openbare vuurplaats met nog te veel rook

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door ritsaert snijder »

Weet je wat er nu gebeurt? Ontstaat er wel een schoorsteeneffect?

Ik vind de vortex ook wel een mooi passende oplossing!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
axel
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 12:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door axel »

Hier nog eenvoudig een tekeningetje. Alles staat dus stil.
Bijlagen
IMG_0041.JPG
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door kiekeboe »

Wel een apart ding zeg.

Ik geloof dat de middelste opening te hoog is.
En ik denk dat de schoorsteen veel te groot in diameter is, en te hoog boven het vuur uitmondt.
Volgens mij krijg je nu alleen bij windstil weer trek, en dan nog pas na lange tijd.

Je kunt ook nog proberen de wind middels een venturi in te zetten als ventilator.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door mro »

Denk ook dat de schoorsteen tot dichter bij het vuur zal moeten komen.

Een gewone rechte buis naar beneden zal niet mooi zijn. Maar misschien kan je iets maken in dezelfde stijl als de buitenmantel van de vuurplaats?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door peterberg »

Met die vuur tornado moet het wel lukken denk ik. De hele top van het vuur schuift naar boven wat hetzelfde effect heeft als de schoorsteen naar beneden brengen. Zolang het vuur ronddraait is de menging met verse lucht een heel stuk beter dan bij een gewoon open vuur. Het geeft meer licht maar ik heb het vermoeden dat de brandstof ook sneller wordt geconsumeerd. En het is natuurlijk heel spectaculair!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door Ruuben »

Voel clubdag aankomen..
...
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door Erikvr »

Tornado-rocket?
groet,
Erik
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door Dutch John »

Hetzelfde onlangs ervaren met een rookton, gebouwd uit een oliedrum. Aan de zijkant een deurtje gemaakt om bij de stookruimte te kunnen. Dit gebogen deurtje laat de lucht tangentiaal toe, met als gevolg dat een klein vuurtje plots wervelt tot wel een meter lang. Spectaculair resultaat met bijna geen middelen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door sfj »

Dat tornado gedoe is helemaal niet hufter proof. Niemand uit die categorie verwacht zich aan zoiets. Laat staan dat hij dan ook begrijpt dat het kan bestaan en waarom. + Wanneer het vuur in zijn begin en eindefase zit, dus klein is, heb je ook trek nodig, en dan zelfs vooral.

Keep it simple. Buis naar beneden. Punt. Maar ja, t'is mijn kunstwerk niet hé, dus doe wat je niet laten kan :mrgreen:
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door JantjeV8 »

Hangt er geen braadrooster boven? Gezellig, in groepsverband een goed stuk vlees grillen.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door GTV6 »

Hetzelfde onlangs ervaren met een rookton, gebouwd uit een oliedrum. Aan de zijkant een deurtje gemaakt om bij de stookruimte te kunnen. Dit gebogen deurtje laat de lucht tangentiaal toe, met als gevolg dat een klein vuurtje plots wervelt tot wel een meter lang. Spectaculair resultaat met bijna geen middelen.

Groet,
DJ
Wel jammer van de paling of de ham toch
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door Ruuben »

JantjeV8 schreef:Hangt er geen braadrooster boven? Gezellig, in groepsverband een goed stuk vlees grillen.
Hangt van de datum van jaarlijkse eco dag af.
TomDS
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22:05

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door TomDS »

Hoi,

Zou je in plaats van de rook in goede banen proberen te leiden, niet gewoon proberen een rookloos vuur te creëren? bvb de risers van een vijftal j-type vuurtjes samen laten komen in stervorm, en dan bovenaan een stainless steel roostergaas dat die rookloze hete gassen omvormt tot stralingswarmte? Vijf personen hebben dan ieder een vuurtje te onderhouden met dun hout, geeft ze ook weer wat bezigheid, en competitie zit nu eenmaal in de mens. De gaten waar de sticks inmoeten zou ik dan op vloerniveau laten lopen, en de brandkamers ondergronds. De risers komen dan maar ongeveer even hoog als de totale korf nu. Als je de risers wat te kort maakt, zie je misschien zelfs nog de vlammen er vanboven uit komen, maar dan zonder de rook.

Een andere optie, een variatie op het driesteensvuur van in Afrika. Als je dat uitvoert met moderne isolerende vuurvaste materialen wordt het vuur misschien ook heet genoeg om geen rook te creëren. De ultieme lage CO etc is dan niet de goal, als het al maar rookloos is.

Een bijzonder ruwe schets in bijlage...

mvg

Tom
rookloos.png
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door ritsaert snijder »

geen zichtbare rook betekent niet dat er geen rookgassen zijn, die je vervolgens ook ruikt en die niet bepaald gezond zijn...
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
axel
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 12:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door axel »

Om de binnenruimte mooi open te houden vind ik een ventilator uiteindelijk toch wel de mooiste oplossing. Als de temperatuur boven de 40/45 graden komt springt de ventilator automatisch aan. Onder de ventilator nog een gaas plaatsen tegen het omhoog gooien van hout.

alex
Plaats reactie