronpomp zal 2 kWh opmaken om de vaten te vullen, de dompelpomp 1 kWh om het weg te pompen, de circulatiepomp nog eens 2,4 kWh.
Met een goede splitunit kun je met dit verbruik 20 kW koelvermogen opwekken.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Koeling via vloerverwarming

Bericht door Ingir »

Wij koelen hier met airco enkele graden terug waarbij niet zozeer de lagere temperatuur als wel de lagere RV als zeer aangenaam ervaren wordt... geen plaknachten meer! Ook wordt de verwarmingsfunctie gebruikt in voor- en naseizoen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Koeling via vloerverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

Het blijft een interessant onderwerp; de puts Canadienne, of de variant met water. Grondwater oppompen in een kelder, gebruiken voor koelen en dan de tuin in pompen. Is veel pompwerk. Ik vraag me af of je vlot 6000 liter redelijk schoon water in je kelder kan pompen uit het grondwater. Ik zie dat niet direct lukken, als je dat een week moet volhouden ben je 42000 liter water aan het onttrekken.

Is het misschien mogelijk om de keldervloer als warmtewisselaar te gebruiken (soort van vloerverwarming)? Of elders?

Ik ben zelf deze zomer aan het kijken of koeling nodig is. Zo ja dan maak ik een aansluiting op mijn evenwichtsfles (is al voorbereid). Ik zet mijn vloerverwarmingsregisters dicht en ik ga koelen op mijn muurverwarmingsregisters. En ik zet de pomp aan (zuinige pomp). Ik moet alleen nog bedenken waar ik de koelte ga vinden.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Koeling via vloerverwarming

Bericht door Tim »

Tsja,

Het is ook wel wat hè, die paar warme dagen.....

Tim
Spasticus
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2015, 19:53

Re: Koeling via vloerverwarming

Bericht door Spasticus »

Ik heb hier 4 jaar geleden met de bouw (boerderij) al rekening mee gehouden. Een kunststof 12 groeps verdeler, een vernetting van 10 cm h.o.h.
20 mm leiding met een max. lengte van 35 meter per groep om delta T zo klein mogelijk te houden om condensatie op de vloer te voorkomen.

Nu is koelen van onderaf niet de beste manier maar hoop dat het voldoende is om niet de hele zomer rond te lopen met de steeds dezelfde gedachte van "GING HET MAAR WEER VRIEZEN" :shock:

Mocht het niet voldoende koeling geven ga ik nog wat experimenteren met een indirekt gestookte heater.Eventueel een mantel van kunststof maken met een lekslangetje voor het afvoeren van condens water.

Spasticus,
Plaats reactie