vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pietjeplofkachel
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 dec 2014, 16:53

vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door pietjeplofkachel »

Mijn vraag is : heeft iemand hier ervaring mee ? kan dit uberhaupt en is dit zinnig ?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door kockie »

Of het kan is afhankelijk van de warmtewisselaar. Deze zal van een goede kwalitei rvs moeten zijn, anders rot 'ie je in het eerste jaar volledig weg. Er zijn niet voor niets voorzieningen getroffen bij en vergasser om de temperatuur boven het condensatiepunt te houden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door pelletpower »

Nee. Doorgaans is een vergasser daar niet op gebouwd. Eerst alles op hoge temp verbranden, dan de warmte eruit halen. Een vergasser wordt dan doorgaans boven de condensatietemp gehouden. Niemand houd je tegen om er een extra ww achter te zetten om nog een beetje warmte extra te oogsten.
pietjeplofkachel
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 dec 2014, 16:53

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door pietjeplofkachel »

Uiteraard zal een stalen ketel gaan roesten . Hoe agressief is dat water ? Zuur of alkalisch ? Maar ik zie dat mijn vraagstelling niet helemaal goed is . Een gewone stalen vergasser zo laag stoken dat het gaat condenseren is natuurlijk geen aanrader . Maar heeft het zin of is het mogelijk zoiets inelkaar te zetten met een rvs warmtewisselaar en wat levert het voor voordeel/nadeel op ?
Misschien kan iemand hier iets over zeggen .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door pelletpower »

Als je verbranding ok is, zou het nog wel eens mee kunnen vallen. Ik zou gewoon staal gebruiken. Is wat goedkoper. Daarbij zou ik wel voor een aparte wisselaar gaan. Nogmaals, een vergasser is niet gebouwd om te condenseren. Geen enkele houtkachel. Af en toe zijn er mensen die er mee experimenteren. Kun jij er ook een van worden.
pietjeplofkachel
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 dec 2014, 16:53

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door pietjeplofkachel »

ja PP een aparte C. warmtewisselaar betekent ook een apart koud circuit en nog steeds een nodige 65 + gr. invoer voor de niet condenserende wisselaar . Ook moet je dat allemaal regelen en moet er LTV afname zijn zoals een vloerverwarming . Wordt ook een ingewikkelde boel . Wat mij laatst opviel dat de dealer van Okofen , die zo n systeem hebben ontwikkeld , zelf mij afraadde aan zoiets te beginnen vanwege de kosten .
Daarom vraag ik mij af of het niet simpeler kan , gewoon met 1 wisselaar die dan uiteraard van rvs zou moeten zijn .
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door kiekeboe »

het probleem bij 1wisselaar is dat je extreme eisen moet gaan stellen aan je materiaal.

enerzijds hittebestendig, bestand tegen grote temperatuurwisselingen en spanningen.

anderzijds heel goed corrosiebestendig.

die combinatie is moeilijk, en zal vast een duur exotisch staaltje worden.
daarom kun je veel simpeler 2 wisselaars pakken, het grote voordeel is dat je dan ook met een bestaand apparaat kunt bouwen.
nog een ander voordeel is dat de flow over het condenserende deel anders kan zijn dan over het bestaande deel.
je zou bijvoorbeeld zo lang over het condenserende deel kunnen circuleren totdat 65 graden bereikt is.
je voorlooploopje dus over de condenserende wisselaar ipv de normale.

je zou ook mooi een combinatie kunnen maken tussen ltv over het condenserende deel en radiatoren over de andere.

bedenk wel dat de warmte die je extra wint nog geen 10% is, en de ellende minimaal een factor 5 hoger wordt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door pelletpower »

Als je niets met ltv doet, is condenseren onzin of zelfs niet mogelijk.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door sfj »

pelletpower schreef:Als je niets met ltv doet, is condenseren onzin of zelfs niet mogelijk.
+1, wat heb je aan een energiebron dat 45°C afgeeft als je het niet kan gebruiken. Het rendement van de installatie verbetert dan niet, dus geen winst.

Mijn idee is dat de energie die nog in de rookgassen zit er beter/efficiënter op een andere manier moet uitgehaald kunnen worden. Ik denk dan aan (brand)hout drogen, of een stenen zitbank/knuffelmuur zoals bij een massakachel die dan de energie weer aan het huis kan afgeven. Opletten natuurlijk dat er nog voldoende trek is. Misschien is er mechanische hulp nodig in de vorm van een ventilatortje zoals bij condenserende gasketels.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door kiekeboe »

@sfj: zijn er vergassers zonder ventilator dan?

