meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Sandman79 »

pelletpower schreef:Wat nou, als je in Belgie niets meldt en pv achter de meter zet. Enig overschot na direct verwarmen buffer via omvormer verbruik compenseren. Wat het net op gaat krijg je dan niets voor, net als een collector?

Belgische staat maakt gebruik van luchtfotografie. Ook voor te kijken of je geen bomen omdoet die niet om mogen etc. Op mijn huis zijn mijn panelen netjes te zien hoor. Als er een buur klaagt, hang je.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Sandman79 »

kockie schreef:Even over het gemopper over de "Belgische toestand". Hoeveel krijg je daar voor je teruggeleverde kWh?.

Verder vind ik het absurd dat je met stroom standaard je water gaat verwarmen. Als incident kan ik inkomen, maar dat je daar eens systeem voor gaat inrichten niet.
Er was een subsidiemaatregel waarbij mensen tot 450 euro per 1000 kwh terugkregen. Die is versneld afgebouwd omdat het onbetaalbaar dreigde te worden. Mijn panelen heb ik nu 3 jaar geleden geplaatst met een subsidie van 270 euro per 1000 kwh teruggeleverd. Geldig voor 20 jaar. 1 maand erna was het nog 250 of 220 voor 10 jaar. een paar maanden daarna 0 euro voor teruglevering. Wel gratis gebruik van het net als buffer.

Nu moet iedereen zeer waarschijnlijk een 75-tal euro per kw vermogen van je omvormer(hangt af van je distributiebeheerder) gaan betalen om het net als buffer te gaan gebruiken.

Het was tot voor kort nog erg voordelig om een warmtepomp aan te schaffen, (hoogrendements gas en mazoutketels was geen subsidie meer voor, voor warmtepompen wel nog) en veel hebben dan ook een warmtepomp aangeschaft, gevoed door zonnepanelen. Die mensen hun rendabiliteitsberekening is helemaal om zeep nu...
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Sandman79 »

MaartenB schreef:Ja, als je je boiler of buffervat deelt met een kachel dan scheelt het kwa euros in investering. Maar zonder LTV en slim gebruik van het beetje warmte wat de collectoren in herfst, lente en ook winter geeft wordt er veel energie die het ding kan leveren niet gebruikt, dat is zonde van zo'n apparaat en je investering.
Alleen hoeveel energie er uit te halen is is wat lastig te achterhalen, het scenario van JW klinkt goed. 1200 kuub gas per jaar besparen met 65 buizen. Dat is 1200 cuub * 8kwh/kuub / 356 dagen / 5 uur zon / 10m^2 = 526 W/dag/m^2 gemiddeld (met vrij optimistische getallen!), dan zou het hele systeem zo'n 50% efficient zijn, maar of dat echt haalbaar is betwijfel ik.
Je hebt hoog en laag energetisch gas. Bij de woning van mijn vrouw werd 302 kuub gas gelijkgesteld aan 3424 kwh (11.33 Kwh/kuub gas)
je leest eerder in het topic dat ik met 60 buizen (zonder cpc spiegels) realistisch denk een 1000 kwh te kunnen bijdragen aan mijn verwarming. Ik hoop op meer natuurlijk. :) Dus eerder een 100 kuub gas.
Ik kan nog een paar cm leiding extra isoleren wat mijn opbrengst gaat doen stijgen natuurlijk. Een vertienvoudiging lijkt me echter lastig :).
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door JantjeV8 »

Sandman79 schreef: Nu moet iedereen zeer waarschijnlijk een 75-tal euro per kw vermogen van je omvormer(hangt af van je distributiebeheerder) gaan betalen om het net als buffer te gaan gebruiken.
Komt toch weer de opslag in accu's in beeld.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Sandman79 »

yup. maar voorlopig nog niet. :)
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door sfj »

Accu's ? Rechtstreeks de auto opladen. Die moet dan wel thuis staan...
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Ingir »

sfj schreef:Accu's ? Rechtstreeks de auto opladen. Die moet dan wel thuis staan...
Met de E-auto is dat best nog lastig maar met een E-fiets kan een tweede accu gekozen worden die overdag thuis wordt opgeladen met eigen zonnepanelen. Of je hebt een aardige werkgever die niet alleen die fietsen betaald maar ook enkele zonnepanelen plaatst om "zijn" fietsen op te laden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
autarkitchen
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2015, 19:46

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door autarkitchen »

zit zelf ook te denken aan zo'n systeem met heatpipes in combinatie met groot (1000 l) buffervat (met ingebouwde warmtewisselaar voor SWW).
Ik wil die dan inzetten voor SWW en LTV vloerverwarming. Dat lijkt me een heel zinvolle investering omdat, als het systeem eenmaal is aangeschaft, je de beschikking hebt over gratis warmte energie. Waar ik een beetje mee zit is hoe ik het buffervat het beste kan bijverwarmen bij zonloze perioden.

De varianten zijn dan:
- houtkachel/ keukenhaard op cv
- gas cv
- pelletkachel cv
- elektra; gloeispiraal in buffervat
- :?:

Wat zou in economische zin de meest rendabele optie zijn? En welk buffervat is het meest geschikt voor zo'n opstelling? Een gewoon gelaagd vat met 2 warmtewisselaars of een hygiene buffervat (met ingebouwde warmtewisselaar).

Graag jullie gewaardeerde mening.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Sandman79 »

Ik heb redelijk zo een systeem.
1000 liter buffervat met 2 warmtewisselaars, ene voor de collectoren, da andere voor het sww. Dat noemen zeook een hygienespeicher in Duitsland hoor.

Iets op houtstook is redelijk complementair met de zonne-energie, als je houtstook in huis nodig hebt, is er weinig zon, en als er veel zon is, is er niet veel houtstook nodig.

Ik gebruik een pelletbrander op mijn oude mazoutketel nu om de buffer bij te verwarmen, de bedoeling is om een warmtewisselaar op mijn rocketkachel bij te plaatsen.
De pelletbrander blijft altijd beschikbaar/ (backup /vakantie) De warmtewisselaar op mijn rocketkachel dient om heel goedkoop alles op temperatuur te houden voor het gros van de tijd. Stukhout is nog altijd de goedkoopste manier om te verwarmen, zeker als je zelf een beetje moeite wilt doen.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Ingir »

autarkitchen schreef:Dat lijkt me een heel zinvolle investering omdat, als het systeem eenmaal is aangeschaft, je de beschikking hebt over gratis warmte energie.
Dat is ook zo met zonnepanelen, als je eenmaal 12 kWp zonnepanelen hebt liggen op je dak heb je vrijwel onbeperkt beschikking over "gratis" stroom die je kunt gebruiken voor verwarming en huishoudelijk gebruik. Maar daarmee is het nog geen zinvolle investering, dat valt alleen te bepalen met de bruikbare opbrengst in relatie tot de investering. Een zonneboiler kan best veel warmte produceren maar het bruikbare deel is sowieso beperkt tot warmtetoepassing (ruimteverwarming en SWW). Zonnepanelen zijn veelzijdiger met toepassing voor verwarming EN huishoudelijk stroomverbruik.

Voor slecht geïsoleerde woningen kan een zonneboiler met ondersteuning ruimteverwarming in principe wel interessant zijn, bijvoorbeeld bij monumentale panden die weinig geschikt zijn voor uitgebreide isolatiemaatregelen. Meestal zal het echter beter renderen om de woning te voorzien van extra luchtdichting en thermische isolatie
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ejgroene
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2015, 22:28

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door ejgroene »

Na alles wat gezegd is heb ik er denk ik nog een alternatief aan toe te voegen. Ik ben er op gekomen omdat, zoals reeds opgemerkt:

1. ik begin met besparen: waterbesparende douchekop (kost bijna niks), perlators van 3,5 l/min (kost echt niks), warmteterugwinning op de douche (kost €500).
2. je gedrag is ook gericht op besparen: kort douchen, geen bad, niet elke dag douchen etc. Is eenvoudig aan te leren, kost niets.
3. een collector kan gegeven een bestaande situatie wel rendabel zijn omdat je dan al wat hebt en je het terugverdienen dan in de marge doet. Als je met een schone lei begint is een collector niet rendabel omdat je dan nog steeds een tweede systeem nodig hebt voor als de zon niet schijnt. De opties die hier meestal genoemd worden kunnen het zonder collector ook wel aan waardoor hun rendement alleen maar hoger wordt.
4. als je niet veel warmte gebruikt domineert de rente en afschrijving van de installatie. Daarna is het dus niet meer mogelijk om te besparen, want die installatie is er nu eenmaal. Warmte kost rond de €25 per GJ, maar in een passiefhuis (6GJ/jaar( ga je met de afschrijving hard door de €100/GJ heen. Die prijs per eenheid heeft dan niet zoveel nut meer.
5. Het ruimtebeslag van al die installaties (boiler, WP, pelletkachel) is enorm: dat kost wat en het vergroot letterlijk je footprint. Ecologisch wonen begint met compact wonen.
6. Uitstoot van kachels is en blijft een probleem in woonwijken, ook al stook je met een rocket.

Zodoende kwam ik op de volgende oplossing:

1. Installeer een doorstroomtoestel (€200-€500).
2. De rente en afschrijving zijn dan minimaal.
3. De kosten per GJ zijn circa €64 euro. Dat is erg laag!
4. Je houd de mogelijkheid tot besparen.
5. Eventueel PV en de kosten halveren.

Dus geen collector, geen buffervat of boiler, geen ruimtebeslag etc.

Tegelijk houd je nog alle opties open: je houdt immers de ruimte en je budget vrij. Maar vrijwel elke optie die ik tot nu toe dacht toe te voegen kostte meer dan het opleverde. Ik denk nu alleen nog aan een ethyleenslang onder de dakpannen om daar via een kraantje 's zomers het koud water door te leiden naar de doorstromer. Al komt het er maar met 20º uit, verwarmen van 8 naar 38º kost veel meer energie dan van 20º naar 38º. Misschien is het nét rendabel. En anders is het leuk zonder dat het een "dure grap" is.

Wat vinden jullie van een dergelijk plan?
Erik
bouwt een eenvoudig, goed geïsoleerd, ademend, milieubewust mantelzorghuis van hout, hennep, kalk en vlas.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Johndc »

Je bedacht systeempje om water onder de dakpannen te sturen zit hier al dik een tien jaar onder de pannen. Bij echt heet weer is dat water méér dan voldoende warm om te douchen. Hier kwam het er tegen de 60° uit. Er zit dan wel ong. 350 lopende meter van die 1/2" leiding onder de pannen. Nog een bijkomend voordeel als je dit water naar een buffer zou sturen...je voorkomt voor een groot deel de opwarming van je woning op een vrij goedkope manier.
Maar met die andere besparings-opties heb ik het dan wat moeilijk. Bvb niet elke dag een douche? Als je op die (besparende) manier gaat leven verlies je een hoop comfort dat je leven toch een stuk aangenamer kan maken.
Zuinig omspringen OK, maar niet ten koste van je comfort zeg ik dan.
Met al mijn "ecologisch" :roll: bezig zijn mag ik zeggen dat mijn verwarming en SWW me nu (zonder de investering van het bouwen) me totaal niets kost.
En het is hier (750m³) zeker niet koud hoor! Nooit onder de 24° in de woonvertrekken.
Mijn electra verbruik (door zelf plaatsen van Pv panelen) met de helft gedaald is (vroeger 1850 euro/jaar). Echter, als ik die rommel paneeltjes vervang door degelijke panelen (investering van een 3500 euro :evil: ) komt mijn jaarverbruik op 0 uit.
Hier in Belgenland kon je vroeger een zonneboiler systeem laten plaatsen zonder dat het je ook maar iets koste of er zelfs nog aan over had. Dat is spijtig genoeg voorbij maar als je zelf een beetje handig bent en je tijd neemt om je materiaal bij mekaar te sprokkelen kan het vrij goedkoop. Zo heb ik gebruikte "Velux" ramen gebruikt als collectoren. Je dak blijft min of meer estetisch en die dingen doen het even goed tot zelfs beter dan fabrieks materiaal (dubbel glas).
Dus dat zuinig gaan leven om wat te kunnen besparen? Niet aan mij besteed, omdat er simpelweg andere oplossingen zijn.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door sfj »

ejgroene schreef:1. Installeer een doorstroomtoestel (€200-€500)
Moet je gas voor hebben. In mijn persoonlijk geval is dat er niet en kan het ook niet komen.
Minder warm water verbruiken is natuurlijk altijd de beste oplossing.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Chevman »

Een doorstroomwaterverwarmer is gewoon een elektrisch element die direct water verwarmt zonder het op te slaan in een boiler.
Was mijn 2e keus voor in de keuken maar toch een close-in genomen.
Voor de douche heb je er een met 3×16A nodig.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door JantjeV8 »

Kan me niet voorstellen dat zo'n doorstromer het ecologisch wint, economisch zal ook maar de vraag zijn, het moet nogal een powerkanon zijn.

Denk bij zo'n slangenbundel ook aan legionella, zeker als je een vakantieperiode er tussenuit bent.
Plaats reactie