@pelletpower: dat lijkt me logisch idd.
maar ik denk dat er weinig 90/70 systemen meer zijn ondertussen.
bij 60/40 zijn er al wel degelijk mogelijkheden.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door nck »

Bij een voldoende grote buffer is er wel degelijk winst te halen uit een condensor.
Uiteraard is het zo dat de grootste winst bij een LTV-systeem te halen is, maar ook een HTV kan mee profiteren.
Wanneer je de condensor voedt uit de onderkant van de buffer en laat dan is het vrij lang mogelijk om met een voldoende lage temperatuur te werken om een goede condensatie te krijgen.
Ik ga dan uit van een temperatuur van minder dan 30 graden.
Alles wat de condensor aan temperatuur verhoging realiseert is m.i. meegenomen, dit hoeft de ketel niet meer te doen.
Hoe je een condensor voorschakelt in een ketel, daarover kunnen we nog weleens een boompje opzetten.
Ook de bouw en de te verwerken materialen.

Maar het is volgens mij best welde moeite waard om e.e.a eens echt goed te onderzoeken middels een prototype.
Zit voor mezelf al veel langer met die gedachte te spelen.
http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4664
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door daniel »

gebruik de warmte voor opwarming van de inkomende verbrandingslucht dmv een lucht/lucht warmtewisselaar.
Dan zal de verbranding iets efficenter of iets kunnen heter worden.

of voor de voorverwarming van de wtw ventilator van de woning (als je deze aanwezig is) dat ondersteund de directe verwarming van het huis.
pietjeplofkachel
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 dec 2014, 16:53

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door pietjeplofkachel »

Ik heb het lijntje opgezet voor condenseren zonder extra warmtewisselaar
Laatst gewijzigd door pietjeplofkachel op 03 jun 2015, 09:34, 2 keer totaal gewijzigd.
pietjeplofkachel
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 dec 2014, 16:53

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door pietjeplofkachel »

NCK schreef:Bij een voldoende grote buffer is er wel degelijk winst te halen uit een condensor.
Uiteraard is het zo dat de grootste winst bij een LTV-systeem te halen is, maar ook een HTV kan mee profiteren.
Wanneer je de condensor voedt uit de onderkant van de buffer en laat dan is het vrij lang mogelijk om met een voldoende lage temperatuur te werken om een goede condensatie te krijgen.
Ik ga dan uit van een temperatuur van minder dan 30 graden.
Alles wat de condensor aan temperatuur verhoging realiseert is m.i. meegenomen, dit hoeft de ketel niet meer te doen.
Hoe je een condensor voorschakelt in een ketel, daarover kunnen we nog weleens een boompje opzetten.
Ook de bouw en de te verwerken materialen.

Maar het is volgens mij best welde moeite waard om e.e.a eens echt goed te onderzoeken middels een prototype.
Zit voor mezelf al veel langer met die gedachte te spelen.
viewtopic.php?f=3&t=4664
Jan

Jan , Er is op een heel ander gebied veel voordeel te halen uit een systeem met een enkele warmtewisselaar . Alle berekeningen die ik hier langs zie komen over extra rendement zijn natuurlijk prima en mooi meegenomen maar let ook eens op het praktische feit dat , wanneer b.v. het buiten al wat aangenamer begint te worden en minder warmte nodig is , een goed gebouwde vergasser op een heel laag pitje schone energie kan leveren . De warmtewisselaar gaat dan deels of geheel condenseren en moet dat dan wel aan kunnen en het cv systeem direct van de dan nodige (geringe) warmte kunnen voorzien zonder vervuild te raken . Het hout in de vergasser is dan a.h.w. de buffer en geeft daar geen verliezen . Een vraagje aan DJ : wat doet jouw vergasser als je bv een half uurtje in de file staat ? Heeft zo n ding een minimum capaciteit voor stationair draaien ?
Op hout stoken komt dan in een heel andere dimensie terecht nl een direct regelbare verbrandingsinstallatie . Dat spaart buffer capaciteit , installatieruimte en veel kosten . Uiteraard wel een sanitair tank nodig met 3 wegklep . Uiteraard moet de vergasser ook heet water kunnen leveren met dezelfde warmtewisselaar die dan niet condenseert .
Ik besef wel dat je zoiets niet zomaar even bouwt van een paar oude gasflessen en wat pijpen . Het gaat dan wat meer op een gasketel lijken die zn eigen gas maakt.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: vergasser laten condenseren zonder extra warmtewisselaar

Bericht door nck »

Met alle respect, maar een vergasser die niet specifiek op condenseren is gebouwd, kan dit mijns inziens ook niet met een enkele wisselaar.
Eenvoudigweg omdat de hele ketel altijd boven het dauwpunt functioneert. Hoe weinig vermogen je er ook van vraagt.

Je anti-condensklep zorgt voor een minimale temperatuur van rond de 63-65 graden.
Dan is condenseren van rookgas niet aan de orde.

Juist gebruik maken van de koude onderkant van een buffer (Bij mij zit dit op ongeveer 20 graden) is met een tweede w.w. de enige weg volgens mij.
Dit hoeft helemaal geen bijzonder ingewikkelde constructie te zijn, downdraft bouwen en gebruik maken van de al aanwezige fan van de ketel lijkt mij voldoende.

Maar proberen wil ik dit zeker.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie